אחות שמתנתקת קשר עם המשפחה

שיר313

New member
אחות שמתנתקת קשר עם המשפחה

שלום,

אני כותבת כאן כדי לנסות לשקול את צעדיי ואת מילותיי לפני שיחה שאני מתכננת לעשות עם אחותי. יש לי אחות גדולה שאקרא לה כאן דנה, שכבר יש לה משפחה וילדים שלאורך כל שנותיי לא מספיקה לריב. משפחתי מגיעה ממושב קטן והיא לא הפסיקה להסתכסך שם עם המון אנשים. כל חיי היו מלווים בפחד שלא להגיד או לעשות משהו שהוא לא לטובתה/ לטעמה כי אז היא הייתה מתחילה להתנהג באלימות מילולית ופיזית. מאז שנולדו ילדייה הוריי עזרו לה המון, אך היא תמיד דאגה להגיד שהם אינם נותנים לה דבר. החלק הקשה ביותר בסיפור הוא שהיא כל כמה חודשים מוצאת על מה לריב ולא לאפשר להוריי לראות את הנכדים. היא אף מסיתה את ילדייה נגד הוריי ומלכלכת על הוריי אל מול אנשים שהיא מכירה אותם. יש לציין שהורי הם אנשים שמאז ומתמיד נתנו לנו את כל מה שיכלו ועשו בשבילנו כל מה שאפשר. היום במבט לאחור אני מבינה שזאת הורות נדירה ואני מאוד מעריכה אותם. הניתוקים שלה תמיד היו קשים לי, אני תמיד מנסה לעודד את הורי אבל מילותי נגמרות והלב שלי לא מפסיק לכאוב ולדאוג על בריאותם. אנחנו משפחה של שלוש אחיות, ותמיד שתי אחיותיי לא הסתדרו. לפני כחצי שנה נולד ילד ראשון לאחותי השנייה ומאז דנה לא הפסיקה למצוא על מה לריב ולכעוס לעיתים יותר קרובות. הרבה פעמים הייתה מעירה לאימי על כך שהיא נותנת תשומת לב לתינוק החדש במשפחה למרות שאחותי השנייה מגיעה לבית הוריי פעם בשבוע בעוד דנה הייתה מגיעה לפעמים בכל יום בשבוע לאכול ולעזרה עם הילדים. דנה היא אישה שלא ניתן לדבר איתה, אם היא כועסת היא תתבטא בזעם רב, תפגין אלימות ותאיים בניתוק כולל ילדייה כמובן. הילדים זה הנשק שלה. אין אפשרות לנסות להבין מה עובר עליה ועל מה היא כועסת, היא תרמוס, תשפיל תבזה עד שכבר לא יהיו כוחות לנסות. והעניין הוא שאי אפשר להבין בכלל למה היא כועסת, אני אישית חושבת שהיא זקוקה לעזרה נפשית המון פעמים אבל כמובן שאי שום יכולת להגיד לה דבר. היא תמיד חושבת שהיא צודקת בכל מה שהיא אומרת והאחרים הם כולם אנשים רעים שלא מספיק טובים בשבילה או בשביל משפחתה. לפני שנתיים וחצי עברתי לחול בגלל מספר סיבות אך גם בעקבות אחד הריבים שהיא הוציאה עליי. במשך חצי שנה לא יכולתי לראות את האחיינים שלי וכל מה שהיא ניסתה היה להסית וללכלכך עליי במושב בו אנו גרים. אני מבקרת בארץ אחת לכמה חודשים והנה מגיע לו עוד ביקור בו דנה שוב מנותקת מהמשפחה. בעקבות ריב על שטיפת כלים בארוחת שישי, ואי ציות לפקודות שלה, היא מנתקת לחלוטין קשר עם אחותי השנייה ואינה מאפשרת לה לראות את הילדים. אחותי השנייה לא הפסיקה לחבק, לדאוג, לקנות מתנות לילדייה של דנה. דנה מעולם לא אפילו לקחה / נגעה בתינוקה של אחותי השנייה. אני כועסת, שונאת, עטופה בשכבות של כאב וזעם כלפי דנה. אני יודעת שאקיים איתה שיחה כאשר אבוא אבל אני מנסה לא לבוא עם המון מטען עלייה ולהאשים אותה כמו שבאמת הייתי רוצה. אני מנסה להבין מה להגיד, ומה לשאול מעבר ל - למה את כעוסה כל הזמן? עצוב לי על הוריי, אני דואגת לבריאותם בעיקר. עם כל הכאב כבר לא אכפת לי לאבד את דנה, הכאב והצער שהיא גורמת לי הם כה רבים שאין לי צורך להיות בקשר עם אישיות כה רעה ואכזרית. אבל עם הוריי זה משהו אחר, ואני מוכנה לשים המון מהכעס והזעם בצד, אפילו שהיא תשפיל אותי שוב, כדי לנסות להבין למה היא מתנהגת ככה. השאלה איך? דנה בעצמה הציעה גישור, לאחר שהמגשרת ביקשה מאימי לדבר עם דנה, דנה לא הפסיקה לצרוח ולרמוס את אימי במשך שעה של צעקות. ועל כן גם לא הייתה מוכנה ללכת לגישור.
יש פה אישיות שלא ניתנת לדיבור, היא רק רוצה לשמוע את עצמה ואני מנסה להבין איך לגשת לבן אדם כזה . כל השנים לא הביאו תועלת... אולי מישהו כאן היה במצב הזה? בו הוא רק מתגונן ומאשים ולא מוכן לשמוע שום דבר מבלבד את עצמו. אני אשמח לדעתכם.עצתכם

בברכה
שיר
 

היי48

New member
היי שיר

מצב לא פשוט בכלל...
אני אישית לא הייתי במצב כזה, אבל מה שאני כן יכולה לומר זה שציינת שדנה נוקטת גם באלימות פיזית, וזה כבר הקו האדום. מהבחינה הזו צריך להבהיר לה שזה לא מקובל, ובטח ובטח לוודא שלא מופנית אלימות כלפי הילדים שלה או ילדים אחרים במשפחה, או גם כלפי הוריך, שאני משערת שמעצם זה שכתבת שכבר יש להם נכדים-לא מדובר באנשים צעירים.
&nbsp
על צורת דיבור עוד אפשר לדבר ולדון, אבל אלימות פיזית זה לא בא בחשבון, וצריך להבהיר לה את זה. סליחה על אופן הכתיבה הקצת כועס, זה כמובן לא כלפיך, מדובר רק בדאגה.
 

אופירA

New member
מנהל
לא ניגשים לאדם כזה

לא מנסים בכלל להבין אותו, כל עוד הוא צועק.
מודיעים לו חד וחלק, שהוא לא ידבר בצעקות ובאלימות מילולית.
הוא מוזמן להודיע את רצונו בכתב, או בתיווכה של המגשרת בלבד, ולא בתקשורת ישירה איתו.
מנתקים איתו קשר מצידכם, ולא סופגים את צעקותיו עד שהוא מנתק את הקשר איתכם.

אני חושבת שזו הנקודה. הורייך מעולם לא שמו לדנה גבולות ברורים, והיא בגללה בעיות שלה לא יודעת לשים גבולות לעצמה. אם הורייך היו נחושים לשים לה גבולות ולא לספוג את צעקותיה וזעמה, יתכן שהיתה צומחים מכך תקשורת וקשר טובים יותר.
אני חושבת שהיא רגילה שכולם במשפחה, כולל את, מפחדים ממנה ומנסים לרצות אותה כדי שלא תצעק, ולכן היא לא יודעת להתנהג אחרת. אם בני המשפחה היו צועקים עליה בחזרה ומנתקים איתה ביוזמתם את הקשר (עם כל המחיר של זה מבחינת הילדים שלה, שבלאו הכי אתם משלמים אותו בלי שתצליחו לשנות שום דבר), אז אולי היא היה מתאזנת ופחות מנתקת את הקשר ביוזמתה.

יש ריקוד קבוע במשפחה שלכם, ומישהו צריך להפסיק אותו. אני מזמינה אותך ואת הורייך לעשות את זה, כי את דנה אי אפשר להזמין.
 

שיר313

New member
תודה אופיר והיי48

אכן מצב מאוד לא פשוט... אני לא מתגוררת בארץ והחרדות למצב הבריאותי של הוריי מאוד מכביד עליי. במיוחד שאני יודעת שהיא יכולה להיות אלימה כל כך...אנחנו כן מעתמתים איתה... והמון צעקות כלולות בזה. לפעמים ההורים שלי היו מוציאים אותה מהבית בגלל הצעקות שלה אבל זה לא עוזר. זה נכון שכולנו מפחדים ממנה אבל היא כבר בת 40... ולא ניתן כבר לחנך אותה או לשנות אותה. ההורים שלי כבר הלכו לפסיכולוגים ולמגשרים, אבל היא לא מסכימה לשתף פעולה. אין ספק שהוריי עשו טעויות גדולות בגידולה כאשר לא שמו לה גבולות.. אבל השאלה זה מה לעשות עכשיו. אני היחידה שעוד יש סיכוי שהיא תדבר איתה... אז אולי בעצם כל הנסיונות שלנו רק גורמים לה להתחזק ולהתנשא מעלינו? זה נשמע הגיוני האמת... קשה פשוט באיזה מקום להרים ידיים
&nbsp
 

אופירA

New member
מנהל
זה לא להרים ידיים - זה לשנות את הגישה מצידכם, ובנחישות רבה

הגישה של הורייך בלכתם לפסיכולוגים ומגשרים - היא לשנות את התנהגותה.
גם הגישה שלך היא לדבר אליה כדי שהיא תשנה את התנהגותה.

אבל הגישה שלכם צריכה להשתנות, ואתם צריכים להחליט לשנות את התנהגותכם כלפיה, מתוך אמונה עמוקה שרק זה יכול לשנות את המצב, ולא מתוך תחושה של הרמת ידיים.
ולשם כך אתם צריכים עזרה פסיכולוגית או של עובדת סוציאלית. לא כדי לשנות אותה, לא כדי שהיא תלך לפסיכולוגים, אלא כדי לזהות את ההתנהגות שלכם בריקוד ולשנות את ההתנהגות שלכם.

אמא צריכה ללמוד ליהנות מהתינוק החדש בלי פחד ובלי דין וחשבון לאף אחד. זכותה וחובתה ליהנות ממנו כמה שהיא רוצה. ובפרט שאמו נוחה לה ונעימה לה.
את הילדים של דנה היא לא תקבל יותר מאשר פעם בשבוע. אשה בת 40 צריכה לדאוג לילדיה בלי עזרה יומיומית של סבתא, וסבתא צריכה להחליט שהיא לא משתעבדת לגחמותיה של בתה בת ה-40, ויהי מה.
ברור שבהתחלה דנה תנתק קשר ותסלים את התנהגותה, אבל אם אמא שלך תהיה נחושה, זה מה שיעמיד אותה בהמשך במקומה.
זה נקרא "לסבול כדי להפסיק לסבול". כשמשנים התנהגות שרגילים אליה כדי להפסיק את הסבל ממנה, אז בהתחלה הסבל גדל יותר, אבל המטרה הסופית היא להקטין את הסבל. ולכן צריך סבלנות ונחישות.

בכל שלב עו"ס או פסיכולוגית יכולה להדריך אתכם איך להגיב, אחרי שהפנמתם איך לשנות את הגישה ונקטתם בנחישות בהתנהגות החדשה שלכם.

את יכולה להמשיך לשאול פה אם עדיין אינך מבינה מה אני מתכוונת לגבי מה שנדרש מכם, ומה יהיה אם היא תעשה כך וכך וכל מה שאת חוששת ממנו.
 

שיר313

New member
תודה אופיר

תודה אופיר וסליחה על התגובה המאוחרת. אנחנו מתחילים לנקוט בגישה חדשה והדברים שנכתבו עזרו לי מאוד.
 
למעלה