למה קשה לי לקום בבוקר

למה קשה לי לקום בבוקר

השמש מזדחלת במעלה הרקיע, אור וחום נשפכים אט אט לעולם, מלווים בנהמות ים הרכבים הגואה שבחוץ. קולות של יום. אנשים מעשיים. אנשים הגיוניים. אנשים שיש להם מטרות לממש, והם יוצאים מהמיטה, יוצאים להם לעולם שבחוץ, וממשים אותן. מפליטה אנחה, מחליפה צד. לא נוח כבר לשכב אך עדיין לא מוכנה לעמוד פנים אל פנים מול האור האדיש הזה. להתייצב מולו, לשאת את עולו. כי הימים כבדים. כי אווירם מלא. דליל בחמצן אך רווי בחומצה. מוצק כמעט מגערות רועמות בדממה. לכל שאפנה אדי כשלונות מצטברים אופפים אותי, דחוסים. כל הכשלים שלי שנאספים כמו אגלי טל עם שחר, מוכנים ומזומנים למסור עדות, להתקבץ לכתב האשמה הגדול שירעים את עצמו עלי מכל עבר. שיתגלגל מעל ראשי כמו רעם כבד ונמוך. ומכיוון שהאויר מלא אותו, והאור, והיום, לא יהיה לי כלל לאן לברוח. רק לכווץ כתפיים, להרכין ראש, ולהשתרך, חבוטה ונרדפת, לעשות את מלאכת יומי. לכתוב עשיות דלות בשורות בודדות, ומחדלים גדולים ברווחים העצומים שביניהן. כל מה שיכולתי להיות. כל מה שהייתי צריכה להיות. כל מה שלו הייתי לא הייתי מאכזבת כל כך.
לצאת מהמיטה זה לקחת על עצמי שוב את עול האכזבה ולהשתרך איתה כמו משקולת אסיר כבדה. אבל זו לא רק האכזבה. יש עוד.

*
כשהייתי בת 10 בערך רציתי להכין עוגת יום הולדת לאמא שלי. היא לא ידעה מזה, וזה בסופו של דבר לא קרה, אבל לילה לילה באותם שבועיים שלושה, לפני שהייתי נרדמת הייתי מנסה לחבל תחבולות איך ליצור את העוגה הזאת. אלא שגם בתכניות הדמיוניות לגמרי – זאת לא היתה עוגה אמיתית, שמכינים מקמח וביצים וסוכר, אלא דגם של עוגה, מספוג ובדים שונים, שניסיתי לחבל תחבולות מניין אקח ואיך אצליח לתפור. על עוגה אמיתית, כזאת שאוכלים, לא העזתי אפילו לפנטז. זה היה כך כך מחוץ לתחום שלי, עד שאפילו מחוץ לתחום הדמיון זה יצא. כי הרי עוגה אמיתית צריך לאפות בתנור. והתנור במטבח. והמטבח מחוץ לחדר. כלומר מחוץ למרחב שלי, בתוך המרחב שלהם. של ההורים, של המבוגרים, של העולם שבחוץ שעוין אותי. מחוץ למקום שאני יכולה לשכב לי בשקט ולטוות את החיים שלי מחוטים של דמיון. מחוץ למרחב שמאפשר לי להתקיים כמו שאני, ובתוך מרחב אחר בו דרושים לי חליפה מיוחדת ובלוני חמצן. כי זה לא תחום המחיה שלי. כי יש שם חומצה שיכולה לאכל אותי. כי יש שם אויר אחר שאני לא יכולה לנשום.

זה מקום שבמשך הזמן למדתי לשרוד בו, העולם הזה. תמיד בקושי, בתנועות מסורבלות. תמיד נתונה בחליפה ונושמת אויר מצינורית. תמיד מדברת שפה שניה, שגם אם אני שולטת בה היטב היא לעולם לא תהיה נוחה, תמיד תלחץ ותעיק. ולחלוץ אותה כמו נעל, את השפה שניה, את הצורך בה – לצאת מהחליפה, ממסכת התפקוד, מההכרח המעיק להעמיד פנים כאילו שאני באמת מכאן – את זה אפשר עכשיו רק במקום אחד. במיטה. המרחב הפיזי הקטנטן הזה (חצי מיטה בעצם, גופה החם של בתי לצדי) – המרחב הזה הוא כל מה שיש לי שהוא עדיין שלי, עדיין אני. אני שלי רק כל עוד אני שוכבת, משהה את הזמן, מתעלמת מתביעתו הרמה של היום. שניה לאחר שהכרתי ביום החדש הזה, שהרשיתי למוחי לרשום את עובדת היותו, את עובדת קיומי בתוכו – הקיום שלי בתוכי נגוז. העולם-ומלואו שלי המתקיים מאחורי העפעף הסגור – חדל, ואני מושלכת – תמיד מוקדם מדי, תמיד כאילו בהפתעה, אלא השמש היוקדת הזאת, שהיא תמיד שמש-צהריים בכל שעה, שמכחידה ברודפנות את כל הצללים ואין כל מנוס ממנה. מציאות היא מושג אכזרי.

*
"אמא, למה לא הערת אותי??" את מייללת כלפיי בזעם וכבר לא מצפה לתשובה. כמעט כל בוקר זה ככה. חבל לנסות אפילו להסביר. את לא תביני אותי ואני לא אבין אותך. אפילו שאנחנו כל כך קרובות לכאורה. חלקנו את הגוף שלי. ועכשיו אנחנו חולקות מיטה. את פונה במהירות לבחור לך בגדים, להתאים את הקשת, את הגומיה. לסרק את הפוני הצידה ולרסס אותו נמרצות שאף שערה לא תעז לברוח מהמקום המדוייק שייעדת לה. ואני חושבת לעצמי: כמה שאת מכאן, ילדה. כמה שאת דוברת את השפה שכאן כשפה ילידית. לא כמוני – לא שפה שסועה, מתגמגמת, שבורה. כמה את בת-בית, לא בת מהגרים, למקום הזר והרודפני הזה, שמעולם לא הצלחתי לראות בו את ביתי. וכמה שאת מוצלחת, זוהרת, יפה. "אמא, נו קומי כבר, את צריכה להכין לי סנדוויץ'!" את גוערת בי, כאילו התפקידים התהפכו. ואני כבר נחפזת להשמע לקולך המצווה, ילדה ממושמעת שאני. יש בזה צדק מסויים: את זכאית לפקד עלי מפני שאת מפה, את שייכת. את מגזע אדוני הארץ. אני השוהה הבלתי חוקית. אני צריכה להתפלל יום יום שלא יתפסו אותי, שלא יגרשו אותי, שלא יעלו על התרמית... אפילו ממך אני צריכה לפחד. למרות שבאיזשהו מקום נסתר בתוכך, מקום שאין לו מילים אבל יש לו תחושות עדינות, בטח גם את יודעת את זה. ובאיזשהו מקום את כנראה מתביישת בי. ואולי גם מרגישה קצת נבגדת. וזה נכון. בעולם שאת נמצאת בו, אני תרמית. אני חליפה ריקה. בעולם שאני נמצאת בו – אני כבר לא יכולה להכיל אותך, אין שם מקום לשתיים, ואת כבר נהיית יותר מדי "אחת". אני יודעת שאת חשה, בחושים עדינים נסתרים, שאני לא באמת יכולה לשמש לך הורה. בעולם הזה שבחוץ, שאת נושמת בו בחופשיות ואני לא – אני למעשה משאיר אותך לבד, לפלס את דרכך בעצמך, בכוחות שאצלי תמיד נותבו לשמירה על ההסוואה, ואצלך יכולים להיות מנותבים לגדילה. ואני יודעת שגם בלעדיי את תביי בסדר. גם בלעדיי את תרוצי ותצחקי ותשאפי אויר לרוויה. ואני אתבונן בך מפה, מעריצה וגאה, ואכולת קנאה נסתרת, ולפעמים קצת עצובה.

*
אולי תשאלו אותי ממה בעצם הפחד. מה מכווץ אותי ברגע המודעות הראשון מדי בוקר. ממה צריך לברוח ולהסתתר. הרי כבר צלחתי 12,200 ימים לפחות בעולם הזה (חישבתי בערך). אז מה זה בשבילי לצלוח עוד אחד? הרי התחמקתי ממשטרת ההגירה בהצלחה כל כך הרבה פעמים כבר, אז מהי עוד פעם אחת? קטן עלי, לא? אבל זהו, כנראה שלא. וכנראה שלא באמת מתרגלים לזה. כמו שאי אפשר להתרגל לכאב כך שיפסיק לכאוב, אפשר רק לגייס משאבים כדי לנסות לנהל אותו, לאוורר קצת, להסיט אותו כל פעם לשרירים אחרים בנפש. כך בדיוק אי אפשר להתרגל לאימה כך שתפסיק להלך אימים. אפשר רק לנחם את עצמי, אפשר רק להיאחז בשגרות קטנות ומרגיעות. בקפה של הבוקר. בעבודה שגרתית, בסדר יום צפוי, במיעוט איזורי התנגשות לאורך היום שעלולים לערער את שיווי המשקל העדין. אולי אפילו בציפיה זהירה למשהו נעים או מהנה שצפוי לקרות. אבל למרות זאת ובכל זאת, כל אלה נחמות קטנות ובדיעבדיות, שאינן מקהות את חריפות הגזירה: גם היום אין מנוס מלהיות. גם היום אין מנוס מלחיות באיזור ספר, במלחמה תמידית, בשוליים הדלילים של האויר, עם בלוני חמצן כמעט מרוקנים, בסכנת חנק כל רגע, כל שניה. והנחמה האמיתית היחידה היא, שמתישהו החובה להיות תיגמר, מתישהו יגיע הלילה, ואוכל שוב לחזור למיטה. למחשבות, לחלומות, למשחקים בפלאפון, ל"לא להיות", בדיוק כמו כשהייתי ילדה. כי ה"לא להיות" הזה הוא המפלט, הוא הבית. הוא המקום היחיד שאני יכולה להיות בו באמת.
 
וואו

השארת אותי בלי מילים. כתבת כל כל יפה. הרגשתי כאילו המילים שלך יוצאות ממני. לצערי אין לי דרך לעודד... רק להבין, באמת.
 
תודה.

הבנה זה הרבה
 

משה057

New member


אני בסדר, תודה ששאלת...
משתדל לחיות קצת בעולם האמיתי ולא רק בעולם הדמיוני.
מקווה שיגיע היום והילדה הקטנה שבתוכך תמצא מנוח גם ביום הזה, ולא רק בלילה במיטה.
https://www.youtube.com/watch?v=hAX2ku9ifEs
 
הי שחר.

את יודעת ממה זה אבל אני אכתוב לך בכל זאת: את חיפשת כמו כל ילד בעל התפתחות נורמאלית יחס חיבה ואישור מההורים והם לא נתנו לך את זה אפילו לא פירור. לרב בריחה קלה פה ושם זה בריא ועוזר לצבור כוחות ל"התמודדות עם העולם האמיתי". אבל אצלך המצב היה כל כך קיצוני וחריף. שבמקום שהבריחה תשמש מפלט ובית זמני בין לבין היא הפכה למקום היחיד בו את יכולה להיות אמיתית ולהתקיים במרחב ללא שיפוט ועם הכלה. מפה התפתח חרדה דימיונית אך מבוססת על ניסיון העבר כך שיש לה שורשים מפני התקיימות במרחב בו עלול להיות שמץ של שיפוט או אי הכלה. הייתי אומרת אפילו שזה יוצר דיסוציאציה מסויימת. את כמו רובוט עוטה מסיכה ומתפקדת בעולם האמיתי אבל בפנים ריק כי את מנותקת מעצמך מגופך ומשותקת מחרדה כל פעולה כרוכה בחרדה לכן כל פעולה מעייפת. את צריכה לחשוב עם המטפלת שלך איך לשבור את מעגל החרדה ולהתחיל להכניס כל פעם קצת יותר קיימות בעולם האמיתי כך שהמפלט בריחה שלך ימשיך לשמש כעוגן אבל לא יהווה יותר מחסום וחוצץ בינך לבין המציאות אלא כמפלט מענג ממלא כוחות אומץ והשראה שאותם תוכלי להגשים וליישם בקרקע המציאות
 
המשך.

יש בך פחד חריף מפני ביקורת ה"חומצה" וההגנה שאת עוטה על עצמך מפני העולם האמיתי הוא כי את מפחדת להיות "ערומה" מול עולם שמביט בך בעיניים ביקורתיות וחסרות חמלה. מבחינתך העולם שקול לעיניים של ההורים שלך. לכן את מפחדת מכישלון ומרגישה ככה מראש בעולם האמיתי. לא פלא שיש את הניגוד הדיכוטומי הזה תחשבי כישלון מול כל יכולה (בעולם החלומות והדימיון), לא אהובה מול אהובה. שם צריך להתרחש הסוייצ' והחלפת האמונות השליליות. רק אז תוכלי לנשום לרווחה להביט במציאות בעיניים ולא להסתנוור מהאור.
 
כן, הניתוח שלך נכון בהחלט

ואת מאוד צודקת שכל פעולה כרוכה בחרדה ולכן מעייפת. נראה לי שרוב האנשים לא היו מבינים אותי...
 
זה לא רק הקטע של החרדה. זה גם החוסר מוכנות לחוות

את החלק של מישור המציאות (בזה אנחנו דומות קצת כי גם אני פיתחתי סלידה לקיימות ולכן למרות השוני היו לנו נקודות חפיפה בבעיה), כשלא מוכנים להיות נוכחים יש דיסוציאציה וללא קשר לרמת האנרגיה הדיסוציאציה עצמה יוצרת תחושה מכנית של קליפה. ובואדי שיותר מעייף לתפקד כמכונה כשזה מרגיש לא אמיתי ולא בא מבפנים אלא "כורח המציאות"
 
כדי לרצות להיות נוכחים במציאות

צריך למצוא בה דברים חיוביים. את רואה אותה בטוטאליות שלילית שלא מאפשרת אפילו צ'אנס למציאות להפגש איתך
 
דווקא יש לי איים של נוכחות

ולא הכל שלילי. רק מה שקשור לתפקוד שנדרש ממני. ברגע שזה משהו ש"צריך" או משהו שפוטנציאלית אני נמדדת בו - זה משהו מאיים...
 

supersonic777

New member
הי,לא קראתי הכל,אין סבלנות...


אבל זה נראה כמו פתיח של ספר כלשהו והסופר(את במקרה זה) כאילו מנק' מבט של הסופר אותו רצה להמחיש לקוראים...
 

כוכבית מצויה

Well-known member
ברור שאת יכולה לשמש לבתך הורה, לא סתם הורה אלא אמא טובה!

מצויין שלמרות התחושות הקשות שלך לא העברת אותן לבתך והצלחת לגדל ילדה השייכת לסביבתה, בת בית הנושמת בחופשיות.
כשרציתי להקניט את אמי, כשהיא באה אלי בטענות, נהגתי לומר לה שהכל זה עניין של חינוך וגנים ובשניהם היא אשמה. זה עובד גם הפוך! את צריכה להיות גאה בה על מי שהיא ובעצמך על שנתת לה את המרחב שאפשר גדילה כזו.

חוץ מזה אצלי תמיד שמורה לך פינה קטנה ןחמה בלב, אז יש לך עוד מקום בו את יכולה להרגיש שייכת ומוגנת. אני בטוחה שאם רק תתבונני היטב סביבך תמצאי עוד כמה פינות כאלה.
 

סהר-תמיכה

Active member
מנהל
קרוב להפליא ורועש להחריד...


היי שחר יקרה,

הטקסט שלך מרטיט את מיתרי הלב, ומספר את הסיפור שלך, כפי שלדעתי מעולם לא שמענו כאן בעבר. בעיני, הוא מסביר לא רק את הקושי לקום בבוקר, אלא מצליח ללכוד בתוכו משהו מהותי על הזהות שלך והאופן שבו את חווה את העולם והחיים בו...

את מתארת באופן מאוד חי ועשיר את החוויה שלך בו, ואני ממש יכולה להרגיש את שחר הקטנה, ואיך מגיל צעיר נראה כי המציאות, והעולם החיצוני לדימיון נחווה עבורה כמשהו רודפני, מאיים, מציף ואולי גם חודרני... כזה שהרגשת בו כבר אז לא שייכת, ולמעשה אולי אפשר לומר שהוא גוזל את הזהות האמיתית שלך...

ועל מנת לשרוד בו את נאלצת כל יום מחדש לעטות על עצמך מסכות של תפקוד, ולתרגל בשיניים שבורות שפה זרה, ולקוות שהיום הפער יאפשר ולו מרחב קטן של הבנה הדדית ובכך לא יטלטל איזון כה עדין... כל בוקר מחדש את צריכה לעטות על עצמך חליפת צלילה ולסחוב בקבוקי חמצן, שמצד אחד כבדים ומהווים עבורך משקולת אסיר, ומצד שני חיוניים להישרדות, אך נראה שבכל מקרה אף פעם אין בהם באמת די כדי לאפשר שחייה חופשית, ותמיד ברקע יש סכנה של חנק או טביעה... ולא משנה כמה שנים של תרגול, תמיד קיים שם הפחד "שייראו לך", שהתרמית תיחשף ואת תיוותרי חשופה, ערומה וללא כל הגנה...

ואולי מול ביתך, הפחד הזה קיים ביתר שאת... כי מולה הפער הוא הכי ניכר, והיא מראה כואבת לכל מה שאת מרגישה שיכולת להיות וכל מה שאת לא עבורה ועבור עצמך...מעבר לזה נראה שגם איתה את מרגישה ביתר שאת פער בין האינטימיות ביניכן בלילה ובמיטה, שהיא המקום הבטוח שלך, לבין המרחק והזרות שאת חווה ביניכן בזמן הערות... אולי זה פער שגדל ככל שהיא גדלה... ואני משערת לעצמי שבחוויה שלך זה כאילו את נותרת באקווריום קטן, ואילו היא תצא ותכבוש נהרות וימים, באופן שאולי מבהיל אותך שהזרות תיהפך לניכור, ואותך לבודדה בקשר שאמור להיות הכי קרוב...

אני שומעת בנוסף עד כמה את מרגישה אשמה מולה, על המקומות אותם את מתארת כחוסר היכולת להיות לה הורה, ומהמקום הזה של האשמה את מאפשרת לעצמך להינזף, להישאר מאחור כי את מרגישה לא ראויה לה... אך אולי זה בתורו מחזק את הנפרדות בטרם עת ביניכן...ואני חושבת לעצמי שהרי היכולת שלה לדבר את השפה של העולם הזה, לצחוק, לרוץ ולעשות גלגלונים בו, אינה מגיעה מוואקום ומנותקת מהקשר... יכול להיות שהצלחת לתת לה את מה שלא קיבלת, שבחלב האם שאת נתת הייתה פחות חרדה, ולמרות הקושי כן הצלחת לתת משהו בטוח ויציב... יכול להיות שהחלקים של התפקוד הנינוח שלה בעולם, חלקים שאת מתקנאה בהם, הם למעשה חלקים שקיימים גם בך , שאולי את מתקשה לקיים עבור עצמך פעמים רבות אך כן הצלחת לתת... ואלו חלקים שאנחנו יודעים שבאים לידי ביטוי פה בפורום כשאת נותנת מליבך עבור החברים בו.

ואולי מה שאת זקוקה לו, זה לא להיות לבד בהתמודדות היומיומית והמתישה הזו, שיהיה מישהו שיוכל לסייע ולספק את מקומות הצל, כדי שלא תקבלי כוויה, שיספק את המקומות לנוח בהם, ולא רק בלילה במיטה, באופן שאולי יצמצם את הפער העצום בין יום ללילה, בין מציאות לחלום... ואולי עם עזרה כזו, תרגישי יותר מחוזקת ומסוגלת לתת לביתך את מה שאת רוצה ואת מה שהיא זקוקה לו...

אני מניחה שאת למודת קרבות ואולי ניסית בעבר, אבל אולי ניסיון נוסף של קבלת עזרה מקצועית, רגשית ואולי אף תרופתית, יכולות לתת את הבוסט של החמצן הדרוש על מנת לראות כיצד ניתן לצעוד לאט לאט ובזהירות בעולם התפקוד עם יותר אוויר...
לאחרונה הוקמה עמותה שמעניקה טיפול נפשי פרטי על ידי אנשי מקצועי במחיר מסובסד: ט.נ.א (טיפול נפשי אפשרי): http://www.tenne.org.il/. אולי שם תוכלי לקבל מענה.
את יכולה לפנות גם לקופת החולים ולקבל מהם רשימה של אנשי מקצוע העובדים איתם בהסדר, או לפנות לאחת ממרפאות לבריאות הנפש בקהילה, אך יש לקחת בחשבון ששם יש רשימת המתנה, בכל מקרה מצרפת לך רשימה של מרפאות לפי איזור מגורים:
https://www.health.gov.il/Subjects/mental_health/treatment/clinics/Pages/mental-clinics.aspx

כמובן שתמיד את מוזמנת להמשיך ולשתף כאן בפורום, או לבוא לשיחה בצ'אט בערב.

שולחת לך חיבוק חם,
כזה המבקש לעטוף בהגנה, דווקא לא לפני השינה, אלא במהלך היום


שלך,
מתנדבת סה"ר
 
למעלה