המשיחיות ודוברי הארמית

המשיחיות ודוברי הארמית

1. האם המאמינים במשיחיותו של יוחנן נמצאים רק בסוריה ? 2. האם המוסלמים בתורכיה הם משיחיים שהמירו את דתם ? 3. היכן יש דוברי ארמית ? 4. מתי קיבלו דוברי הארמית בעיראק את המשיחיות ? 5. מה שמו הארמי של ישוע ?
 
בקשר לשאלה השלישית

בארץ יש מספר דוברי סיריאנית מבוגרים מקרב העדה המארונית בישובים שליד גבול לבנון. אני לא יודע עד כמה זה קרוב לארמית. לגבי המוסלמים בתורכיה, זה נשמע די הגיוני, כמו שמוסלמים במצרים הם הקובטים שהמירו את דתם בזמן הכיבוש הערבי.
 
יש קהילה סורית (אשורית) בירושלים

הם מתפללים בארמית, וזה מאוד מרגש, כי זה דומה לעברית ואפשר להבין די הרבה. בנוסף - הנצרות שלהם היא קדומה מאוד והם שומרים על מסורות התפילה כפי שהיו כמעט לפני כאלפיים שנה.
 
הקהילה הסורית בירושלים אוניאטית.

כלומר הם שומרים על מעטפת חיצונית של הכנסיה הנסטוריאנית- אבל מבחינה תאולוגית הם קתולים. ניבים שונים של השפה הארמית נשמרו בכמה תרבויות במזרח התיכון, כולל אצל השומרונים- אם כי אצלם זו רק שפת הליטורגיקה, לא שפת היום יום.
 
נכון, אבל...

הם קיבלו את התיאולוגיה הקתולית באופן כללי, אבל שומרים על המסורות הקדומות שלהם (למשל, הכמרים שלהם רשאים להינשא וכו').
 
הנצרות היא דת של אמונה ולא של מעשים

, נכון? אז הליטורגיה (כולל ההיתר לכמרים להנשא) היא רק מעטפת. מבחינת האמונה הם קתולים. לדעתי, בגלל שהדבר החשוב ביותר בדת הנוצרית זה האמונה, אי אפשר להתייחס לכנסיה הזו בתור נסטוריאנית אלא בתור כנסיה קתולית שמשמרת מנהגים עתיקים.
 

f r e e b i r d

New member
הסורית היא לא אשורית

הסורית syrian האשורית assiryian הנוצרים בעירק שכמעט כולם נקראים קלדאנים לאחר שהצטרפו לכנסייה הקתולית.
 

NimrodOZz

New member
שים לב: יש שני סוגים של ארמית

הלהג (דיאלקט) הבבלי והלהג הירושלמי (בגלל זה בסרט של מל גיבסון היה מוזר לראות את הכהנים והעם מדברים ארמית בבלית...).
 
יש יותר

אתה מדבר על דיאלקטים של יהודים בימי בית שני אבל ישנם עוד דיאלקטים וישנן גם אותיות השונות מהאותיות האשוריות של העברית. בסרט של גיבסון המבטא של העברית והארמית היה מזעזע - מעין שילוב של גרוניות כאילו ערבית אך קיצונית אף יותר עם מבטא אנגלוסקסי. אני לא יודע על מה בדיוק הם חשבו אולי על שבט דוב המערות. מה שהיה משעשע אף יותר היה השימוש בלטינית (עם מבטא מעולה אגב) כאשר במזרח השפה הרשמית היתה יוונית.
 
במזרח- כן.

וכשהאימפריה התפלגה למזרחית ומערבית, השפה הרשמית של האימפריה הרומית המזרחית היתה יוונית. זו גם הסיבה בגללה בכנסיות אורתודוקסיות תמצא כתובות ביוונית.
 

1key

New member
ולפני הפיצול? בתקופת הברית החדשה?

באיזו שפה שוחחו חיילים רומים?
 
תלוי עם מי שוחחו החיילים הרומים.

אחד עם השני- לדעתי בלטינית, אלא אם מוצא שני המשוחחים באותה פרובינקיה. קצין רומי עם מנהיג של האוכלוסיה המקומית- יוונית. קצין או חייל רומי עם כפרי- ארמית, פשוטי העם לא ידעו יוונית. כך שאם נניח צנטוריון בא מפרובינקיה אירופית, היה עליו לדעת 4 שפות לפחות או להיעזר במתורגמן. הברית החדשה מספרת לנו שפונטיוס פילטוס פנה אל ההמונים ישירות- כך שהוא בוודאי ידע ארמית, יוונית ולטינית.
 
במזרח ביוונית ובמערב ברומית

או בשפות איזוריהם. במזרח שפת השלטון ושפת התרבות הגבוהה היתה יוונית מאז הכיבוש ההלניסטי. השפה היוונית היתה שפה בעלת עושרי ספרותי גדול בהרבה מהרומית ולמעשה עד המאה ה-1 לפני הספירה כל יצירות הספרות הגדולות שנקראו ונלמדו ברומא היו כתובות ביוונית. רק בדור של סוף הרפובליקה וראשית הקיסרות החלו להכתב ברומית היצירות הקלאסיות של הרומית ועל כן היוונית היתה מכובדת מאוד ברומא גם בתקופה מאוחרת יותר. במזרח השימוש ביוונית גם כשפת יומיום היה נפוץ הרבה יותר כמובן ולא היתה שום סיבה להחליפו. כמו כן כדאי לזכור שחיילי הצבא הרומי לא היו ילידי העיר רומא דווקא אלא באו מכל האימפריה ועל כן שפת אימם כמעט תמיד לא היתה רומית. בתקופות מאוחרות יותר בשל השפעת הצבא על הקיסרות הרומית היו לא מעט קיסרים ששפת אימם לא היתה רומית.
 
חחחחח שבט דוב המערות

האמת אחת הסיבות שרציתי לראות את הסרט הזה היה לראות אנשים מדברים בארמית. ובאמת זה היה מוזר מאד לשמוע ארמית במבטא אמריקאי.
 

f r e e b i r d

New member
טיפוסי לסרט אמיריקאי

כנ"ל כפי שטרוריסטים סעודים מדברים ערבית בלהג מצרי לפי תורת הסרטים שלהם.
 
היית צריכה לראות את הסרט של נשיונל

ג'יאוגרפיק על הבשורה עפ"י יהודה. אומנם ישוע ותלמידיו מדברים שם ארמית- לא יודע איזה- אבל יהודה איש קריות תולה את עצמו על עץ אקליפטוס. בסרט אחר של NG ואדי ערה הוא קניון במדבר.
 
למעלה