נסיון ראשוני לאפיון כת

מרענן ומקורי

סוף סוף ירדתי לעומק דעתך. לפרשנותך "כת" היא בעצם "פלג". אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר בעצם שהקראים שנצמדים למקור הם הדת ואלו היהדות היא כת, ןהדת הנוצרית פרוטסטנטית כולה היא בעצם כת, משום שפרשה מן הדת הקתולית אשר מצדה נוסדה בוועידת ניקיאה ופרשה מן הכנסיה הנוצרית הקדומה, שלא לדבר על הכנסיה היוונית האורתודוכסית. הסיינטולוגיה לפרשנותך אינה כת, מכיוון שלא סטתה מהמקור (הסיינטולוגיה). אגב, איך נפשר בין שני פלגים אשר טוענים שלהם הפירוש הנכון והמדוייק של הדת המקורית?
 
אין קשר לפלגים

אין קשר לפלגים וזרמים. כת היא קבוצה המשנה את עצם היסוד של הקבוצה.
 

Dia Leoghann

New member
לעיונכם...

הדף בלינק שאני מביא בפניכם נכתב ע"י איזק בונוויטס, ממובילי הניאו-פגאניות בעולם ובאמריקה בפרט.
 

loquado

New member
כת

המילה עצמה יוצרת קונוטציה שלילית למרות שמשעותה היא התאגדות של אנשים סביב רעיון דתי או רוחני. 1- דתי או רוחני...מעניין איך המילון מגדיר את זה ___ :) 2- התאגדות של ציבור יכולה לעשות כל דבר... הגענו איפה ל= כת הוא ביטוי של ציבור מובדל שעושה משהו עם הדבר שנקרא "רוח" ... לפי הגדרה זו, כל דת היא כת. אבל ! בגלל הקונוטציה השלילית אנשים נמנעים מלהעיד על עצמם "אני חבר בכת" העיוות הגדול יותר בעיני דווקא מגיע מעולם האורתודוקסיה של שלושת הדתות שצמחו כאן בשכונה... כל אחד הארגונים האורתודוקסים טוען "המפתח לבורא עולם ולגן עדן נמצא אצלי" ושולל את דרכם של אחרים. בדיוק כפי שכל חברה מפרסמת את מוצריה ודואגת להעלים את המצאות מתחריה או להמעיט בערכן. אישית אני רואה את השימוש בביטוי הזה כלא פחות מלא רלוונטי ! סלחו לי על הדוגמא... כמו בפוליטיקה -שמאל וימין. פעם שמאל היה ליישב את הארץ ולדאוג לעובדים ימין היה לכבוש את ירדן ולעשות עסקים היום אין שום הבדלים מהותיים בין המפלגות הגדולות של השמאל והימין ומצע זה מונח שרובנו לא רואים עוד. עדיין חושבים \ משתמשים בביטוי הזה - הוא שמאלני - היא ימנית...אבל זה די ריק מתוכן. יש כמה מליוני סיינטלוגים, זה ציבור גדול -למה שלא ייקרא דת? יש כמה מאות אלפי חסידי ברסלב - למה שלא יקראו כת ? ואולי הגיע הזמן לחדש קצת את המונחים שאנחנו משתמשים בהם- לעיתים המציאות הפסיקה כבר להשתקף מבעדם.
 
נכון

כת הוא כינוי שהשימוש העיקרי בו הוא לפסול קבוצה רוחנית או דתית כלשהי, מבלי צורך לספק נימוק כלשהוא. בדרך כלל הכינוי כת מופנה כנגד תורות חדשות יחסית או כאלו שמספר מאמיניהם הוא מועט. מאפיינים שהיו גורמים לי להדביק לקבוצה את הכינוי כת א. סגידה לאישיות מרכזית ב. שאיבת מרבית כספו של המאמין לטובת הקבוצה ומנהיגיה ג. ניתוק המאמין ממשפחתו ד. איומים כלשהם על המאמין במקרה שירצה לעזוב ה. פגיעה פיזית במאמינים (התאבדות המונית למשל), ניצול מיני וכדומה. ו. שימוש בשקרים, הטעיות, טכניקות של שטיפת מוח, הפעלת לחץ חברתי. אני חושב שהבאבות מנתיבות עונים על סעיף א ולפעמים גם על ב. סיינטולוגיה עונה לדעתי על סעיף א. במקרים מסויימים גם על סעיף ב. אמנון יצחק לדעתי עונה לפחות חלקית לסעיף ו.
 
למעלה