לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
91369,136 עוקבים אודות עסקים

פורום תאולוגיה ודתות שונות

תיאולוגיה מיוונית: תיאוס - אלים לוגיה - לימוד. על פי ההגדרה, התיאולוגיה עוסקת במחשבות על אלוהים, קיומו/ה ומאפייניו/ה חוקותיו/ה ושלטונו, ובדוקטורינות דתיות שונות. (אני מקווה שאתם מעריכים את הטרחה הנוספת שלי בכתיבת כל ה´הוא´ או ה´היא´ האלה… ובאמת… מנין לנו לדעת אם אלוהים זה ´הוא´ או ´היא´ או משהו שלישי או רביעי או…? ואולי בכלל יש ריבוי אלים? ) פורום זה עוסק בכל היבטיה של האמונה הדתית עצמה (לא רק יהדות, נצרות, איסלם, בודהיזם או דת ממוסדת אחרת) - החל מהזיקה הדתית הטבעית (דת אישית או דת טבעית), וכלה במתודות התיווך השונות הקרויות דתות, או דתות חדשות (כתות). הנחת העבודה היא שאם הגעת עד הלום, אין צורך לשכנע אותך בקיומו/ה של כוח מכוון בבריאה, ולכן אין טעם לדוש כאן בסוגיית האתיאיזם הנושנה, או לצאת בהכרזות בסגנון ´תשכנעו אותי שיש אלוהים´. אם יש לך דעה - אשמח לשמוע אותה מנומקת באורח ענייני, המבוסס על כמה שיותר היגיון ישר וסימוכין (וכמה שפחות קישורים לאתרי הטפה דתית בבקשה). זה המקום לדון בתפיסות בנושא צדק מוסר ואתיקה, אזוטריקה, אוטוריטה דתית, פילוסופיה, חוויה דתית, התנסויות אישיות, אבולוציה, חוקי סיבה ומסובב, הארה, תפקיד האדם עלי אדמות, אחריות אישית, התפתחות אישית, אמונות דתיות, היחסים בין הדתות, שכר ועונש, חיים שלאחר המוות, חיים שלפני המוות, גן עדן וגיהנום, מהו חטא, מצוות דת ומשמעותן, טכסים דתיים, הפלות, עונש מוות, התאבדות, הריגת חסד, ליברליזם, שמרנות, אנושיות, רוחניות, אוקאלט, רישומים אקאשיים, חילופי העידנים, מיתוסים, אגדות, חוויות של כמעט מוות, היקום וברואיו, אהבה, נתינה, משמעות חיי אדם, הצצות אל מעבר לפרגוד , משיחים ושליחים, מצב העולם, אחרית הימים, תחושת שליחות, , …, …, …, …, ואם מעמיקים בכך עוד קצת, רואים ש… בעצם כל נושא שבעולם, מנקודת ראותך שלך. אך אין זה המקום להפיץ בשורות דתיות בסיגנון השיווקי המאוס של: ´אני היחיד שיודע ואם לא תסכימו אתי, תיענשו במיתות שונות ומשונות וחלקכם בעולם הבא יקופח עד מאוד.´ אגב, פורום זה גם אינו מקום לתליית מודעות לכל דיכפין אלא מקום לביטוי דעות. ראו הוזהרתם. הודעות שיש בהן מספרי טלפון יימחקו לאלתר. התקפות אישיות לא ענייניות תימחקנה. הגבול בין וויכוח ענייני למהלומות אישיות הוא דק, ולכן יהיה על כולנו להפעיל שיקול דעת. כבוד הדדי, התחשבות ברגשות הזולת, ריבוי דעות, קישורים מעניינים, דיונים התפלמסויות ואפילו וויכוחים יקודמו בברכה, אולם גידופים, איומים ושאר מרעין בישין יישלחו לסל המיחזור, ותשבי יתרץ קושיות ומענות. שלכם בתקווה לדיונים פוריים ומעמיקים, יפעת. אושר שנית ע"י 1984אא ובפעם השלישית ע"י Immanuel Goldstein

אודות הפורום תאולוגיה ודתות שונות

תיאולוגיה מיוונית: תיאוס - אלים לוגיה - לימוד. על פי ההגדרה, התיאולוגיה עוסקת במחשבות על אלוהים, קיומו/ה ומאפייניו/ה חוקותיו/ה ושלטונו, ובדוקטורינות דתיות שונות. (אני מקווה שאתם מעריכים את הטרחה הנוספת שלי בכתיבת כל ה´הוא´ או ה´היא´ האלה… ובאמת… מנין לנו לדעת אם אלוהים זה ´הוא´ או ´היא´ או משהו שלישי או רביעי או…? ואולי בכלל יש ריבוי אלים? ) פורום זה עוסק בכל היבטיה של האמונה הדתית עצמה (לא רק יהדות, נצרות, איסלם, בודהיזם או דת ממוסדת אחרת) - החל מהזיקה הדתית הטבעית (דת אישית או דת טבעית), וכלה במתודות התיווך השונות הקרויות דתות, או דתות חדשות (כתות). הנחת העבודה היא שאם הגעת עד הלום, אין צורך לשכנע אותך בקיומו/ה של כוח מכוון בבריאה, ולכן אין טעם לדוש כאן בסוגיית האתיאיזם הנושנה, או לצאת בהכרזות בסגנון ´תשכנעו אותי שיש אלוהים´. אם יש לך דעה - אשמח לשמוע אותה מנומקת באורח ענייני, המבוסס על כמה שיותר היגיון ישר וסימוכין (וכמה שפחות קישורים לאתרי הטפה דתית בבקשה). זה המקום לדון בתפיסות בנושא צדק מוסר ואתיקה, אזוטריקה, אוטוריטה דתית, פילוסופיה, חוויה דתית, התנסויות אישיות, אבולוציה, חוקי סיבה ומסובב, הארה, תפקיד האדם עלי אדמות, אחריות אישית, התפתחות אישית, אמונות דתיות, היחסים בין הדתות, שכר ועונש, חיים שלאחר המוות, חיים שלפני המוות, גן עדן וגיהנום, מהו חטא, מצוות דת ומשמעותן, טכסים דתיים, הפלות, עונש מוות, התאבדות, הריגת חסד, ליברליזם, שמרנות, אנושיות, רוחניות, אוקאלט, רישומים אקאשיים, חילופי העידנים, מיתוסים, אגדות, חוויות של כמעט מוות, היקום וברואיו, אהבה, נתינה, משמעות חיי אדם, הצצות אל מעבר לפרגוד , משיחים ושליחים, מצב העולם, אחרית הימים, תחושת שליחות, , …, …, …, …, ואם מעמיקים בכך עוד קצת, רואים ש… בעצם כל נושא שבעולם, מנקודת ראותך שלך. אך אין זה המקום להפיץ בשורות דתיות בסיגנון השיווקי המאוס של: ´אני היחיד שיודע ואם לא תסכימו אתי, תיענשו במיתות שונות ומשונות וחלקכם בעולם הבא יקופח עד מאוד.´ אגב, פורום זה גם אינו מקום לתליית מודעות לכל דיכפין אלא מקום לביטוי דעות. ראו הוזהרתם. הודעות שיש בהן מספרי טלפון יימחקו לאלתר. התקפות אישיות לא ענייניות תימחקנה. הגבול בין וויכוח ענייני למהלומות אישיות הוא דק, ולכן יהיה על כולנו להפעיל שיקול דעת. כבוד הדדי, התחשבות ברגשות הזולת, ריבוי דעות, קישורים מעניינים, דיונים התפלמסויות ואפילו וויכוחים יקודמו בברכה, אולם גידופים, איומים ושאר מרעין בישין יישלחו לסל המיחזור, ותשבי יתרץ קושיות ומענות. שלכם בתקווה לדיונים פוריים ומעמיקים, יפעת. אושר שנית ע"י 1984אא ובפעם השלישית ע"י Immanuel Goldstein

x
הודעה מהנהלת הפורום
אין לפרסם בפורום הודעות המכילות מספרי טלפון, הטפות או גידופים. הודעות אלה ימחקו
תקנון הפורום
המשך >>

לצפיה ב-'נסיון ראשוני לאפיון כת'
נסיון ראשוני לאפיון כת
16/10/2003 | 13:34
44
כפי שנאמר על פרונוגרפיה, מאוד קשה להגדיר מה זה אבל אפשר לזהות כשרואים את זה.


נראה שההבדל הגדול הוא במטרה הראשונית של הקבוצה, מטרת הדת היא לגרום לאדם להפוך לאדם טוב יותר ולהתקרב לאל. מטרת הכת תהיה להטיב עם העומד בראשה אם בצורה פיננסית/אגו או הטבות אחרות.

היות ואנחנו לא בוחני כליות ולב, אין אפשרות לדעת מה המטרות האמיתיות של כל קבוצה (הרי אף אחד לא יודה שהוא הקים כת כדי להפוך למיליונר) מה שנשאר לנו זה למצוא מאפיינים שירמזו לנו על מטרת הקבוצה.

אם ננסה לאפין כת אולי נוכל למצוא אלמנטים מסוימים שנוכל להסכים עליהם, חלק מהאלמנטים יהיו בדתות רגילות אבל שילוב של חלקם יכול לרמוז על כת:

פילוסופיה/מערכת חוקים שידועה רק למצטרפים ונשמרת בסוד מפני זרים או מפני מצטרפים ברמות נמוכות.

היררכיה ברורה, שבראשה עומדת אישיות מרכזית שסוגדים לה
חשיבה ביקורתית על המנהיג אסורה

מיסיונריות, רצון ועידוד לגייס חברים חדשים

חוסר שקיפות והטעיה בגיוס חברים, אמירת אי אמיתות או הסתרת הכללים ממצטרפים חדשים  (יכול להיות קשור לסודיות)
שימוש בטכניקות השתלטות ושטיפת מוח (מניעת שינה והרעבה למשל)

עידוד ניתוק מהמשפחה ומהחברה והעולם בכלל.

----------------

אלו מחשבות ראשוניות בנושא, אשמח לקבל הערות תוספות והארות, אולי נצליח לנסח תובנות מהדיון.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'כתות, הרבה כתות...'
כתות, הרבה כתות...
16/10/2003 | 15:17
1
כתבה מעלת חיוך. סינטולוגיה ואימן נמצאים יחד בחלק ב', 5.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'גם אני'
גם אני
16/10/2003 | 16:20
מכרתי פעם אנציקלופדיות.... זה אומר שיש לי סיכוי להיות גורואית?

אבל עכשיו ברצינות - סביר להניח שבתקופת השפל הכלכלי של שנות השלושים, אנשים התפרנסו מכל מיני עיסוקים ובכמה וכמה משרות.
כבר עסקנו בדיונים קודמים כאן בפורום בעובדה שגם שלושת האבות ביהדות (וכן משה רבנו) היו רועי צאן.

מניתי עוד כשלושה ארגונים רוחניים משמעותיים בישראל שלא הופיעו במאמר, וחלק מן המידע בפירוש לא מדוייק, אבל לא נעסוק בקטנות. ההפתעה הכי נעימה היתה לגלות בו מישהו שאני מכירה אישית
אכן משמח.
תודה.



תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'ניסיון אמיץ'
ניסיון אמיץ
16/10/2003 | 16:29
20
אבל!
(תמיד יש אבל)
אף אחד מן הקריטריונים שמנית לא יכול לייחד תנועה רוחנית או דת חדשה (אני מתעקשת לא לקרוא להן כת) לעומת דתות ממוסדות אחרות.

המקום היחיד שבו אני מסייגת הוא ביחס בקבוצות אשר מטיפות לשימוש בסמים, לאלימות או להתאבדות המונית.

ביחס לכל היתר: "חיה ותן לחיות".
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'אה כן'
אה כן
16/10/2003 | 16:57
19
ועוד משהו.
חלק מן הקריטריונים שאתה מונה מיוחסים לקבוצות מסוימות באורח שקרי. כפי שכבר כתבתי, וכתבו אחרים בפורום, ישנו העניין הידוע של התעמולה של הדתות הממוסדות אשר נלחמות בקונקורנציה ומפיצות שקרים.
איך תדע להבחין בין כזב לאמת?



תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'בואי וניקח נוסח מקוצר של הכללים...'
בואי וניקח נוסח מקוצר של הכללים...
16/10/2003 | 17:21
18
כדי לקבל הערכה ראשונית וגסה.

ולשם כך נבחר שני כללים שהציע אלי ו. שקל יחסית לאמת/להפריך בצורה אובייקטיבית:
קבוצה דתית/רוחנית תיחשד ככת אם מתקיימים בה יחד שני דברים... עיקרי האמונה שלה סודיים אלא בפני מאמינים ותיקים, הקבוצה פועלת אקטיבית לצירוף מאמינים חדשים.

אני לא יכול לחשוב כרגע על דת ממוסדת שמתקיים בה הנ"ל.

שימי לב שעיקרי הדת הדרוזית אכן סודיים ורק חכמי הדת יודעים אותם, אבל מצד שני הדת הזו סגורה בפני מצטרפים חדשים.
לגבי היהדות (שממילא אינה דת מסיונרית) ניתן להזכיר בצורה מוגבלת את סודיות תורת הקבלה בפני מי שאינו תלמיד חכם בן 40. ועובדה היא שאנו מתייחסים אל אותם אנשים שעוסקים בקבלה בצורה אינטנסיבית (ואני לא מתכוון למקובלים עצמם אלא לחסידיהם) כאל תמהונים המתנהגים כחברים בכת.

בקיצור, אפילו אותם שני קריטריונים (שהם אובייקטיביים יחסית) נותנים מדד לא רע להיותה של קבוצה כלשהי כת.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'עורבא פרח'
עורבא פרח
16/10/2003 | 20:08
17

קודם כל, מרתפי הוותיקן גדושים ספרות תיאולוגית אשר אינה זמינה ואפילו חסויה מפני מאמינים וותיקים.  האם אתה מגדיר את הכנסיה הקתולית ככת?
(שהרי הכלל השני שלך: פעילות קטיבית לצירוף מאמינים חדשים, מתקיים בה במלואו..)

מעבר לכך, האם נוצרי הפועל בשליחות המיסיון בישראל לא מוגדר לגירסתך ככת?
חברי המיסיון ישמחו בוודאי לשמוע על כך... ומה עם קבוצות של בודהיסטים בישראל, מה עם קבוצה של שינטואיסטים או טאואיסטים בישראל? אלה הן תנועות רוחניות מוכרות וממוסדות בעולם, ומניינן עולה על מספר היהודים בעולם.
אתה עצמך מנית את סודיות תורת הקבלה בפני מי שאינם בני 40.
מה ההבדל בין בן 40 (ומה עם בת 40??!) שהתעמק ביהדות כל חייו, ובין מי שחבר כבר מספיק שנים בקבוצה רוחנית אחרת, וכבר יכול ללמוד את רבדיה המעמיקים יותר של תורתו ולא להיפגע מן הידע?

אגב, עיקרון החיסיון כלל לא מקובל עלי כקנה מידה ואת המלה כת גם אני מבינה ככינוי גנאי.

ועוד בעניין החיסיון" לי לא ידוע כמובן מה כתוב בספרות הוותיקן אולם על פניו, ברור לי שלא כל אחד צריך להיחשף לשיטות מתועדות של גירוש שדים למשל...

בקיצור, כפי שאמרתי. אלי עשה ניסיון הרואי, אבל הספגטי לא נדבק.


תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'לא "עורבא פרח" ולא "עוף השמיים"...'
לא "עורבא פרח" ולא "עוף השמיים"...
16/10/2003 | 20:35
16
ראשית, שימי לב לניסוח שלי את הכללים (ואם שכחתי לנסח בזהירות, אני מתקן עכשיו)... הסודיות חלה לגבי עיקרי האמונה.

למיטב ידיעתי, עיקרי האמונה הנוצרית גלויים לכול.
מה שחסוי במרתפי הותיקן הוא פרוטוקולים של דיונים וספרות תיאולוגית שאינה רלוונטית למאמין מן השורה.
(לדוגמא: לא ידעתי שכל נוצרי חייב להכיר לעומקן שיטות של גירוש שדים כדי להחליט האם לדבוק בנצרות או להמיר את דתו.)
בדיוק כמו שספרי מתמטיקה לתואר שני אינם רלוונטיים למי שמסתפק בבגרות 3 יחידות. "עיקרי האמונה" של המתמטיקה ניתנים לכל בוגר בי"ס תיכון, והם מספיקים לתיפקוד תקין לכל מי שאינו מקצוען בתחום.

אותו עקרון חל לגבי היהדות.
עיקרי האמונה והמצוות של היהדות גלויים לכול, ומה שחסוי הוא רק הספרות הקבלית. וחומר זה אינו רלוונטי למי שאינו מעוניין להפוך למומחה בתחום.

לעומת זאת, בכתות דואגים להסתיר כמעט את כל המידע על מצוות הדת ועיקריה. לכל היותר מטפטפים החוצה סיסמאות על חיים נכונים או התקרבות לנירוונה.

---

אני לא יודע מה אומרים חרדים אלה ואחרים, אבל פעילי המסיון הנוצרי אינם מייצגים כת וכך גם נזירים בודהיסטים או שינטואיסטים.
הם פשוט מיסיונרים של דת אחרת, ואני מתנגד לפעילותם בין היהודים.
אבל בין זה לבין הגדרתם כ"כת" המרחק גדול.

היוצא מן הכלל הוא "היהודים המשיחיים" שנתפסים ככת למרות שאינם מקיימים את הכלל הנ"ל (כי עיקרי אמונתם חשופים לכל).
אבל שימי לב שבניגוד לנוצרים או לבודהיסטים, הם נתפסים (גם בעיני עצמם) כחלק מבני העם היהודי.
ברגע שהם יכריזו על עצמם כעל זרם נוצרי (או במילים אחרות: יכריזו שאינם עוד יהודים), הם יפסיקו להיחשב ככת ויהפכו לעוד זרם נוצרי מסיונרי שאינו שונה מהאחרים. למשל: לא יהיה שום הבדל עקרוני בינם לבין המורמונים (פרט לעובדה הטכנית שכולם הם יהודים-מומרים, ולכך שהם מפנים את עיקר מאמציהם להמרת יהודים).
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'תן לי בבקשה'
תן לי בבקשה
16/10/2003 | 21:06
15
דוגמא לדת חדשה אשר איננה מכריזה על עיקרי אמונתה בפני מאמיניה הוותיקים, ואז אפנה לארגון הרלוונטי ואבקש את התייחסותו.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'לא הבנתי מה הפואנטה...'
לא הבנתי מה הפואנטה...
16/10/2003 | 21:15
14
וכי טענתי שיש דת (או כת) שמסתירה את עיקרי אמונתה ממאמיניה הותיקים?

עוד פעם...
זרם שמסתיר את עיקרי אמונתו מהעולם החיצון (וממצטרפים חדשים) וגם פועל בצורה מסיונרית - חשוד ככת.

נ.ב.
איך לדת חדשה יהיו מאמינים ותיקים?
יש פה סתירה פנימית בתוך שאלתך.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'הפואנטה היא'
הפואנטה היא
16/10/2003 | 21:24
13
- שלדעתי הקריטריון הזה הוא מיתוס ואינו קיים באמת.
- לדת חדשה שגילה בכמאה שנים, יחסית לדת ממוסדת שגילה כמה אלפי שנים, יכולים להיות מאמינים וותיקים. אלא אם כן תצביע על דת וותיקה שיש לה מאמינים שגילם אלפי שנים.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'אוקיי. הבנתי...'
אוקיי. הבנתי...
16/10/2003 | 21:29
12
האם תוכלי לפרט מהם עיקרי האמונה של הסיינטולוגיה?
(חוץ מסיסמאות כלליות על חיים נכונים וכיו"ב)

בשביל להחליט שאני רוצה לחיות ברוגע פנימי ולהתחבר לקוסמוס, אני לא צריך להתחבר אליהם. מספיק סתם להשתדל להיות רגוע ולעשות מעשים טובים.

תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'כללית וספציפית'
כללית וספציפית
16/10/2003 | 21:50
10
אני לא יודעת למה אתה מתכוון כשאתה אומר סיסמאות כלליות. גם עשרת הדיברות הן כלליות למדי. לא כותב בהן אם מדובר בהדלקת "אש" בשבת או בהדלקת "חשמל" בשבת. לא כתוב בהן מה יש לעשות בנייר הטואלט בשבת... וכן הלאה.
אם עשרת הדברות הן אכן עיקרי האמונה ביהדות, הרי שיש כאן משום חיסיון, משום שבפועל קיימים עיקרים רבים שאינם מצויינים ספציפית.

בכל אופן.. אני מניחה שניתן לכתוב לארגון הסיינטולוגיה ולקבל מהם את רשימת העיקרים הספציפיים של אמונתם. אני בכל אופן כתבתי,כולל קישור להודעה הנוכחית כדי להסביר במה מדובר, למרות שבאתר מופיעה הצהרת כוונות.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'רעיון טוב! '
רעיון טוב!
17/10/2003 | 02:01
9
מעניין במה בדיוק יסכימו לשתף אותנו נציגי הסיינטולוגיה מחוץ למה שמופיע באתר שלהם. יש לי כמה ספרים מתקדמים שלהם (שאסורים להיות אצל מי שלא מורשה) ואוכל להשוות.

באותה הזדמנות אצרף למענם את הלינק למה שכתבתי בנושא כדי שיוכלו להגיב.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'כן, אבל שים לב'
כן, אבל שים לב
17/10/2003 | 10:18
5
עם כל הכבוד לספרות פנימית, (שגם אני תמיד סקרנית לקרוא), מדובר כאן באבחנה דקה:
אנחנו מדברים על עיקרי האמונה ולא על ספרות פנימית.
או, כמו שהיטיב מסורתי להגדיר:
"בדיוק כמו שספרי מתמטיקה לתואר שני אינם רלוונטיים למי שמסתפק בבגרות 3 יחידות. "עיקרי האמונה" של המתמטיקה ניתנים לכל בוגר בי"ס תיכון, והם מספיקים לתיפקוד תקין לכל מי שאינו מקצוען בתחום."

השאלה היא אם עיקרי האמונה חסויים.
טבעי שספרות פנימית תהיה חסויה.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'לסיינטולוגיה אין עיקרי אמונה.'
לסיינטולוגיה אין עיקרי אמונה.
<< ההודעה הנוכחית
17/10/2003 | 13:36
4
8
מתוך האתר הסיינטולוגי:
"סיינטולוגיה אינה דת דוגמטית שבה אדם מתבקש להאמין בדבר כלשהו מתוך אמונה. האדם מגלה בעצמו שסיינטולוגיה פועלת על-ידי יישום עקרונותיה והתבוננות בתוצאות או התנסות בהן"

אמונות היסוד העיקריות של הסיינטולוגיה הן ש:
"האדם הוא ישות רוחנית נצחית. ניסיונו משתרע הרבה מעבר לתקופת חיים אחת. יכולותיו בלתי מוגבלות, אפילו אם אינן באות לידי מימוש בהווה.
סיינטולוגיה אף מאמינה שהאדם הינו טוב ביסודו, ושגאולתו הרוחנית תלויה בו עצמו, בזולתו ובכינון יחסי אחווה עם היקום"
----

הנקודה היא שסיינטולוגיה היא אכן אינה דת במובן שהתרגלנו אליו. סיינטולוגיה היא יותר שיטת צמיחה אישית המבוססת על מספר מועט של אקסיומות בסיסיות כפי שהם אכן תיארו באתר שלהם.
הרמה הגבוהה שאליה שואפים להגיע בסיינטולוגיה נקראת "קליר", וזהו מצב של תודעה צלולה כפי שתיארתי בקישור שצירפתי מקודם.
כמובן שבנוסף לכך הסיינטולוגיה שואפת להפוך את האדם למיטיב עם סביבתו וחי בהרמוניה עם סביבתו.

נקודת התורפה של הסיינטולוגיה היא שהממסד הסיינטולוגי שואב את המצטרפים לתוכה באופן שקשה לעזוב אחר כך, בעיקר בגלל הדינמיקה הסביבתית שנוצרת עם קהילת הסיינטולוגיה. זו בעיה קשה מכיוון שהסיינטולוגיה גם לא מאפשרת בשום פנים אף שינוי מזערי של השיטות הנלמדות על פי סדר קבוע מאוד מראש, ואינה מאפשרת לחבריה בשום אופן עירוב של השיטה יחד עם שיטות או תפיסות עולם אחרות.

מצב זה עלול לגרום לאנשים לבזבז שנים רבות מדי על מטרה אחת שאולי ראויה בפני עצמה, אך עלולות להיות מטרות רבות אחרות ראויות שימנעו ממנו מהסיבות הנ"ל.
ברור שמטרות אחרות יהיו קיימות מרגע שנשנה או נוסיף אקסיומות יסוד מעבר למה שנמצא בבסיס שיטת הסיינטולוגיה.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'תודה על הסיכום'
תודה על הסיכום
17/10/2003 | 14:40
3
מאחר ואין לנו כאן מישהו שהוא חבר בתנועה הסיינטולוגית, אין לי מושג אם הדברים מדוייקים לתפישתם.
עם זאת, אתייחס לשני נושאים:
- הדינמיקה הסביבתית: נראה לי שדינמיקה סביבתית היא דבר חיובי בתקופה שבה דינמיקות חברתיות אחרות נהרסות, כך שזהו אלמנט שאינו בהכרח שלילי, ובכל מקרה, אני מניחה שגם לקבוצות רעיוניות אחרות יש דינמיקה משלהן. למשל איגוד שאני מכירה היטב שהוא איגוד מספרי הסיפורים.

- האפשרות לשינוי השיטות: אני מניחה שבקנה מידה היסטורי גישה זו תפעל לרעתה של הקבוצה ואף עומדת בסתירה לגישה של: (ציטוט) "האדם מגלה בעצמו שסיינטולוגיה פועלת על-ידי יישום עקרונותיה והתבוננות בתוצאות או התנסות בהן". זאת, משום שאם האדם, תוך כדי התבוננותו, יכול לגלות אך ורק עקרונות שכבר הותוו, ואינו יכול להישען על השיטה כבסיס על מנת ליצור משהו מקורי וחדש, או תערובת חדשה הכוללת גם את תוצאות תגליותיו שלו, התוצאה תהיה גוויעה רעיונית.

אולם הדבר נכון גם לגבי תנועות דתיות ממוסדות.
ברגע שיש: "כזה ראה וקדש" התוצאה הבלתי נמנעת היא דריכה במקום.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-' לך לא מתאימה הסיינטולוגיה.'
לך לא מתאימה הסיינטולוגיה.
17/10/2003 | 16:21
2
דינמיקה סביבתית כזאת היא דבר רצוי בנסיבות רבות, אך מהווה בעיה כשזה בא בשילוב שהזכרתי (שלילה מוחלטת של עירוב שיטות, וכתוצאה מזה אנשים כמוך רוצים לעזוב את הסיינטולוגיה כשהם מגלים שחופש הרעיון העצמי נשלל מהם).
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'ועם זאת,'
ועם זאת,
17/10/2003 | 20:47
1
גם אם הסיינטולוגיה לא מתאימה לי, אני מכבדת את זכותם של אחרים ללמוד ולהתאגד כרצונם.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'המשך השיחה (לינק):'
המשך השיחה (לינק):
08/12/2003 | 02:40
אין מי שיסכים איתך יותר ממני.

בכל מקרה, פתחנו את הנושא מחדש בשיחה עם סיינטולוג. הנה הלינק.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'סליחה, שאלה:'
סליחה, שאלה:
17/10/2003 | 10:29
2
מה כתובת האתר שלהם (של הסיינטולוגים)?
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'כבר ציינתי'
כבר ציינתי
17/10/2003 | 10:33
1
אבל לא נורא: הרי הכתובת שוב:
http://www.scientology-telaviv.org/index.htm
תאולוגיה ודתות שונות >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'תודה רבה.'
תודה רבה.
17/10/2003 | 11:04
לצפיה ב-'ולחלק השני של הודעתך'
ולחלק השני של הודעתך
16/10/2003 | 22:07
"בשביל להחליט שאני רוצה לחיות ברוגע פנימי ולהתחבר לקוסמוס, אני לא צריך להתחבר אליהם. מספיק סתם להשתדל להיות רגוע ולעשות מעשים טובים."

כאן אני רואה את ההבדל העיקרי בין דת ובין אזוטריקה.
לאדם הדתי מספיק לקיים מצוות ולחוש שהוא "בסדר".
האזוטריקן שואף לחוויה האלוהית הבלתי אמצעית.
כך לגבי הסופים באיסלם, הקבליסטים ביהדות, הזן בודהיסטים וכן הלאה.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'אנסה להבהיר שוב'
אנסה להבהיר שוב
17/10/2003 | 01:11
15
דת היא ארגון שדורש את טובת המאמין, היא יכולה להיות בת אלפי שנים או בת יום.

כת הוא ארגון שמטרתו ניצול ציני של המאמינים או סביבתם.

האם האימן או סיינטולוגיה הם כת?  אני לא יודע.
האם חובה שכל האלמנטים שמניתי יהיו בארגון כדי להגדירו ככת?  כנראה שלא.
האם תתכן דת עם כל האלמנטים?  אולי.

הרעיון הוא לומר משהו כזה:
אם ארגון חדש מתאפין במספר רב מהאלמנטים שמניתי, הוא חשוד ככת.
(לדת ישנה יש יתרון לא הוגן של מבחן התוצאה)
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'ואני שוב לא מבינה'
ואני שוב לא מבינה
17/10/2003 | 10:32
14
האם האיסלם הוא כת?
שהרי תנועות איסלמיות שולחות את מאמיניהן לפיגועי התאבדות...

האם הנצרות היא כת?
שהרי הנצרות שלחה את צבאות הצלבנים ליהרג על ארץ הקודש...

האם הגורו מהאראג'י אשר מקבל תשלום עבור מאמציו הוא בהכרח מנהיג כת?
אם כן, מה עם הבאבא בובה (שם בדוי) שמאמיניו נדרשים להשאיר תרומה בפתח לאחר שבירך אותם, ואכן משאירים תרומות נדיבות? האם זה אינו ניצול ציני?

עד כמה שידוע לי, אין בארגון הארה קרישנה אישיות ספציפית שמקבלת סכומי עתק, ולכן זו אינה כת לפי הגדרתך. כנ"ל ידוע לי לגבי האימן. מנהיג האימן חי כל חייו חיים צנועים מאוד, ויורשיו אינם עשירים בשום קנה מידה.

לגבי הסיינטולוגיה, שהצליחה לקומם עליה את ארגוני הפסיכולוגים בעולם, קשה לי לדעת מה אמת ומה השמצות, ולכן פניתי אליהם.

אומר שוב:
הביטוי "כת" משמש כיום כמילת גנאי, ואין זה הוגן להשתמש בה. מוזר בעיניי שאתה מתעקש לדבוק בה.... יש לך איזה טעם נסתר?

אנחנו יכולים לדון בתקינותן של דתות או פילוסופיות חדשות, ולא ייגרע מאומה מערכו של הדיון.


תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'אכן,'
אכן,
17/10/2003 | 14:00
1
ישנן תנועות דתיות / תנועות צמיחה אישית שעשויות להיות מוגדרות כתנועה או ככת, הכל בהתאם למידת הדמוניזציה שתיעשה להם. המילה "כת" חובקת בתוכה משמעויות רבות מאוד (ראי בבילון עברית-עברית), אך בהקשר של מילת גנאי הבאה לתאר תנועות שרלטניות - הכל תלוי בתפיסת העולם של האדם המגדיר.
תנועות מסויימות יוגדרו בשלמות כ"כת" על ידי הרוב המוחץ של התנועות האחרות, אך כמו כן ברור שישנם מצבי ביניים אפורים רבים ותנועה עשוייה להיות מוגדרת חלקית ככת שרלטנית וחלקית כתנועה מקובלת, הכל תלוי במאפיינים של אותה תנועה ובעיקר בתפיסת עולמו של האדם המגדיר.

אינטואיטיבית ניתן ללכת עם אותה הגדרה ולהתייחס כך לדוגמאות שהבאת:

הגדרת בעצמך תנועות איסלמיות ששולחות את מאמיניהן לפיגועי התאבדות כ"תנועות" מתוך דת מסויימת. אפשר להגדיר את אותן תנועות ככת.

הנצרות היתה כת בתחילת דרכה, והיום היא דת גדולה שמקיפה בתוכה גם הרבה כתות קטנות יותר. ישנם פלגים בנצרות שאפשר להחשיב ככת וישנן אחרות שיחשבו רק פלג (וההגדרה תהיה מידת הקירבה לדת האם, ומאפיינים נוספים - אולי מהרשימה של איזק בונוויטס).

תנועות דוגמת זו של הגורו מהאראג'י נחשבות ככת עד שהן צומחות להיקף של דת. יתכן שכת הופכת לדת מרגע שמדינה ממסדת את הכת כדת רשמית שלה.

הבאבא בובה הינו שרלטן או מקובל. אם יש לו כמות מספקת של חסידים הוא אכן הופך להיות מנהיג כת או מנהיג פלג ביהדות, בהתאם להגדרתו האישית (שרלטן/מקובל). כמובן שפלגים ביהדות עשויים להיות גם הם מוגדרים ככת או כפלג, בהתאם למידת הריחוק שלהן מדת האם ובהתאם למאפיינים נוספים.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'בהחלט'
בהחלט
23/10/2003 | 16:40
12
המילה העברית "כת" מתייחסת לקבוצה המגלה סטייה מהכלל בדיעותיה, יהיו פוליטיות, דתיות וכו'.
תנועה איסלאמית ששולחת את מאמיניה לבצע פיגועים מגלה סטייה שכזו מהכתוב בקוראן האוסר על פעולות כאלו. כנ"ל לגבי אירגונים נוצריים הקוראים למלחמה. וגם גורו מהראג'ה שלוקח כסף בעבור שירותיו, דבר הנוגד את הוראת הוודות על פיה סנייאסי אמור להתקיים רק מתרומות ולנטאריות, לשמור רק רכוש הדרוש לקיומו ולעולם לא יותר מאשר יכול לשאת על גופו.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'יש הבדל משמעותי'
יש הבדל משמעותי
23/10/2003 | 20:15
11
בין הפירוש המילולי של המלה כת לבין השימוש שנעשה בה בפועל מזה כמה מאות שנים. כדי לסבר את האוזן, המלה "תחת" שבמקור היתה מילה "צנועה" שרימזה בעדינות על איבר אשר נמצא באזור כלשהו מתחת למתניים, הפכה בפועל למילה שקרייני ערוץ 1 לא יאמרו (מרכז הקונצנזוס).

ומכל מקום:
התנועה האיסלמית ששולחת את מאמיניה לבצע פיגועי התאבדות גם היא במרכז הקונצנזוס של העולם המוסלמי (ראה את נאום הסיכום של נשיא מאלזיה בסיום וועידת המדינות המוסלמיות). אבל גם זו לא היתה השאלה.


הנקודה היתה הצעתו של אלי ו. ש"דת היא ארגון שדורש את טובת המאמין, היא יכולה להיות בת אלפי שנים או בת יום. בעוד שכת הוא ארגון שמטרתו ניצול ציני של המאמינים או סביבתם."

ואני חלקתי ואמרתי שיכולות להיות דתות ממש אשר שולחות את מאמיניהן למעשי התאבדות למשל, והבאתי כדוגמא את הקונצנזוס האיסלמי דהיום ואת הקונצנזוס הנוצרי דאז.

אגב, הגורו מהארג'י מקבל ממאמיניו תרומות. גם האפיפיור. ביהדות מקובל להעלות תרומות לבית הכנסת.
ובכלל, עניין השכר אינו רלוונטי לעניין הגדרת הכת משום שיש אינספור רבנים, כמרים ואיממים אשר מקבלים משכורת נאה מן הארגונים אשר מקיפים אותם משום שיש להם תפקיד למלא בקהילה. רק במקרה של קבוצות קטנות יותר אשר מממנות את המנהיג הרוחני או הקהילתי שלהן, מקימים אותם ארגוני דת גדולים קול זעקה ושבר שהצביעות נודפת ממנו למרחוק.

לכן אחזור על דבריי מתחילת וויכוח הזה:
ניתן לקחת כל "מאפיין" של כת ולבחון באמצעותו ארגונים ממוסדים של "דת", ולהיווכח כי אין כל דרך להבהיק (מלשון מובהקות) בין כת, או דת חדשה ובין דת. לא מבחינת המניעים (להפך, הדתות הממוסדות הן יותר פוליטיות ולכן מניעים פוליטיים ירווחו בהן יותר) לא מבחינת המימון, לא מבחינת גיוס מצטרפים חדשים, לא מבחינת טובת החברים בארגון, ולא משום בחינה אחרת.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'שכר או מסחטת כספים?'
שכר או מסחטת כספים?
23/10/2003 | 22:40
7
צריך לשים לב להבדלים בין שכר (שמקבל איש דת עבור תרומתו לקהילה), לבין מסחטת כספים או מימון מופרז (לגורו מהרג'י  כאינדבידואל יש מטוסים, ספינות, וכו').
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'תבדוק את המידע שלך'
תבדוק את המידע שלך
23/10/2003 | 23:59
1
אני לא יודעת מה היקף הרכוש של הגורו מהרג'י, כפי שאני לא יודעת מה היקף הרכוש של הרבי מבעלז. אני תוהה אם למשל הבעל שם טוב הקדוש שחי בעוני רב עד יומו האחרון, או החזון איש, היו מסתכלים בעין יפה על פולחן החומרנות של הרבנים הנוכחיים עתירי הטיסות ורחבי הווילה אשר פולחן האישיות סביבם חורג מכל הגדרה חסידית. או הממון הרב שרבנים מסויימים מקבלים בעבור ברכות וריפויים. (לא מזמן היו כמה סיפורים שמס הכנסה חשף בישראל, ואיש לא קפץ וצעק "כת"!)
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'בדקתי.'
בדקתי.
24/10/2003 | 01:26
כל רב, כומר, דרוויש או גורו שמקבל באופן מתמשך ממון רב החורג מאוד מגדר "משכורת" וזה שלא לצרכי צדקה (שמועברת מיד הלאה) אלא לשימושו הפרטי - נחשב בעיני לשרלטן.
באם מתאספים סביבו חסידים רבים, הרי הוא עונה על אחת ההגדרות המשמעותיות של ראש "כת" (ההגדרה: "מסחטת כספים").

כפי שכבר כתבתי, יתכנו הרבה מצבי בינים שבהם חלק ממאפיינים של כת מתאימים וחלק לא.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'לאף גורו מהראג'ה אין כאלו'
לאף גורו מהראג'ה אין כאלו
24/10/2003 | 14:13
4
הוודות מורות חד משמעית שגורו מהראג'ה לא אמור לשמור לעצמו כל רכוש שאינו נחוץ לקיומו ובכל מקרה לא יותר רכוש מאשר הוא יכול לשאת על גופו. מי שלא שומר על עקרונות אלו הוא לא גורו מהראג'ה.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'וכנ"ל לגבי כל רב, כומר או שייח.'
וכנ"ל לגבי כל רב, כומר או שייח.
24/10/2003 | 14:59
3
3
לצפיה ב-'אני לא בטוח'
אני לא בטוח
26/10/2003 | 13:35
2
זה תלוי אם בכתבי הדת היהודיים, הנוצריים או המוסלמים כתוב שלאיש דת אסור לקבל משכורת.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'אפשר לומר שכן'
אפשר לומר שכן
26/10/2003 | 21:52
חלק מאנשי הדת הנוצריים נודרים נדרי עניות, אך על כל פנים לקיחת ממון רב באופן מתמשך החורג מאוד מגדר "משכורת" וזה שלא לצרכי צדקה (שמועברת מיד הלאה) אלא לשימושו הפרטי של איש הדת - מנוגדת לרציונל של 3 הדתות הגדולות.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'בכתבי הדת הנוצריים'
בכתבי הדת הנוצריים
26/10/2003 | 22:59
משבחים את העניות.
ישו אומר לאדם ששואל לעצתו איך להשתפר לתת את כל רכושו ולהצטרף אליו.
הנוצרים הראשונים נשבעו שבועת עניות.

אצל היהודים יש ענין של "לא לעשות תורתו קרדום לחפור בה"
אם תדבר עם ליטאים הם די גאים במנהיג שלהם, הרב אלישיב שגר בדירה צנועה.

אני לא מכיר את הדת המוסלמית די הצורך אבל אני מניח שהיא אינה שונה בהרבה.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'הקונצנזוס לא רלוונטי'
הקונצנזוס לא רלוונטי
24/10/2003 | 14:12
2
זה לא רלוונטי אם אותם ארגונים מצויים במרכז הקונצנזוס או לא. הנקודה היא שהם מגלים סטייה מהמקור, משמע כת.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'מרענן ומקורי'
מרענן ומקורי
24/10/2003 | 16:39
1
סוף סוף ירדתי לעומק דעתך. לפרשנותך "כת" היא בעצם "פלג".
אם הבנתי אותך נכון, אתה אומר בעצם שהקראים שנצמדים למקור הם הדת ואלו היהדות היא כת, ןהדת הנוצרית פרוטסטנטית כולה היא בעצם כת, משום שפרשה מן הדת הקתולית אשר מצדה נוסדה בוועידת ניקיאה ופרשה מן הכנסיה הנוצרית הקדומה, שלא לדבר על הכנסיה היוונית האורתודוכסית.
הסיינטולוגיה לפרשנותך אינה כת, מכיוון שלא סטתה מהמקור (הסיינטולוגיה).

אגב, איך נפשר בין שני פלגים אשר טוענים שלהם הפירוש הנכון והמדוייק של הדת המקורית?
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'אין קשר לפלגים'
אין קשר לפלגים
26/10/2003 | 13:34
אין קשר לפלגים וזרמים. כת היא קבוצה המשנה את עצם היסוד של הקבוצה.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'לעיונכם...'
לעיונכם...
17/10/2003 | 13:29

הדף בלינק שאני מביא בפניכם נכתב ע"י איזק בונוויטס, ממובילי הניאו-פגאניות בעולם ובאמריקה בפרט.
תאולוגיה ודתות שונות >>
כתובות אינטרנט מצורפות:
לצפיה ב-'כת'
כת
18/10/2003 | 02:33
1
המילה עצמה יוצרת קונוטציה שלילית למרות שמשעותה היא התאגדות של אנשים סביב רעיון דתי או רוחני.

1- דתי או רוחני...מעניין איך המילון מגדיר את זה ___ :)
2- התאגדות של ציבור יכולה לעשות כל דבר...

הגענו איפה ל= כת הוא ביטוי של ציבור מובדל שעושה משהו עם הדבר שנקרא "רוח" ...
לפי הגדרה זו, כל דת היא כת.

אבל ! בגלל הקונוטציה השלילית אנשים נמנעים מלהעיד על עצמם "אני חבר בכת"
העיוות הגדול יותר בעיני דווקא מגיע מעולם האורתודוקסיה של שלושת הדתות שצמחו כאן בשכונה... כל אחד הארגונים האורתודוקסים טוען "המפתח לבורא עולם ולגן עדן נמצא אצלי" ושולל את דרכם של אחרים.
בדיוק כפי שכל חברה מפרסמת את מוצריה ודואגת להעלים את המצאות מתחריה או להמעיט בערכן.

אישית אני רואה את השימוש בביטוי הזה כלא פחות מלא רלוונטי !
סלחו לי על הדוגמא...
כמו בפוליטיקה -שמאל וימין.
פעם שמאל היה ליישב את הארץ ולדאוג לעובדים
ימין היה לכבוש את ירדן ולעשות עסקים
היום אין שום הבדלים מהותיים בין המפלגות הגדולות של השמאל והימין ומצע זה מונח שרובנו לא רואים עוד.
עדיין חושבים \ משתמשים בביטוי הזה - הוא שמאלני - היא ימנית...אבל זה די ריק מתוכן.

יש כמה מליוני סיינטלוגים, זה ציבור גדול -למה שלא ייקרא דת?
יש כמה מאות אלפי חסידי ברסלב - למה שלא יקראו כת ?

ואולי הגיע הזמן לחדש קצת את המונחים שאנחנו משתמשים בהם- לעיתים המציאות הפסיקה כבר להשתקף מבעדם.


תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'נכון'
נכון
20/10/2003 | 23:18
כת הוא כינוי שהשימוש העיקרי בו הוא לפסול קבוצה רוחנית או דתית כלשהי, מבלי צורך לספק נימוק כלשהוא.

בדרך כלל הכינוי כת מופנה כנגד תורות חדשות יחסית או כאלו שמספר מאמיניהם הוא מועט.


מאפיינים שהיו גורמים לי להדביק לקבוצה את הכינוי כת
א. סגידה לאישיות מרכזית
ב. שאיבת מרבית כספו של המאמין לטובת הקבוצה ומנהיגיה
ג. ניתוק המאמין ממשפחתו
ד. איומים כלשהם על המאמין במקרה שירצה לעזוב
ה. פגיעה פיזית במאמינים (התאבדות המונית למשל), ניצול מיני וכדומה.
ו. שימוש בשקרים, הטעיות, טכניקות של שטיפת מוח, הפעלת לחץ חברתי.

אני חושב שהבאבות מנתיבות עונים על סעיף א ולפעמים גם על ב.
סיינטולוגיה עונה לדעתי על סעיף א. במקרים מסויימים גם על סעיף ב.
אמנון יצחק לדעתי עונה לפחות חלקית לסעיף ו.
תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-'מחשבות על "כיתתיות"'
מחשבות על "כיתתיות"
16/10/2003 | 21:01
1
2
קראתי בעניין עמוק את התגובות השונות ותהיתי איך אלוהים היה מגיב אם הוא היה קורא את הפורום הזה ועלו בי כמה דברים.

א. קודם כל נוצרנו כבני אדם ורק אחר כך קיבלנו תוויות ותגיות מהקבוצות השונות אליהן אנחנו משתייכים (יהודים, דרוזים...) הדבר הזה כבר יכול להצביע על הקונפליקט הראשון שהוא בין החיים הפרטיים והטבעיים שלנו שהם חלק מהדגם הזה של להיות בן-אדם - מול התניית הסביבה.

ב. שאלה שניה: האם הסביבה (מדינה או חברה) פועלת כדי להגשים את א., או שלאט לאט אנחנו עלולים למצוא את עצמנו משועבדים להבנות ותפיסות והכתבות שמשרתות מישהו אחר.
וגם כאן, מהצצה בעיתונות העולם נראה לי שלששת אלפים שלוש מאות מיליון בני האדם על כדור הארץ היום מתוכננת דרך מאוד ברורה מבחינת המימסד שבה היעוד האנושי הוא קודם כל לפרנס את המימסד וזה נעשה מצויין באמצעות חינוך שלא בהכרח קשור למי האדם עצמו, אלא איזה קוביה או משבצת הוא יוכל למלא בתמונה הכוללת.

ג. ההפרדה הזו היא לא כל כך חדה מאחר שעם הזמן נוצרו דברים טובים וחיוביים בעולם במקביל לדברים שהם בפירוש שליליים, מה שהופך את מסע הגילוי העצמי לקשה יותר.
וכאן מופיעה תופעה נוספת שמיכאל הר-סגור התייחס אליה בהרצאה האחרונה על תולדות רוסיה. תפיסה לפיה דבר מלא אנרגיה וחדשנות, אם הוא מצליח להפוך מתנועת שוליים ללב הקונצנזוס עצמו, נחטף בזריזות על ידי קבוצות כוח שאין להן ממש אינטרס ברוח המקורית שיצרה שינוי ובאידיאלים שהביאו אליו. וכך למשל רוסיה "נחטפה" אחרי ארבע שנים בלבד על ידי סטלין שהפך אותה לאט אבל בטוח לאחד המקומות המפלצתיים ביותר עלי אדמות באמצעות מניפולציה ושטיפת מוח. כמו כן, לא הייתי רוצה להימצא במקומו של אותו איש קיבוצים (ויש הרבה כאלה) שהקדישו את מיטב חייהם לאידיאל שבפועל הובל על ידי גורמי כוח לכיוונים מנוונים.
הילינג למשל נחטף על ידי קוסמטיקאיות. מה שפותח בעמל רב על ידי התקדשות ותפילה הפך לקורס סוף שבוע עם תארים מפוצצים.
אפילו תפיסות עולם שנחטפות על ידי אוניברסיטאות והופכות לקורסים מייבשים בפילוסופיה שלא מאפשרות לאדם באמת ובתמים להבינן לעומק. אפילו חיים נחמן ביאליק שנחטף על ידי מערכת החינוך. זהו תהליך של התמסדות. מי שנולד לתוך מימסד שרק לפני זמן קצר היה עדיין מהפכני ורענן, מחפש בעצמו את האנרגיה החיה שכבר נשדדה ויצא מתוך החומות.

ד. אצל יוסף בן מתיתיהו בקדמוניות היהודים מצאתי הערה קטנה ומעניינת על הקונפליקט בין קיין והבל. על פיו שני החטאים העיקריים של קיין, מעבר להרג אחיו, היו: א. המצאת משקולות למדידה ו-ב. בניית גדר שחוצצת על פני האדמה. לקח לי זמן לנסות להבין  מדוע שני דברים כל כך תמימים נחשבו לחטאים חמורים ואחת המסקנות היא שזו היתה תחילת הבידוד שבין אדם ואלוהיו.

ה. איך כל זה מתקשר לכיתתיות?
נראה שיש דחף לחיפוש וגילוי החיבור המקורי שבין האדם ומה שברא אותו בצלם. (לא מכבר גילו שחלק מן המוח שלנו מתוכנת להגיב ולשמר רגשות התעלות דתיים כלומר אנחנו יצורים דתיים במהותנו. לא רק בישראל אלא ששת אלפים שלוש מאות מיליון בני אדם.) זמן החיים של דחף זה הולך ומצטמצם אצל אנשים בחברה המערבית לשנה או שנתיים אחרי הצבא בערך, משום שהמשבצות והתאים שהחברה המודרנית יצרה כבר מחכים לשאוב אותם פנימה. פנימה - זה כל עשרות אלפי המשבצות שכבר יש עליהן קונצנזוס בחברה שלנו.
אני מניח שהכיתתיות אשר מעוררת זעם וקצף אצל הגופים המימסדיים ומפעפעת בצורה ערמומית ומניפולטיבית אל הציבור נוגעת בקונפליקט הזה של "קין והבל" והנחת היסוד שלי היא שכל אותם רעיונות חדשים ותפיסות חדשות הינם מופעים שמייצגים את הניסיון האנושי לברוח מתוך הקיבעון וכאשר זה מצליח, הדבר מעורר קצף וזעם אצל מי שמאויים.
הבשורה "הטובה" היא שגם אם תפיסה תצליח מחכים לה מעבר לפינה כל היזמים הזריזים שחיש קל יהפכו אותה למימסד יבש, מת ועתיר נכסים.

ו. בעיני, כל אדם שמחפש ומנסה דרכים לא שגרתיות אשר יקרבו אותו לדחף המקורי, הוא חיובי באופן בסיסי. וכן כל אותן קבוצות בתנאי ש... עצם קיומן לא מותנה בפגיעה בקבוצות אחרות.
אני מניח שכאשר אלוהים ברא אותנו עם חופש בחירה, הוא התכוון שנשתמש בו!

ח. כמו שלכל דבר יש גרעין פנימי וקליפה חיצונית, אני נזכר באמרה אניגמטית במקצת אשר אומרת "המדבר אינו יודע והיודע אינו מדבר". ואני מניח שבעודנו שופטים אנשים אחרים, אין לנו מושג לגבי עומק החוויה שהם מעיזים וחווים כי אנחנו רואים רק דבר חיצוני שלפעמים יכול להיראות משונה.

ולכן, כתזכורת לעצמי, אני מנסה להשהות את התניית השיפוט המהיר שהחברה צרבה בי ("כמה אנחנו מוצלחים וכמה שהם דפוקים") ומנסה לקלוט מה באמת חי באנשים או בקבוצות של אנשים. אני חייב לציין שכל פעם אני מופתע מחדש לגלות את הרוח האנושית המבצבצת במקומות הכי לא צפויים.


תאולוגיה ודתות שונות >>
לצפיה ב-''
16/10/2003 | 21:12
צורפת לפנתיאון המאמרים של הפורום.
תאולוגיה ודתות שונות >>

הודעות אחרונות

13:48 | 25.05.12 אורחים בפורום
20:17 | 04.05.11 Immanuel Goldstein
09:48 | 01.05.11 נוני718
18:50 | 30.04.11 Immanuel Goldstein
16:48 | 23.04.11 macool124
07:45 | 21.04.11 gady18
13:50 | 19.04.11 פלמוני777
08:47 | 18.04.11 Immanuel Goldstein
00:02 | 16.04.11 חדשות המזרח התיכון
17:47 | 15.04.11 אני רק עובר
12:00 | 06.04.11 הנהמוטלות

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ