חטיבת ביניים

dina321

New member
חטיבת ביניים

לא כתבתי כאן כבר מספר שנים...
בן שלי, בן 12 התחיל חטיבה.
בגן חובה אובחן על ספקטרום.
בהתפתחות הילד (איפה שעשינו אבחון) המליצו להיכנס לכיתה רגילה, היות וילד מאוד חכם וגם ידע להסתדר טוב עם הילדים.
במפגשים אחרים בהתפתחות הילד הרופא אמר שאם היה עושה אבחון עכשיו, אז לא היה נכנס לספקטרום.
ביסודי בהתחלה היה ממש בסדר, עשה שיעורים, היו לו חברים, היה נפגש איתם והכל טוב... בערך מכיתה ד התחילו להתלונן שהוא חולם בכיתה, לא כ"כ מכין שיעורים, אבל בכל זאת הצליח ובסך הכל היה בסדר. אז חשבנו שהכל בגלל שמשעמם לו בכיתה רגילה.
בכיתות ה ו ו' כבר התחיל להתנתק מהכיתה כאשר בכיתה ו' התחיל לפספס לימודים בחודשים אחרונים. כולם הסבירו שמשעמם לו בכיתה רגילה ואין מה לדאוג. אפילו לא רצה להשתתף בטקס סיום, ויתר על הטיול וכל המפגשים כיתתיים.
בינתיים הוא עבר מבחן מחוננים והתחיל כיתה ז' במחוננים.
דווקא בסוף כיתה ו' שמח שהתקבל למחוננים ושסוף סוף יהיה לו מעניין עם ילדים שחלקם כבר הכיר מכל מיני חוגים ועל פניו חשבתי שהכל יסתדר.
בסוף הקיץ הוא החליט שלא רוצה ללמוד. בכלל לא. בית הספר זה מיותר. רוצה חינוך ביתי.
נכנס לחטיבה כבר ללא מוטיבציה.
לא לומד בכלל ועושה בעיות.
אמר שיגרום להם להעיף אותו כדי לקבל חינוך ביתי.
לדבריו בית ספר זה בזבוז זמן וכל המורות סתומות.
נפגשתי עם המורות ועם היועצת. כולם דווקא בסדר וממש תומכות.
השבוע נפגשת גם עם פסיכולוג בית הספר.
המליצו לי על כמה פסיכולוגים להתייעץ איתם. טרם קבעתי.
אם אגלה בבית הספר שהוא על ספקטרום - אז לדעתי הם יוותרו "להתמודד" איתו וישלחו אותו למסגרת "המתאימה ".
כי אני לא חושבת שסייעת תעזור, אלא להפך.
דווקא התרשמתי לטובה מילדים בכיתה. כשבני היה יומיים "חולה" אז ילדים שלחו לו שיעורי בית והודעות לוואצאפ. וכתבו לו שיכול לפנות בכל שאלה. כלומר, לא נראה לי שהוא לא מקובל בכיתה.
קיצור... אני לא יודעת איך להמשיך. כל יום זה סבל בשבילי כי הוא די מדוכא מזה ושכנע את עצמו שבית הספר זה לא בשבילו.
האם היה לכם את זה? מה עשיתם?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
לפי נסיוני
אם הילד סובל וההורה סובל, כנראה שמשהו לא עובד טוב.
וגם- שווה להקשיב לילד, כפי שנאמר: מפי עוללים יסדת עוז

הילד מתנסח בצורה מאד ישירה, אולי בוטה, אולי חריפה,
אבל הוא אומר לך את האמת מנקודת ראייתו:
מבחינתו ללכת לביה"ס זה ביזבוז זמן, ולכן זה מתסכל,
זה מוציא ממנו דברים לא טובים.
הוא כן מעוניין ללמוד, אבל לא כמו שהם מלמדים.
חשוב שהוא יחווה את הוריו כאנשים שמקשיבים לו,
שלוקחים אותו ברצינות כשהוא מדבר בכנות.
כמובן שלא רצים אחרי כל חשק שלו, אבל כאן לא מדובר בחשקים,
מדובר באמירה כנה לגבי מה עושה לו רע ומה הוא מאמין שנכון לו.
למה בעצם לא לנסות חינוך ביתי?
אנחנו עשינו זאת 3 שנים- היו שנים נפלאות!
הנה שני קישורים בנושא:
אתר עם מידע -
http://ootips.org/horut/hs-faq/hs-faq.html
&nbsp
תוצרת בית- עלון של משפחות המחנכות בחינוך ביתי
https://tozeretbyte.wordpress.com/
 

dina321

New member
בעיה שאין מי שיהיה איתו בבית

לבד - לא יהיה לו סדר יום
אבל מאוד מעניין מה שכתבת.
נחשוב על זה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
האם הכרחי שיהיה איתו מישהו?
אם הבנתי נכון, הוא ילד גדול ועצמאי שמעוניין ללמוד- באופן עצמאי, לא בכתה.
האם אכן חיוני שמישהו ישמור עליו?
אולי יספיק שבסוף היום יראה לכם במה עסק, מה למד/חקר וכד' באותו יום?
&nbsp
לגבי סדר יום- יש ילדים שזקוקים לו מאד, יש אחרים שלאו דוקא.
אם הוא זקוק לסדר יום, הוא יחווה את הצורך הזה בעצמו,
וירצה סדר יום.
זה משהו שאפשר לארגן גם בחינוך ביתי אם בוחרים:
להכין מערכת שעות, ולמלא אותה במקצועות שבוחרים ללמוד.
יש שפע אתרים ומקורות ללמידה מקוונת ואחרת.
&nbsp
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אגב- אחרי כל התהליך מכתה ד' עד היום, מה דעתך על מה שאותו
רופא אמר?
 

dina321

New member
הרבה בעיות היו מבוססות שמשעמם לו בבית הספר

ובמסגרת כמו מחוננים יהיה לו טוב יותר.
חשבתי שחטיבה בכיתת מחוננים תפתור בעיות. נהיה להפך...
 
אולי קשה לו בלימודים?

מעבר לחטיבה לכיתת מחוננים אומר לרוב קפיצה מטורפת בהשקעה.
הבן הגדול שלי התחיל חטיבה בשנה שעברה ובחודשים הראשונים עד הלילה ישב להכין שיעורים.
הבן המחונן שלי לא רגיל להשקיע. וכל פעם שכן צריך להתאמץ, זה הופך למאבק.
אגב, הוא מודע לאבחון? אולי סייעת כן יכולה לעזור? תוכל לזהות נקודות בעייתיות. או אולי תעזור לו חברתית.
 

dina321

New member
הוא החליט שלא רוצה ללמוד לפ

לפני שהתחילה שנת הלימודים. כלומר עוד לא התחילו עם הלימודים כדי להבין שזה קשה.
 
מה מצבו החברתי?

גם לא טוב?
את בטוחה שכיתת תקשורת לא יכולה להיות פתרון?
איך הוא מסביר את ההתנהגות?
גם המאובחן שלי מחונן ועד היום, כיתה ה', הוא משתעמם בכיתה. טוען שאין לו מה ללמוד ( מה שכמובן לא נכון). כששואלים אותו מה דעתו על בית ספר, הוא שואל האם ייתכן שמישהו הולך לשם בשמחה. שנה שעברה לא היה מוכן להישאר להעשרה בסוף היום כי זה מאריך לו את הסבל. אבל בנתיים לפחות כן הולך בלי תלונות. האושר שלו הם ימי השליפה, שם הוא פורח מכל הבחינות.
לדעתי, כדאי לתת סיכוי לכיתת מחוננים. הגדול שלי לומד בכיתה מדעית ואני רואה הבדל מבחינת הילדים לעומת היסודי.
מצד שני, נראה שרגשית הוא ממש לא במקום טוב. הוא הולך לפסיכולוג?
האם יש אפשרות לחינוך ביתי לחודש חודשיים ובמקביל שיקבל טיפול פסיכולוגי כמה פעמים בשבוע? אולי רכיבה טיפולית?
 

dina321

New member
יש לו תחביב. לא יכולה לפרט כי יכולים לזהות אותו

שם יש לו המון חברים.
טרם הגענו לפסיכולוג. המצב די חדש לנו.
לעשות חינוך ביתי לתקופה קצרה זה לא פתרון כי לא יחזור לבית הספר. אם עושים הפסקה אז זה רק יחריף. לדעתי.
 
לדעתי את צריכה להתחיל מטיפול פסיכולוגי

ואז ביחד איתו לברר מה מקור הבעיה. האם חברתי או משהו אחר.
כי נשמע שיש לו הכל. אבל הוא במצב רגשי לא טוב.
אני בספק שרק משיעמום. ואם אכן רק משיעמום אז לחפש דרכים לאתגר\לענין אותו...
 

dina321

New member
הוא בעצמו לא רוצה להתחבר לילדים כי טוען שהוא רוצה חינוך ביתי

לכן לא רוצה אפילו להתחבר בכוונה.
חינוך ביתי לחודש-חודשיים לא יעזור כי א. הוא לא יחזור לבית הספר (הבעיה התחילה אחרי חופש הגדול וחופשות החגים) ב. בית הספר לא יאשר.
 
אני לא רואה קשר

יש הבדל בין חוסר רצון ללמוד במסגרת בית ספרית לבין חוסר רצון ליצור קשרים חברתיים. אם מנסים ולא מצליחים, זה כמובן משהו אחר. נראה לי הוא סתם מחפש דרכים להכריח אתכם לוותר לו.
אם הוא דורש חינוך ביתי בלי שבכלל בדק את האפשרות להשתלב בבית ספר חדש, לדעתי כדאי לומר לו שכרגע זאת לא אפשרות. כך לא תהיה לו ברירה והוא יהיה חייב לנסות לפחות. אם עדיין תהיה בעיה - אז לחשוב על פתרונות.
 

dina321

New member
אם אומרים שכרגע אין אפשרות - זה הפירוש שיש אפשרות . מתישהו.

לכן הוא ינסה להשיג את זה בכל הדרכים.
לגבי קשרים חברתיים - לא חושבת שזאת הבעיה , אולי גם לא שיעמום כמו שהוא אומר אלא חוסר רצון לעשות משימות בכיתה ובבית כי הוא רגיל שביסודי לא עשה כלום ולמד להסתדר אפילו התעודה הייתה טובה. זו דעתי נכון לעכשיו. אבל בטח הפסיכולוג יבחין בזויות אחרות.
 

dina321

New member
אולי עשו אבל ידע להתמודד איתם

וידע להסתדר.
עשה משהו כמובן, אך אני בטוחה שלא השקיע הרבה
 
למה כמובן? יש ילדים שלא עושים כלום.

בכל מקרה, כאמור, המעבר לחטיבת הביניים הוא באופן כללי בעייתי מהבחינה הזאת של העלייה בעומס, אז אין פה משהו מפתיע. וכשעוברים מכיתה רגילה לכיתת מחוננים יש אפילו עלייה גדולה יותר.
 

dina321

New member
"כמובן" כי משהו עשה. ברבע כוחות. כי זה הספיק לו להיות

תלמיד טוב בכמה מקצועות וסביר במה שפחות עיניין אותו.
 
למעלה