ניסיתי לספר לה

אני לא יודעת

ברור שמעבר לכיתת תקשורת מצריך שיחה. זה יותר קל - ברור שצריך.
אצלי בהתחלה ידעתי שזה לא מתאים. אבל כעבור שנה הרגשתי שהוא בוגר יותר וגם מתחיל להבין את השוני. אבל מאז עברה שנה ולא סיפרתי לו.
השנה פתאום הייתה קפיצה חברתית גדולה מאד. יחד עם זאת, הילדים כן התחילו לשים לב להתנהגויות שלו. הם מתבגרים בקצב מהיר יותר ממנו.
האח שלו מציק לו מאד בית. ואם יידע אני חושבת שיפסיק (ברור שבלי קשר עובדים קשה כדי שיפסיק).
לכן אני שוב מתלבטת.
 

Hidden4ever

New member
איך הוא מבטא את ההבנה של השוני

כמה שהבת שלי גדולה וכמה שהיא מבודדת מחברותיה, הסתבר לי שהיא ממש לא חושבת שיש שוני או שזה משהו שקשור לאחרות שלה. היא ממש לא רואה דברים ככה.
&nbsp
היא יכולה לבוא אלי בוכיה ומתלוננת על ילדה או ילד או ילדים שעשו משהו זה או אחר וגם אם זה יקרה שוב ושוב, היא לא תבין את התמונה הכללית בכלל.
&nbsp
לגבי אחים מציקים - אצלנו הן מציקות אחת לשניה ואני ממש שמחה שזה ממשיך גם אחרי שעדכנתי את אחותה. לא רוצה שהשונות תגרום להתנהגות אחרת.
 
הוא לא חושב שיש שוני

אבל פעם אחת הוא התחבר לילד אוטיסט (בלי לדעת כמובן) והוא אמר שהוא רוצה להיות חבר שלו כי הילד "רגיש כמוני".
והגדול מציק לא פעם דווקא בנקודות הרגישות, כי הוא לא מבין: לדוגמה, קניתי להם שני כיסאות מחשב והילד לא מרשה לאחיו לשבת עליו. והגדול דווקא מתיישב.
 

Hidden4ever

New member
בעיני זה מקסים שהוא מוצא מישהו כמוהו

ולאו דווקא מחייב שהוא ידע למה.
&nbsp
ולגבי הגדול שמציק - זה לגמרי נורמלי שהאח הגדול ימצא נקודה רגישה ויציק לגביה כדי להשיג יחס. אחים גדולים וקטנים מציקים. אני חושבת שעדיף שלא יקבל הכל עטוף בצמר גפן ויותר לעבוד על ההתמודדות שלו עם הצקות כי מן הסתם יחווה עוד כאלה ומילדים שהם לא אח שלו.
&nbsp
גם עכשיו, למרות האבחנה, אני לא מוכנה לוותר לצעירה. אני מרגישה שרק ככה היא תתקדם בדברים וזה יעזור לה בהמשך. מה שכן, זה דורש רגישות מסויימת כדי לזהות מתי זה יותר מידי בשבילם.
 
למה את לא יכולה לספר רק לאח הגדול?

אפילו בלי שם?
אני סיפרתי לבת שלי עוד לפני שנה כשהיא היתה בת 8.5 (נ"טית) על האח שלה כשהוא היה אמור לעלות לכיתה א' בבה"ס שהיא לומדת שם.
סיפרתי לה שיש לו קושי להתחבר לילדים אחרים.
האמת שאני לא טובה להגיד דברים שאני לא מאמינה בהם ( כלומר על חוזקות ש"נובעות" מאוטיזם). אז סיפרתי לבתי על עיקר הקושי. כדי שהיא תבין למה הוא מתנהג מוזר ולמה הוא שונה.
כאשר שניהם בבית קשה לה להבין שהוא שונה כי אין עם מי להשוות. אבל בבה"ס יש מלא ילדי כיתה א'. אז ישר רואים שהוא שונה. הייתי צריכה לתת לה הסבר... זה כן עזר לה יותר להבין ולהכיל אותו..
האמת ביקשתי ממנה לשמור על זה בסוד מכולם...לא יודעת אם היא שמרה מחברות שלה אבל בני עדיין לא יודע...
 
אני חושבת שזה לא פייר לבקש ממנה לשמור סוד

לכן אני לא מספרת לגדול - כי הוא ינסה לשמור בסוד, אבל יהיה לו קשה.
שלא לדבר על זה שאם הוא כן יגיד בטעות - במצב שאני לא מוכנה ולא הכנתי את הילד - לא נראה אפשרי מבחינתי.
הוא חשד בשנה שעברה כי ראה שהסייעת יושבת ליד אחיו - אמרנו לו תירוץ כלשהו והוא לא חזר לזה.
השנה הוא כבר בבית ספר אחר, אז לא יכול להשוות.
אגב, דווקא היה לו חבר קרוב עם סייעת, ככל הנראה אוטיסט (היא הייתה סמויה אבל כבר בכיתה ה' הבן שלי ידע שהיא של החבר).
וכולם כל כך שיבחו אותו על הסבלנות והרגישות. לא יודעת מה קורה לו בבית. כל הזמן מרגיש מקופח, טוען שאנחנו סובלניים כל כך כלפי אחיו.
יש בבית עוד שני אחים צעירים בהרבה, מזל לפחות איתם הוא לא מתחרה.
מה שכן, אז הוא היה לפני שהתחרפן טוטלית בעקבות גיל ההתבגרות.
 
לא נראה לי שבת שלי סובלת משמירת הסוד

בנוסף גם לא נראה לי שהם בכלל שמעו את המילה "אוטיסט". לפחות אני בחיים לא שמעתי מהם על זה..לכן אם מישהו מהם ישמע שהוא אוטיסט אז לא יהיה להם שום משמעות לא שלילית ולא חיובית...
טוב... הילדים שלי צעירים מהגדולים שלך אז טבעי שמבינים פחות...
 

noamlah

New member
אז אל תציגי את זה ככה

הכי חשוב לדעתי זה לא לגרום לו לעשות היפרדות שלו מהחברה הכללית
ההפרדות הזאתי יכולה להיות גם בגישה שלילית: "אני אוטיסט דפוק וכולם מושלמים ואף אחד לא מבין אותי"
וגם בצורה חיובית: "אני אוטיסט מאוד חכם ומיוחד וקולט דברים באופן שונה וכל השאר דפוקים"

אבל בסופו של דבר התוצאה היא אותו דבר משני ההפרדות האלו, גישה שמובילה לבדידות, כעס, ציניות ומלחמה תמידית (או ההיפך ממלחמה תמידית - ויתור תמידי) שבסופו של דבר הם הגנות שמטרתם למנוע התמודדות

לא יודע עד כמה יש דחיפות לספר לו, אני אישית מכיר מישהי שאובחנה בגיל 12 ורק בצבא כשקיבלה פטור הודיעו לה והיא בטוחה בעצמה ממש, אני אישית רציתי ללכת לאבחון רק בגיל 30, בעקבות התנסות שהייתה לי עם ילדה מסויימת.

אם יש עניינים בבית סביב זה או בבית ספר אני מניח שהוא מבין קצת בעצמו שהוא רואה דברים אחרת ומתמודד עם התחומים שיש לו התנגשויות בהם

לי למשל בילדות ביסודי הייתה התנגשות עם המקום של המשמעת לשם משמעת
לא אהבתי שילדים מקבלים נזיפות על כך שלא כתבו שיעוריי בית בזמן שנאמר להם למרות שאמרו למורה בעל פה את כל מה שהיא רצתה לשמוע
לא אהבתי שמשתמשים בהורים כנשק ומכתבים להורים מושלחים על הילדים באלימות
לא אהבתי את החשיבות הרבה לציונים למרות שביסודי 40 או 100 זה דיי אותו דבר (הרי את התעודה אני יכול לקרוע בסוף השנה וזה לא ישנה כלום אז למי אכפת?)
לא אהבתי שמורה אומרת לילדים "לך תתבגר" ואי אפשר לענות לה כי צריך לתת כבוד למורה אבל מורה לא צריכה לתת כבוד לתלמידים

אז חייתי עם ההתנגשות הזאת ועמדתי על שלי, הייתי הרבה בחוץ ושילמתי על זה גם מחיר באותו זמן ביחסים שלי עם הילדים ששנאו אותי, ביחסים שלי עם המורים שראו בי ילד בעייתי ומופרע, ביחסים שלי עם ההורים שלי שחוויתי מהם אלימות קשה (מילולית ופיזית) בכל מה שהיה קשור לבית הספר וביחסים שלי עם האחים שלי שהוצאתי עליהם את כל האלימות שלא יכלתי להוציא על ההורים שלי

אבל בסופו של דבר זה מה שהייתי צריך לעבור וגם חיזק את מה שאני היום וגם היום אני לא ממש ממושמע אוטומטית וגאה בזה וגם בעבודות אני אתאים יותר למעסיק שמשמעת פחות חשובה לו אלא יותר כישורים, אנרגיה ומוטיבציה
יש לי יכולת להוביל ולהנהיג, יש לי גם יכולת להיות קשוב לבני אדם, יש לי יכולת לקבל שוני
יש אנשים שמאוד יאהבו אותי ויש אנשים שמאוד ישנאו אותי, פחות סביר שיהיו אדישים אליי

ואת כל זה אני יודע בלי שהתייחסתי למושג אוטיזם אז, גם לא ההורים שלי וגם לא אף אחד אחר, למרות שבמחשבה שניה הייתי מעדיף את המושג אוטיזם מאשר את המושג "ילד עם בעיות" שהמורים והיועצת תרחו להגיד לי באופן מתנשא
("אתה יודע, יש דברים שאתה לא מבין")

בכל מקרה מה שאני אומר זה שבלי קשר לאם יידע על אוטיזם או לא יידע על אוטיזם הוא יחווה את ההתנגשויות שלו וזה התנגשויות שהוא צריך לחוות על מנת להתעצב

תהיי שם, תתמכי בו, כי זה חשוב תמיכה ברגעים האלו, תדרבני לכיוון של משא ומתן אבל אל תמנעי ממנו התנגשויות
 

noamlah

New member
ואני חייב להגיד לך

שגם דברים שנראים לך בהכרח כלא תורמים כמו צפיה במסך יש מצב גדול שהם תורמים להתפתחות שלו
לי למשל בגיל 13 וחצי (לפני 18 שנה בערך) היה קשר מאוד גדול לסדרה 'הישרדות'
אם נסתכל על הקליפה של זה, תחילת עידן הריאליטי טיוי, ז'אנר שנועד לבידור נטו, יש כאלו שיאמרו טראש וכה'
לי הוא תרם המון, ראיתי קבוצה של המון 'טיפוסים' שכל אחד מהם שונה מהשני, שכל אחד מגיע עם החוויות חיים שלו והתפיסות השונות שלו, הן לגבי החיים והן לגבי המשחק
גם בסוף כשהיו השניים האחרונים המנחה אמר משהו כמו:
"אם היינו נותנים את הפרס להכי אתלט היינו נותנים לג'ואל או ג'רבס, אם היינו נותנים את הפרס להכי חכם או בעל ניסיון חיים היינו נותנים לרודי או שון, אם היינו נותנים את הפרס לאדם הכי מתוק היינו נותנים לסוניה וגרטשן אבל מה שיפה במשחק הזה הוא שמתחילתו אי אפשר לדעת איך הוא יסתיים"
אין טוב ורע, אין נכון או לא נכון, אין ערכים שהם דוגמות, יש את המשחק שהוא מדמה את החיים והיכולת שלך להתנהל בתוכו
התכנית הזאת הייתה אז סוג של חברה שלי ואני מסור לה עד היום (עונה 33)

היו בצאהריים גם באותו זמן בערוץ שלוש תכניות סטייל ריקי לייק וג'רי ספרינגר, אם את לא מכירה תכניות שלוקחים משפחות בעייתיות שמעמתים אותן אחת מול השניה ונותנים מקום לריבים במרחב פתוח כל פעם סביב נושא אחר עם שמות של פרקים בסגנון:
"אמא, אני נרקומנית ששוכבת עם מבוגרים וככה אני מתכננת לחיות את חיי"
טראש
אבל אהבתי ולמדתי, ראיתי עימותים בין ילדים להורים, ראיתי כעס מתבטא, עצב מתבטא שזה דיי עזר לי כי לא הייתי הכי טוב בלבטא רגשות
לפעמים הזדהיתי עם הילד ושמחתי שמתנגד להורים
לפעמים הזדהיתי עם ההורים ורציתי שהילד יילך לקראתם
סך הכל הטראש הזה למרות שלא מעניין אותי ממש היום גם דיי תרם להתפתחות שלי

אני לא אומר שאת לא צריכה להגביל אותו במסך ולתת לו לפרוק כל עול
אבל גם מראש אל תזלזלי בצפייה שלו במסך כדבר לא תורם כי גם הדברים שנראים הכי נחותים יכולים לתרום
 
למעלה