בנוגע לכיתת תקשורת

Hidden4ever

New member
בנוגע לכיתת תקשורת

כרגע מסתמנת אופציה אחת בודדה עבור הבת שלי... אני מוטרדת מכך שאין לי אפשרות לבחור אלטרנטיבות למקרה שלא אוהב את מה שתקבל. השאלה היא - יש אנשים שמחליפים כיתת תקשורת אם לא מרוצים? נאמר בשנה הבאה?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
לקראת סוף שנה"ל הקרובה
תחשבו על כל מה שהיה במהלך השנה
תשקלו, תבדקו את האלטרנטיבות
ותחליטו לגבי שנה"ל שלאחריה.
כתת תקשורת אינה "מלון קליפורניה"

אם מחליטים שרוצים לעזוב, עוזבים.
 

Hidden4ever

New member
אוקייי. אבל ....

עוזבים ואז מה?
&nbsp
כרגע אין אלטרנטיבות מבחינת כיתות. סייעת שממומנת ע"י המועצה זה לא מה שהיא צריכה. היא לא מזיקה לאף אחד, גם לא לעצמה. היא צריכה מישהו שיכול לשלב והבנתי שאת זה אקבל אם אשלם יותר... ואין לי...
&nbsp
קצת מרגיש כמו אקדח לרכה...
&nbsp
&nbsp
 

schlomitsmile

Member
מנהל
"מישהו שיכול לשלב"- זה תפקידן של מחנכת הכתה והסייעת
יש בהחלט גם סייעות/משלבות העובדות כחוק
(מימון ע"י הורים הוא מתחת לשולחן, בעצימת עין של האחראים אבל מנוגד לחוק)
ועושות עבודה טובה, לנו למשל היו כמה כאלה.
&nbsp
האם יש לכם החלטה לשנה"ל הקרובה?
זה מה שחשוב כרגע.
מסקנות ותובנות אליהן תגיעו בעקבותיה, לא מראש,
פלוס בירור אלטרנטיבות שיהיו קיימות בעוד שנה ואולי לא קיימות כרגע,
יביאו אתכם להחלטה, לקראת סוף שנה"ל לגבי השנה שאחריה.
אין טעם להכנס עכשיו ללחץ מראש.
 

Hidden4ever

New member
יש לי החלטה

אבל הבעיה העיקרית היא שעקב הנסיבות, יש לי פחות אפשרויות בחירה...
&nbsp
ואני טיפוס לחיץ לצערי. אני בחרדות מדברים לא ידועים. לכן חופרת פה הרבה כדי להקטין את מידת חוסר הבהירות עבורי. ככל שאדע יותר, ארגיש יותר טוב.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
את לא חופרת

נכון, הבחירה שיש בידך, ביד רבים מאיתנו, היא
א)מוגבלת, חלק מהאפשרויות האופטימליות לא קיימות
ב)בחירה בתנאי אי-ודאות.
&nbsp
חשוב להיות מודע לזה, זה עוזר בהתמודדות.
&nbsp
אנחנו יכולים לעשות רק כמיטב יכלתנו בתנאים האלה.
מעבר לזה- חשוב לשחרר ולקוות לטוב
אחרת מכניסים את עצמנו ללחץ ועומס-יתר רגשי מסרס,
מה שעלול לפגוע הן בהורה והן בילד.
&nbsp
ואף אחד לא טוען שזה קל...
 
לדעתי את לא עשית מספיק שיעורי בית

האם מבינה מה בדיוק קורה בדילוב יחידני? בכיתת תקשורת? בכיתה קטנה של חנ"מ?
מה ההבדלים ביניהם?
לדעתי, רק כשבאמת תביני מה ההבדל, תוכלי להתקדם ולמצוא את הפתרון הטוב ביותר.
 

Hidden4ever

New member
אוקיי, אבל זו אמירה קצת מתסכלת

אם אני מבינה או לא... אני מבינה מה שאני יכולה להבין ממה שקיים באינטרנט או משיחה עם אנשים שיש להם ילדים על הרצף (ולא רק כאן).
&nbsp
למרות כל מה שאני מבינה ברמה האישית, הבנתי מספיק שזה מאוד תלוי בהמון גורמים. חלקם גם גורמים מחוץ לשליטתי, חלקם גורמים דינמיים.
&nbsp
דבר ראשון - מעולם לא ראיתי כיתת תקשורת. אני מחכה לקבל מידע לפחות על כיתה אחת כדי לבקש אישור ללכת לראות במה מדובר. אשמח גם לפרטים יותר גם כאן.
&nbsp
אני קראתי הרבה על איך מתכננים כיתת תקשורת, מה היו רוצים שיעשו, על תוכנית לימודים אישית, על תמיכה פרא רפואית על הזנה, על יום לימודים ארוך ושנת לימודים ארוכה. אני יודעת המון על הצד הטכני של כיתת תקשורת. מה שחסר לי זה באמת לראות איך זה מתנהל בשטח. מן הסתם זה לא משהו שאקבל באינטרנט. גם הורה שיספר לי מהנסיון האישי שלו לאו דווקא אומר הכל - לדוגמא - כיתת תקשורת אחת לא מעידה על כיתה אחרת כי יש הרכב אחר של ילדים, של צוות, החלטות מנהלתיות שונות של בית הספר שבה נמצאת הכיתה וכו וכו'...
&nbsp
לגבי שילוב יחידני - גם כאן יש רצוי,יש מצוי, יש מצוי עם תשלום נוסף....
&nbsp
רצוי ואידיאלי מישהי שבאמת משלבת - ובמקרה שלנו מישהי שתעזור לבת שלי עם ההבנה של מצבים חברתיים, שתוכל לכוון אותה בעשה ואל תעשה בחברה ושתדע לעשות את זה מתוך ההבנה של הקשיים שלה כי לא מספיק להגיד לה שמשהו לא נכון כי כך וכך. היא לא לומדת מזה... אין צורך בדמות של בייביסיטר למקרה שתזיק לעצמה או שתכנס למצבי סטרס. לא עבורה.
&nbsp
הבנתי שלפעמים מוצאים בדיוק כאלה דרך הרשות. אבל זה ממש הימור. אתמול בכורתי סיפרה לי שיש ילד בבית הספר שלהם עם משלבת שכל היום יושבת ליד הילד ועסוקה בטלפון שלה... גם בהפסקות.
&nbsp
בנוסף סיפרה לי בכורתי שיש לחברתה אח על הרצף עם משלבת שהוריה משלמים לה הרבה כסף בשחור כדי שבאמת תתמוך. חברה אחרת עם ילד על הרצף סיפרה לי שהם משלמים הרבה כסף ודואגים גם להדרכה של המשלבת.
כרגע אין לי תקציבים לזה... ואני לא יכולה להמר על האם יצליח לנו או לא ללא שנוסיף כסף. לא בכדי מדברים הרבה על הכשלון של השילוב בהיבט הזה. התשלום שמקבלת משלבת או סייעת הוא פשוט נמוך מידי ולא מכסה את מה שבאמת נדרש... הרבה פעמים גם ילדים לא מקבלים מספיק שעות שילוב.
&nbsp
מעבר לזה, יש לבת שלי גם לקויות למידה ובשילוב עם הקשיים האחרים שלה היא ללא מוטיבציה ולא לומדת בבית הספר (גם קשיים של דימוי עצמי נמוך). המשמעות היא שהיא צריכה גם שילוב שכולל הוראה מתקנת, למידה פרטנית. יש כרגע יותר מידי דרישות שהשילוב לתחושתי האישית לא יכול לתת - בנוסף לעובדה שהשילוב אמור לכלול גם שירותים פרא-רפואיים, אבל זה לא כולל לרב. (ובמקרה שלנו יש צורך בריפוי בעיסוק ויש צורך בטיפול רגשי).
&nbsp
לא הצלחתי להבין את ההתייחסות כאן לכיתת חנ"מ ביחס לכיתת תקשורת - את מתכוונת לכיתה קטנה ללקויי למידה או לקשיי התנהגות? לפחות ממה שאני יודעת כי גם היינו בבדיקות של כיתה ללקויי למידה או אפילו בית ספר כזה עבורה (לפני שקבלה אבחון על הרצף), מדובר בכיתה שיחסית לכיתת תקשורת היא יותר גדולה (עד 15 ילד ללקויי למידה) ושם באמת יש למידה פרטנית שמותאמת לקשיי למידה אבל אין התייחסות להיבטים של קשיי תקשורת. שוב, זה רק ברמה הטכנית.
&nbsp
אני לא יכולה להגיד שאני מכירה הכל, אבל אני לא לגמרי בורה...
&nbsp
למרות שאני לא לגמרי בורה, יש יותר נסתר מגלוי ואני מאוד מאוד חוששת.... ולכן אני כל הזמן כאן עם דאגות ושאלות.
 
לא התכוונתי לפגוע או לתסכל

גם אני חדשה בעסק. הבן שלי אובחן לפני שנה וחצי.
כרגע השילוב היחידני עובד.
אבל הסייעת עזבה, המחנכת מתחלפת ואין לדעת מה יהיה.
לכן אני רוצה להתחיל לבדוק אפשרויות אחרות לקראת החטיבה,
כדי להגיע מוכנה לרגע ההחלטה.
 

Hidden4ever

New member
הייתי שמחה לשמוע קצת יותר על השילוב היחידני

גם אם מדובר על הנסיון האישי שלכם. אפשר גם בפרטי.
&nbsp
בעקרון, הייתי שמחה לשילוב יחידני, אבל פרקטית לפחות למצב הנוכחי לא רואה שזה מתאים. לא אומר שלא יתאים בעתיד.
 

Hidden4ever

New member
אוקיי

לדוגמא - במה מתבטא השילוב - מה הדברים שגורמים לו לדעת מישהו להיות מוצלח?
&nbsp
אם אפשר גם להגיד מה הבעיות שיש לילד שנדרשת עזרה איתם והשילוב עוזר בהם.
&nbsp
האם המשלבת מקבלת כסף רק ממערכת החינוך או שהיא מקבלת תוספת?
&nbsp
האם עברה הדרכה ייעודית?
&nbsp
האם עוזרת אחרי שעות בית הספר?
&nbsp
האם עוזרת גם עם בעיות מבחינת למידה?
&nbsp
שוב, לא חייבים לענות כאן. אפשר בפרטי.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אצלנו
שני הגדולים שלי היו בשילוב (אחד מהם, ה
, גם בכתת תקשורת וגם בחינוך ביתי).
לא ביסודי, בחט"ב ותיכון.
הפיצקי אמור להתחיל בשנה"ל הקרובה, יהיה בכתה ו'.

בעיניי שילוב הוא מוצלח, אם הילד מרגיש טוב בביה"ס/גן.
אם הוא חווה את הסביבה החינוכית כמקום מעודד למידה-
לא רק ולאו דוקא למידה עיונית (גם), אלא כל למידה רלוונטית עבורו לחיים,
מעצימה, פותחת בפניו את מכמני יכולותיו ואת העולם.
תנאי מוקדם לכך: הצוות החינוכי לא חושב שהוא עושה טובה
לילד מוכה גורל ולהוריו המסכנים
אלא רואה בהכללה הזדמנות עבור כל הנוגעים בדבר
כולל שאר הילדים והצוות עצמו.
הצוות מעוניין ללמוד, הוא פתוח וקשוב.

הבנים שלי קיבלו (לא כולם קיבלו הכל, כותבת את הסיכום של שלושתם):
סייעת שעזרה בהתארגנות לימודית
(צילום חומר אחרי שיעור ולקראת מבחן, ישיבה איתו על הסיכומים לקראת מבחן),
בתיווך וסינגור מול הצוות ומול ילדים.
הסייעת לא קיבלה הכשרה לדעתי, אבל כן הנחיה מהמתי"א וגם עמדה איתי בקשר שוטף.
לא נתתי להן כלום מתחת לשולחן, גם לא בחרתי אותן.
העיריה היתה המעסיקה שלהן, לכן עבדו רק בביה"ס.

הוראה מותאמת (מה שמכונה מרכז למידה או הוראה מתקנת),
טיפול רגשי (באמנות/במוזיקה/בתנועה),
קבוצה בהנחיית מורת השילוב של המתי"א המוצבת בביה"ס.

שעה שבועית עם מורת השילוב, ללבן כל מה שקורה בביה"ס,
מורת השילוב גם הנחתה את הצוות ככל הנדרש.
 

Hidden4ever

New member
נשמע כמו חלום רטוב

האמת, ממש מעודד מה שסיפרת.
&nbsp
אין לי מושג ספציפית לגבי בית הספר של הבת שלי. מדובר בבית ספר צומח. היא הראשונה שבכלל מופנית לוועדת השמה... ויש להם הרבה חוסרים במידע. בכללי הרגשתי השנה לפחות מצידה של המורה מן מותשות כזו מהצורך לסייע וויתור על התאמצות, או נטיה להאשמת הבעיות על הילדה והקשיים שלה.
&nbsp
מנגד, כן ניסו לעזור ברמה הטכנית...
&nbsp
מה שכן, מה שאת כותבת נותן לי תקווה לשילוב בעתיד.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
חוסרים במידע אינם ממש בעיה
הגישה של הצוות הרבה יותר חשובה.
חוסרים במידע אפשר למלא אם יש רצון ללמוד.
מה שמזכיר לי משהו שכנראה הדחקתי קודם...
ה
כן היה משולב שנה ביסודי (כתה ב').
היה להם מידע, אבל הראש היה אטום והגישה היתה
"איזה אנשים נאורים ויפים אנחנו,
אנחנו משלבים ילד אוטיסט, מרשים לו לשהות במחיצתנו"

הסייעת היתה נהדרת, אבל זה לא עזר.
נדמה לי שסיפרתי מתישהו איך פעם היא סיפרה לי ששמה-לב שמצב רוחו שפוף,
שאלה אותו מה קרה, אמרה שאם יגיד לה תוכל לדבר עם המורות,
והוא ענה:"מה זה יעזור? הן במילא לא יקשיבו לך"
היא לא ידעה מה לענות לו, כי הוא צדק...
היתה המומה איך ילדון קטן כזה, בן שבע,
שלפי הספרים לא אמור להבחין בדינמיקות בין אנשים, תאר בתמציתיות ובדיוק את המצב.
 

Hidden4ever

New member


אז מה בעצם הם עשו? רק הרגישו שהם נהדרים אבל בעצם לא ממש קיבלו אותו כחלק מהם?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
בדיוק
לא הקשיבו, לא ניסו ללמוד.
מבחינתם נ"טים הם נזר הבריאה,
ונכונותם לתת לילד המוגבל הזה לשזוף פניו באור השמש (הם עצמם
)
מעידה כמה נאורים הם, איזה אנשים מתקדמים הם

וכיוון שהם כ"כ נפלאים, אין מצב שהם ילמדו משהו מהילד הזה או מאינטראקציה איתו,
כל העניין הוא לתקן אותו במידת האפשר ע"י חשיפתו לנורמליות הנפלאה שלהם.
גררררר......

לדוגמא:
קראו לי לביה"ס כי הילד (להזכירך- בכתה ב') הוריד את השלטר הראשי של ביה"ס

נכנסנו לחדר המנהלת והיא התחילה בנאום נזיפה וגבולות ("אסור...")
ה
התחיל לבכות.
יצאתי איתו מהחדר ושאלתי- לא הנחתי הנחות, שאלתי- למה אתה בוכה?
השיב:"למה היא אומרת לי מה שאני כבר יודע?"
כלומר לא אי הנעימות בסיטואציה שכועסים עליו הבכתה אותו,
אלא חוסר ההגיון בעולם- מה ההגיון לומר לי מה שאני כבר יודע??
"אז אם אתה יודע שאסור, למה עשית את זה?" שאלתי, לא בכעס, בעניין.
"כי חשבתי שככה יהיה חושך ואוכל לברוח בלי שיראו" השיב.
אילו הגברת המנהלת היתה שואלת ומקשיבה במקום לנאום ולנזוף,
במקום להניח שבגלל הלקות הוא לא מבין (
)
היתה יכולה לגלות כמה רע לו בביה"ס,
היתה יכולה להמשיך ולשאול ולהקשיב וללמוד מדוע רע לו
ואולי לשפר את המצב.
היתה יכולה גם לשים לב להישג של ילד בן 7-
לגלות איפה השלטר הראשי ולתכנן תכנית מתוחכמת כזאת, גם אם לא ריאלית.
אולי אפשר להציע למוח החכם הזה אפיקים חיוביים לבוא לידי ביטוי?
לא בבית סיפרנו...
 

schlomitsmile

Member
מנהל
כן, עברנו לכתת תקשורת עם מחנכת מופלאה
המחנכת היא אשת המפתח.
כתת תקשורת או שילוב יחידני, הכל יכול להיות נהדר או נורא (או משהו באמצע)
תלוי במחנכת.
 
למעלה