שלום לכולם, חדשה עם התייעצות

חוזרת א

New member
שלום לכולם, חדשה עם התייעצות

נעים מאוד, כיף להיחשף לפורום המעניין הזה ונראה לי שזה המקום הנכון לשאול את השאלות שיש לי...
יש לי בן בן 7 וחצי (בכתה א ), מאז גיל שנתיים וחצי בערך שמתי לב שהוא פחות מתקשר מהאחים שלו. עם השנים היה קושי גדול סביב חברים והוא שקוע בעצמו הרבה מאד. בתחילת כתה א' נחשפתי לתסמונת אספרגר (שהבנתי שבכלל עכשיו הכניסו אותה לרצף האוטיסטי בכלל) והילד נראה לי מצד אחד על הרצף ומצד שני יש הרבה דברים שלא תואמים.
הוא ילד מהמם, חכם, מלמד את עצמו, עם עולם פנימי ורוחני עשיר לקח לי זמן להבין שכשאני מדברת איתו בקבלה מוחלטת, בלי לרצות ממנו כלום ורק לשמוע אותו אני נדהמת מכמה עושר פנימי יש לו ברמה גבוהה מאוד ואילו מחשבות מדהימות הוא חושב.
הוא משחק המון משחקי דמיון מה שהבנתי שפחות מתאים לרצף, מצד שני הוא מאוד קונקרטי, אני רואה שהוא לא מבין מצבים חברתיים ככ ואני המון מתווכת לו ומסבירה לו. יש המון פחדים ומגיל צעיר תחושה שלא אוהבים אותו, למרות שהרבה פעמים ילדים בגן ובכתה כן רוצים את קרבתו ומנסים לשחק איתו אבל בשלב מסויים מתייאשים... יש שני ילדים עדינים כמותו שראיתי שזה עובד טוב ביניהם וגם עם האחים יש הרבה פעמים שאני כן רואה תקשורת טובה ושהוא כן משתתף במשחק ובשיח.
המורה אומר לי שיש שינוי משמעותי מתחילת שנה ושהוא פחות בוכה מכל דבר, יותר מרגיש בנוח ואין ספק שהוא התלמיד הכי טוב בכתה (כי הוא חוזר הביתה וממלא חוברות, קורא, או כותב המון וגם נהנה לקרוא תהילים וללמוד תורה- אנחנו משפחת דתית והוא לומד בתלמוד תורה)
כל מי שהתייעצתי איתו לגבי אבחון אומר לי לא לעשות כי הוא מתפקד יפה ושהסביבה הרבה פעמים מתייחסת לאבחון כאל "תוית" ולא יראו את הילד עצמו.
אני מצד אחד רוצה להבין מה בדיוק יש לו האם זה באמת אספרגר או על הרצף או שבכלל משהו אחר? (לאחרונה התחלתי לעבוד כעו"ס בשירות תעסוקה נתמכת ואחד השירותים שאנחנו מספקים בליווי תעסוקתי הוא לאספרגרים ועל הרצף בתפקוד גבוה וככל שאני לומדת על זה יותר אני יותר מזהה את הבן שלי על הרצף)
לי אישית זה לא מאוד משנה כי כאמור אני אוהבת אותו ורואה כמה הילד הזה מיוחד בכל מקרה, האבחנה ממש לא משנה לי ברמה האישית אני רק חוששת מהקושי שלו החברתי ומזה שהוא מרגיש שונה, שלא אוהבים אותו ולא מתלהבים ממנו ושהוא מצד אחד לא רוצה חברים ככ ומצד שני עצוב שהוא לא חש אהוב (ושוב, בשלב הזה זה פרשנות מוטעית- תחומי העניין וחוסר היכולת שלו להתנהל נכון במצבים חברתיים גורמת להם להתייאש ולהתרחק ממנו בסופו של דבר) והייתי שמחה לעזור ולסייע לו ואני תוהה מה הוא יקבל מאבחון ואם זה יוסיף לו בכלל...

טוב זה נהיה ארוך וקצת "הצפתי" במידע, אני בעיקר הייתי רוצה להבין יותר ממי שמכיר את התחום מה לדעתו נכון לעשות עם ילדים "גבוליים כאלה" (וראיתי שלדעת נתנאל בכלל לא מדובר בילדים אוטיסטים כשהם בתפקוד כזה וזה מעניין לראות את האבחנה)
תודה רבה למי שהצליח לקרוא עד כאן ומי שיוכל לתת לי עצה טובה זה יעזור לי מאוד
 
האם יש עוד דברים שמדאיגים אותך, חוץ מנושא התקשורת?

אתן לך דוגמאות לגבי בני (בן 9.5):
- הוא לא יודע לבקש עזרה.
- אם מקבל משימה קשה מדי או משימה שלא מעוניין לבצע (נניח מקלחת), הוא לא מסביר למה לא אלא סוג של נאטם. לא מנסה אפילו להתחיל במשימה, ואם מתעקשים, מתחיל להשמיע קולות או מנפנף בידיים
- מקומות הומי אדם ורועשים ממש מציקים לו.
 

חוזרת א

New member
עכשיו כשאת יותר ספציפית

אז כמובן שבקשת עזרה בעיקר מול גורמים חיצוניים (מולנו הוא יותר משתף פעולה ומסבייר, או שאני כבר למדתי לשאול אז אני פחות שמה לב) אבל בעבר אם היה צריך שירותים או הפריע לו משהוא בגן או בכתה הוא היה בוכה בהיסטריה. כשהמצב לא מוכר הוא נלחץ ולא מצליח לחשוב מה לעשות או לא יחשוב ללכת לשכנה כדי שתעזור לו. בהחלט גם בזה הוא זקוק לתיווך. אתמול המורה אמר לי שהוא אמר שהמזגן מפריע לו והמורה שיבח אותו על כך (כי בדכ הוא לא יגיד כלום )
ואם הוא לא רוצה לעשות משהו הוא אכן נאטם. לא יודע להסביר למה. אבל אין לי בעיה לקחת אותו לקניון או למסיבת בר מצווה, הוא יהיה איתי אבל הרעש יהיה בסדר. לא נלחץ מזה. הוא נלחץ כשהוא לבד שם.
יחד עם זאת אם בעבר לא היה מחבק או מביע רגשות חיבה או אהבה היום הוא יכול לבוא ולחבק אותי ולנשק ולומר שהוא אוהב אותנו... הוא מאד מבלבל בתחושה שלי.
 
גם הבן שלי מחבק (לרוב, חזק מדי)

ואין לו בעיה במסיבת כיתה או קניון.
אבל, לדוגמה, הייתה לו בעייה במופע מוזיקה של כל השכבה - הרבה אנשים + כל פעם קבוצה אחרת ניגנה בכלי נגינה כלשהו (ולא תמיד ניגן נכון).
אבל זה הבן שלי. זה לא אומר כלום על ילדים אחרים.
תראי, אני מבקומך הייתי עוברת אבחון, ואז מחליטה מה לעשות.
אני לקחתי לאבחון רק בגיל 8, עד אז לא ראיתי שום דבר מיוחד (הנחתי שהוא ביישן מאד וזהו).
 

חוזרת א

New member
השאלה מה זה ייתן לנו

האם האבחון הזה עושה טוב לילד ולסביבה שלו או שזה מכניס אותו לריבוע מסויים ועכשיו כל דבר מתנהל דרך המשקפיים של מה שהגדירו אותך?
כל אדם מתמודד עם שאלות של זהות ושייכות, גם לי לקח שנים להבין שלא מתאים לי ההגדרות החברתיות בדברים מסויימים ואני צריכה להכיר את עצמי ומי אני ולפעול בהתאם לכך ובהתאם לקלפים שחילקו לי (ואין לי שום דבר מאוטיזם או אספרגר אני סתם אדם שמחפש את מקומו בעולם כמו עוד הרבה אנשים)
האם כשאני עושה אבחון אני בעצם לא מכניסה את הילד שלי למקום ששבו הוא יבחן את עצמו כל הזמן בהתאם לתיוג הזה? בסהכ המורים אצלנו מקסימים ומכילים ועושים איתו עבודה נהדרת. אין צורך כרגע בסייע בכתה... השאלה שלי היא רק לגבי העתיד. גם מבחינה רגשית וגם מבחינת טיפולים אם יש מועילים מעבר למה שהבית נותן לו.
הייתי רוצה בשבילו שהוא יוכל יותר לבוא לידי ביטוי ולחוש יותר בנוח במקומות שכרגע קשה לו, השאלה אם זה מה שהאבחון יקדם או רק להיפך...
 
אצלינו הסייעת מאד קידמה אותו

את גם לא חייבת לספר לאף אחד על האבחון
 

חוזרת א

New member
אבל אם ש סייעת ממילא ברור שיש אבחון לא?

אגב תודה רבה על המענה ועל האכפתיות שלך
 
הצוות החינוכי יודע, הילדים וההורים לא יודעים

היא סמויה, ולא יודעים למי היא שייכת (אם כי בשלב מסויים מן הסתם יגלו)
&nbsp
 

חוזרת א

New member
הבנתי למה את מתכוונת

האמת שאני גם די חוששת מהתווית שזה שם על ילד גם מבחינת הצוות החינוכי.
מי שמכיר יותר לעומק את הרצף לא נלחץ מזה וזה לא אמור לשנות לו יותר מידי. הבעיה שיש לא מעט אנשים מקובעים בתפיסה ובתבניות...
אני שמחה לשמוע שהסייעת סייעה וקידמה את הילד שלך ושאתם כן מרוצים מהאבחון שנעשה.
מתוך התשובות שאני עונה אני מבינה יותר ויותר שככל הנראה אני בתוכי לא מספיק סומכת על המערכת שתדע להתנהל נכון עם הילד אם אני מאבחנת ולכן נראה שאני עונה לעצמי תוך כדי. אני מקוה שאני לא עושה טעות... אבל נראה שאני עדיין לא שלמה עם תהליך אבחוני. אני עובדת בתוך מערכות ועם אנשי מקצוע וטיפול ועדיין קשה לי לסמוך על המערכת שלא תכניס לי את הילד לריבוע מסויים כשהוא בכלל עיגול...
&nbsp
תודה רבה על התשובות ועל האכפתיות. עצם זה שיש מקום להתייעץ זה נפלא
 

חוזרת א

New member
תודה רבה לך על הכיוון

קראתי אבל לא נראה לי שזה העניין. .
כי הוא רכש את השפה אמנם קצת מאוחר יותר אבל יש תקינות, הוא משוחח יפה ולמרות שהוא רגיש מאוד למילים דו משמעיות הן בעיקר משעשעות אותו- הוא מבין שאמרתי משה לא הגיוני וזה מצחיק אותו...
יחד עם זאת , הוא מסודר ומאורגן (ואנחנו בית מאוד לא מסודר יחסית כך שזה ממש שונה משאר בני הבית), עד לפני שנה היה לו אוסף של דינוזאורים קטנים וספרים על דינוזאורים רק מכתה א הוא הפסיק עם זה בגילאי הגן זה היה העניין שלו והיה עסוק עם זה המון, עכשיו הוא קורא די באובססיביות ספרי קומיקס דתיים. כל הזמן עם ספר וקשה מאד לנתק אותו מזה. קשר עין הוא יוצר אבל יש הרבה פעמים שאני רואה שזה קשה לו... בקיצור נראה לי שזה יותר מקושי חברתי אלא באמת תפיסה שונה והתנהלות אחרת.
 

חוזרת א

New member
אגב

יש גם התמודדות עם חרדות ופחדים שלאחרונה נרגעו אחרי שטיפלנו דרך דמיון מודרך (אגב הוא משתף פעולה יפה מאוד עם הכלי הטיפולי הזה והוא עזר לנו המון בהתמודדות עם פחדים וחרדות)
שוב, זה כאילו טיפטופים כאלה, שום דבר לא מאוד קשה או באופן מאוד קיצוני אבל זה מכאן ומשם ויש לו התמודדות...
 
מזדהה אתך

האמצעי שלי אובחן לפני שנה בהיותו בן 14. ככל שאני קוראת ולומדת את הנושא אני רואה שאחיו הגדול הוא א״ס וקיימת התלבטות האם לאבחן כשהוא כבר עומד להתגייס לצבא. ההתלבטות הגדולה ביותר היא לגבי הצעיר, בגילו של בנך. לעומת אחיו הוא מאד תמים וכמותם מתקשה להתחבר עם יותר מילד אחד, לא מתלונן ולא מבקש דבר כשקשה לו ומתקשה להסביר את עצמו.
מלבד זה הוא מתפקד היטב, יצירתי מאד ושמח מאד. כמותך אני חוששת מהסטיגמה שתהיה כלפיו במערכת החינוך אך גם מבינה שהוא יכול לקבל המון עזרה וכלים מותאמים לצרכיו.
 

חוזרת א

New member
באמת התלבטות לא קלה

ומבחינתי העיקר כאן הוא שאני ממש לא רוצה שישנו אותו או שיראו אותו כפחות טוב. בעיני הוא בהרבה מובנים מוצלח הרבה יותר, בלי ההתחכמויות, עם טוב הלב, העדינות והשקט הזה וכל הרצון ללמידה בלתי פוסקת. יש בזה ככ הרבה טוב והדבר האחרון שאני רוצה זה שמישהו יחליט שהוא צריך להיות משהו שהוא לא. אם הייתי יכולה לתת לו חינוך ביתי ככל הנראה הוא היה מאושר מזה, אבל א. זה לא מתאים לי וב. אני חושבת שהוא צריך ללמוד להתחכך עם הסביבה ואוני גם רואה שלפחות בכתה א' הוא כן קיבל כלים והוא יותר עצמאי ויותר יודע לבטא את עצמו. בין היתר כי באמת יש לו מורה מקסים שרואה אותו ומתייחס אליו מצד אחד עם הרבה חום והכלה ומצד שני עם דרישות, גם מהמקום האישי- כשהוא נכנס לכתה הוא צריך לבוא לרב ללחוץ לו יד ולחייך. הוא צריך לומר לרב אם משהו מפריע לו והרב מעודד אותו לומר לו, (אצלנו קוראים למורה הרב) המורה הציב לעצמו שפחות פעמיים ביום הוא פונה אל הילד באופן אישי ומשוחח איתו. בסופו של דבר באמת השנה הוא מאד אוהב את הכתה ואת המורה שלו ויחד עם זאת אני תוהה מה יהיה להבא.
 

grayart

New member
יצא לי לראות במספר מקורות ביוטיוב

שהאבחנה הזו יצאה בDSM5 בעיקר כדי לצמצם תיקצוב שמופנה לאוטיסטים.
להוריד את מיספר המאובחנים.
 
למעלה