אפליה - מסעדת פאגו פאגו לא רוצה לקוחות על הספקטרום

xFeral

New member
אפליה - מסעדת פאגו פאגו לא רוצה לקוחות על הספקטרום

השבוע קרה לנו משהו באמת כואב שאני רוצה לשתף עמכם.

אנחנו לא מסוגלים נפשית לבשל ולכן אנו אוכלים רק בחוץ, במסעדות.

כשהמצב ממש מחמיר אנו נוסעים עד אילת כדי להתרחק מהכל וכולם.
החודש נסענו כל שבוע לאילת למסעדה מסויימת בשם פאגו פאגו, זה מקום יוקרתי.

עד האירוע עליו אני מספר בהמשך קיבלנו יחס רגיל, להיות רחוקים מהכל הרגיש לנו ממש טוב.

גם השבת נסענו אליהם ובחשבון הסופי היה משורבט כתבת עט ״+ שרות״, ביקשתי מאוד יפה לשלם את החשבון (שהיה כמעט 500 ש״ח) ללא תוספת טיפ (של 50 ש״ח!).

בסופו של דבר הגיע הבעלים של המסעדה ושאל מה הבעיה וכשסיפרתי לו שלדעתי זה פסול להשאיר טיפים (והסברתי גם למה - אפשר לקרוא בפוסט) הוא מאוד התעצבן וזה גרר שיחה שכללה צעקות מצידו (אנו נשארנו קרי־רוח) כשבין השאר הוא אמר שאנו לא ״נורמטיביים״ ושבמסעדה שלו אנשים ״לא רגילים״ לא מקבלים שרות ושהוא לא רוצה לקוחות ״לא רגילים״ כמונו ועוד שלא משאירים טיפ, במיוחד אם הם לקוחות קבועים.

אני כתבתי ארוכות על כל האירוע ואני באמת חושב שהוא עבר כל גבול, בבקשה תעזרו לי לפרסם את זה כי זה באמת עובר כל גבול.

האפליה הזו עברה כל גבול!

יש אנשים החושבים שכולם חייבים לעשות את מה ש־״מקובל״ לדעתם, זה פשוט זוועה.

אנו מרגישים ממש פגועים ואנו לא יודעים מה לעשות כי לאכול בפאגו פאגו היתה הבריחה שלנו, משהו טוב ביום גרוע ועכשיו אנו מרגישים שאנו לא יכולים לדעת מתי יתקפו אותנו כי משהו ״לא מוצא חן בעיניהם״. איזו חוצפה!!

הנה הלינק לסיפור המלא על מסעדה שלא רוצה לקוחות על הספקטרום

אני באמת מקווה שכולם מבינים כמה שזה חמור ומרגישים כמוני שאי אפשר לתת למשהו כזה לעבור בשקט.
 

גורג42

New member
סליחה, אבל על מה כל המהומה כאן?

החוק לא מחייב אותך לשלם וגם בעל המסעדה הסכים איתך על זה. אבל החוק גם לא מחייב את המלצרים להיות יעילים בשירות שלהם אתכם, נכון?

רוצה שירות אישי כמו כולם? תשלם על השירות כמו כולם. זאת לא אפליה אלא קומון סנס פשוט. אין ארוחות חינם. רוצה להסתפק במינימום המחיר שהחוק יבש כופה עליך? אם כך, אל תתפלא שהמלצרים מאמצים את אותה הגישה (להסתפק במינימום מאמץ שהחוק היבש מתיר להם) כשהם באים לשרת אותך.

ואת החצי השני של הסיפור בכלל לא הבנתי: למה התחלת בכלל להתווכח עם בעל המסעדה, אחרי שהוא כבר הסכים עם טענתך שזכותך לא לשלם? ולא סתם ויכוח, אלא ויכוח שיוצא מנקודת מוצא של "להשיב מלחמה"? נכון, בסוף גם הוא אמר לך הרבה דברים ממש לא יפים, אבל ויכוח מהסוג הזה לא היה צריך להתרחש מלכתחילה.
 

noamlah

New member
אוי ואבוי

אם תוספת של כמה שקלים מבן אדם הייתה אינדיקציה ליחס אדיב
תחשוב על זה במונחים של גן ילדים
סייעת שלא תקבל טיפ מהאמא תחליף לילד חיתול, תשים אותו על הרצפה ותשב בצד?

ואני יכול להבין את פותח השרשור, אני עבדתי עם אנשים עם צרכים מיוחדים, התרוצצתי בין כולם, חטפתי מכות לפעמים, החלפתי חיתולים
הכל באהבה והרווחתי פחות ממלצר
בחיים לא הרגשתי צורך לבוא לבקש טיפ מהאמא בגלל שהעמותה לא יכולה לשלם לי ובטח לא לתת לילד שלה יחס מינימלי ואדיש בגלל זה

מלצרים מרוויחים היום טוב בדרך כלל
יש להם תלוש, משכורת בסיס ואפילו יותר וגם אם פותח השרשור לא משאיר טיפ השאר כנראה כן, אחרת הם לא היו מתלוננים לגביו
ההתייחסות למלצר כאילו הוא פושט יד שצריך לעשות עמו חסד איומה

במקרה שלו אני מניח שהם ידעו שהבן אדם לא משלם טיפ ולכן הפעם סגרו לו מראש חשבונית "מיוחדת" והעמידו אותו במצב הלא נעים הזה שאף לקוח לא צריך לעמוד בו
גם המנהל לא היה מגיע לכל לקוח להסביר לו
מניח שהמלצרים התלוננו לו על אותו לקוח ספציפי רק בגלל שלא שילם טיפ
ששוב, זה לא בסדר

פותח השרשור לא היה צריך להכנס לויכוחים, זה נכון
אבל מלתחלתחילה לא היו צריכים לשים אותו בעמדה שצריך לסנגר על עצמו
 

גורג42

New member
המנהל לא הגיע "כדי להסביר לו"! תקרא טוב את התיאור!

מנהל הגיע כי המלצרים התלוננו (שזה אכן לא בסדר), ועמד לצידו של הלקוח! המנהל אמר שה"חשבונית המיוחדת" הזאת לא מקובלת גם עליו.

ואני מסכים איתך שלא אמורים להתייחס למלצרים כאל פושטי יד. אבל מה הקשר? זה ברור שהמלצרים רואים בטיפ חלק מהמשכורת שלהם. כותב הבלוג אפילו הסביר יפה למה: זה מה שמקובל, ורוב האנשים מקבלים את "מה שמקובל" בלי לשאול שאלות בכלל.

ופה הנקודה החשובה: הם באמת רואים את זה ככה. מבחינתם, לקוח שלא משלם טיפ "מתוך עקרון" גוזל מהם כסף שמגיע להם בזכות ולא בחסד. ואפשר גם למצוא צידוקים לוגיים לתפיסה הזאת. הסוגיה הזאת היא ממש לא מצב של "שחור ולבן" כמו שכותב הבלוג טוען.

בקיצור, מה שהיה כאן זו התנגשות בין עקרונות. ואני לא מתרשם במיוחד מהדרך שבה התנהל אף אחד מהצדדים כאן. המלצרים לא היו צריכים להיות כאלה קטנוניים, אבל גם כותב הבלוג היה צריך להבין שזה לגיטימי שהם רואים את הדברים אחרת.
 

noamlah

New member
הוא מפרסם בבלוג

את החוויה הרעה שהייתה לו
וכמו כל לקוח ממורמר יש לו זכות להשמיע ביקורת ולהזהיר אחרים
וזה שהמלצרים רואים שטיפ הוא חלק מהמשכורת שלהם
לא אומר שזה נכון ולא אומר שזה צודק
אפילו להיפך, חלק התרגלו להשאיר טיפים בגלל החוסר נעימות הזאת שתהיה להם עם המלצר במידה ויערערו על זה

זה מתחיל מהכתיבה על החשבונית "לא כולל שירות"
וממשיך לדברים אחרים
פרצוף חמוץ ומושפל והערות בסגנון "כשאתם תעבדו ותהיו מלצרים..."
לעתים זה אפילו לא בגלל שלא נשאר טיפ אלא כי לא השאירו מספיק טיפ לדעתם
או שאחד מהחבורה שיושבים החליט לא לשים טיפ והשאר היו אמורים להיות אחראים עליו
אחריי ואחריי חברים שלי רדפו בעבר חבורת מלצרים ברחוב
"לא השארתם מספיק טיפ למלצרים שלכם"
וגם דרשו מאיתנו לשלם 18 ש"ח על אבטחה

ודרך אגב כמו שנגמר מהעולם המנהג הזה לשלם במסעדות על אבטחה הגיע הזמן שהסתמכות על טיפים כחלק מהתשלום תיגמר מהעולם
יש בעל עסק, הוא צריך לחשוב על כל ההוצאות שלו, כולל שכר למלצרים ולאבטחה ולתמחר מנות בהתאם
ואז באמת יהיה יותר נוח להשאיר טיפ אמיתי למלצר שבאמת בא והשקיע וגרם לחוויה טובה ומיוחדת במסעדה
 

noamlah

New member
ואני רוצה לציין גם

שיש פעמים שאני מגיע מהכיוון השני
למשל הייתה מלצרית בחיפה לפני 10 שנים
המנות הגיעו תוך כמה דקות לשולחן שלנו וכל הערה על האוכל הכי קטנה שנשמעה ישר הייתה ליד השולחן שלנו (לא הבנו איך היא שמעה בדיוק) והחליפה, גם בכמה דקות
ואז כשהגיע החשבון החבר'ה חישבו איך להשאיר 10% ולי זה נשמע קצת מטופש, כי לה ספציפית באותו יום הגיע 50%, כך גם נתתי לה משלי אם אני זוכר נכון

דווקא המינימום ל10% הרבה פעמים הופך למקסימום 10% למי שיכל להשאיר יותר אם הייתה לו אופציה פתוחה
 

גורג42

New member
ככה גם אני נוהג. ואם השירות היה ממש גרוע - הם לא יקבלו כלום

בעיניי ה-10% זה לא מינימום ולא מקסימום, אלא ממוצע. כל הקטע של טיפ, זה שהוא נותן לך כלקוח את ההזדמנות לתת פידבק על השירות עם הארנק.

מי שחושב ש-10% זה מינימום או מקסימום, מפספס לחלוטין את כל העניין. אפשר לאהוב את המנהג הזה ואפשר לשנוא אותו, אבל כך או כך חשוב להבין מה המשמעות שלו.

ובדיוק בגלל זה גם צורם לי כשמישהו מחליט "אני לעולם לא אשלם טיפ, מתוך עקרון". זה לא העניין של הכסף. זה לא שאני מפחד שהמלצר לא יוכל לגמור את החודש. זה העניין של המשמעות הנתפסת של אמירה כזו. אצל המלצרים יש חיבור פסיכולוגי ברור בין "גובה הטיפ" ו"דעתך על השירות". זו הדרך מקובלת להשאיר פידבק על איכות השירות, והקישור הזה טבוע עמוק עמוק במוח שלהם.

אז לצפות מהם לא לקחת החלטה עקרונית כזו באופן אישי, זה לא ריאלי.
 

גורג42

New member
אמרתי שאין לו זכות?

אני רק לא מבין איך הגענו מ"חוויה של לקוח שקיבל שירות גרוע" ל"אפליה נגד אוטיסטים". איפה בדיוק האפליה כאן? באמת, לא כל דבר צריך למצב במונחים של אפליה או חוסר סובלנות לאוטיסטים.

(אם אתה באמת רוצה דוגמא לאפליה כזו: תחשוב על זה שהדרך היחידה להזמין מלצר במסעדה היא "לתפוס" אותו עם קשר עין. מה אמורים לעשות אנשים שלא מסוגלים לזה? הרי לך דוגמא להיעדר נגישות בסיסי לאוטיסטים)

ואני מסכים איתך לגמרי שהיה עדיף אם המנהג של טיפים היה עובר מהעולם. זה סתם מסבך דברים והופך אותם ללא ברורים. היה עדיף אם היו מעלים את כל המחירים ב-10%, מבטלים את כל הנוהל של הטיפ, ומעלים את המשכורת של המלצרים בהתאם.

אבל כרגע זה לא המצב. כרגע יש מצב סכיזופרני, שבו המחיר שכמעט כולם מסכימים עליו כ"מחיר הסטנדרטי" הוא מספר שגבוה ב-10% מהמחיר הנקוב בחשבונית. מסכים שזה מטופש. מסכים שזה אידיוטי. אבל לא תצמח לנו שום תועלת מכך שנעמיד פנים שזה לא המצב. זה המצב, וכולם - מהמלצרים ובעלי המסעדות, ועד ללקוחות עצמם - יודעים שזה המצב ובוחרים את הבחירות שלהם על סמך הידיעה הזאת.

בכל מקרה, בוודאי ששום דבר מזה לא מצדיק שירות גרוע או השפלת לקוחות. מהבחינה הזאת, הויכוח העקרוני הוא בכלל לא רלוונטי. שירות גרוע הוא שירות גרוע. אבל זה לא סותר את העובדה שאני עדיין חושב ש"לסרב לשלם טיפ בעקרון" זו עמדה בעייתית שמזמינה צרות. המלצרים היו צריכים לבלוע את הצפרדע ולהיות מקצועיים יותר, אבל אין ספק שאכן היתה כאן צפרדע.
 

kagome10

New member
אני מסכימה ברובה עם ההודעה שלך

חוץ מזה שיש קייס כלכלי לקיומם של טיפים - זה מתמרץ את המלצרים לתת שירות טוב יותר. פותר את בעיית המנהל-סוכן https://he.wikipedia.org/wiki/בעיית_המנהל-סוכן
&nbsp
וזו רק אחת משלוש סיבות מרכזיות שמצדיקות טיפים: http://www.econtalk.org/anthony-gill-on-tipping/
&nbsp
לדעתי האישית זה לא שווה את מחיר המאמץ המנטלי לדעתי. אבל זה לא חסר תועלת לחלוטין.
&nbsp
&nbsp
 

noamlah

New member
אבל זה נוגע לכל תפקיד

בו יש עניין של שירות לקוחות

ובכלל, מסכים שבכל מקצוע עובד טוב יותר צריך להיות מתוגמל יותר והוא צריך להיות מתוגמל על ידי המעסיק ולכן שכר על פי תפקיד הוא דיי מטופש
שמלצר גרוע שנותן את המינימום מאמץ ירוויח 26 שקל ומלצר מצויין יוכל להרוויח מהמעסיק גם 50 לשעה ואם נגיד יראה סימני יתרשלות ירד ל40
שכל פעם אדם יימדד על פי המאמץ שלו ולא על פי כותרת התפקיד
וכך גם תהיה מוטיבציה למלצרים ולעוד עובדים פשוטים (נגיד סדרנים בסופר) להראות יותר מקצועיות בתפקיד שלהם

אני לא יודע אבל אם טיפים עוזרים בכך שתיתן שירות טוב
כי קודם כל זה כבר לא הסתכלות על השירות, בן אדם נותן ומצופה ממנו אוטומטית לתת לפחות 10% כל פעם
אז זה כבר לא ממש נותן תמריץ למלצר, הוא מצפה לזה

וגם אני לא יודע כמה יש חשיבה בסגנון "היום המלצר היה מצויין, נשאיר לו 70 שקל טיפ"
מי שיש לו הכנסה מסויימת ישאיר טיפ בהתאם להכנסה שלו
בין אם עשיר ובין אם עני, זה לא קשור לאיך שהמלצר שירת אותו ולכן גם פה החוט המקשר בין השירות של המלצר לטיפ לא קיים
 

kagome10

New member
בעיית המהנהל-סוכן קימת בסדרנות?

אני לא רואה איך. מהות הבעיה היא שהמעסיק לא יודע אם העבודה שעשה עוסד היא ובה או רעה, ולכן הוא לא יכול לתגמל לפי איכות העבודה ולעובד אין תמריץ לעבוד טוב יותר.
&nbsp
הרעיון הוא שאנשים יתנו טיפים לפי איכות השירות, ואני חושבת שיש קורלציה ברורה בין איכות השירות לטיפים. אני כל הזמן שומעת חשיבה בסגנון "המלצר מצויין אז ניחתן לו יותר טיפ" ו"השירות לא טוב אז ניתן רק את המינימום הנדרש".
&nbsp
אתה באמת חושב שהמתאם בין איכות השירות תטיפ היא אפס? כי אני די בטוחה שהיא מעל 0.5, גם אם לא 1.
&nbsp
&nbsp
 

גורג42

New member
ואני קצת חוזר בי מהתקיפות שבה כתבתי את הדברים

הנקודה החשובה פה היא מה עושים הלאה.

הרי זה לא פעם ראשונה שמקרה כזה קורה לכותב הבלוג. הן העמדה שלו, והן העמדה האופיינית של המלצרים, ידועות. ולצערנו הרב, הן גם סותרות לחלוטין זו את זו.

אז השאלה היא: מה עושים עם זה? איך נתמודד עם מצב כזה בעתיד? לא צריך לחכות עד שזה קורה שוב ו"תופס אותך בהפתעה". לא צריך להגיע למצב שזה הורס לך את כל היום. אם לא תצפה מאנשים לעשות דברים שהם לא מסוגלים לעשות, כך גם לא תתאכזב.

ואנחנו כבר יודעים איך הם יתנהגו. אז כל מה שנשאר לנו לעשות, זה לבחור את ההתנהלות שלנו - הן לפני והן אחרי.
 
למעלה