לא יכולה יותר לשמוע

לא יכולה יותר לשמוע

על "אנשים רגישים".
אני כל הזמן נתקלת בשיח הזה מצד אנשים מובנים מאוד, קוהרנטים מאוד ,עמוקים מאוד שמתארים-
"אנחנו דבר אחר" . אני לא יכולה יותר לשמוע את זה כי פשוט נמאס לי .
וזה בעצם לא נגד הרצון להיות מובנים אבל לפעמים נדמה לי כאילו עצם הנוכחות של התיוג התמידי הזה בעיקר "מזיקה" אם משאירים אותו זמן רב מדי בתודעה.
לא נדמה לי שאנשים שונים כל כך ממה שהם מתארים - כן בטוח תמיד היו אנשים שהתנהלותם והמבע שלהם לצרכיהם היה מאוד מאוד יוצאת דופן לעומת כלל סביבתם וגם הבנתם הייתה כזו או אחרת .בלי ספק שכך...
אבל מעולם לא חינכו אותם להביט בעצמם כצורת חיים נבדלת, כמין עוף מוזר, כגזע אחר. זה טיפשי . כנ"ל להפך החוד מחט של המצפן שאומר למי שלא בהגדרה- אתה שונה והוא המוזר. זה טיפשי. זה פשוט לא קיים באמת לדעתי.

למה אני אומרת את זה ?
משתי סיבות.
ראשית גם כשמגלים שאני טבעונית אנשים נותנים לי את אותו מבט וגישה,
הם תמיד סופקים כפיים מעט מחשבתית , הם תמיד מביטים במבט מלוכסן בתמיהה, שואלים שאלות, בודקים את השטח מה מותר ומה אסור לדבר על חיות , מבררים את הגעגוע לבשר- בקיצור מקצים לי מקום חייזרי בקיום אנושי.
אז אני חושבת שאני רואה את זה כמעט בכל פעם ופעם כשמישהו מקבל תגית "שונה" והוא יכול להראות אותו דבר ואפילו להשמע אותו דבר - די בדבר כל כך פעוט כמו מה הוא מכניס לפה כדי שהשדים יתחילו לרקוד.

אז אני אומרת שזה מטופש . זה לא באמת שמישהו מבין משהו חברתי .
גם זו פיקציה. הנה יצא לי להתחבר מעט לנ"ט לאחרונה ולשאול אותם שאלות מאוד קונקרטיות למה אדם מגיב ככה, למה הם מרגישים ככה, מה לדעתם הוא ניסה להגיד. אין בכלל הבנה "מפותחת" יותר-
רק הדרך "לשחרר" דברים מפותחת יותר (ולא בטוח שלטובה).
אם אתה שואל אותו למה הוא כל כך מקלל או מקצין? הוא לא יודע "אבל יש כאלה אנשים" , אם אתה שואל אחר למה לדעתו הוא נראה כאילו הוא אחוז בתשוקה איומה- "כי בטח אוהב אותה" , אם אתה רואה אדם שכל מחשבתו לגמרי שונה וממש די בטוח שהבדידות שלו נובעת מזה שהוא באמת אפילו בניסיון לברר שונה מהכל אבל הוא מספיק דומה לעבור בלי תיוג - אז הוא פשוט "בקטע שלו".
זה לא כאילו מבינים . זה שלומדים לשחרר.

האם יש לזה יתרון?.
במידה מסוימת כן , לא להתערב ולתת לאחר לתקתק את שלו כי בדרך כלל אין לו חריגה מספק חיצונית שמאפשרת לעצור אותו בתיוג ולכלוא אותו במילה.
מצד שני זה מאוד שטחי גם וחסר יכולת להסיק ולהפיק משהו על העולם.

המסקנה שלי שהתיוגים האלה הם זבל של טוהר המידות שמנסה להיות "מתחשב" אבל אינו כך בכלל. יש שונות כלשהי בין כל בני האדם אחד מהשני לא בין אוטיסטים לנ"ט ולא ברור בכלל מה הגבול של אלה. עד שלא ימצאו הגדרות חכמות מאלה שמשקפות טוב יותר מהות אנושית אני לא רואה סיבה להשלים עמן.

כולנו בני אדם גם בכיוון האוטיסטי וגם בכיוון הלא אוטיסטי.
ולא , זו לא קלישאה זה הדבר הכי קשה להבנה.
 

anti is back

New member
כי זו לא הבנה, לפחות לא כזו שנשענת על מודעות

מה שמכונה "הבנה של מצבים חברתיים" זה בעצם דפוסי התנהגות, פרשנות ותגובה אינטואיטיביים, שעולים בקנה אחד עם הנורמה החברתית. לכן את לא תמצאי יותר הבנה אצל נ"ט, ואפילו להפך, משום שהם לא זקוקים לרפלקסיה על מצבים חברתיים כדי להגיב בהתאם לציפייה.

אגב, זה לא אומר שהנורמה היא שיקוף מושלם של המערך הנפשי הנ"ט. נ"ט לא נולדים נורמטיביים, אלא מאמצים בתהליך הדרגתי של למידה דפוסי פרשנות והתנהגות שתואמים את הציפייה החברתית (הביטוס). אבל יש בהחלט משמעות לעובדה שאנשים מסוימים מסתגלים היטב לציפייה החברתית ואנשים אחרים מתקשים להפוך את הנורמה לטבע שני, בשל הפער בינה לבין המערך הנפשי המולד שלהם.

וגם אני שונאת את הביטוי "אנשים רגישים", כי הוא מניח שההבדלים נעוצים בעוצמה בלבד, כאילו שיש רק סקאלה אחת של רגישות. בפועל, כולנו רגישים יותר ופחות לדברים שונים, אלא שהסביבה האנושית ערוכה להכיל סוג מסוים של רגישויות ואדישה לחלוטין לאחרות.
 
אין אנשים רגישים

יש אנשים יןתר דרעק ופחות דרעק אין אנשים מעבר לזה טבעוני או אוכל בשר פימיניסט או שובינסט זה בכלל לא משנה כולם חרא
 

גורג42

New member
אכן אין שום קשר בין מידת הדרעקיות לבין קטגוריות כאלה ואחרות

מקסימום, השתייכות לקטגוריה עשויה להעלות את הסיכוי שבן-אדם יהיה דרעק בצורה מסויימת, אבל אפילו זה לא תמיד נכון.

בכל מקרה, זה לא ממש נכון ש"כולם חרא". מה שנכון זה שאף אחד לא מושלם, וגם לא קרוב למושלם. אבל יש בהחלט אנשים טובים יותר ואנשים טובים פחות. ויש גם דרכים רבות להיות "לא מושלם" שאינן קשורות דווקא בלהיות אדם רע.
 

גורג42

New member
הבעיה היא לא בעצם ההגדרות והתיוגים. הבעיה היא במה עושים איתם

השאלה היא זאת:

האם אנחנו משתמשים בהגדרות האלה כדי לבנות גשר לתקשורת, או שאנחנו משתמשים בהן כדי למדר את האחר (או את עצמנו!).

ואין דרך "טובה" יותר להרים חומות מאשר להתייחס לתיוג בין שתי מילים כאל חזות הכל.

אני, למשל, מתייחס להיותי על הספקטרום כנקודה חשובה של הכירות עצמית. לפעמים זה גם מביא לתובנות חשובות, שלא היה לי סיכוי להגיע אליהן בלי ההגדרה הזאת. אבל לרוב אני בכלל לא חושב על זה. הרבה יותר פרודוקטיבי להתייחס ל- quirks האישיים שלי ליתרונות האישיים שלי ולחסרונות האישיים שלי.

וכנ"ל לגבי אנשים שאני מכיר. נכון שמדי פעם אני עשוי לתהות עם אדם שאני פוגש הוא על הספקטרום או לא, ולפעמים זה גם עוזר להבין נקודה פה ושם, אבל ב-95% מהמקרים זה לא ממש רלוונטי.

כי כמו שאמרת: קודם כל, כולנו בני-אדם. ולכך אני אוסף: כל השאר זה רק "תבלין", וחשוב לדעת לא לבלבל בין התבלין לבין המנה העיקרית.

בכל מקרה, אני חושב שהנטייה של רוב האנשים פשוט "לשחרר" היא דבר מבורך. נכון שזה שטחי, אבל את רוב האנשים ממש לא מעניין להיכנס לעובי הקורה ולדקויות של העניין. לא באמת מעניין אותם להבין. אז עדיף שלא יתעסקו בזה בכלל, במקום שישתמשו בתיוגים והגדרות כתירוץ להפסיק לחשוב.

זאת גם הסיבה שהגישה של ה"מטפלים" כל-כך מסוכנת. הם בעצם כופים על אנשים לחשוב במונחים של תיוג. משכנעים הורה להתייחס לילד שלו כאילו שהוא איזה חייזר. ומה לעשות, שגם הורים הם בני-אדם, והרוב המכריע של בני-האדם ממש לא בנויים להיות פילוסופים גדולים. לצפות מההורה הממוצע לקחת את התיוג לכיוון חיובי זה פשוט לא ריאלי.

(לכן גם כל הנאומים שלנו כאן על "קבלת השונה" לפעמים מחטיאים את המטרה. עובדתית הכל נכון, אבל זה גם יוצר את הקורא תחושה של אובר-דרמטיות שהיא לא בדיוק בריאה)
 
למעלה