סדרה חדשה - ״על הספקטרום״ - ניתוח הפרק הראשון

XFeralChild

New member
סדרה חדשה - ״על הספקטרום״ - ניתוח הפרק הראשון

זה כבר מזמן שאני רוצה לנתח סדרה על אוטיזם כדי להסביר דברים, להראות איך שהחברה שוללת זכויות מאוטיסטים, מתחייסת אליהם כאל ״מוגבלים״ ולא כאל אנשים בעלי זכויות בחירה.

כשגיליתי שיוצא ״על הספקטרום״ ידעתי שזו תיהיה הזדמנות נהדרת! מה גם שעמית נורא דומה לי, שזה כשלעצמו ממש נדיר והזוי! פשוט לא חשבתי שאתחבר כל כך לסדרה!

האם החברה נותנת מקום למי שנמצא על הספקטרום?
למה אנו כאוטיסטים בוחרים להתנהג בצורה שבה אנו מתנהגים?
האם הדמויות מייצגות אוטיסטים בכללי?
כל התשובות בפוסט המנתח את הסדרה ״על הספקטרום״

אני מתתתתתתת לשמוע מה אתם חושבים על זה!
 

arana1

New member
מסכים ואפילו מזדהה עם חלק ממה שאתה כותב

וגם אהבתי את מה שראיתי, קשה לי לומר בדיוק למה אבל משהו ב"צליל" של הסדרה הרגיש לי נעים ונכון ואמיתי ( חוץ מבמקרה שבו כולם צרחו אחד על השני שממש הכניס אותי להתקף חרדה, ושוב, לא שמים אוטיסטים ביחד, רעיון רע).
כמוך פשוט מתעב את הדרך שבה מיישמים ליווי והדרכה שמגלמת בצורה הכי מחפירה את אפס ההקשבה וההכלה והרגישות לזהותו של האחר בזמן שמתקשטת בכותרת של כזאת, פשוט מחפיר, מעליב, משפיל אם לא ממש אכזרי למרות שאין לי ספק שאין מצב שהמלווים והמשלבים תופשים את עצמם כקדושים,
ואולי הם כאלה, וזה חלק מהבעייה בחריגות מהסוג האוטיסטי שמגלמת נרטיבים שהם גם הכי שונים ואפילו סותרים אחד לשני בזמן שכל אחד מהם לגמרי מנומק כשלעצמו, גם רגשית.

מה שמביא אותי לכתוב שאני לא מסכים עם הפרשנות שלך לגבי עבודה,
כי לא, ממש לא, רוב האנשים לא רק אוהבים לעבוד אלא ממש זקוקים לעבודה לא רק מבחינה כלכלית אלא כמסגרת שבלעדה הם לא יכולים לשרוד מנטלית ונפשית,
העבודה מעניקה להם אמצעי לביטוי עצמי, מוגבל ככל שיהיה ( לא כל אחד נולד גאון מקורי ויצירתי) , חשיבות, מעמד, הזדמנות לקשר אנושי, תחושת שייכות... ובעצם הכל.

אתה פשוט אוטיסט אז בשבילך זה לא ככה, גם לא בשבילי, ובגלל זה עברתי עשרות עבודות לפני שפשוט הפסקתי לעבוד וזהו, אבל זה לא אומר שמה שנכון לך נכון לנ"ט, מה שמחזיר אותנו גם לשאלת המידה של הפנמת המערכת המוניטרית,
שוב, אתה ואני ואוטיסטים אחרים לא מפנימים אותה מסיבה מאוד מסויימת,
כאמצעי מופשט לתגמול, לתן וקח, ליחסי גומלין, היא מאוד מתאימה למנטליות מסויימת ופשוט לא מדברת אל ואת מנטליות אחרת.
(כל הדברים האלה כמובן נמצאים בשינוי, לדעתי אין ספק שבעתיד לא יהיה כסף ולא עבודה)

את הסיבות להבדלים בין האוטיסטים לאדם הנורמטיבי יותר אפשר וצריך לחפש,
אני הייתי מפנה מבט למאפיינים שגם אתה זיהית אצל עמית, וקיימים גם אצל רון אם כי בצורה שונה, אלה שחושפים שמה שנחשב לאוטיזם זה בעיקר תשוקה עזה מאוד, גם מינית וגם לחיים בכלל( זה אותו דבר) , וגם בגלל זה,כמו אצל זוהר, זה כרוך בחוויה כל כך קשה ולא מווסתת חושית,
כי שים לב מה עמית עושה כל הזמן ? אוכל, וזוהר צריכה כל הזמן מגע, הדרך שבה הנורמה ממסגרת מגע לא מדברת אליה ואותה ולא מתאימה לה, היא צריכה את זה כל הזמן ובכל מקום, וגם רון, הוא "גאון מחשבים" בדיוק ורק בגלל שהוא "אובססיבי", שמאותה סיבה גם בשבילו כמו לכל האוטיסטים מבט שקול למגע, אז שוב, תשוקה עזה וחדה, שלכן זקוקה לביטוי קוהרנטי יותר ממה שמתאפשר במסגרות כמו עבודה, או אחרות.

שאגב, זו גם הסיבה שהדרך שבה כסף מגדיר תן וקח לא רק שלא מדבר אלינו אלא שממש סותר את מה שהכי מהותי לקיומנו
 

xFeral

New member
תודה

יפה כתבת.

מעניין מה שכתבת על זוהר ועל מגע, על עמית ועל אוכל...
לצערי האוכל עובד עלי כפי שהוא עובד על עמית.

סוג של ״לצערי״ כי זה גורם לי לבעיות פיסיות, אבל באותו הזמן אם לא היה לי את האפשרות להפיג מתחים על ידי אכילה לא יודע מה הייתי עושה.

האמת שהיו לי תקופות קשה (כשגרנו בלונדון) שהאוכל היה מתחת לכל רמה ושהלחץ היה גבוה מידי, כך שלאכול לא עזר באופן מספק וזה היה אסון. האמת שזה נגמר בזה שאכלתי מלא שוקולד (כי זה היה אכיל) ועליתי 20 קילו שעכשיו אני לא מצליח להוריד.

ממש כואב לי רק לכתוב על זה... הרבה בגלל שכואבת לי הברך בגלל עודף משקל.

אפילו עשינו מנוי לבריכה וחדר כושר, זה החזיק כשבועיים, אבל אז המשקל מהחיים נהיה כבד מידי והפסקנו ללכת. האמת שאני מת לחזור לבריכה.
 

arana1

New member
מיים בכלל מפיגים מתחים הכי טוב

גם אני צריך לחזור לשחות, זה הכי עוזר
 
לקחו אותנו לפני שבועות

מהוסטל לראות את הסדרה היא ממש מקסימה הכי אהבתי את זוהר ,אני גם דומה לעמית קצת , אני דומה לכולם שם קצת , רק שאני לא מתפקד בכלל ולא וראבלי כמעת בעל פה ,ומתקשר בעיקר בכתב .
 

xFeral

New member
אני שמח שאהבת

גם אני ובן זוגי לפעמים מתקשרים בכתב, בעיקר כשחיינו אצל אמו. למרות שיכולנו לדבר באיטלקית - כך שהיא לא תבין - החלטנו להתכתב (העברנו אחד לשני את הטבאלט וכל אחד כתב מה שהוא רצה להגיד בשורה נפרדת).

זו הייתה תקופה קשה, היא פשוט אשה בלתי נסבלת וזה הרגיש נורא טוב להתכתב, מבלי הצורך לדבר.

אני חושב שזה ממש מגניב שאתה פעיל כאן, אני רואה שאתה כותב הרבה וגם אם לפעמים זה לא לגמרי מובן אני חושב שזה ממש מגניב וטוב שאתה מבטא את עצמך.

אני מאוד שמח שהגבת לי, תודה.
 

spirt20

New member
אתה כותב מקסים וענייני בכתב :)

אולי תתחיל לכתוב ספר
 
אני עובד על יצירה גדולה

בשם שירת יום הדין זה בסגנון פרוזה פיוטית ומעורסב בזרם תודעה וחלק שני שירה מקראית פיוטית זה ממש פריוקט גדול הרבה כרכים ועבדתי כבר על הראשון .
 

xFeral

New member
בוודאי שלזוהר יש אוטיזם

אני פשוט לא התחברתי לדמות שלה, כי יש לה גם לקות שכלית.

arana1 כתב משהו עך הצורך שלה למגע (בתגובה גלו, כאן בשירשור), מה שדווקא גרם לי להתחבר יותר לדמות ואולי בפעם הבאה אכתוב עליה.

האמת היא שלפעמים אני פשוט רוצה לכתוב בלי־סוף, אני פשוט צריך לפרק את זה לפוסטים שונים, כך שאולי אכתוב על זה בפרק הבא (תלו מה יקרה בפרק הבא...)
 

arana1

New member
לא סגור על לקות שכלית

מאותה סיבה שאני נוטה מאוד לא להתלהב מאבחונים בכלל, מה שנדמה לי, זה שאדם שמאוד צריך מגע, חום, אהבה, ולא מקבל אותה כלל, יתקשה מאוד לבצע מטלות אינטלטואליות ולו גם הפשוטות ביותר כל עוד הוא לא זוכה לכזה.

כך שגם כאן דווקא המפגרים יכולים להיות הכי גאונים כי גאונות זה חיבור בין גוף ונפש, בין שכל לרגש, ובגלל ההתניה הזאת שלא מוכרת לנורמה כל כך אנשים יכולים לחיות כמפגרים כל החיים שלהם כל עוד לא התמזל להם מגע ומבט עם אדם נחשב,
מאותה סיבה הנורמה תופשת אוטיסטים כמבלבלים כי מבחינה רגשית הם כאילו נמוכים ( נמוך זה אדם שצריך אהבה, כמובן) ומבחינה אינטלקטואלית הם יכולים להיות גם מאוד גבוהים( בהינתן התנאי וההקשר המתאים כמובן)

לדעתי רוב האנשים שנחשבים כלקויים, למידה או שכלית, יכולים להיות משום כך פצצה יצירתית ואפילו שכלית מדהימה בטירוף, אבל שוב, הם כל כך תלוים באהבה, ואין כזאת, אז...
 
גם בעיני

ועוד ועוד רואים על אוטסטים שנחשבו תפקוד נמוך שלכאורה אובחנו עם פיגור קשה והתגלו כמבריקים אחר כך שהקלדו גם אני פחות או יותר נשמע כמוה במציאות אני אישית לא מדבר כמעת אבל שאני מדבר זה מאוד דומה ואני לא מפגר היכולת השכלית שלי נחשבת לגבוה מאוד מאוד , גם ברמה של סוונט כך טענו
 

arana1

New member
אגב נתי

היא דומה לדודה בצורה מטורפת,השחקנית, גם בצורה וגם במה שהיא מקרינה
 
מבחינה חיצונית גם ?

אני אוהב מאוד עד דודה עדיין לא שכחתי ממנה בכלל עדין עמוק בראש שלי גם אלה .
 

arana1

New member
כן, מאוד

היא די נעלמה גם מהפייקבוק, או שקצת טוב לה יותר או שהיא מתה, הלוואי שגם אנחנו נוכל סוף סוף להעלם,
 
אז דודה יפה מאוד כמו שחשבתי

ואכן עדיף להעלם אצלי או שאני פעיל עד אין סוף או לגמרי משותק בדרך כלל אני משותק
 
אין לה לקות שכלית

ולא כדאי לבחון אוטסטים באופן כה מקובל , היא אולי נשמעת מטומטמת גם אני הרגשתי כך לפעמים אבל היא ממש לא מפגרת ואני גם נשמע פחות או יותר כך במציאות ואני ממש לא סובל מפיגור שכלי המנת משכל שלי סופר גבוה גם שאני מתבטא באופן מוזר מאוד .
 
בו נגיד שיש לה פיגור שכלי

מה מונע ממך להתחבר לדמות כזו ? נגיד שיש פיגור שכלי , ( בעיני אין ) , למה לפסול בן אדם בגלל היכולת השכלית שלו ? כל אדם נולד עם יכולות מסוימות ובעיני לפסול אדם בגלל האנטלגנציה שלו זה מעשה לא יפה ולא מכובד מה שחשוב זה האופי ולא רק חכמה .

ואותי אישית זה מזמן לא מושך, ובעיני מה שחשוב זה לב טוב ולזהר בעיני יש לב טובוזה הכי חשוב , בעיני לא שווה להתחבר לבן אדם אחר רק בגלל שהוא אנטלגינט לכן זה שפסלת אותה רק בגלל שהיא לא " אנטלגנטית " זה ממש מעליב הייתי מציע לך לחשוב על זה כי אנשים כאלו גם כאלו שמאובחנים עם מוגבלות שכלית הם אנשים מאוד טובים ופתוחים וזה מה שחשוב .
 
למעלה