לגדול עם אבא אספרגרי

נועם356

New member
לגדול עם אבא אספרגרי

אז ככה...אני עוד שניה בן 35 ורק השנה הבנתי שאבא שלי הוא אספרגרי, תמיד חשבתי שכל האבות לא מתקשרים לילדים שלהם, גם לא בימי הולדת ולא מתעניינים אם טוב או רע להם, לא מדברים איתם על החיים, אם יש תוכניות לעתיד, אם יש חברה וגם לא סתם ללכת לסרט או לשתות בירה של אבא ובן, אני לא זוכר שב30 השנים האחרונות היה בנינו איזה מגע פיזי, בטח לא נשיקה או חיבוק וגם חברים לא, לאבא מעולם לא היו חברים וזה נראה לי לגיטימי וברור שכל אבא הוא כזה! רק השנה, לאחר טיפול פסיכולוגי שבו ניסיתי להבין למה אין לי חברים, למה יש לי קושי חברתי אדיר ולמה תמיד חיפשתי בני זוג שלא באמת אהבו והתייחסו אלי (אני גיי), הבנתי שכל הזמן הזה חיכיתי את ההתנהגות של אבא שלי....
אמא מאוד חמה ודומיננטית ונדמה שהיא מנסה לחפות על החוסר מאבא, בכל תחום – אהבה, תקשורת, חיבוק חם וגם שיחת טלפון יומית. כל הזמן הזה לא הבנתי עד כמה היתה חסרה לי דמות אבהית / גברית אוהבת ותומכת בחיים, תמיד חשבתי שהבעיה בי, שאין לי חברים כי משהו דפוק בי, שאני רציני מידי, בלי הרבה הומור וביטחון עצמי, שאני לא מדבר הרבה, סגור ומופנם, חסר ערך. בבית מעולם לא דיברו על רגשות, על קשיים ושנים החזקתי בבטן דברים בלי לשתף אף אחד, בלי לדבר על כלום עם אף אחד, ילד שקט לבד עם הסבל שלו, שגם העניין המגדרי לא הקל.
אני לא בטוח שהוא מאובחן ובטח לא מטופל, מקצועית הוא בסדר גמור, עובד בתחום המדעים המדויקים וטוב במה שהוא עושה, לפחות את זה גם קיבלתי ממנו – להיות טוב בעבודה.
אני מרגיש שעכשיו, אחרי המון שנים, הכל ברור לי, שיש סיבה למי שאני (אני לא אספרגרי) ולאיך שאני מסתובב בעולם אבל זה מלווה בהמון המון כעס כלפי אבא, בזה שהוא לא אבא אמיתי, שהוא אומנם שם אבל לא באמת.

אשמח לדעת האם עוד מישהו נמצא באותו מצב ואיך הוא מתמודד עם זה
 

HollyGolightly

New member
אבא אספרגר

אבי בספקטרום האוטיסטי. הוא מעולם לא אובחן. אינני יודעת אם הוא אספרגר או לא. חשבתי שכן, אבל אני לא בטוחה. הוא בשנות השמונים שלו. יכולה לומר שלאחיותיי ולי זה נתן פתיחה רעה מאד לחיים. אין לי כוח לפרט. אם תרצה, תוכל לעשות חיפוש, כתבתי קצת על זה.

בכל מקרה, מצרפת קישור בו אנשים מספרים על לגדול עם הורים אספרגרים: אבות, אמהות או שניהם:
https://aspar.wordpress.com/about/
 

arana1

New member
למזלי סלחתי לאבי כבר מזמן על זה שהוא היה כזה

מבחינה מסויימת אפילו למדתי לאהוב אותו על זה ויודע שהוא היה גם הבן אדם הכי חכם ורגיש אלא מה כמו הרבה אוטיסטים מאוד מאוד מאוד רגיש לתחום הפרט,
וזה לא שהוא התעלם ממני כמו שפחד לגעת בי, לחצות את הקוו ביני לבינו,
מבחינתו הייתי עשוי מזכוכית,
מבחינתי זה גם מאפיין של עדינות מאוד עמוקה,
ואני מאוד מכבד את זה, אותו, אם כי אני כהורה מתנהל בצורה שונה מאוד משלו, ואפילו הפוכה,
למרות שמשהו מזה כמובן נשאר בי רק מתבטא אחרת,
וגם אני מאוד מאוד זהיר וקשוב לגבולות שביתי מתווה ולא אחצה אף אחד מהם ללא רשותה, המפורשת הוא הנסתרת, וזה מאבק קשה, ולא פתור בכלל.


הפעם היחידה שהתחבקתי עם אבי היה כשהוא היה ממש על סף מוות, וזה קרה במקרה כשרכנתי לסדר מעט את השמיכה סביבו

אני לא יודע אם זה הציב אותי בעמדת פתיחה נחותה, אני אחר, ולכן נחות בחברה שמקדשת רק נורמטיביות, לא מרגיש לי נכון להוסיף על קשיי גם שנאה עצמית.
 
אין מה לעשות ככה זה וזהו

גם אבי ככה גם אמי אין ממש אהבה מפורשת יש הרבה אהבה סמיוה לא נראית וצריך ללמוד לכבד את זה כמה שקשה , אני באופן אישי ספגתי אלימות מכל סוג במשפחה אז זה קצת מורכב יותר אבל אני בטוח שהורי אוהבים אותי למרות הכל לא קל לגדל ילד בטח אוטיסט .
 
אני חושבת שאין אדם אחד שלא גדל עם אב\אם

שהבין שמשהו בהתנהגותם יצק לתוכו שלל קשיים והתמודדויות שהוא נאלץ לעמוד בפניהם עכשיו. אני לא בטוחה שזה דבר רע מתייחסת לזה לאחרונה בעקבות סדרה שראיתי יותר כמו "בקרת האיכות" של הטבע- אנחנו בכל זאת המשך של הורינו והדילמות שלהם נישאות אלינו אם בתרבות אם בגנים כדי שניתן להם מרחב חדש לפעולה, פתרון אחר, דרך טובה יותר.

אנחנו גם לא ההורים שלנו ומכאן שגם הבחירות שלהם לא מכבידות עלינו בהכרח וגם החומרה שלנו שונה...

אני כל השנים התקשתי לראות בעיה באבא שלי-
הוא תמיד היה זה שדאג לנו , הוא תמיד היה שם הרבה יותר מאמא שלי וכל זה הוא עשה בדרך מאוד הפוכה לרוב בני האדם. למשל היום אני דווקא מבינה שהקושי של טמון בדיוק בתכונות האלה. הוא היה מאוד לא "קונבציונאלי" - היה מדבר איתי ללא הפסקה בדיוק ותמיד על אותם נושאים שעניינו אותו (בעיקר מדעיים) בלי הפסקה והוא ממשיך לדבר גם אם יצאת מהחדר כי הוא לא שם לב לנוכחותך ומצד שני אדם מאוד מאוד חם וכזה שלא מבחין בכלל מי עומד מולו הוא תמיד ינסה לדבר איתו ויתפעל על אינקץ ממי שמולו .

בגדול אבא מאוד טוב אבל גם כזה שלא יודע ליצור "גבולות" או הפרדה בינו לבין ילדיו - כזה שגם אם תהיה הדרישה פרדוקסלית ככל שתיהיה ינסה למלא אותה ואדם שבגלל הצורך שלו לדבר על עולמו הפנימי ללא הפסק חסר קשב לסביבתו אבל כמו שאמרו כולם "אדם עם לב זהב" .
אז כשגדלתי גם הבנתי את הרקע לקשיים שיש לי דווקא מהמקום של אדם שנתן לי חווית ילדות טובה מאוד וקרובה מאוד.
בכל זאת מה שאני מנסה לומר הוא שאין איזשהו הורה "זך" ושזה לא בהכרח רע אלא דרך שלנו להתבגר , להתגבר ולמצוא מקום טוב יותר מזה של הורנו.
 

dina321

New member
גם אצלי ככה. מאוד התחברתי למה שכתבת. מרגש.

כאילו זה על משפחתי.
רק השוני שאבא שלי כמעט לא עבד בחיים שלו, אם כן, אז לפרקי זמן קצרים, כי כול המנהלים שלו היו גרועים, וכולם ניסו לסדר אותו לדבריו. יש לו השכלה פשוט לא הסתדר.
וכמובן, הוא לא מאובחן. ואפילו לא מודה שיש לו בעיה כלשהי.
 

dina321

New member
אני אוסיף

אבא שלי כל כך בטוח שכולם יסדרו אותו שכמעט ולא מסוגל ללכת לבד לקופת חולים (כי כולם נדחפים ללא תור), לחנות לקנות מזון (כי קופאית בטח תסדר אותו), לא נוהג הרבה שנים (כי כל הנהגים חוצפנים ולא יודעים לנהוג) קיצור בן אדם היום בן קרוב ל 70 או יושב בבית או מסתובב סביב הבית. עם השנים יותר ויותר מתקשה בתקשורת כי מסתפק במעט תקשורת, לכן כבר קשה לו להוציא יותר מכמה מילים ברצף (באופן כללי אין בעיה עם אוצר מילים כי הוא קורה ספרים. מניחה שאם זה בכתיבה אז יודע לכתוב משפטים ארוכים) כאילו מפחד לדבר. מיומנויות דיבור שהיו תמיד נמוכות אז עכשיו באיזור ה-0.
אמא שלי, לעומת זאת, תקשורתית מאוד. אפילו הייתי אומרת, יותר מדי. חופרת. כל הזמן מדברת. בטלפון, בסקייפ, נפגשת, עבדה עד לפני שנה בעבודה עם אנשים.
אני יצאתי באמצע.
 

נועם356

New member
גם אמא שלי

מאוד מורגש שהיא מפצה על החוסר של אבא "אבא שואל מה נשמע?" מאוד ורבלית, אין רגע של שקט, מאוד חמה ואנושית, נפגשת עם אנשים ומטיילת כל היום, היא מרכז הבית ודואגת לכולם, לעיתים בצורה מעיקה מול החוסר של אבא. הם ממש שני הפכים ולמרות זאת עדין חיים יחד... ולפעמים אני תוהה אם הוא לא הבן הנוסף שלה.
אבא שלי עדין עובד, לא ברור לי מה הוא יעשה כשיצא לפנסיה, מניח שגם ישאר כל היום בבית.
 

arana1

New member
גם הורי הכי הפוכים אחד לשני

אם כי לא בצורה המתוארת כאן ולפעמים נדמה לי שזה מין טריק כזה של הטבע, של אלוהים, לשדך למוזרים ביותר בדיוק את ההפוך להם, ואז מה שיוצא זה בכלל מוטציה, או נס, תלוי.

אבל זה גם הגיוני, כי צריך איזון, ואדם שחי קיצוניות מסויימת חייב קיצוניות הפוכה שתאזן אותו.

כל זה כמובן עשוי מאוד להקשות על הצאצא שצריך מילדותו להענות בו זמנית למסרים סותרים והפוכים מדמויות ההזדהות הכי קרובות שלו,
אז לא פלא שיצאנו די מפוצצים, בלשון המעטה,
מצד שני אנחנו גם מצויידים גנטית, פיזיולוגית, לחיות דווקא את ההפכים בצורה הכי טבעית וספונטנית, מה שיכול לאפשר יצירתיות, מקוריותף למשל, או אהבה, פה ושם.
 

dina321

New member
בגיל צעיר (גיל 20-30) יש פערים תקשורתיים בין בני זוג אבל זה

לא כ"כ מורגש. הצד "החלש" תקשורתית מתרגל עם השנים שצד החזק עושה במקומו כל ה"עבודה" , מתווך בינו לבין אנשים, דואג לכל הסידורי ביורוקרטיה, דואג לתקשורת עם המשפחה שלו, אפילו (במקרה אצלי) דואג לפרנסה סבירה - אם כי מצב הכלכלי לא קל כאשר רק אחד עובד והשני תמיד "לא מסתדר". אחרי 40-50 שנה פערים עצומים כי צד החלש פשוט לא מתפקד.
וצד החזק כבר "סגר" לו ב 100% תפקוד בכל התחומים בחיים שלו. כל השנים צד החזק גם לא יעזוב את השני מרחמים כי החלש כל כך תלוי שלא ישרוד אפילו חודש...
מעניין אם צד החזק לא היה סוגר את כל הפינות אלא "זורק למים" את צד החלש והיה נותן לו להתמודד לפחות עם 20% מהמשימות, אז אולי מאין ברירה היה מתמודד ומסתדר עם רוב המשימות. מעניין...
 
כמה צריך רחמים כדי לסחוב על עצמו את ה"צד החלש"

ולא לזרוק אותו ולמצוא מישהו יותר מתאים?
כי באמת קשה לעשות עבודה של שניים כל החיים...
 

dina321

New member
אם צד החלש הוא אספרגר ואפילו לא אספגר קל

כמובן, לא מאובחן, אבל רואים את זה פי 1000 יותר מרוב מאובחנים.
בן אדם שמחוסר תקשורת כבר מתקשה בדיבור, מפחד לעשות קניות בסיסיות בסופר וכו'
אני עדיין בדעה שבמקרים כאלו לא צריך לוותר וצריך לתת משימות מסוימות, אחרת עם השנים המצב רק יחמיר. בסוף מה שיהיה זה "לא עושה פיפי במכנסיים - גם הישג" ואני לא מדברת על סיעודיים כמובן.
 

arana1

New member
אני בעד לוותר

ורואה ולומד שדווקא כשמכילים את הפחדים האלה הבן אדם לומד בעצמו ומעצמו איך לשרוד בדרכו,
וגם העולם משתנה,
למשל,
לי מגע ומבט פנים אל פנים, מה שהכי קל ושגרתי לנ"ט, ואפילו נעים, זה סיוט שחבל על הזמן,
והנה כצפוי פתחו בסופר ליד ביתי קופה אוטומטית, אז אני עושה קניות בקלות כי עם מכונות אני מאוד אוהב לדבר ואפילו ממש טוב בזה.

עדיף לא לחטוא במבט סטאטי, מקובע, על החברה, והקיום, הכל נע, ומשתנה, זה רק הנ"ט שמפחדים כל כך משינויים שסומים לזה נורא
 
הצד האספי ממש לא חייב להיות החלש בזוגיות

וממש לא חייב להיות "לא מתפקד".
וחוץ מזה יכולים להיות שני אספים או אספי/ת ואיש/אשת אמצע.
ומצב בו אחד לוקח עליו את כל המשימות הוא לא טוב, וגם אין סיבה שזה יקרה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
או
ששני המעורבים מעניקים זה לזה, אולי בתחומים שונים
כמו ששלמה ארצי שר:"פעם תורי ופעם תורך לאהוב"
והנתינה נעשית מאהבה ולא מרחמים.
&nbsp
אני בת לאבא אספי ולאמא סופר-נ"טית.
הלוואי על כל העולם זוגיות כמו של הוריי.
&nbsp
הלוואי על כל הילדים אבא מסור וחכם ומצחיק ואוהב כמו אבא שלי.
כמה שאני מתגעגעת אליו.
אז נכון שהתגעגעתי אליו גם בחייו, לא הכל ורוד,
אבל לא הייתי מחליפה אותו בשום אבא אחר
ומאז שמת העולם איבד מצבעיו עבורי.
 

arana1

New member


זה נכון ומדוייק גם לאמי שכמו לא מעט מהמגזר שלנו הייתה לגמרי "חסרה" את ההיבט הפרגמטי, ההישרדותי, המעשי והחברתי של הקיום אבל כנראה שגם בגלל זה הייתה אדם מלא השראה, רגישות, ואהבה בדרכה המאוד יחודית.
לא רואה בה את הצד החלש ואין לי ספק שאבי נקשר בה לא רק בגלל הרחמים אלא בגלל שיכלה לראות כמו שאף אחד לא ראה לבדידותו.
 

arana1

New member
במקרה של הורי הפערים לא נסגרו מעולם

זה שצד אחד, מעשי ופיזי יותר מסדר את כל העניינים החומריים בשביל הצד השני האינטלקטואלי ורוחני יותר לא מעיד על סגירת פערים בכלל אלא רק על מידת השימושיות שיש ביחסים אלה.
שימושיות שדווקא מונעת את האפשרות לסגור את הפער.

לא מסכים עם הגדרת הצד המנותק לכאורה מההיבט הפרגמטי והחברתי כחלש, הוא לא, בהרבה מובנים הוא הרבה יותר חזק, בדיוק כשם שרוב האוטיסטים הרבה הרבה הרבה יותר חזקים מהנ"ט הממוצע שלא היה שורד ולו שניה את בדידותם הטוטאלית ואת המרחב הסיוטי שבו הם מבלים את רוב זמנם.

אני מתנגד לאילוף אנשים לתפקוד, ומקווה שהחברה מתפתחת במידה ולצורה שתאפשר גם לאנשים רגישים לשרוד בה.
 

dina321

New member
אני גם מתנגדת לאילוף

אבל כשיש משפחה אז לפחות מעט מאוד משימות אפשר לעשות? אם לא מסתדר עם הסופר - אז אולי קניות דרך אינטרנט. אם לא מסתדר עם אנשים בעבודה אז לנסות למצוא עבודה ולעבוד מהבית וכו'. אני לא יודעת איפה הגבול בין בן אדם לא תקשורתי שמאוד סובל מזה לבן אדם שקצת "משתלם" לו להיות לא תקשורתי וככה לעט לעט כולם ירדו ממנו ולא יעשה כלום.
 
מה הגדרה שלך לתיקשורתי ?

בעיני האוטיסט הרבה יותר מתקשר מהנטההוא מדברר אהבה לעומת הנט שמדברר יותר טכניות אז מי יותר מתקשר זה למען תועלת טכנית מענד כסף כבוד או אדם שחווה הכל כרצון לאהבה ? קצת הקשר בין הבדל בין מי שנוטה לרוחני או כזה לבהמי האוטיסט נע בשני הכוונים הללו באופן מאוד תנועצי לכן הוא הכי מלאך והכי שטן בו זמנית הכי מתפקד והכי גולם והרבה הורים לילדים אוטסטים נדהמים מעבר החד הזה שפתאום היחד הכי מתקשר והכי בוגר זה מפליא גם אותי באחותי הקטנה שהיא הכי תינוקית מפונקת והכי אישה בו זמנית זה מדליק אותי לכן בעיני אחותי תקשרותית הרבה יוצר מכל נערה נטית אחרת גם אם היא יכולה להוריד ראש או חא חדבר בגלל כי העיקר זה הכוונה הפנימית ולא הנפרש הגלוי זה לפחות דעתי לכן אני אוהב מה שאמר ארנה שאוטיסט שורד יוצר מהנט כי הנט בעצם הרבה פחוצ סובל ושרק קצת סובח ישר רוצח ומשפיל וכו לעומת האוטיסט שמפנים וכו .
 
למעלה