האם לימודים אקדמאים באמת מתאימים לאספרגר

גורג42

New member
אולי לא צריך סיבה "מדויקת", אבל צריך סיבה מוצקה כלשהי

ו"אני פשוט רוצה לעשות את זה" זו סיבה לא רעה.

אני, למשל, עשיתי תעודת בגרות אחרי שכבר היה לי תואר מהאו"פ. איזה הגיון יש בזה? שום הגיון... פרט לכך שרציתי להציב לעצמי את האתגר. ואין בזה שום דבר רע.

אבל אם כבר עושים משהו מתוך מחשבה של זה "זה יפתח לי דלתות", אז כדאי לוודא שזה באמת ככה. וללכת לאוניברסיטה מתוך מחשבה כללית ולא ממוקדת כזו, זה לדעתי טעות.

ראשית, כי זה לא תמיד נכון. תלוי איזה תואר, ותלוי איזה עבודה. כן, תואר במתמטיקה יפתח לך הרבה דלתות עם את מעוניינת בעבודה שקשורה לעניין (כמו היי טק), אבל רוב התארים הראשונים במדעי הרוח לא ייתנו לך כמעט כלום.

שנית, צריך להשוות את הדברים מול אלטרנטיבות. תואר זה השקעה אינטנסיבית של שלוש שנים לפחות, וזה בא על חשבון דברים אחרים שעליהם את נאלצת לוותר. למשל, אם המטרה שלך היא "לפתוח דלתות", אז צבירת ניסיון תעסוקתי בשטח עשויה במקרים מסויימים להיות הרבה יותר חשובה מתואר אקדמי. שוב תלוי איזו עבודה ותלוי איזה תואר ותלוי מהן האלטרנטיבות, אבל זה רק מחזק את טענתי שצריך לחשוב על הדברים.

ושלישית, צריך לזכור שלא כל עבודה מתאימה לכל אחד. אני, למשל, בחיים לא אעבוד בהיי טק, למרות שיש לי את הכישורים המתאימים. הדרישות מהעובדים בתחום הזה (שעות וכו') הן מטורפות לחלוטין, ולא לכל בן אדם מתאים למכור את כל חייו תמורת משכורת טובה.

אז אם מישהו יודע שהיי טק זה לא בשבילו, אין שום הגיון שהוא יקריב שלוש שנים ועשרות אלפי שקלים כדי "לפתוח דלתות" שהוא ממילא לא רוצה לעבור דרכן, נכון?

וזה ש"הרבה מאוד אנשים עושים X וזה טבעי" לא אומר שמדובר במעשה נבון. הרבה אנשים גם מעשנים סיגריות וצופים בתוכניות ריאליטי, אז גם את זה תמליצי
לבן של רמי? העולם היה מקום הרבה יותר טוב, אילו אנשים היו חושבים טיפ טיפה יותר לעומק לפני שהם פועלים.

(אגב, אני אישית דווקא עשיתי תואר. והיתה לי סיבה מאוד פשוטה לכך: רציתי לעבוד במחקר בתחום. אז זה לא שאני נגד תארים אקדמיים או משהו... אני פשוט אומר שצריך לא להתעצל ולהחליט החלטה מושכלת)
 
גם לגבי ההיי טק מה שכתבת לא מדויק.

אני עבדתי בהיי טק במשרה שאפילו לא הייתה מלאה. נכון שלא יכולתי להיות בהנהלה ולעבוד במשרה חלקית, אבל כאלגוריתמיקאית או מפתחת תוכנה זה לא היה בעייתי - במיוחד כי החוזים בהיי טק הם חוזים אישיים, כך שאתה זה שקובע לעצמך את התנאים. אם אתה מספיק טוב, אתה לא חייב לעבוד שעות מטורפות או למכור את חייך - ובהיי טק גם במשרה חלקית המשכורת גבוהה.
ועדיין לא אהבתי במיוחד לעבוד בהיי טק, ובאמת חזרתי לאקדמיה ובהמשך עברתי, כמו שתיארתי, לתחום אחר לגמרי. ועוד עניין הוא שלפני שאתה עושה תואר קצת קשה לדעת מה תפיק ממנו - אני הפקתי מהתואר הראשון דברים שלא ידעתי שייצאו ממנו.
ובניגוד לעישון סיגריות, אין הרבה חסרונות ללעשות תואר או דברים שפוגעים באדם - בהנחה שהוא מצליח להתמודד עם המסגרת (ולכן שאלתי איך היה לו בתיכון ולמה הכוונה שהוא לחוץ). לגבי צפייה בתכניות ריאליטי - לא מסכימה איתך שמי שעושה את זה לא חושב. אני צופה באקס פקטור לגמרי בכוונה - ואפילו בודקת מתי זה משודר בערוץ כדי להדליק אז את הטלוויזיה (הם מדי פעם מחליפים ימים, אז אין דרך לדעת מראש)... אני אוהבת תכניות של כשרונות בתחום השירה וצפיתי ברבות מהן, לא כי הטלוויזיה הייתה דלוקה ובהיסח הדעת - הטלוויזיה אצלנו לרוב כבויה, אם בכלל יש טלוויזיה...
 

arana1

New member
הבעיה אינה התואר אלא המסלול, המסגרת.

שפשוט לא מתאימה למי שבאמת אוהב ללמוד כי אין זמן להעמיק ולחשוב ולעצור מתי שבא לך לחדד דברים ולחקור כי כל הזמן יש שורות תחתונות שלוחצות אותך בדיוק איפה שבא לך להשתהות.

לגבי הייטק גם ההתנסות שלי שונה מכפי שמתואר כאן כי דווקא שם ניתנה לי שליטה כמעט טוטאלית על לוח הזמנים ועבדתי מתי ואיך שרציתי כולל עבודה מהבית ומה שחשוב לאוטיסט זה שסוף סוף זו עבודה שלא מחייבת קשר עם אנשים אלא זה אתה מול המסך וזהו,
נכון שזה דורש המון אבל אם זו האובססיה שלך אז אתה לא מרגיש שזו דרישה ולחץ אלא תענוג,
ואני מאוד נהניתי מזה בזמנו כי אלגוריתמיקה ולוגיקה ושפה זה נושאים מדהימים,
בוודאי לאנשים שגם כך חווים שפה ואת העולם בכלל כתעלומה שצריכה לפירוק תמידי.

בקיצור, יש רק דבר אחד חשוב, שזה יעניין וימשוך אותך, וברגע שפיתוח הפסיק לעניין אותי הפסקתי לעבוד וזהו

אקדמיה זה עוד סוג של בית חרושת, פס יצור, לא משהו בכלל
 
אינדבידואלי מאוד

מי שחזק בלימודים ועצמאי לחלוטין
יכול גם לסיים דוקטורט.
מי שעם יותר קשיים יזדקק לתמיכה סביב ההתמודדות האקדמית ואז אפשר לבדוק לגבי התוכנית באוניברסיטה באריאל.
למי שעוד יותר מתקשה זה לא מתאים.
 

arana1

New member
לדעתי לא

זאת אומרת שבהחלט סביר ואפילו למעלה מזה שאספי אפילו יצטיין אקדמית,
גם כי חלק מהחריגות זה דווקא תשוקה מאוד עמוקה לידע,
אלא שבדיוק בגלל זה לדעתי המסלול האוטודידקטי, שבו אתה באמת לומד, ורק מה שמעניין אותך מאוד, ובקצב ובצורה היחודית לך, נכון לאוטיסטים.

ואפשרויות תמיכה למסלול כזה מתפתחות כל הזמן, ולא במקרה.

מוסדות ההשכלה לא מספקים מסגרת מתאימה למי שבאמת אוהב ללמוד,
ואוטיסטים באמת אוהבים ללמוד.
 
אפשר לנסות קורס מבוא נחמד

באוניברסיטה פתוחה.. לא חייבים להגיע להרצאות כדי להשיג את החומר...אפשר הכל אונליין. כמובן, כדאי לחקור על קורס מומלץ בהתאם לתחום העניין ולהיצע לפני שבוחרים את הקורס הראשון כדי שיהנה ויצליח. א"סים רבים שאני מכירה הם אוטודידקטיים והשיטה של האו"פ הכי קרובה לזה.
העלות של לנסות קורס אחד לא בשמיים אז גם יורד הלחץ של שילמנו לכל השנה ומה יהיה אם יעזוב...לנסות במקביל לעבודה ובכייף.
 
למעלה