גן שפתי / גננת שיח וכד'

גן שפתי / גננת שיח וכד'

איך יודעים מה האפשרויות ומה הכי נכון לילד?
הגשנו טפסים לועדת השמה לגן שפתי.
רוב הסיכויים שידחו אותנו (ובצדק).
אבל הבנתי שיש אופציות נוספות.
איך מבררים?
 

grayart

New member
לא הייתי מוותר על וועדת שילוב.

בסופו של דבר יושבים בוועדות אותם אנשים.
הייתי הולך לשתיהם, דן איתם גם על שילוב וגם על השמה, ובוחר אחר כך.
אם יש המלצה של רופא התפתחותי או קלינאית, יכול להיות שזה מספיק לזכאות.
אני לא מתחייב בדברי, אבל גנים שפתיים אני חושב שלא חייבים אבחנה מבוססת כמו ASD , מספיק דיווח על קשיים והמלצה רפואית למסגרת.

בכל מקרה, אם אתם חושבים שלא תקבלו גן שפתי, למה לוותר על גננת שיח?
עד כמה שאני יודע גננת שיח זה חלק משילוב, ושווה לעבור גם וועדת שילוב.

מה אמרו לכם במחלקת החינוך בעיריה?
אתם יכולים להתייעץ עם מנהלת הגנים לגבי פרוצדורות.
 
לא הבנת אותי, אז אני עושה קצת סדר

קלינאית התקשורת חושבת שכדאי אבל הגננת (שאין לה שום השפעה אלא סתם התייעצתי איתה) חושבת שהוא לא מתאים. כי הוא כן מדבר אבל לא טוב. גם יש מצב שיהיה שיפור כי הוא עבר ניתוח לשיפור שמיעה לפני 3 חודשים.
התקשרתי לשירות הפסיכולוגי שאחראים על ועדות השמה, והם ביקשו שאשלח את דו"ח של בית מילמן כי יש שם אבחון מקיף שמתאר בעיה. אמרו שזה מספיק לבנתיים. לא ממש נתנו לי פרטים (ברמה שבקושי הצלחתי להבין איפה ממוקם הגן היחיד שקיים כאן באזור).
היות ולדעתי הוא לא יתקבל לגן שפתי (וגם אם כן), אני תוהה מה האפשרויות האחרות. וכך פתאום שמעתי על גננת שי"ח שנשמעת ממש מעולה ובכל מקרה נבקש.
השאלה היא האם יש עוד משהו דומה שקיים ואיך משיגים אותו?
אני מבינה שועדת השמה מחליטה האם הולך לגן שפתי או רגיל. ואז פונים לועדת שילוב שתחליט האם מגיע לו שילוב או לא. אני צודקת? אבל איך אדע איזה שילוב הילד יכל לקבל בגן רגיל, במידה ויוחלט שהוא כן מתאים לשפתי? או שאם החליטו על שפתי, אז זה הכי טוב?
אני יודעת בוודאות שלא חייבים ASD כי בקבוצת תמיכה שהתחלתי יש מלא ילדים שהיו בגן שפתי ואובחנו רק עכשיו.
 
והאם אוכל לדעת מי הילדים האחרים בגן?

הכוונה מבחינת תפקוד / דיבור וכד'. כי אם הילדים האחרים לא מדברים בכלל, לדוגמה, אז לא נראה לי שזה מתאים לו גם אם זה אומר שיקבל שם יותר טיפולים.
 

grayart

New member
ועדות שילוב מתקיימות לפני וועדות השמה.

גננת שיח = גננת שילוב.
זה חלק מתוכנית השילוב.
בדרך כלל יש לילד פעילות איתה פעם בשבוע
 
האם אתה בטוח שקודם ועדת שילוב?

לדעתי ההפך.
ועדת השמה קודם, בודקים אם ילד זקוק לחינוך רגיל או לחינוך מיוחד (שבמקרה הזה גן שפתי).
אם מחליטים על חינוך מיוחד אז אין ועדת שילוב.
אם מחליטים על חינול רגיל אז מקיימים ועדת שילוב שקובעת מה לתת לילד במסגרת חינוך רגיל כגון גננת שיח (שלזה לא חייבים איבחון ASD) או סעיית שלמקרה הזה כן חייבים איבחונים רציניים יותר כמו ASD...
 

schlomitsmile

Member
מנהל
ועדת השמה קובעת זכאות לחינוך מיוחד
גם אם יש זכאות, זה לא אומר שחייבים לממש אותה.
&nbsp
השאלה היא מה חושבים-
וקודם כל מה האפוטרופסים של הילד, ההורים, חושבים-
הכי נכון לילד, בשלב זה של חייו: חנ"מ או שילוב.
אם חושבים ששילוב, אפשר לפנות ישירות לועדת שילוב.
אם רוצים חנ"מ, כמובן שיש לפנות לועדת השמה.
כאמור, גם אם הצוות או מישהו הפנה לועדת השמה והילד נמצא זכאי לחנ"מ
ההורים יכולים לבקש ועדת שילוב- לפי חוק השילוב, יש להעדיף את האפשרות הזאת,
זו אמורה להיות ברירת המחדל, ורק אם מגיעים למסקנה שזה לא מתאים לילד,
פונים לחנ"מ.
&nbsp
כדי לברר מה האפשרויות באזורכם, כדאי לפנות למתי"א.
 
הבעיה היא שאין לי מידע או דרך להשיג אותו

בכל מקרה, אני מבינה שהאפשרות היא או גן שפתי או גן רגיל עם גננת שיח או גן רגיל בלי כלום. נכון? אין עוד משהו?
כמו שציינתי, יש אבחון עם כל מיני בעיות קטנות, שפוסל את אוטיזם לחלוטין.
יש קצת בעיות התנהגות, בעיקר נשיכות.
ולגבי המידע: מי יכול לענות לי על גן שפתי? על מהות הגן והרכב הילדים? שלחו אותי לשירות הפסיכולוגי והם לא הסכימו לדבר על זה בכלל. מתי"א כן יכולים לעזור?
 

grayart

New member
אבל מה היו המלצות הצוות המאבחן?

בסיכום האבחון יש המלצות למסגרת החינוכית, מה הומלץ לכם?
מה הכותרת האבחנתית? יכול להיות שהוא זכאי בכל מקרה אם נתנו כותרת אבחנתית שמזכה בחינוך מיוחד.

האבחנה וההמלצה נותן את הזכאות, ההחלטה בוועדה תלויה בעיקר ברצון ההורים.
ולפי הניסיון שלנו הוועדות מעוניינות לתת חינוך מיוחד או שילוב לכל מי שזקוק, אפילו יאפשרו לכם להשלים אבחנות או אישורים רפואיים גם אחרי הוועדה על מנת לקבל זכאות.
יכול להיות שהזכאות כבר קיימת.

בשילוב לא מקבלים יותר מדי.
אם אין סייעת וזה רק גננת שיח\שילוב אז זה ממש כמעט כלום, פגישה אחת בשבוע עם הגננת, אולי שתי פגישות לא זוכר בדיוק.
זה בטח לא כמו בגן חינוך מיוחד שבו תמיכה מקיפה של מטפלים וגננת חינוך מיוחד שמבינים איך לגשת לילד שצריך יחס אחר.
 

grayart

New member
הרכב הילדים ספציפית לגן לא יתנו לך.

תחשבי שהילד שלך היה בגן כזה, נראה לך שמישהו היה מוציא אינפורמציה רפואית לגבי הילדים בגן, וחוסף אפילו באופן כללי מה הם "הבעיות" של הילדים?

תשובה כללית לגבי אילו ילדים מגיעים לגן מסוג זה אין סיבה שלא יתנו לך.
לא תמיד יש גן שפתי, לפעמים זה גן עיקוב התפתחותי ואז גם השפתיים נכנסים אליו, תלוי במה שיש ברשות המקומית.

מידע כללי אפשר לקבל גם באינטרנט.

נשיכות אגב, זה לא דווקא בעיה התנהגותית.
זה יכול להיות ביטוי לקושי תקשורתי.

בכל מקרה זה נשמע יותר מאיים ממה שיש בשטח.
בדרך כלל בחינוך המיוחד הילדים מתוקים ועדינים.
לחינוך הרגיל, , דווקא לשם מגיעים הילדים "המופרעים" עם כל מני בעיות התנהגות, אבל שלא מזכות אותם בחינוך מיוחד.
 

grayart

New member
אגב...

חינוך מיוחד זה לא רק אוטיזם...
גם אם פסלו אוטיזם, יש לו "לקות" שמיעה שבגלל עבר אפילו ניתוח כפתורים, או משהו?
יש איזו בעיה...
וגם אם עבר טיפול ומצבו השתפר...
באיבחון רמת השפה\דיבור שלו , ביחס לבני גילו? תואמת גיל או מתחת לזה?
למה שלא יהיה זכאי?
לא חייב להיות אוטיסט.
יש עוד המון "בעיות" שנכללת בתוך הזכאות לחינוך מיוחד.
 
הגן הוא גן שפתי

זה הדבר היחיד שאני יודעת. וזאת רק השנה השנייה שלו, לא יודעת האם זה טוב או רע.
 

grayart

New member
שנה ראשונה זה אומר...

שהוא ילמד גם עם שנתון קודם, אבל גם בגן רגיל זה שני שנתונים, ובמקרה של עיקוב אפילו שלושה.
גנים נפתחים ונסגרים לפי הצורך של האוכלוסיה.
גם אם הגן חדש, הצוות בדרך כלל ותיק ומנוסה.
 

grayart

New member
יכול להיות שאני טועה...

אני מדבר מנסיון אישי.
אנחנו רצינו שילוב ולכן ביקשנו ועדת שילוב.
לא היה לנו אבחון ביד, היינו רק בתהליכים, ובכל זאת בוועדה כשהם שמעו על הילד הם אמרו לנו ששילוב לא יתאים לו, והפנו את הנושא לועדת השמה.
קבעו לנו תור למועד הכי מאוחר 31 מאי נדמה לי, כדי שנספיק לסיים עם האבחון.
יכול להיות שיש ועדות במקביל.
ויש גם גמישות...
אצל הגדול הלכנו לועדת שילוב גם בלי אבחון.
האחראית על תוכנית השילוב במתי"א אמרה לנו שנשמע להם ששילוב יכול לעזור לו, אבל ללא אבחנה הם לא יכולים לתת לו זכאות.
נתנה לנו עד סוף חודש יולי להביא להם אבחון, ואז יחליטו.
בסוף קיבל שילוב.
 
באבחון לא דיברו על מסגרת

הוא היה בן שנתיים וקצת ולא שאלנו. אין לו יותר בעיית שמיעה, הבדיקות תקינות.
הוא בעיכוב שפתי רציני לדעתי ולדעת קלינאית תקשורת. יש לו אוצר מילים עשיר אבל כולל בעיקר שמות עצם. אין הרבה משפטים. עונה רק על השאלות מה זה או שאלות שהתשובה היא כן או לא. באבחון ציינו זמן עיבוד ארוך, ובעיות שפתיות בעיקר.
 

grayart

New member
בדיוק הסיבה מדוע הוא כן מתאים לגן שפתי.

שם הצוות מודרך כיצד לעבוד איתו כך שידביק את הפער.

תפני להתפתחות הילד , תבקשי נספח לאבחון שכולל המלצות למסגרת חינוכית.
תבקשי אותה המלצה מהקלינאית.
גם הקלינאית עושה אבחון של קלינאית וקובעת אבחנה, זה יכול להספיק.
בכל מקרה תבררי איזה אישורים את צריכה לזכאות בראשות המקומית.
 
התקשרתי למתי"א

היא אמרה שהנוהל שהם באים לגן לתצפת עליו, לדבר עם הגננת, מסתכלים על האבחונים ואז רואים האם הוא מתאים לגן שפתי. מקווה שהן גם ידברו איתו קצת ולא רק יסתכלו מהצד. אבל נשמע לי הגיוני ואמין יותר מסתם לקרוא את האבחון.
ומסתבר שגננת שי"ח אפשר לקבל גם בגיל 3, תלוי במועצה
 

arana1

New member
אין פער, יש שונות

אין פער בין הנטיות השפתיות האוטיסטיות לאלה של הנורמה, יש אחרות ושונות שבגלל זה לא זוכה לתמיכה והבנה ועידוד מצד הנורמה הפשיסטית,
למעשה,
אם יש פער, הוא מגלם עדיפות מהותית, עמוקה והכי יצירתית, של האוטיסט על הבוק הנורמטיבי
 
למעלה