בית ספר פתוח - דעות בבקשה

בית ספר פתוח - דעות בבקשה

מה דעתכם על בית ספר פתוח? האם מתאים לילד בתפקוד גבוה?
הכוונה לבית ספר פתוח בצורה מקסימלית שבו הילד צריך לכוון את עצמו לבד. מה רוצה ללמוד? לחקור סוגיות שמעניינות אותו. ולכוון את עצמו איך לחקור. זה בית ספר שלא מכוון. הכל צריך לבוא מתוך הילד. המגמה היא שהילד "ילך לאיבוד" ואז ילמד לכוון את עצמו. אין בחינות או שיעורי בית.
התחושה שלי שילד על הספקטרום יילך כאן לאיבוד במובן הרע של המילה ולא יידע לכוון את עצמו.
אבל אשמח לשמוע את דעתכם.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
איך את מגדירה "יילך לאיבוד"?
מה הקריטריונים שלך ל"יידע לכוון את עצמו" ?
&nbsp
אם יבחר להסתובב בחצר רוב היום, להביט בעננים ובנמלים
זה מבחינתך "הולך לאיבוד"?
אחרי כמה זמן- אם יעשה זאת יום? שבוע? חודש? שנה?
&nbsp
אני שואלת כי נראה לי חשוב לברר את השאלות האלה,
שום דבר לא מובן מאליו.
&nbsp
אגב, הפיצקי שלי (בן 10 וחצי, אובחן לאחרונה) לומד בבי"ס מסוג זה.
&nbsp
&nbsp
 
לדעתי באים לבית הספר בגלל העניין החברתי

ולכן השאלה החשובה היא האם בית הספר מתאים לו מבחינה חברתית. מבחינת המסגרת זה דווקא נראה לי מתאים ביותר, כי הילד לא יסבול מלחץ ותלונות של המורים על ריחוף / אי השתתפות / אי ביצוע מטלות בכיתה, וכהנה וכהנה תלונות שילד בתפקוד גבוה עלול לספוג מהמערכת. מהבחינה הלימודית, נראה לי שזה לא יועיל אבל גם לא יזיק - רוב הסיכויים שאת מה שהילד ירצה ללמוד, המורים לא יוכלו לעזור לו ללמוד, כי הם בעצמם לא מבינים בזה, אבל אולי הם יאפשרו לו ללמוד לבד בזמן בית הספר (לא יודעת, תלוי בבית הספר אני מניחה) - שזה מעולה. לעומת זאת, גם מכיתה רגילה רוב הסיכויים שהוא יפיק מעט (תלוי בילד הספציפי שלך - את יודעת מה המצב שלו בינתיים), כך שגם אם הוא לא יעשה כלום בבית הספר הפתוח, זה לא שינוי משמעותי לעומת מה שהוא היה עושה בבית ספר רגיל. לדעתי הידע היחיד שבאמת צריך לדאוג שיהיה לילד הוא קרוא וכתוב. ברגע שהוא יודע לקרוא ולכתוב, בית הספר מיותר למדי מבחינת רכישת ידע, ובעיקר מהווה מעמסה מבחינת הדרישות והציפיות והרעש וכו' - ובית ספר פתוח יכול להקל על המעמסה.
 

grayart

New member
דווקא מבחינה לימודית

בית ספר רגיל יכול להיות מתאים יותר.
והאמת שגם מבחינה חברתית או התמודדות עם המערכת.
בבית ספר רגיל יש כללים מאוד ברורים, את הכללים האלה כל ללמוד ולעקוב אחריהם.
הציפיה מהתלמידים היא קודם כל להצליח בלימודים, וזה משהו שיכול להיות קל לילדים בספקטרום.

בית ספר פתוח הוא משהו לא ברור, זה כמו גונגל, צריך מיומנות חברתית גבוהה יותר כדי לנווט בו, וגם בלימודים, צריך המון פוקוס אישי ומשמעת כדי "להצליח" בלימודים בסוג כזה של בית ספר.
זה באמת שאלה מה זה ללכת לאיבוד אבל.
אם לסיים בית ספר ומבחינה לימודית לא להגיע להישגים , אז כן, קל ללכת לאיבוד.
אני חושב שבהרבה בתי ספר פתוחים לא יודעים איפה הפתוח הופך להפקרות.
במקום שהילד ילמד ללמוד ולפתח בעמצו את השיטות שמתאימות לו, הוא פשוט מתבזבז.
 
יש לך ילד בכיתה רגילה ואתה

חושב שקל לילדים בספקטרום בבית הספר כי "הציפייה היא להצליח בלימודים"? אם הציפייה בימינו במערכת החינוך הייתה, נניח, להצליח במבחנים וזהו, אז אולי היה משהו בדבריך. אבל זה בכלל לא המצב. הציפייה במערכת החינוך הנוכחית מהילדים היא כל יום, כל היום, להיות בריכוז מירבי, להסתכל על המורה, לעשות מה שהיא אומרת לעשות, לא לשקוע במחשבות, לא להיות מוסח על ידי כל אותם דברים שמסיחים ילדים אוטיסטים אפילו יותר, וכו'. מערכת החינוך היא טרור מתמשך שלילדים אוטיסטים הוא על גבול הבלתי אפשרי. נראה לי שאתה זוכר את מערכת החינוך של פעם, שבה הדרישות היו מתונות יותר, ובאמת התמצו בתפקוד במבחנים ובעבודות, בלי לעמוד לילדים על הראש בכל רגע מהיום אם רואים מהמבחנים שהם יודעים את החומר. זה מזמן לא המצב.
 

grayart

New member
אני חושב שזה תלוי בילד.

מערכת החינוך לדעתי על הפנים הייתה ונשארה, היו המצב יותר גרוע, וכל מי שלא מתאים הם דואגים להוציא אותו בעל הפרעה .
אני בעצמי נשרתי ממערכת החינוך.
השאלה היא אם בית ספר פתוח הוא הפתרון, או פתרון יותר טוב.
לדעתי לא.
אין באמת בית ספר פתוח.
שתי האחיות שלי למדו בפתוח , רק אחת עשתה שם בגרות, וזה בזכות כך שהיא אדם מאוד חזק שהצליח לעמוד מול הלחצים של המערכת הפתוחה שנסתה כל הזמן להסיט אותה מהמסלול שהיא בחרה לעצמה, היא רצתה ללמוד, והחברים רק ניסו למשוך אותה להפסקה הגדולה. (לעשן עם המורים מתחת לעץ, (אולי היום לא יעשנו אבל האווירה האנטי לימודית עדיין נשארה, ומי שכן רוצה ללמוד דואגים להקשות עליו))

אני לא חושב שבת ספר פחות הוא באמת בראש פתוח, ולא מצליחים לעשות מה שהם מתיימרים לעשות.
 
ברור שזה תלוי בילד, לכן

כתבתי שכדאי לעשות הערכה לפי התפקוד שלו היום.

לגבי התיאור שלך של בית הספר הפתוח, מאחר שלדעתי בית ספר חשוב רק בשביל העניין החברתי, התאור שלך של חברים שמנסים למשוך להפסקה הגדולה נשמע ממש חלומי (ועוד כשאתה מוציא את העישון מהתמונה, אז בכלל).
 

grayart

New member
הכוונה היא שהניווט החברתי בפתוח

לא יותר קל מהמסגרת הרגילה, אולי אפילו יותר קשה.
 
אני לא בטוחה שזה לא תלוי בבתי הספר הספציפיים.

אבל אני קיבלתי את הרושם שבמסגרת הרגילה זה גם על גבול הבלתי אפשרי ממילא.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הנסיון שלי אחר
כאמור, הפיצקי שלי לומד בבי"ס מסוג זה
ונראה לי שרק בי"ס כזה אפשרי מבחינתו.
לפני זה היה שנתיים בחינוך ביתי, ולפני שנה בבי"ס רגיל
שם הרגיש, כדבריו "כמו פרפר בכלוב".
רק בי"ס כזה מכבד ומוקיר אותו כמו שהוא,
לא מנסה לנווט אותו לשום תבנית,
מאפשר לו ללמוד על עצמו ועל העולם בדרך שלו.
 
הטענה שלי היא שסביר שלא תקבלי

את העניין הלימודי גם במסגרת רגילה (אבל את מכירה אותו ויודעת איך הולך לו בינתיים שם - אולי אצלו זה אחרת) - להעביר אותו לדמוקרטי פשוט יחסוך לו את הסבל שהוא היה עובר במסגרת רגילה, ואולי גם יאפשר לו ללמוד משהו. במסגרת רגילה מי שמסוגל להתמודד איתה ומתאים לה ילמד - אבל הוא לאו דווקא (כמו רבים רבים אחרים שלא מצליחים ללמוד שם, לאו דווקא על הספקטרום).
 
זאת בדיוק הדאגה שלי

הילד אמור לחקור ולבדוק מה שמעניין אותו. והוא צריך גם לבחור בעצמו את הדרך איך לעשות את זה. גם אם נמצא עם משלבת, אסור לה לכוון אותו בלימודים, רק לסייע חברתית.
אז מצד אחד אין לחץ אקדמי, אבל מצד שני, האם זה לא גדול מדי על ילד בספקטרום? גם אם מדובר בילדה נבונה וסקרנית?
 
לדעתי אם את רוצה לקבל עצה כאן

את צריכה קצת לתאר את בתך, בת כמה היא?
מה הקשיים והחוזקות שלה?
כי רק עצם האבחנה של ספקטרום לא מספיק כי גם בתוך הספקטרום אנשים מאוד שונים
 
בת ארבע וארבעה חודשים חכמה מאד, שפה עשירה, סקרנית

אוהבת ספרים, יכולת קשב מופלאה. הרבה קסם אישי, חייכנית.לא צריכה שיגרה, ומאד נהנית לצאת מהשיגרה. קשובה לכל מילה שנאמרת לידה. זיכרון מופלא.
נקודות לחיזוק : זמן תגובה יחסית ארוך, לא תמיד עונה ישר כשפונים אליה, נהנית לשחק עם ילדים, אבל צריכה דירבון לזה.
 
מה זה אומר זמן תגובה ארוך?

זה מה שאצלינו קראו זמן עיבוד? שלוקח לו זמן להבין מה שאלו? ואיך מטפלים בזה?
 
למעלה