שותף תקשורתי תומך- מאמר של פאולה קלוט', מדריכת מורים משלבים

schlomitsmile

Member
מנהל
שותף תקשורתי תומך- מאמר של פאולה קלוט', מדריכת מורים משלבים
"פתחו כל ספר על אוטיזם או על לקות, ותמצאו מספר עמודים ואפילו מספר פרקים
המוקדשים לשיפור מיומנויות התקשורת של תלמידים אוטיסטים.
אולם פחות נפוצים הינם עמודים ופרקים המוקדשים למיומנויות, גישות,
אמונות ויכולות של שותף התקשורת שלו.
ההנחה שרואה את השיפור בתקשורת כמשימה לאדם אחד בלבד העסוק בתקשורת הינה מתמיהה...
תמיכה בתקשורת קשורה גם ברפלקציה, בחינה עצמית
ושיתוף פעולה עם כל תלמיד.
האסטרטגיות הבאות יכולות לעזור לכל מורה, בן משפחה או איש סיוע
כשהם מנסים להבין, להקשיב ולתקשר עם תלמידים אוטיסטים."

המאמר המלא בקובץ המצורף.

מה דעתכם?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
ועוד בנושא הכללה (מה שבארץ מכונה שילוב)

מתוך הבלוג המצויין "בעיני המתבונן" שלצערי הורד מהרשת,
אבל מחברו הרשה לי לשמור כמה קטעים ולפרסמם:

חומר למחשבה בקשר להכללה (שילוב) במסגרות לימודיות.

1 הפוסל במומו פוסל

בשיח הרלוונטי להכללה (שילוב) רווח מונח ה"לקות", או אפילו "הלקות המורכבת", בהקשר לספקטרום האוטיסטי.
וזה מתבקש לשאול האם מי שעושה שימוש במונח זה (שמושתת על יומרה קלינית כביכול) מודע לבעיתיות שבשימוש ולהשלכות שלו.
שימוש במינוח כזה מתכחש לעובדה שבהגדרה נובע ממנו שילדים בספקטרום האוטיסטי הם "לקויים" או "פגומים" וכד`.וההתכחשות הזו לא מובנת. כמו גם ההתעלמות מהמשמעות הפוגענית שבשפה הלקויה הזו. ואני כבר די מורגל בלא להבין פעולות ואופני התייחסות של אנשי חינוך מיוחד בהקשר לספקטרום האוטיסטי. פרופ` סיימון בארון-כהן עומד בראש ARC, מכון המחקר לספקטרום האוטיסטי של אונברסיטת קיימברידג`. ARC הוא מהגופים המדעיים המובילים בעולם בתחום. פרופ` בארון-כהן כותב בפרסום משנת 2005[1]:
"אני משתמש במונח מצב בספקטרום האוטיסטי במקום הפרעה בספקטרום האוטיסטי. הפרעה מרמזת על חוסר-תפקוד או נזק במנגנון ביולוגי,
ואנחנו לא בשלב הזה של מחקר שאנו יכולים לומר שיש הפרעה. מצב מרמז שהאדם זקוק לאבחנה כדי שתהיה לו נגישות לתמיכה מכיוון שישנם תחומים בחייו בהם הוא חווה קשיים, אבל המונח מצב לא מניח הנחה מקדימה של חוסר תפקוד או נזק. הקשיים יכולים למשל לנבוע משוני בסף הרגישות במיכניזם תפיסתי, מה שיעשה את האדם פחות מותאם למספר סביבות ומותאם טוב יותר לאחרות".
וזה מסביר לקות לוגית בבסיס השימוש ב"לקות". וזאת עוד לפני שמתייחסים להשלכות הנוגעות לכבוד האדם שבמרכז העניין. ולמשמעויות החינוכיות. כי שפה מגדירה אופן התייחסות. במודע ושלא במודע. ונשאלתי פעם ע"י איש מתי"א האם המונח מוגבלות יהיה "נוח יותר". ואולי גם כאן כדאי להניח לטקסט של בארון-כהן וARC לדבר בעד עצמו, הפעם מתוך פרסום משנת 2000 [2]:
"מאמר זה שוקל האם תסמונת אספרגר ואוטיזם בתפקוד גבוה בהכרח מובילים למוגבלות או שאולי אוטיזם בתפקוד גבוה פשוט מציין "שונות". הוא מסכם שהמונח "שוני" בהתייחסות לאוטיזם-בתפקוד-גבוה הוא נייטראלי, נטול שיפוט, והוגן יותר בתיאור מאשר מונחים כגון "לקות", "חסר" או "מוגבלות"; המונח מוגבלות מתאים למקרים של יכולות תפקוד נמוכות באוטיזם; אבל המונח "מוגבלות" יתכן ויזדקק עבור אוטיזם בתפקוד גבוה ואספרגר כל עוד המסגרת החוקית מספקת תמיכה תקציבית ואחרת רק עבור אנשים עם מוגבלות".
אם כן, המונח "מוגבלות" נגזר מאילוץ מנהלי של המערכת ולא בהכרח מתוקף מוגבלות אמיתית. וזה שאנשי מקצוע בתחום מעט מתבלבלים כאן לא כדאי שימסך את העניין. למרות המרכזיות של השיח מבוסס ה"לקות" במסגרות קליניות, עם התרבות הבעייתית הנהוגה בהן, כדאי לזכור שבתי-ספר וגני-ילדים אינם מסגרות קליניות. הם מסגרות חינוכיות-לימודיות-ערכיות. והמונחים שמשמשים בשיח בביה"ס או בגן נדרשים להיות תואמים את הערכים שמוסד חינוכי אמור להקנות.

2 ייעוץ. לא "הדרכה".

לאנשי מקצוע בתחומים הפרא-רפואיים כמו גם אנשי חינוך מיוחד יש לפעמים נטייה להתייחס ל"הדרכה" בהקשר לשירות ייעוץ שניתן על ידם. עניין של פרסטיז`ה אני מניח. ואני מכיר בזכותו העקרונית של כל אדם להגדיר את עצמו באופן שנראה לו הולם. אבל אני לא מתייחס אל ייעוץ מטעם המתי"א כאל הדרכה. וגם כאן יש עניין שפתי עקרוני שקשור לפער בין מינוח של "ייעוץ" למונח "הדרכה". שירות של ייעוץ משמעו שקיים אדם מייעץ שמחווה דיעה או המלצה ובצד השני לקוח שמקבל שירות ושוקל האם ההמלצה נראית לו מועילה. "הדרכה" היא משהו יותר חזק מזה. מדריך הוא אדם שמנחה את מי שמודרך על ידו. ומכיוון שבהכללה (שילוב) צוות המחנכים של בית-ספר או גן-ילדים הוא הנושא באחריות הרי שמחנכים אינם "מודרכים" ע"י אף אחד. מי שנושא באחריות איננו אמור להיות מודרך אלא אמור לשקול (תוך קבלת ייעוץ באם נדרש) ולגבש דרך ולהנחות אחרים בעצמו.


3 הפרדוקס של קבלת ייעוץ מאת החינוך המיוחד

בשנת 2002 מינה שר החינוך האמריקני (האמריקנים הם חלוצי החינוך המיוחד) ועדה פדרלית לעניין רפורמה בחינוך המיוחד. הנה עיקר הממצאים של הועדה כפי שהוגשו בדו"ח ממשלי[3]:
- מערכת החינוך המיוחד מקדשת את התהליך והבירוקרטיה ולא את התוצאה .
- מערכת החינוך המיוחד משתמשת במודל שמחכה לילד שיכשל בכדי לתמוך בו במקום לספק תמיכה טרם משבר בכדי למנוע אותו.
- המערכת החינוכית המיוחדת איננה מתייחסת לבאים בשעריה כתלמידים לכל דבר ועניין. הישגים לימודיים אינם קיימים במערכת זו כערך.
- התרבות השלטת במערכת זו היא תרבות של תאימות. המערכת רואה את עצמה יותר כפתרון חוקי ופחות כמסגרת חינוכית הישגית.
אלו כשלים אופיניים שניתן לאתר גם במערכות חינוכיות מיוחדות לעניין הספקטרום האוטיסטי בארץ. וזה פרדוקסלי לגלות שמי שבוחר במסלול של החינוך הרגיל פעם אחר פעם נאלץ לשתף פעולה עם אנשי מקצוע של מערכת (חינוך מיוחד) שמפגרת מאחור. מערכת שמקדשת דיונים וניירת ומראית עין. מערכת נטולת השראה. מערכת שלא באמת יודעת או מתאמצת לתמוך כיאות בילד בעל אבחנה. ולפעמים נציגי המערכת הזאת שעוסקים בשילוב לא באמת מאמינים ביכולתו של ילד להשתלב ובשילוב בכלל (גם אם אינם מודים בכך).

4 תסמונת השומרוני הטוב

שירות חינוך מיוחד הנוגע לשילוב בארץ איננו באיכות הנדרשת להצלחה.
הוא לוקה בכשלים בסיסיים שנוגעים להגדרת המטרות ואופני הפעולה. ונסיוני לימד אותי שהשירות הירוד לא מונע ממי שמספק את השירות להיות מרוצה מעצמו. למרות שבאופן עקרוני מוטב לספק שירות לבקש משוב לגבי השירות ממקבל השירות במקום לטפוח לעצמו על השכם. הנה דוגמא מתועדת[4] למשוב כזה (כאן זה ישירות מפיה של ילדה שמקבלת תמיכה): "כל אותם אנשים שמנסים כל כך לסייע לי. כולם מקווים עבורי ... שאצליח, כולם רוצים להיות אדיבים ומועילים, כולם מרגישים כמה חשוב היה לסייע לי. אבל מעולם מישהו מהם לא שאל אותי איך זה היה עבורי. הם אף-פעם לא שאלו אותי מה רציתי בשביל עצמי. הם מעולם לא שאלו אותי אם אני רוצה בעזרתם. ... אני לא מרגישה אסירת תודה לחלוטין, אני מרגישה במקום זאת זעם מתחת לתבנית ההתמודדות שלי בדמות הבנה ושביעות רצון."
אני לא רואה באנשי מקצוע של החינוך המיוחד משהו מיוחד. אנשי חינוך מיוחד הם אנשים. וככאלה הם מוכוונים ע"י תפיסות שמקובלות בחברה בה הם חיים (לטוב ולרע) והם מציגים את שלל החוזקות והחולשות שמאפיינים בני-אנוש. וככאלה הרי שאנשי חינוך מיוחד נוטים לפעמים לעשות את "מה שכולם עושים" ומה שנוח לעשות. זה כמובן טבעי. זו חולשה שכיחה. אבל זה לא בהכרח מיטיב עם מקבל השירות.

5 מה שמקובל

מספר פעמים נתקלתי בקביעה"זה מה שמקובל" בהתייחס לפעולות "מקובלות" בהקשר לקשיים של ילדים בספקטרום האוטיסטי. "זה מה שמקובל" איננו משפט שמקובל עלי. לא מקובל עלי שהסטנדרט המקובל בבתי-ספר בארץ הוא שמחנכים ואנשי מקצוע חסרי ידע בהקשר לספקטרום האוטיסטי. ולא מקובל עלי שהתשתית של משרד החינוך הנוגעת לשילוב באופן פרדוקסלי לא עומדת בתקנות של הנהלת המשרד. וזה לא מקובל עלי שבתי-ספר מתמקדים פעמים רבות בהכחדת סממנים חיצוניים של אוטיזם (חוסר קשר עין וכד`) במקום לחנך, ללמד ולקדם להבנה וסובלנות.
דרכים מקובלות הן ככלל דבר חשוב. אבל מה שמקובל הוא לא בהכרח הדבר הנכון. או הדבר המוסרי לעשות. אני חושב שצוותים בבתי-ספר צריכים לחשוב יותר על מה שנכון לעשות חינוכית, מוסרית ואתית. ופחות על מה שמקובל. כי מה שמקובל בהקשר לספקטרום האוטיסטי הוא לעיתים לא נדירות לא ראוי.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
המשך
6 הפסקה כמשל

בעקרון הפסקה בין שיעורים היא לשם הפסקה מפעילות ומנוחה. זה מובן מאליו עבור מי שאינו בספקטרום האוטיסטי. וזה נדרש להיות מובן מאליו גם עבור ילד שבמקרה כן בספקטרום האוטיסטי. זה מאוד פשוט. וזה מחייב מוסרית ואתית. מה שקורה בפועל במסגרות משלבות הוא שילדים בספקטרום האוטיסטי לפעמים לא זוכים להפסקה. וזאת עקב תפיסה מקובלת לפיה בהפסקה נדרש "לאמן" אותם חברתית. לפעמים זה מגיע עד כדי כפיה ממש של פעילות חברתית.
וזו אנומליה. אם יש כוונה לקדם יחסים חבריים וכד` בהפסקה אז יש דרכים לעשות זאת באופן דיסקרטי ומכבד וללא פגיעה במה שהפסקה אמורה להיות - הפסקה.
ועניין ההפסקה יכול להיות מוכלל לגבי כל מה שקשור להכללה. כל פעולה שנשקלת בקשר להכללה ראוי שתיבחן אל מול השאלה: האם זהו אופן פעולה סביר גם עבור מי שאינו בעל תווית ? באם התשובה איננה חיובית באופן ברור... הרי שאופן הפעולה הנבחן הוא בעייתי.


7 הדדיות

פעולות של אנשי חינוך מיוחד וצוותים בית-ספריים פעמים רבות נכשלות כאן. הן חסרות הדדיות. וזה חוסר אופייני שאני מוצא באסכולה הקלינית של חינוך מיוחד (היכן שיש תרבות של "לקויות" וסגרגציה היא דבר שכיח). פרופ` גרנסבכר כותבת[5]: "לעיתים קרובות ניתן לשמוע את האמונה שאוטיזם מאופיין ע"י חוסר בהדדיות רגשית וחברתית. מאמר זה מטיל ספק בהנחה זו ומציג כיצד אנשי-מקצוע רבים, חוקרים ומטפלים- כמו גם הורים, זונחים את המשמעות האמיתית של הדדיות. הדדיות היא "קשר בעל תלות או השפעה הדדית " ... עפ"י הנחות של קלינאים וחוקרים זה נראה שהם שכחו שהדדיות נדרשת להיות משותפת וסימטרית. שהדדיות היא דו-כיוונית. במאמר זה מובאת סקירת ספרות מחקר בכדי לתאר שכאשר אנשי-מקצוע, חברים והורים לומדים כיצד לפעול תוך הדדיות, ילדים בספקטרום האוטיסטי נענים".
הדדיות היא עקרון מרכזי בשילוב. עקרון שלעיתים נשכח ע"י אנשי מקצוע רלונטיים.


8 הכללה מלאה

הכללה מלאה (full inclusion) הוא המושג הנכון (שוב יש כאן עניין שפתי) ולא "שילוב". הכללה מלאה נובעת מהדדיות. מהתייחסות למכלול. מקבלה של מי שהוא שונה (לא לקוי). ומנכונות לספק תמיכה, התאמות והכוונה. הכללה לא רואה את התלמיד המוכלל כ"בעיה". והיא גם לא רואה בקשיים משהו שנובע אך ורק מן הילד רלוונטי. היא מכירה גם באחריות של הסביבה להתמודדות עם קשיים. כי קשיים הם תמיד בעלי קונטקסט. דר` פאולה קלוט מצטטת את Lovett[6]: "גישה חיובית [לקשיים התנהגותיים] מזמינה תלמידים לקחת חלק באותם סוגים של קשרים שרבים מאיתנו מעריכים: קשרים מתמשכים של חיבה והתייחסות. במערכות יחסים כאלו, כולנו עושים טעויות, כולנו באיזשהו מקום לפעמים לא בסדר, ובכל זאת זו לא כמות ההצלחות שעושה את הקשר למספק עבור המעורבים אלא המחויבות הנמשכת. בקונטקסט של מערכת יחסים, הצלחות וכשלונות הופכים פחות רלונטיים למדידה מכיוון שהמפתח הוא עתה לא הכמות אלא האיכות. אנחנו אנשי-המקצוע הזנחנו באופן שגרתי את חשיבות מערכת היחסים".
אז הכללה (שילוב) מבוססת על התייחסות. על סימפטיה. פתיחות. על הדדיות. על טעויות. על הצלחות. וגם על כשלונות. הם (הכשלונות) מתקבלים בהבנה, כל עוד נמשכת המחויבות. כי הכללה היא בעיקרה מחויבות.

מקורות:

[1] “Two new theories of autism: hyper-systemising and assortative mating”, Arch.
Dis. Child. 2006;91;2-5
[2] “Is Asperger syndrome/high-functioning autism necessarily a disability?’,
Simon Baron–Cohen, Development and Psychopathology, (2000),
12 : 489-500.
[3] “A New Era: Revitalizing Special Education for Children and their
Families”, , President`s Commission on Excellence in Special Education
(PCESE), Education Publications Center, U.S. Department of
Education.
[4] "HELL-BENT ON HELPING:Benevolence, Friendship, and the Politics
of Help", by Emma Van der Klift & Norman Kunc Axis Consultation and
Training Ltd, Originally published in: Thousand, J., Villa, R., Nevin,
A. Creativity and Collaborative Learning: A Practical Guide to
Empowering Students and Teachers. Baltimore: Paul Brookes, 1994.
[5] GERNSBACHER, M. A. (2006). Toward a behavior of
reciprocity. Journal of Developmental Processes, 1, 139-152.
[6] Paula Kluth, “You’re Going to Love this kid, Teaching students with
autism in the inclusive classroom”, 2003.
 
למעלה