שאלה - לגבי איבחון בגיל מאוחר

שאלה - לגבי איבחון בגיל מאוחר

האם ניתן לגשת לאבחון מבלי לערב בני משפחה ?
בעיקרון אחותי מאובחנת אבל אני מגיל צעיר קיבלתי אבחנות מהפסיכולוגית של "בורדרליין" והפרעת קשב וחרדה חברתית. יש לי קושי להסתדר עם בני משפחתי וזה לא אפשרי מבחינתם ואינני רוצה שידעו .

לאחרונה יש לי צורך לבחון את האבחון הרשמי אולי כחלק מהכרה בנגישות ובקשיים שלי - כדי שאוכל לגשת במידה וארצה מהבנה נכונה יותר לתחומים שנכונים לי (אצל גורמים רשמיים) . הייתי גם רוצה לברר מה אבחון נכון מקנה - ובעיקר בעזרה בקשיים שרלבנטים לי -

אז אפרט כמה דברים שרלבנטים לי וכמו שאני יודעת וכבר רשמו על זה הרבה זה מתבטא מאוד שונה אצל נשים ובקשר עם אספים גם רואה את ההבדל:

*אני ממש צריכה להתאמץ בקשר עין. זה דבר שלמדתי בגיל העשרה ואני משתמשת בו עד היום אבל זה ממש קשה לי וגורם לי לחוש לא בנוח ובמין "חלל ריק" בו אני מתקשה לחשוב ונכנסת לחרדה עצומה.

*בילדות חוויתי מצבים שבהם כמעט נזרקתי מבית ספר כמה וכמה פעמים כי הפסקתי לבוא וחוויתי חרדה חברתית חזקה (שכאמור אבחנו לי עוד מהצבא) בגלל ששיחה של חמש דקות ובכלל סיטואציות חברתיות היו יותר מדי בשבילי.

*מבחינה חושית אני חווה ממש שונה את המקום הזה- אני חווה ממש תת תחושה במה שקשור לריח , רגישות מטורפת מאוד לקור, דווקא בכאב- אני נפצעת הרבה ונפגעת כי אני במה שקשור לכאב חשה "מעומעם" ושונה מאוד כאב מאנשים אחרים ורק כשהגעתי לשנות העשרים התחלתי להבין את זה כשאחזתי דברים לוהטים ולא הבנתי למה אנשים אחרים לא מבינים איך - חוש הטעם שלי מעומעם גם מאוד, מבחינת מגע- אני ממש רגישה ולא יכולה לסבול מגע קל או מדגדג- ברמה שקשה לי שנוגעים בי. מבחינת שמיעה רגישה לרעשים למדי ויכולה להכנס ללחץ נפשי חזק מזה.

- אני רגישה לצבעים וגירויים מסוימים , למשל אני מקפידה להתרחק מצבעים מסוימים שעושים לי רע או תחושה פיזית של מחלה. בנוסף צבעים מסוימים בעיקר בוהקים יכולים לחוש לי חוסר נוחות ברמה שאעזוב מקום.

-סיטואציות חברתיות - ואו - החלק המרכזי. אז קודם כל אני הרבה פעמים לא מבחינה בציניות , אני מבחינה בדרגות מסוימות אבל נוטה לפרש אותה ברצינות. אני ממש מתקשה בנוכחות של אדם אחד - בקבוצות מוצאת את עצמי שותה אלכוהול מרוב חרדה ותמיד בסוף הערב מבלה לבדי ורוצה רק להסתלק משם. בתקופה האחרונה נמנעת לחלוטין . אני לא יודעת מה צריך לומר ואיך להתנהג - אני יודעת אבל זה דורש כל כך הרבה מאמץ שאני מוותרת.

למדתי עם השנים להשתלב ואני אפילו יודעת להביא את זה למצב של דיוק מוחלט ולחזות מה יאמרו אבל זה מעייף אותי כל כך ובסופו של דבר השונות עולה על פני השטח. אני משתדלת להמנע משיחות עם אנשים כי אם אני שוכחת - אני נוטה להכנס למונולוגים על דברים שמעניינים אותי ו"שוכחת" את האדם שמולי ומדברת בלי הפסקה. לרוב במקרים כאלה זה מוביל אותי לשתיקות כי אני רואה שאנשים מתרחקים.

בילדות לקח לי המון שנים להבין קיוז חברתיים ואני חושבת שהיום שאני דווקא מבינה טוב מהממוצע זה כי אני פשוט ממש בניתי מודולים בראש של למה אנשים מגיבים ואיך ואני יכולה לחזות אותם אבל זה לא עוזר לי לחוש יותר בנוח

אהא ואני ממש אבל ממש שונאת סמול טוק , זה הסיוט של חיי . אני גם חשה ממש חרדה מול אנשים חדשים וממש ממש קשה לי עם הקונספט של "מינגלינג" ואפילו אדם אחד בגדול מעדיפה להמנע מכל זה כמה שניתן- עד רמה שאני מוכנה לחפש דרכים עוקפות בדרך למכולת רק לא להתקע מול אנשים או לומר שלום כי מבחינתי נוכחות של אדם מלחיצה , קשה , ממוסכת מידי. בילדות גם זוכרת שממש לא הבנתי כל כך למה אנשים מגיבים וזה הוביל להתעללות ובריונות קשה בגלל זה התחלתי כבר מגיל צעיר "להעתיק" תגובות של דמיות מצוירות וממש לחקור איך אנשים מגיבים ולמה רק כדי "לשרוד" וגם למדתי לשלוט בטון הדיבור שלי שבמקור הוא ילדותי אבל כשאני מדברת על נושאים שאוהבת אנשים טענו שחסר הבעה .

- יש לי תחומי עניין שמתחלפים אומנם אבל אני משקיעה בהם שעות ויכולה לדבר רק עליהם -כרגע זה חרקים ובישול ואני לא מתעסקת בדברים אחרים.

- אני ממש אבל ממש מתקשה עם שינויים , לא מסוגלת לתכנן רשימות כי נצמדת וחריגה אחת מכניסה אותי ללחץ היסטרי ואני לא יכולה שמפסיקים אותי בזמן דבר. בכלל לפעמים לעשות פעולה - אני צריכה המון המון זמן לביצוע כי אני צריכה הפסקות ואני לא יכולה לקטוע דבר באיבו. אני ממש שונאת ספונטניות והקושי העיקרי שלי לדעתי היום הוא שכל שינוי ממה שרציתי לבצע יכול להיות ממש מתסכל קשה וממוטט אותי נפשית.

- אני קורסת המון - בעיקר במצבים מול אנשים זה מרגיש כאילו זה "מצטבר" ואני מגיעה למצבים שאני מרגישה כמו תהום ותסכול ואני נכנסת למצבים שאני קופאת ולא יכולה לזוז או לדבר או שאני יכולה להתחיל לבכות ולהכנס להיפרוונטילציה ומה שגיליתי שעוזר זה חדר חשוך ומנוחה ממש שבה אני מארגנת מחשבות אבל בעיקרון זה יכול להגיע להתקף זעם או שאני ממש יכולה להכאיב את עצמי אם לא אתבודד ואני נמצאת במצב איום שקשה לי לתאר.

-הרגשות שלי ממש חזקים וגם בני זוג שהיו איתי וגם אנשים שמכירים אותי אומרת שאני נעה "ככה" בינהם מרגע לרגע . אני גם יכולה להתרגש מאוד ולבכות מדברים שאנשים לוקחים כמובן מאליו או להקשר לחפצים או להתקע על חלק בשיחה שלא מקובל ולהתרגש ולדבר בלי הפסקה עליו - אבל אני גם לא יודעת איך מגיבים במצבים רגשיים והכי קשה לי מצב רגשי קשה של אדם כי אין לי מושג מה עושים שם .

- אני עדין מילדות הולכת על קצות האצבעות וגיליתי במהלך השנים שזה גם מאפיין ויש לי עדין נפנופי ידיים לפעמים (בגיל צעיר גם דפקתי את הראש ברצפה או בקיר אבל זה הפסיק עם השנים).

- אני אובר אנליטית או DEEP THINKER - חושבת שככה קוראים לזה ושאלה פשוטה מובילה אותי לגלוש למחשבה.

- אני "מתנתקת" - והרבה פעמים אנשים העירו לי על זה שאני בוהה או נתקעת בנקודה בחלל ואני חושבת שזו גם הסיבה שאבחנו לי ADD בין היתר שאני מעופפת וחולמנית ויכולה לפעמים לגלות שבהיתי משהו כמו חצי שעה ולא שמתי לב שהזמן עבר (אני נאבדת במחשבות).

- זיכרון - אני למען האמת לא יודעת לגבי זה .כי אני אף פעם לא חשבתי או יודעת איך מודדים את זה. אני יודעת שיש שמדווחים על זכרון צילומי אבל אני לא יודעת אם בדיוק יש לי את זה . אני זוכרת דברים שאנשים אמרו לי ממש גם אחרי שנים וכשאני נזכרת אני יכולה להזכר גם מה אנשים לבשו או אכלו באותו יום דבר שאנשים ממש לא זוכרים ושמתי לב שממש טוב ושונה מאנשים אבל לא חושבת שהזכרון שלי צילומי. אבל כן ברמה של איזה נעליים ואיזה צבע שרוכים הוא לבש אם זה משהו שעניין אותי.

-יש לי פוביות ופחדים לא רציונליים שלא אפרט אבל יש הרבה כאלה .

-יש לי טורט .

-אני לא מסתדרת בעבודה או במסגרות ואף פעם ברובם גם כשכן "צפה על המים" לא מצליחה לרכוש חברים. כמו מין "קיר זכוכית" בלתי נראה.

יש עוד הרבה דברים אבל חושבת שזה ככה מספיק.
 
אשמח גם לדעת

אם זה מסייע עם הקשיים החברתיים או בעבודה שיש לי ,
בכל מקרה הסיבה שאני רוצה למרות שיודעת שבמובן מסוים לאיבחון עצמו אין באמת משמעות - שאני חושבת שזה גם קשור לזהות שלי וגם קשור לזה שנתקלתי בהמון חוסר הבנה וכשהבנתי שבכל מקרה אני חולקת דברים על הקשת וחלק גדול מהקשיים שלי בשנה האחרונה הרגשתי שגורמים שבאתי איתם במגע מתייחסים להבטים שונים בחיי אם זה עבודה, פסיכולוגית , אנשים סביבי ואפילו בן הזוג במקום של "נורמלים" .

לא נוטים לראות עלי אלא אחרי זמן את "השונות" והקושי להתבטא ובטח הקושי הנפשי , בן הזוג שלי לראשונה אמר לי שהוא חושד שאני ככה כמו אחותי בגלל דמיון והקושי שלי במסגרות או זה שאין לי חברים וגם מכיוון שיש לו קרובות משפחה על הקשת הוא אמר שאני ככה וכהשתחלתי לחקור את זה גיליתי שזה מתאים אני פשוט חשה שהעולם לאדם בגיל מסוים שלא אובחן כמו אחותי בגיל צעיר סגור והיחסים עם משפחתי לא פשוטים אז אשמח לגישה או תפישה אחרת אם ישנה ואפשרי כי זה חשוב לי בעיקר העניין של ההכרה כדי שבמידה ואחליט להעזר באמצעים של "טיפול" למשל - כי יש לי קושי בכישורי חיים ובטח לגבי עבודה או מסגרות זה יהיה הולם למי שאני ולא למה שאבחנו שלא חושבת שהוא נכון כלל.

המקור של הדכאון , האישיות הגבולית , החרדה החברתית ומניחה שחלק מהטורט לא נובע משם לדעתי. הוא קונספציה לא נכונה ואני מרגישה שרוב חיי אני חייזר או זיקית ... וזה קשה נורא כי אני פשוט קורסת מהמאמץ לעשות דברים שלאחרים בסיסייים כמו בכלל לצאת לאירוע, להשתלב בשיחה, לצאת החוצה ואפילו פגישה מקרית עם אדם ברמה שהגעתי להסתגר מזה ואני רוצה לפחות גישה נכונה שתקל עלי.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
ממה שאני מכירה ויודעת, זה יכול לעזור
הן לאדם בתוך עצמו
(כמו שכתבת, בהקשר לזהות ולגישה מדויקת יותר
להבנת מהלך החיים והחוויה הקיומית)
והן במערכות יחסים מסויימות- זוגיות, יחסי משפחה.
גם אם בוחרים ללכת לטיפול כלשהו, זה רלוונטי מאד
כדי לכוון את המטפל לעבודה נכונה יותר.

המלצות- הכי הייתי ממליצה להוועץ בדפנה
http://awaisrael.blogspot.co.il/

'בית אחד' מאבחנים בוגרים, גם בוגרות

ולא מכירה אישית, אבל שמעתי טובות על מרפאת קשת בתה"ש.
 
תודה רבה!

אני רואה גם שיש להם קבוצה לנשים לפני אבחון , אני אאזור אומץ ואצור קשר.
בן הזוג הבטיח לעזור לי ואני מקווה שיוכל לסייע כי אני מתרגשת ממצבים כאלה.

תודה רבה רבה!
 
אשמח גם להמלצות שטובות לאבחון נשים

שוב לדעתי מאוד יעזור לי בעיקר מבחינת התעסוקה, שקשה לי חברתית
ובעיקר בכל הקשור ליחס קונקרטי יותר ביחס ל"בעיות" שעולות לי .

במידה ואבחר רוצה שתהיה אפשרות זמינה
 
אני לא חושב שיש צורך באבחון

את בירור אוטסטית אלא אם את מחפשת הוסטל או מה שהוא דומה אחרת 5ני לא רואה טעם אלה , אני לא הייתי עובר אבחון אלא אם היו צרכים לברר מה יותר בולט אצלי הסיכופרניה והבעיה הפסכוטית או אוטסטית זנ ממש לא עונה לי על מי אני ולא חושב שיש ערך לאבחון אבל עשי מטוב לך אל
&nbsp
 
לי זה עזר להבין "מי אני" ולמה. אבל מצד שני...

עזר לקבל ולהשלים עם כל ה-"חולשות" שלי, כל הדברים שאני לא מצליחה לעשות ביום-יום.
אמנם הבחירה שלי היתה בין דיכאון, קשב וריכוז ואספרגר, ושלושתם אכן יכולות להץקיים ביחד, אבל לדיכאון וקשב וריכוז יש טיפול תרופתי.
מצד שני... אני מרגישה שאחרי האבחון הפסקתי להלחם, כל הדברים שקשים לי ואני מבינה שמקור הקושי הוא אוטיסטי, אז לרוב אני פשוט לא עושה. והתוצאות הן בהתאם...
אני באמת לא יודעת מה יותר טוב: להלחם, אפילו אם לפעמים זה ללכת עם ראש בקיר, או לוותר, להיות משותק וקפוא... אוףףףף
 

arana1

New member
המאבק לחיות כמו נ"ט הוא שמקפיא ומשתק

ההליכה עם הראש בקיר, הקבלה של התפישה החברתית פסוודו מקצועית, שלפיה אתה לקוי בגלל שאתה שונה, משרה על הנקודות שבהן אנחנו צריכים לעצור על מנת להיות עצמו מאפיינים של שיתוק וקפיאה,
אנחנו נתפשים ככאלה רק בגלל שאנחנו עוצרים במקומות שבהם הרוב הנורמטיבי נע, ולהפך,
וכיוון שהמאפיין הכי מובהק של הרוב הנורמטיבי הוא אלימות לא מרוסנת אז אין לנו ברירה אלא להפנים את מבטו או להיפגע.

יש שדה שלם של ידע, רגשי ואחר, שעומד מאחורי הסיבות לכך,
ידע שקשור ביחסים בין המטפיזי לפיזי, בין הגוף לנפש, בין החלום למציאות...
ולכן נוגע בשאלות של מוסר ואנושיות ואהבה ורגישות לזולת,
מי שמצפה שמישהו משרלטני המקצוע ינסה לחקור ולהידרש לידע הזה או לפחות להתייחס לקיומו משלה את עצמו,
זה לא יקרה,
לנורמה ולשרלטנים שמייצגים רק אותה באקדמיה יש אינטרס שאין מובהק ממנו להכחיש כל עדות לאפשרות שאוטיסטים הם בני אדם,
והם לא עוצרים ולא יעצרו באדום אף פעם.
 
נכון , זה מה שהכי צובט

אבל אולי אני צריכה אישרור לעצמי , הפסקה בנשיכות האלה
כל הזמן של מה אני - ואני אדם אבל לא מוצאת את עצמי בשום קטגוריה
ולא לחינם-
כנראה שמוטיב ההזדהות אנושי.

אבל קשה לי עם זה ובעיקר אני רוצה שאולי זה יפעור את הפתח שצריך לקושי שלי עם למשל בני אדם ועבודה (שלא אפשרית לי לאורך זמן)
 

arana1

New member
אין תרופה לדכאון וקשב

אלא אם את מחשיבה סירוס כימי כתרופה
 
סמרוס כימי לא רק שלא עוזר אחא מנציח

לעד את הדיכאון כנל אנטי םסיכוטי זה חרא טהור אני לוקח כל סוג של טיפול בדיכאון אני בגלל נקשה סוממתי בכל כדור מיצב ולא עזר בכלום למזלי אני הפסקתי עם כדורים לדיכאון שגרמו לאיבוד בזיכרון ומה לא כנל אנטי פסכוטי ועכשיו אני די נקי מכל כדור כי פשוט לא לוקח עלמדעת עצמי והורים פשוט לא יודעים לא בולע את החרא הזה זה הכל .
 
זה מוזר איך כמו אחותי

אני לפעמים מרגישה שקל לי מאחרים כי השדה הרגשי שלי מטלטל בין קיצון - אופוריה לבין דיכאון מריר ושחור אבל כאילו משהו בזה לא נוגע לי

היום שאלתי את שירה שאמרה שכהחתול של חברה שלה מת בגלל שהיא חזרה על זה כמה פעמים - החברה - התחשק לה למות והיא הייתה בדיכאון איום ונורא-
שאלתי אותה אם היא הזדהתה איתה כי אני לא תמיד חשה או יש לי מושג שזה כך לגבי המבטים והיא אמרה :"אני לא חושבת ככה, זה משפיע עלי אבל אני אדישה"

הנפש זועקת ואני חושבת שלפנות מקום הקשבה לה בלי להשמיט עליה שיפוט של עצב- רע , שמחה - טוב מאפשר את היציאה הכי מדויקת מדיכאון וחוץ מזה שהתנודות האלה הן חלק מזה ומצד שני על דבר שכל כך הרבה בוכים עליו הדברים נראים לי קלי דעת וחסרי מעוף - ואני לא מתחברת לזה כלל (פגיעה אישית על רקע של אתה לא מעריך אותי,תגובות לא הגיוניות רגשית ובעיקר אגו שזה דבר נורא מטומטם בצורה שמביאים אותו).
 
הערכה היא חשובה בעיני וחלק מאהבה

אבל לא כזו שנובעת מאגו אלא מכאב זאני כואב שאבא רואה בי אפס זה נראה לי הגיוני ובטח גם לךאו שאני חושב שלא אוהבים אותי וזה הורס אותי ומכניס אותי לדיכאון איום לכן נראה לי שאת מקבלת סוג מסיון של אשרר הערכה אבל קשור מתי ממי ואיך אחרת היה נמאס לך ממני מזמן והיית מנתקת קשר נראה לי כי אצלי האשרר המתמיד והנצחי לאהבה מאוד בולט וכך גם אמרת לכן קשה לך איתי נראה לי , כי אני דורש המון צומת לב .
 
היתה תקופה שטיפול תרופתי עזר לי לצאת מבור עמוק

זה, כנראה, לא פתרון לתווך ארוך, וברגע שהרגשתי יותר טוב הפסקתי, אבל בהחלט לי זה עזר מאד.
 
מעניין אני בדיכאון כבר המון שנים

ושום כדור לא עזר רצו לעשות לי גזעי חשמל אבל אמרו שגם זה לא יעזור גם טיפולים אחרים לא כלום לא עזר , דיכאון זה קשה נורא זה גיהנום שאין כדוגמתו היו תקופות שלא יצאתי מהיטה למעלה מחודש ולא תפקדתי לגמרי חצי שנה ויותר , זה נורא זה מוביל אצלי גם לאובדנות ויש לי עבר עשיר של נסיניות נתאבדות מכל הסוגים לפחות עשרות נסיניות שלוש פעמים הייתי בין החיים למוות מונשם ובחדר טראומה . עשתי הרבנ דרמה ניסיון התאבדות אחרון הלכתי בכביש באילון בערב והצילו אותי אחרת הייתי גומר אם אבא לא היה מציל אותי , מה לעשות חיים קשים .
 
זה גם אצלי נפוץ ששבוע /שבועיים במיטה

כמו כלום ורק ישנה כי לא יכולה מעבר
אני קוראת לזה "תקופות אינקובטור" כי אחר כך אני חשה טוב יותר
ויכולה להסתובב ולעשות
 

arana1

New member
לי הרואין ממש עזר, גם סמים אחרים

להרבה אנשים גם אלכוהול מאוד עוזר.

לאדם השונה והחריג והרגיש הקיום החברתי והנסיון לעמוד בציפיות הסביבה יכול להיות מעבר מתהום אחת לשניה,
ברור שכימיה יכולה לעקוף את הבעייה,
בטוח שזה לא הפתרון
 
למעלה