שאלה

schlomitsmile

Member
מנהל
"להחזיר אותו חזרה כשהוא מתנתק"
מה שנראה מבחוץ כהתנתקות הוא לפעמים למעשה התחברות למשהו אחר,
משהו שהא"ס צריך להתחבר אליו, זקוק לזה ממש.
ולפעמים זו אכן התנתקות ממה שמתרחש בסביבתו
כיוון שמה שמתרחש פוגע בו בדרך כלשהי.
בשני המקרים "להחזיר אותו" זה להזיק לו.
ממש לא מומלץ...
לפעמים כן חשוב "להחזיר אותו", למשל כשהוא חוצה את הכביש.
&nbsp
מסכימה איתך שחשוב שהמשלבת (סייעת) תקבל הדרכה
ובודאי שהתנהלותה בסביבת בני נעורים צריכה להיות שונה מזו שבסביבת ילדים.
 
שתי שאלות

1. האם היית אומרת אומרת אותו הדבר אם היה מדובר בילד ללא אוטיזם עם הפרעות קשב בלבד? אם לא, איך ניתן לזהות מהי סיבת ההתנתקות?
2. מה כן מצדיק התערבות? מורה שמדברת והוא לא מקשיב? אני מדברת אליו והוא לא שומע. מצדיק?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
שתי תשובות

1. כן. כל בנאדם (וגם ילד הוא בנאדם) זקוק וראוי למרחב אישי, לא רק פיזי, גם מנטלי.
אצל אנשים שונים נפחו שונה, יש מי שזקוק ליותר ומי שזקוק לפחות.
גם אצל אותו אדם זה משתנה מעת לעת.
פלישה כחנית למרחב האישי אינה מטיבה עם האדם, ובמיוחד אם הוא ילד-
מבוגר בד"כ מסוגל לספוג יותר, מסוגל גם להגן יותר על עצמו.
ילד בד"כ רגיש ופגיע יותר, אישיותו מתעצבת,
לכן עלולות להיות השלכות משמעותיות יותר לפגיעה במרחב האישי שלו.
והוא כמובן גם פחות מסוגל להגן על עצמו מפניהן, במיוחד כשהפולש הוא מבוגר.
&nbsp
הכיוון לדעתי צריך להיות נסיון ליצירת קשר איתו, לא "פיצוץ בועתו".
יצירת קשר כוללת הקשבה רגישה, בדיקה משותפת ומתמדת של גבולות המרחב האישי,
לא מהלך כחני.
&nbsp
2.יש מצבים בהם חוסר קשב לסביבה מהווה סכנה, לאדם עצמו ו/או לזולתו.
למשל חציית כביש, או אם הילד בזמן הארוחה שקוע בחלום ומנפנף במזלג-
זה עלול לפגוע במי שיושב לידו, עליו לשים-לב.
&nbsp
מורה שמדברת והוא לא מקשיב- מניחה שהכוונה ליותר מתלמידים אחרים,
כי אין תלמיד שזה לא קורה לו, אלא שהמאובחנים נמצאים מתחת לזכוכית מגדלת
וכל חלימה שלהם מיד מקפיצה את המבוגרים...
כדאי לבדוק מדוע אינו מקשיב-
אולי המורה משעממת? אולי הוא מוצף בכתה גדולה? אולי משהו אחר.
ילדים הם מטבעם סקרנים בד"כ, יש להם חדוות למידה, התרגשות מגילוי דברים חדשים.
זו אחריותם של המבוגרים לעצב להם סביבת למידה מזמינה, מאפשרת.
הרבה פעמים כשהמבוגרים לא עומדים במשימה, הם מטילים את האחריות על הילד

&nbsp
לא מקשיב כשאמא מדברת- לפני שאני פונה לבן שלי (למעשה לכל אדם) אני מתבוננת בו.
אם הוא שקוע במשהו, אני שוקלת האם מה שיש לי לומר לו כרגע
מצדיק הפרת הריכוז שלו. לפעמים כן ואני פונה אליו בלי רגשי אשם
,
לפעמים זה יכול לחכות.
במילים אחרות: לפני שאני מטילה עליו להקשיב לי, אני מקשיבה לו.
 

dina199

New member
1. אצל אוטיסט אין התנתקות. הסביבה רואה את זה כהתנתקות.

האוטיסט פשוט עסוק בדבר אחר. והסביבה לא מרוצה ו/או לא מבינה ו/או לא מתירה להתעסק במשהו אחר.

2. באיזה מקרה לא מקשיבים למורה? זה דורש בירור. האם ברגע שהיא מתחילה לדבר או אחרי שהיא מדברת 10 דקות ? זו באמת בעיה כללית בכיתות גדולות כי חלק מהתלמידם אכן לומדים מהקשבה , אבל חלק לומדים מראיה וחלק מביצוע עצמאי.
וכשאת מדברת האם יש לו הכנה והוא יודע שתדברי על משהו או שאת תופסת אותו בהפתעה (מבחינתו) כשהוא עסוק במשהו אחר ?
 

dina199

New member
אם אני לא טועה יש עליו (הבן של פותחת השרשור)

לחץ עצום בבית ספר להיות 'כמו כולם'. מהסיבה הזאת הוא ויתר על הסייעת. אבל הוא נלחם להיות 'כמו כולם', זה לא טבעי לו, ואז זה גוזל אנרגיה, והגוף שלו מגיב ב'חוסר ריכוז' ו'התנתקויות'
 

dina199

New member
מה שאומר שוב שהוא נמצא במקום לא מתאים.

הילדים מציקים, בגלל ההצקות הוא מוותר על סייעת (אבל ההצקות ממשיכות), מנסה 'לתפקד' (אני ממש לא אוהבת את המילה הזאת) ללא עזרה , בגלל הקשיים לא יכול להתרכז ו'מתנתק' ואז מגדירים אותו עם 'בעיית קשב' ונותנים לו תרופות שלא עוזרות אלא גורמות לכאב ראש.

והאם פעם שמעת על ילד 'רגיל' שאומרים שהוא 'סך הכל מתפקד טוב'?
 

מיכל931

New member
דינה, את צודקת.

נכון, בשלב מסויים הבן שלי חש לחץ להיות כמו כולם, והתבייש בעובדה שיש לו סייעת והוא זקוק לעזרה. הוא התנגד באופן נחרץ, וכבר אי אפשר היה לשכנע אותו אחרת. אז לפחות כמה שנים הסייעת עזרה לו, אבל ברור לי שהוא לא נמצא במקום האידיאלי בשבילו. לשילוב יחידני יש חסרונות, ובוודאי במקרה שלו. בגלל הקשיים הוא לא יכול להתרכז, לכן ניסינו תרופות. כעת ברור לנו שהן לא עוזרות, אז הפסקנו, ואנו מחפשים דרכים אחרות לעזור לו. מקווה רק שבמסגרת החדשה בשנה הבאה, הוא ירגיש יותר טוב.
 

dina199

New member
לדעתי אין צורך כרגע לדרוש ממנו הישגים לימודיים.

ברגע שהוא ירגיש טוב במסגרת חדשה הוא יוכל להשלים הכל.
אז נראה לי שכרגע אם הוא לא מקשיב או לא מתרכז תגידי למורה שהוא אוטיסט וזה המצב. נראה מה תהיה התגובה שלהם.
 

מיכל931

New member
דינה, תודה רבה

נכון, לא צריך לדרוש ממנו הישגים לימודיים כעת. למרות שכואב לי גם על זה, כי הוא ילד נבון. אז אני עוזרת לו מדי פעם לפני מבחן, אבל משתדלת לא להלחיץ. תודה על הייעוץ שלך, יקירה.
 
אבל אלה בדיוק הביטויים של אוטיזם

למה לתת תרופות קשב וריכוז נגד ביטויים אוטיסטיים?
"נגד" אוטיזם אין תרופה, יש רק סביבה תומכת ומבינה. ברגע שיש סביבה ידידותית ונוצר קשר משמעותי, יורד מפלס של הצפות, אויינות והתגוננות, ויש קשב.
&nbsp
לבני, מצד שני, הקונצרטה מאד עוזרת. הוא מרגיש יותר מכוון מתרה ופחות מתפזר.
כנראה, יש לו גם וגם.
 

מיכל931

New member
כרגע אין לו סביבה ידידותית

רוב הילדים בכיתה לא מכילים אותו, לכן יש הצפות ובעיית הקשב מחמירה. זה גם גיל בעייתי מאוד - כיתה ו', גיל ההתבגרות. בשנים קודמות היתה קצת יותר סובלנות והכלה כלפיו. עכשיו הסובלנות אוזלת...
 

dina199

New member
אז זה יותר מסביבה 'לא ידידותית'.

זו סביבה עויינת
 
למעלה