מודאגת לגבי אחיין שלי - בן שנה, וקיבל שתי אבחנות סותרות

owlette

New member
מודאגת לגבי אחיין שלי - בן שנה, וקיבל שתי אבחנות סותרות

הי, אני חדשה כאן, ואשמח לעזרה.

אחיין שלי בן שנה. לאחרונה התגלה אצל אחותי ובעלה חשד לאוטיזם, והם הפונו לאבחון בתל השומר. במקביל הם פנו באופן פרטי למרכז מפנה, ועברו אבחון שם.
בתל השומר אמרו להם שהילד שקט מאוד, ו"להפעיל" אותו. במפנה אמרו להם בדיוק להפף - שהילד תזזיתי והיפראקטיבי, ולעשות איתו פעילות רגועה.
בנוסף, בתל השומר אמרו להם לשוב למעקב בעוד חודשיים.

מבחינת הילד והסימפטומים, הוא בן שנה, לא מצביע, לא מוחא כפיים, לא מבין הוראות פשוטות, לא עושה "לא" עם הראש, ולא תמיד מגיב לשם שלו, משחק דקות ארוכות לבד עם עצמו. הוא כן - נעמד, מכניס חפצים לקוספא, ממלמל מספר מצומצם של הברות, אומר אבא (אבל לא רק על אביו), מידי פעם מנופף לשלום, רודף אחרי אחיינית שלו ומעוניין לשחק איתה. באופן כללי אני הייתי מתארת אותו כ"חולמני". אני רואה אותו למשך דקות כל יום, שזה מן הסתם לא הרבה זמן.

השאלה שלי - האם שתי האבחנות הסותרות, הגיל, והסימפטומים, הן עדות לכך שהמומחים "מפספסים" משהו, או לא מצליחים לשים אצצבע על הבעיה.
או אולי להפך - אין בעיה, מדובר באיחור התפחתותי "רגיל", ואפשר להרגיע את הדאגות.

ושאלה יותר ממוקדת - האם נתקלתם במקרים דומים, שבהם בהתחלה האבחון לא העלה דבר, ורק מאוחר יותר הצליחו לשים את האצבע על בעיה אמיתית?

ושאלת המשך - האם לאור העובדה שהילד לא קיבל אבחנה מדוייקת, האם נכון להשקיע משאבים כבר עכשיו ולעזור לו להתפתח ולהשלים את הפערים ע"י טיפול ממוקד מבעלי מקצוע? או אולי נכון להניח לטבע / לזמן לעשות את שלו ולתת לילד עוד צ'אנס להשלים את הפערים בעצמו?

תודה רבה מראש! כל עזרה תתקבל בברכה.
 

dina321

New member
אני לא רואה בעיה לגיל שנה

זה ממש בסדר שמשחק עם עצמו, עוד מוקדם להבין הוראות פשוטות ולא חייב להצביע. גם לא צריך להגיד יותר ממילה אחת או שתיים בגיל שנה...
לגבי כפיים , הרוב כן מוחים אבל אולי הוא עוד לא הבין מה רוצים ממנו.
קיצור, מוקדם מדי....
מה רופאה התפתחות בטיפת חלב אומרת?
 
שלי בן שנה וחצי לא מבצע הוראות

ואני כן בלחץ

ולגבי האחיין - לא יזיק "לעבוד" איתו קצת, סתם בבית. לדוגמה, להצביע על אור. ואז לשאול איפה האור. בקטנה, בלי לחץ. יכול להיות שזה יספיק.
 

dina321

New member
יש לי בן 11 ולא מבצע הוראות פשוטות (לא שלא מבין - לא בא לו)

 

schlomitsmile

Member
מנהל
השאלה היא רק למה לקרוא למשחק ותקשורת עם התינוק שלנו "עבודה"
זה חלק מהאהבה, הכייף ויצירת הקשר איתו,
לא מאמץ לשם השגת תפוקה.
אגב, תוך כדי אפשר וכדאי להיות פתוחים גם ללמוד ממנו, לא רק ללמד אותו
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מהסיפורים שאפשר לומר עליהם- אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק
עצוב שמטרטרים ומלחיצים ככה הורים וילד/תינוק.
מצחיק- היומרנות הריקה של חלק מאנשי מקצוע.

תנו לגדול בשקט

גוזלון בן שנה לא אמור לעמוד למסדר, לקבל
או
על ביצועים,
לעמוד בקצב שנקבע ע"י מכון התקנים לתינוקות ולהשלים פערים...
הוא צריך שיאהבו אותו, יקשיבו לו (יקשיבו במובן הרחב והעמוק של המילה),
ילמֶדו אותו בלי לתת לו ציונים ולהגדיר אותו, ומתוך כך יתנו לו סביבה
עם גירויים ושקט במינון המתאים לו, מהסוג המתאים לו
מה שיאפשר לו לצמוח ולפרוח.
אם אכן יש קשיים (לא אי-עמידה בתקן, קשיים אמיתיים שלו), הם יצופו,
ואפשר יהיה ללמוד גם אותם, ולתת להם מענים מתאימים.
ובמקרה הצורך, גם לפנות לאבחון בשלב שבו הוא יהיה רלוונטי,
כשכבר לא יהיה מדובר בתינוק אלא בילדון.
כרגע, זה כמו לנסות לקבוע/לאבחן מה צבעו של ניצן סגור-
אי אפשר לדעת עד שייפתח קצת, אפשר רק לנחש,
שזה מה שאנשי המקצוע עשו, ולכן קיבלתם תשובות סותרות.


לשאלתך- בכורי עבר כמה וכמה אבחונים עד שבגיל 13
הגענו לאבחון הנכון שנתן לנו מעין סימון על המפה, איפה אנחנו באמת.
לא ל"בעיה האמיתית" כי היותו מי שהוא אינה בעיה בכלל, להיפך

אגב, היום הוא בן 21, יש לו חברה והוא לומד באוניברסיטה, כך ששום חלון הזדמנויות לא נסגר, שלא יפחידו אתכם

וסיפורנו אינו יוצא דופן במיוחד.
לא מדובר כאן בבדיקת דם, זה לא מדע מדוייק,
תהליך איבחוני לספקטרום הוא עניין מורכב,
ותלוי מאד במאבחן- בגישתו המקצועית והאנושית, מקצועיותו, נסיונו ועוד.
 

dina199

New member
גיל שנה זה גיל צעיר מאוד. בדרל כלל לא מאבחנים

לפני גיל שנה וחצי. לדעתי צריך להמשיך רגיל עם פעילויות מתאימות לגיל ללא צורך ב'טיפולים מקצועיים'. ותמשיכו במעקב. אני הייתי סומכת על תל השומר יותר מאשר על מפנה.
 
למעלה