שאלה קטנה

1smile11

New member
שאלה קטנה


סתם שאלה שעלתה לי לראש
לפני שהיה את השינוי של ההגדרות היה PDD ואוטיזם קלאסי ואספרגר ואוטיזם בתפקוד גבוה אז מה ההבדל בין האחרונים שציינתי?(אספרגר לאוטיזם בתפקוד גבוה?)
אז רציתי לדעת מה ההבדל ביניהם אז כי הרי שניהם נחשבים לתפקוד גבוה לא?
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אספרגר אינו בהכרח תפקוד גבוה
מה שהבדיל אספרגר הוא שהבנאדם דיבר לפני גיל 3
ושהוא הראה למאבחנים שיש לו IQ ממוצע ומעלה.
(אוטיסטים קלאסיים עשוים גם להיות בעלי IQ ממוצע ומעלה
אבל למאבחנים יש קושי לראות זאת).
&nbsp
זה לא אומר כלום על רמת תפקוד בתחום התקשורתי למשל
ואפילו לא בתפקודי יומיום.
&nbsp
&nbsp
 

dina199

New member
אין הגדרה מדוייקת לתפקוד גבוה.

הדבר היחיד שמוגדר שמי שלא מדבר נחשב תפקוד נמוך.
לכן מי מדבר למשל , לא בהכרח ייחשב תפקוד גבוה..
 

dina199

New member
האם ילד שלא מתלבש לבד בגיל 5

או לא אוכל לבד עם סכו"ם בגיל 6 נחשב תפקוד גבוה או נמוך ?
 

grayart

New member
אני מכיר ילדים

שלא מתלבשים לבד בגיל 5 ובקושי יודעים להשתמש בסכום בגיל6 והם בכלל לא בספקטרום.
 

dina199

New member
אבל להם אף אחד לא מגדיר תפקוד.

השאלה שלי זה באיזה תפקוד המאבחון יגדיר ילד כזה שכן בספקטרום. הרי לפי הגדרות חדשות יש רמות 1, 2 ו 3 .
 

grayart

New member
לא יודע להגיד לך בדיוק

אבל אני לא בטוח שהרמה מתייחסת לזה.
הדרגות בDSM באבחנה, מתייחסות לקשיי חברה שפה ותקשורת בחלק הראשון.
ובחלק השני לקשיי התנהגות, כמו חזרתיות, אובססיביות , נוקשות, קושי בוויסות החושי וכדומה.

יכול להיות ילד שהוא בתפקוד גבוה, או דרגה 1 ועדיין יש לו חוסר ניכר במיומנויות שונות בגלל סיבות כמו המנעות או חרדות שמשפיעים בצורה רבה גם אם הם לא בחומרה רבה.

אני מתאר לעצמי שיש מצב לפי הDSM לאבחנה בדרגת חומרה קלה, ועדיין קושי רב בתפקוד היום יומי.
לא סתם מקבלים קיצבה והכרה של הביטוח הלאומי, גם בדרגה הקלה, או בתפקוד הגבוה לא חסרים קשיים ניכרים.
 

dina199

New member
ברור שלא סתם מקבלים קצבה.

אבל היו הרבה מלחמות על זה.
כשהבן שלי אובחון לא פניתי לביטוח לאומי למרות שבאיבחון היה כתוב 'רצף אוטיססטי'. כי לא היה סיכוי לקבל כלום. בזמנים ההם לתת קצבה ל'תפקוד גבוה' מבחינת ביטוח לאומי נחשב 'סתם' למרות ההוצאות הידועות הגבוהות של הורים.
 
אני עד עכשיו מתקשה מאוד

בשני אלו ואני בן עשרים ושלוש וככל הנראה בתפקוד גבוהה, אבל לפתור תרגלים מסובכים במתמטיקה מאוד קל לי לפחות היה, או לזכור המון חומר בקלות ( יש לי זיכרון מאוד טוב ככה אומרים אפילו צילומי ) . לא חושב שזה שילד לא מצליח להתלבש או לעשות דברים כאלו בקלות זה אומר שהוא בתפקוד נמוך בעיני אין דבר כזה תפקוד נמוך גבוהה זה מאוד אוולנטי בעיני , לפחות ככה אני מרגיש .
 
בדיוק

כי אין דבר כזה גבוהה ונמוך מצד אחד הילד יכול להיות גאון ( למשל במתמטיקה ) כמו הבחור שאני הכרתי, אבל מצד שני הוא לא יודע כמעת לדבר ועוסק רק בזה ,וברור שהוא גאון הוא יכול לפתור כל מי שתתני לו בהרף עין לא לוח כפל אלא הכל, יש לו מוח מדהים, ודברים הכי בסיסים הוא לא יודע ,אז מה הוא ? זה מערר את התפישה של גבוהה נמוך כי הכל משולב, אין דבר כזה מפגר או רק גאון זה מעורבב אין שלומות עדיין...
 
סכו"ם בגיל 6?


זה לא קיים אפילו בחינוך רגיל - הם לא אוכלים עם סכין (שזה חלק מסכו"ם) בגיל 6
 

dina199

New member
אז אפרט
. נוותר על הסכין.

מדובר על שימוש בכף, כפית ומזלג. בגיל הזה אמורים לאכול לפחות עם כף או כפית.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מקובל לחשוב כך, אבל זה לא נכון
היותם "פרופסורים קטנים" כמו שד"ר אספרגר כינה אותם
מטעה את רוב האנשים.
בנאדם יכול להתחיל לדבר עד גיל 3 ולהיות חכם באופן נראה לעין
ועדיין לא להיות מסוגל להתלבש בעצמו (גם מעבר לגיל 5)
או לנסוע בתחבורה ציבורית כבוגר,
או לדבר עם אנשים,
או לישון בלי חיתול.
 

grayart

New member
לפי האבחנה הישנה

עד כמה שהבנתי בכלל לא הייתה באבחנה עצמה דרגת תפקוד או דרגת חומרה.
את קביעת הדרגה של התפקוד הוסיפו , אבל לא היה סעיף ממשי בDSM לגביה.
זה אחד השינויים בDSM 5 שקובעים גם דרגות מאחד עד שלוש.

בציבור יש דעה כזו שאוטיסטים הם פרופסורים\מדענים קטנים.
לצערי זה לא מייצג את כולם, חלק מהם נראים כמו (סליחה) מפגרים קטנים.
אנחנו אגב, אוהבים עד אין קץ את מה שיש.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
"פרופסורים קטנים" התייחס לאספים (תסמונת אספרגר)
לא לכלל האוטיסטים.
נכון שבאבחנה הישנה עצמה לא היתה הגדרת דרגת תפקוד
הדעה הרווחת (והשגויה) בציבור היא שאספים בהכרח בתפקוד גבוה
כי הרושם של "הפרופסור הקטן" מטעה
כמו בדוגמאות שנתתי,
יש אספים שרמת תפקודם בינונית/מעורבת (בכל תחום שונה)
ולעתים אפילו נמוכה, לפחות בתחומים מסויימים.
&nbsp
אכן א"סים המוגדרים בתפקוד נמוך מאובחנים לעתים בטעות כמפגרים
כמו שא"סים המוגדרים בתפקוד גבוה מאובחנים לעתים בטעות כבעלי הפרעות נפשיות.
אגב, לא יודעת מה עדיף או מה גרוע יותר מבחינת ההשלכות עבור הא"ס...
ועוד אגב- מפגרים עשויים להיות אנשים מקסימים ובעלי לב-חכם
לפחות בעיניי זו אינה מילת גנאי לכן לא רואה סיבה להתנצל על ההשוואה

&nbsp
לדעתי ומנסיוני כדאי להתייחס לכל סוגיית רמות התפקוד בזהירות:
א)רמת תפקוד היא תוצאה של אינטראקציה בין האדם וכל מה שבו
לבין הסביבה.
לכן היא אינה מגדירה את האדם עצמו.
אותו אדם בסביבה שונה יתפקד בצורה שונה.
ב)היא נזילה מאד.
הן הסביבה והן האדם עצמו אינם סטאטיים, הם משתנים
לכן רמת התפקוד של אותו אדם עצמו עשויה לעלות או לרדת מזמן לזמן.
ג)תפקודו של אדם הוא ביטוי חיצוני,
הוא המבט עליו מבחוץ (איך הוא נראה, כמו שכתבת)
יותר מאשר החוויה הפנימית שלו.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

grayart

New member
לפי מה שהבנתי (מקריאה)

המעבר בין רמות התפקוד זו אחת הסיבות העיקריות שבDSM5 כבר אין אספרגר וכולם ASD.
היה לי תלמיד, שאמא שלו אמרה לי שבגיל שלוש אובחן כאוטיסט ובגיל 5 אובחן שוב כאספרגר.
 

dina199

New member
ולמה אמרו לה שזה שונה?.

גם אספי זה אוטיסט. הרי אין ספק שגם אצל אותה אמא באיבחון כתוב 'אספרגר על הרצף האטיסטי'
 
למעלה