איך לספר לילדה שאחות שלה אוטיסטית?

efrosb

New member
איך לספר לילדה שאחות שלה אוטיסטית?

לילדה אוטיסטית בת 9 יש האחות הקטנה (כיתה א).
היא ילדה נבונה ורגישה לבעיות של אחותה. אבל היא גם מאוד רגישה באופן כללי ונוטה לפתח חרדות.

היא יודעת שיש "הרבה דברים שקשים עבור אחותה", ברור שהיא מודעת למצב באיזשהו מקום (היא רואה שילדים אחרים שונים) אבל לא שהאחות שלה אוטיסתי או בעלת נכות. איך לגלות לה? נשמח לדעת על נסיון של אחרים.
 
לדעתי, מספיק שהיא יודעת שלאחות יש קושי ושלקושי הזה יש שם

אולי גם לספר שיש עוד אנשים בעולם עם קושי דומה.
מבחינתי, קצבת נכות (ובמיוחד במקרה שלנו) - זו דרך של המדינה לתת לאזרחים מסויימים תקציב מוגבר מכספי המיסים לצורך לספק את הצרכים המיוחדים שלהם.
אין לאחות קטנה עניין בזה. אלא אם (אני חושבת בזמן שאני כותבת) יש תו נכה לרכב, ואז צריך ךהסביר לילדה למה חונים במקומות לנכים - שוב, לפי הקושי האמיתי של האחות, ואיך המדינה מתחשבת בה ובאנשים אחרים שקשה להם.
מה הילדה העצמה בת 9 יודעת על אוטיזם שלה?
 

dina199

New member
לדעתי אין כמו האמת הפשוטה. אם ילדה נבונה ורגישה בת 6

יודעת ש"הרבה דברים שקשים עבור אחותה" היא יודעת למעשה הכל חוץ מהשם.
ייתכן שהיא גם מודעת לנסיון הסתרה של משהו מצדכם (הרי היא לא יודעת מה בדיוק מסתירים). נראה לי שדווקא ההסתרה עלולה לפתי חרדות.
אם אומרים בצורה טבעית שלתופעה קוראים 'אוטיזם' ולאדם שיש לו את זה קוראים אוטיסט , ולא מתייחסים לזה כמשהו איום ונורא , אז זה סך הכל שם למצב שהיא כבר מכירה.
לגבי המילה 'נכות'. הרי כשיש לאדם נכות פיסית, לא מסתירים מילדים את המילה 'נכות'. וגם כשאדם נכה (מכל סיבה שהיא) זה לא עושה אותו מסכן. לדעתי אין שום דבר רע בלהשתמש בבמילים 'אוטיזם' ו'נכות' כשמסבירים משהו לילדים. הרי הם ייתקלו בדברים האלה בכל מקרה. אז עדיף שמראש לא יהיו להם דעות קדומות.
 

efrosb

New member
זה רק נשמע פשוט

אצלה הנכות מתקשרת בעיקר לאנשים בכיסאות גלגלים. שי לנו תו חנייה לנכים, אבל אנחנו לא משתמשים בו. וגם שזה "רק שם למשהו שהיא מכירה בשם אחר" יכול להיות טראומטי.

אני חושב שאולי כדאי לטפטף לה לאט לאט, כדרך אגב ולא לעשות מזה עניין... אבל הייתי רוצה לקבל עוד דעות ואולי לשמוע חוויות מנסיון אישי.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אולי
להעזר בסרטון או ספר ילדים בנושא?
למשל הפרק מתוך הסדרה ארתור
https://www.youtube.com/watch?v=RFfAWYJGAKI
ואפשר למצוא ברשת עוד ולבחור מה שנראה לכם מתאים
&nbsp
או הספר יש לי אח מיוחד
http://www.abiliko.co.il/index2.php?id=1204&lang=HEB
&nbsp
בעקרון, נראה לי שאם מדברים על העניין בבית באופן פתוח ורגוע
הרי שהילדה נחשפת לעניין באופן טבעי.
כמו שאמרת, זה "מטופטף" לה בלי לעשות מזה עניין

זה לפחות הנסיון האישי שלי.
שני הגדולים מאובחנים על הספקטרום, שני הקטנים לא.
 

dina199

New member
אמרתי שהאמת פשוטה. לא יודעת לגבי הביצוע.

זה בהחלט יכול להיות קשה וזה כבר תלוי בכם.
אני אישית אף פעם לא הסתרתי כלום. כולל שאלות והסברים על נכות.
ואני חוזרת - נכות זה לא מגדיר בן אדם ונכה זה לא שווה ערך 'מסכן'. מסכנות זו הרגשה. אדם יכול להיות בריא מכל הבחינות ועדיין להרגיש מסכן.

וזה בדיוק גם זמן טוב להסביר לה שיש כל מני סוגי נכויות ולא רק כיסאות גלגלים. זה טוב שהיא תדע את זה מוקדם. כי בחברה שלנו יש הרבה מאוד מבוגרים שלא מודעים למצב שיש גם נכים לא בכיסא גלגלים.

כשאין הסתרה ויש הסבר אובייקטיבי ורגוע , ילדים מקבלים אותו גם בצורה רגוע.

למעשה טוב להסביר לשתי הבנות. מה בשיוק הגדולה יודעת ?
 
באיזו מסגרת חינוכית לומדת האחות המיוחדת? באיזו רמת תפקוד?

יש ספרים בנושא, אבל צריך לבחור בספר שמייצג את המקרה.
 
למעלה