שונות? לקות? נכות?

ענתנוי

New member
שונות? לקות? נכות?

"ספקטרום אוטיסטי" = קבוצה חברתית בעלת מאפיינים תרבותיים דומים - ולכן ASD זו שונות ולא לקות.

"אוטיזם" = אוסף של סימפטומים התנהגותיים שמצביעים על מתח נפשי, חרדה וקשיי הסתגלות לסביבה. הטיפול בסימפטומים האלו הוא טיפול בשורש הבעיה - כלומר, בסביבה החברתית ובמחסומי התקשורת שגורמים למידור ולבידוד של החריג מבחינה תקשורתית. (להלן, ה"אוטיסט"). "אוטיזם" זו לקות חברתית - של הסביבה שלא מסוגלת להכיל את החריג ולא של החריג עצמו....

"הפרעה תקשורתית" = קשיי תקשורת שנובעים מקשיים בעיבוד שמע, קשיים בארגון ועיבוד מידע חושי או קשיים בהתמצאות במרחב ובזמן הם נכות והטיפול בנכות הוא הנגשה. הנגשת שמע = שימוש באמצעים טכנולוגיים במקום בדיבור בלבד. הנגשה חושית = התאמה של סביבת העבודה או הלמידה לצרכים המיוחדים. הנגשה תפקודית = חיזוק העצמיות (היכולת של האדם לנהל את עצמו ולעבור לתפקוד מודע במקום תפקוד אוטומטי).

ועכשיו - כשהכל על השולחן - יש מקום לדיון משמעותי?
 

arana1

New member
לא מסכים עם הסעיף השלישי

בגלל שקשיים בעיבוד המידע החושי ואבדן התמצאות במרחב-זמן אינם נכות אלא תוצאה ותגובה של תירבות אלים שמהווה מאפיין מאוד נורמטיבי.

הנגשה יכולה להיות טכנולוגית, תת"ח וכדומה, אבל כדאי לשים לב שגם הנורמה עוברת לשימוש בתת"ח ויותר ויותר ולא במקרה,
כי למשל, כפיה של דיבור, מגע עין, או מערך שלם של מחוות במקום שלא הולם ולא נכון לזהות עמוקה ורגישה חייבת שתשבש לחלוטין את מה שהכי מהותי ומיידי להכרה,
אז זו לא נכות, זו פציעה, מתמשכת, שלכן הופכת לכרונית וקבועה, וככזאת היא מטעה את הסביבה לתייג אותה כלקות או נכות.

אוטיסט שמצליח לחלץ את עצמו מציפורני האילוף ישחזר עם הזמן תפישת מרחב_זמן מאוד טובה ואפילו עמוקה וחכמה מהממוצע,
הרי בדיוק בגלל זה הוא הותקף מלכתחילה,
 

ענתנוי

New member
עובדה - לא דיעה

יש בתוך הספקטרום האוטיסטי גם מצבים שלא נגרמים מתגובה לחברה אלא מפגיעה מוחית בתקופת ההריון או סמוך ללידה ובעבר נכללו בספקטרום גם מקרים שקשורים למחלות גנטיות שונות.
 

arana1

New member
חושב שיש טעם להתייחס גם למקרים שלא

שלתחושתי הם הרוב

כאשר שאלו את איינשטיין כיצד הגיע לגילוייו החשובים, ענה: ״אדם מבוגר נורמלי אינו מתחיל לחשוב על בעיות החלל והזמן. הוא מניח שהבין אותן מזמן, בילדותו. אני לעומת זאת, התפתחתי בילדותי באיטיות כזאת, שהתחלתי לחשוב על מושגים אלה רק בגיל מבוגר. ברור שהעמקתי יותר בהבנתם מאותם אנשים שהתפתחו באופן נורמלי בילדותם.״
 

ענתנוי

New member
זו בדיוק הבעיה

לא כל האוטיסטים הם איינשטיינים כי אין שום קשר בין רמת האינטיליגנציה לאוטיזם וכל הדגש ששמים דווקא על ה"מוצלחים" רק מחזק את הגזענות ואת הלחץ שמופעל על ההורים לילדים "הפחות מוצלחים".....
 

arana1

New member
וכל האוטיסטים הם פגועי מח ?

לתאר את כל או רוב האוטיסטים כפגומים פיזיולוגית זה לא בעייה?
זה לא מנציח את ההיבט הכי רע ונורא של הסטיגמה ושולל את הזכות ליחס אנושי?

לא הבאתי את הקטע בשביל להצדיק אוטיזם כגאונות אלא כדי להראות שתפישת מרחב זמן יכולה להתפתח בקצב מאוד מגוון, ויכולה להיות גם מאוד שונה.
לי יש תפישת מרחב זמן שונה ואני לא גאון ולא מחונן וגם לא מנסה להצדיק את קיומי בדרך הישגית, אפילו להפך, בדיוק בגללה הכי נכון לי להיות סתם בן אדם.
 

ענתנוי

New member
שתי נקודות מבט

אתה מביא נקודת מבט אחת - של השונות שמחפשת הכרה והבנה.
אני מביאה את נקודת המבט ההפוכה - של ההורות שמחפשת עזרה ותמיכה.
לכל הורה יש ילד אחד והוא עולם ומלואו - והאיחוד של כולם על הספקטרום, בלי אבחנה בין המצבים השונים, הוא המצאה שנועדה לטשטש את ההבדלים ולשווק טיפולים מיותרים ומזיקים.
מצד שני, הספקטרום האוטיסטי כשונות תרבותית, בלי קשר לרמת האינטיליגנציה, הוא נושא שעומד בפני עצמו והייתי מצפה שדווקא בתוך הספקטרום תהיה הכלה וקבלה של נכים מכל המינים והסוגים ולא הדרה של "נמוכים" או "פגומים".
 

arana1

New member
לא ביקשתי להדיר אף אחד

כתבתי שחשוב להבין שברוב המקרים אוטיזם לא נגרם מפגיעה מוחית ומוטב להתייחס לזה
 

ענתנוי

New member
הכלל והפרט

החיבורים שאתה עושה בין הפרטי לקבוצתי הם "אוטיסטיים" ויוצרים את הרושם הלא נכון, וזו אחת משגיאות התרגום הנפוצות שיוצרות את הפער בין שתי התרבויות.
ברור לי שאתה מדבר על הפרטי, גם כשאתה מדבר על הכללי או על הקבוצתי (הספקטרום האוטיסטי, לדוגמה) כי נקודת המבט שלך היא של ה"חווה". אתה מדבר מתוך החוויה הקיומית שלך.
נטי"ם, לעומת זאת, מדברים מנקודת המבט של הצופה ותקשורת נורמלית היא רק תקשורת "אובייקטיבית" - כלומר - החלפת מסרים בין צופים ולא בין חווים - ולכן אין ל"אוטיסטים" מקום בחברה הנורמטיבית.
בתרגום "נורמלי", הסינגור העצמי שמתמקד ב"איינשטיינים" מוביל בדיוק לתוצאה ההפוכה - במקום להתמקד במשמעות (כל שונות יכולה להחשב ללקות) הם מתמקדים באובייקטים ומגלים את הפער העצום בין איינשטיין לרוב האסי"ם ופוסלים את כל מה שמתקשר לסינגור הזה כשקר נומרטיבי....

לעומת זאת - אם מצליחים לגרום לנטי"ם להבין את היופי שבשונות הזו, דווקא אצל ה"נמוכים" (כמו בדוגמה של אמנדה) - משהו יכול להיפתח אצלם להקשבה והבנה.

וזו המטרה שלנו?......
 
מה ההבדלים בין הפרט לכלל בהסקה? (או חיבור בין מקטעים)

וזה לא נכון לכל חווה באשר הוא בתוך ומחוץ לאירוע?

אני למשל הבנתי מה שארנה כתב כמו שאת פירשת בהתחלה על אמנדה ועל הזמן מרחב

מעניין אותי להבין את זה
 

ענתנוי

New member
אין הבדל

מנקודת מבטו של החווה ולכן זה לא משנה אם הדוגמה היא "גאון" או "מפגר" כי מה שחשוב זו המשמעות שעומדת מאחורי הדוגמה. האובייקטים הם רק דימויים, או דוגמאות או מטפורות שעוזרות להסביר את המשמעות המופשטת.

מנקודת מבטו של הצופה יש רק אובייקטים ולכן במעבר מדוגמה אחת לאחרת או ממשל אחד לאחר המשמעות משתנה - גאון מייצג גאונות ומפגר מייצג פיגור....
 
מה זה תת"ח?

היה רשום באחת הכתבות שהאם לא הבינה למה לבנה יש צורך להטיח את עצמו כמו כדור פינג פונג על קירות ורהיטים אז מה שהיא עשתה היה לצפות את הקירות בחומר גמיש כמו בספות וריהטה אחרת חלק מהרהיטים ושמה טרמפולינה וזה נתן את הקיק שהבן שלה חיפש לקבל מהסביבה כי היה צריך את זה באותה תקופה.

היא לא הבינה למה ולא שאלה - אבל בנתה לו סביבה מכילה ואכן זה נרגע לו בהמשך חייו ובאותה עת עזר להמנע מפציעות ושימש אותו כנראה למחסומים וקשיים משלו שהיה צורך לפתור אותם .
מניחה שאולי גם חש שלא רואים אותו והתחושה היא של גם התנפצות על קיר וגם שאדם יוכל לתפוס אותך ולדחוף חזרה לעצמך או לעולם היה משהו שהוא היה צריך ובעקיפין בכך שהאם התחשבה בצרכיו וקבלה אותו כפי שהוא - זה קרה.

זאת לתחושתי.
חוץ מזה שזה מהנה (אלסטיות וגמישות+פידבק של חומרים)
 

schlomitsmile

Member
מנהל
תת"ח- תקשורת תומכת חזותית
למשל באמצעות כרטיסיות, כגון אלה
http://www.tapuz.co.il/Communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=7513&msgid=35078960&archive=1
&nbsp
או בכלים מודרניים יותר

כגון זה (עם תמונות)
http://www.paca-paca.com/learn.html
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הח' - חליפית
בראש שלי זה יושב כ'חזותית' כי זה מה שזה,
חליפית אומר שמחליפים את הרגילה/תקינה במשהו אחר כדי להתאימו לא"ס.
כנראה שחוסר הנוחות שאני חשה עם זה, גרם לי לחילוף הזה...
 

מרב געש

New member
היא מחליפה תקשורת אחרת - בכל מקום שהיא עדיפה. דיבור, כתב....

וכמו שכבר כתב ארנה, נדמה לי, כולנו עוברים לתתח עם כל האמוג'י האלו.... מסתבר שלכל סוג תקשורת יש את היתרונות שלו, והכי טוב שכל אחד יבחר לו את הדרך שבה מתאים לו לתקשר. רק צריך לוודא שבצד השני יש מישהו שמקבל נכון את המסר שרצית להעביר.....
 

ענתנוי

New member
תת"ח זה אמצעי

אמצעים אלטרנטיביים לתקשורת לא משנים את טיב התקשורת.
שמעתי אתמול משהו מקסים: מישהי למדה את השיטה של יעל כהן (כתיבה בעזרת מקלדת) ומייד ניסתה אותה על בחור שמתקשר בכתיבה, אבל רק עם מי שבאמת מקשיב לו. היא כתבה לו שטויות והוא ענה לה בכתיבה: אני לא במבחן" ויצא מהחדר...
אנצעי תקשורת זו לא תקשורת ומי שלא מסוגל להבין את התקשורת האוטיסטית לא יצליח לתקשר עם אוטיסטים גם אם יהיו לו אמצעים אלטרנטיביים...
 
אני חושבת

שכן,
אבל- זה מאפשר דווקא לאוטיסט להבין סגנון אחר וזר לו של תקשורת?
אולי?

אני חושבת שרוב הבעיה שרואים תקשורת כמוגבלת למשהו מאוד מצומצם - וההבנה שלה לא יכולה להיות עמוקה.

קראתי בכתבה על אם שניסתה ABA על בנה והוא "הפך לנורמלי" . יום אחד היא רושמת שהיא ניסתה ללמד אותו לדבר ולבקש דברים והוא רצה שתתן לו ענבים - עכשיו הוא טרם ידע להגיד את זה.

אז הוא הצביע על הענבים והיא הורידה לו כמה מהאשכול והוא פרץ בבכי והתחיל להטיח את הראש ברצפה כשהוא שוכב עליה ומלמל "עץ עץ עץ"
היא הבינה שהוא מתכוון שהוא לא רוצה שהיא תנסה להפריד את הענבים מהאשכול ויש בזה יותר מזה. היא לא ממש הבינה את זה אבל לפחות ניתן לו הכלי לומר את רצונו.

זה בעצם מה שאני אומרת שחשבתי על זה מהמקום של לאפשר לו לבטא את שעל ליבו. מצד שני מה שאת מזכירה הוא נכון - אם אדם לא מקשיב, הוא לא יוכל לתקשר אף פעם וללמד אדם שתקשורת אוטיסטית היא שונה...

זה כמו להסביר לאחד מדוע המילה מוגבל או לוקה היא בכלל מתאימה לנט יותר...

אני תמיד אוהבת להביא את הסרטון הזה בהקשר:

https://www.youtube.com/watch?v=JnylM1hI2jc
 

ענתנוי

New member
הפוך על הפוך

האוטיסט מבין את התקשורת הנורמלית, כי היא פשוטה ושטוחה יותר. הבעיה היא הפוכה - הנורמלים לא מבינים את ה"אוטיסטית" והשימוש באמצעי תקשורת שונים, בלי שינוי של דפוסי התקשורת, לא מוביל לשום מקום אלא להיפך - מאפשר לנורמלים להתגאות ביכולות שלהם ולהמשיך להתעלם מהמסרים....

השתיקה היא לפעמים עניין של בחירה.....
 
למעלה