התחלה של קריאה

התחלה של קריאה

לא הייתי כאן מזמן...
אשמח להתייעץ עם חברי הפורום על הרצף והורים - השבוע גילינו שהבת האוטיסטית מזהה המון מילים (מודפסות או כתובות באותיות דפוס), יודעת לקרוא אותן בקול ומבינה את משמעות רובן.
היא בת 6.5, בגן תקשורת. רשמית מוגדרת בתפקוד בינוני. לאחרונה התחיל דיבור מאוד בסיסי (מילים ומשפטים פשוטים, בעיקר פונקציונליים - "אני רוצה...", "להתרחץ", "לישון" וכו'). גמולה מפיפי.
נושא השפה (והקריאה בתוכו) מאתגר בגלל שבבית מדברים רוסית בעיקר ובגן עברית. להתכנס לשפה אחידה לא הצלחנו.
היא למדה את המילים מתוך די.וי.די ברוסית שמלמד מילים ראשונות (קלטת שהיא אוהבת מאז שהייתה תינוקת), אבל לא חשבתי שתזהה את המילים בלי התמונה/ההקשר.
היא מזהה את המילים כמשהו שלם, ולא קוראת את האותיות בנפרד. מוצאת את המילים שהיא מכירה בתוך טקסט מודפס (אפשר לפתוח ספר ילדים באופן מקרי והיא תמצא אותן ללא טעויות).
מעבר לעובדה, שמדובר בגילוי מאוד משמח, מה ניתן לעשות כדי לפתח ולקדם את הקריאה? מתכננת לדבר עם קלינאי התקשורת שעובד איתה בגן על זה.
תודה רבה מראש!
 

schlomitsmile

Member
מנהל
איזה יופי

אין לי טיפים מקצועיים, אבל כייף לראותך שוב וכייף לשמוע את החדשות
 

arana1

New member
לדעתי כלום, רק לסמוך עליה יותר שהיא לומדת כל הזמן,מעצמה

ככה גם אני למדתי, מעצמי, קריאה וכתיבה וגם שפות, כולל שפות תוכנה.
זה חלק מהקסם האוטיסטי, ולדעתי הוא מתאפשר במיוחד כשמניחים לו במקום לקצוב לו שיטה.

2 שפות שונות זה לא בעייה, אפילו להפך, גם ילדתי מתנהלת במקביל ב2 שפות ולדעתי דווקא לאוטיסטים זה מאוד טוב כי לגישתם אין דבר כזה שפת אם בכלל, השפה עצמה נשארת תמיד גם דבר מאוד מסתורי, זה גם הבסיס ליכולת ולצורך ללמוד את הדברים בצורה יחודית.

קלינאי תקשורת יכולים להמהיר את התהליך לכאורה אבל בדרך הם הורסים את הדברים הכי מהותיים
 
תודה אראנה

תמיד כיף לקרוא אותך, והגישה שלך ("מבט מבפנים") נותן לי יותר בטחון לתחושות הבטן שלי. אנחנו באמת מאוד זורמים איתה, עושים דברים בקצב שלה והיא פורחת ממש בשנה-שנה וחצי האחרונות.
מאוד שמחה שדעתך על הנושא הדו-שפתי שונה מהמטפלים, שהפעילו עלינו הרבה לחץ לוותר על הרוסית, ולא הסכמנו, כי זה מה שטבעי לנו למרות שאנחנו שולטים בעברית מצוין.
אין לי גם כל כוונה להאיץ את התהליך (אני לא בלחץ), הכיוון שלי היה לחשוב איך העבודה שלו איתה הופכת ליותר מותאמת ורלוונטית עבור הבת שלי. אני מדברת איתו אחת לכמה זמן, מעדכנת בתחומי עניין חדשים או דברים שיכולים למשוך אותה לשיתוף פעולה בטיפולים. אבל המוטו העיקרי הוא שהדברים נעשים מתוך הנאה וכיף.
 

arana1

New member
לא רק לדעתי, יש גם הרבה מחקרים שמצדדים בדו שפתיות

ולא רק לצורך לימודי אלא כבסיס להתפתחות זהות רחבה ועמוקה ומכלילה יותר
 
איך כתב אראנה - כלום

מנסיוני אם לדוגמה את מקריאה ויש זיהוי
אחרי שיש בסיס ונבנית שליטה
אפשר לנסות לעשות סדר
ולראות איך מתקבל לימוד מכוון
אם מתקבל
בשלב ראשון עלול להיות בלבול
אח"כ שכחה ואז הכל מסתדר
ונוצר עולם חדש משודרג
אם לא מתקבל לעזוב מייד
ולהסביר לקלינאי שלא ינסה לימוד ללא תאום
כמו שעושים לפעמים מתוך כוונה טובה
 
העבודה עם הקלינאי בתיאום מלא

אני מאוד מקפידה על זה, וכל המטפלים של בתי יודעים שבלי שיחה מקדימה איתי לא ממציאים את הגלגל.
מסכימה עם אראנה ואיתך שכנראה כדאי לא לגעת ולתת להתפתח כמו שזה קרה עד עכשיו.
 
הלוואי וימשיך לך כך עם מטפלים

ממה שנתקלתי שיחת תיאום עושה ההיפך
אז אנחנו ההורים שותקים
כדי לא להכנס רעיונות
והם מעדכנים בהתאם לשינויים
 
למעלה