אומרים שאוטיסטים מקובעים.

dina199

New member
אומרים שאוטיסטים מקובעים.

אני מניחה שיש להם קבעונות משלהם.
אבל האם להגיד שמשהו לא ניתן לשינוי כי כך זה נכתב מראש זה לא קיבעון?
והאם הקיבעון הזה לא מביא לתוצאות מוטות ?
 

schlomitsmile

Member
מנהל

כל אחד רואה את הדבשת על הגב של האחר

ברור שיש לנ"טים לא פחות קבעונות מלא"סים,
הנורמליות כשלעצמה היא קבעון-
הצמדות לדרך אחת, ה"מיינסטרים".

כמו שסבתי ז"ל נהגה לומר: כל דבר במידה.
מידה מסויימת של "קבעונות" היא לא בהכרח משהו רע

הרי ההיפך מזה יהיה תזזתיות, וגם זה עלול להיות בעייתי.
 

dina199

New member
לתת אופציה לשינויים קטנים זה לא תזזיתי.

להגיד שאין שום אפשרות לשינוי זה קיבעון.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
נכון, כאמור-הכל במידה, בכל קיצוניות יש פוטנציאל לבעייתיות
 
יש דברים קיצונים שהם טובים.

למשל רוברט קוך שהיה רופא גרמני גילה דברים - חשובים מאוד ברפואה וקיבל גם פרס נובל כי הוא חקר באופן "קיצוני"
שעות על גבי שעות במיקרוסקופ, אחרי שהוא טיפל בחולים והתעסק רק בזה, לכן יש גם דברים חיובים אם זה למטרה טובה
כמו לגלות תרופה לשחפת למשל או כמו אצלו צבעית חידיקים כדאי שיראו ברור ועוד הרבה תרומות כמו חקר בקר, וגילו מקור השחפת. קיצור
יש מדענים שזה חלק -מהקצוע שלהם להיות "קיצוני" ולחקור המון זמן ובקבעון די מוחלט לא מוכנים לוותרא בעני זה טוב מאוד.
ולא קיבעון אותו דבר דה וןינצי עם המצאות שישב שעות כדאי ל לבדוק איך הברגים יכלו להשתלב במכונה, קשור מהי הקיצוניות
את לא חושבת שולמית?
 
מידע עליו.

אני מחבב אותו מאוד קראתי עליו שהייתי ילד ב" אנקלופדיה לנוער" אז אני זוכר מאז ואני די אוהב רופאים שהם לא פסכיאטרים.
הם תרמו הרבה לעולם. אני עכשיו עובד על פרויקט גדול לכתוב שירים על כל הרופאים/ מדענים/תאלוגים/ אמנים/ אנשי צבא/
ודמיות אחרות בשביל שילדים יכירו בהם. זה אחד מהפריוקטים שלי יש לי על - כמה דמיות. ייקח לי להשלים תעבודה שנתיים
יש לי ידע על המון דמיות משהוא אזאני אכתוב שיר קצר כזה לפרט על אורחות חייהם. שיר קצר על כל אחד, זה נראה לי רעיון נחמד מאוד.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
כמובן, לכן כתבתי שיש פוטנציאל לבעייתיות ולא שזה בהכרח גרוע
 
בדיוק.


אני נתתי דוגמה כדאי שאנשים יבינו ( כי לא כולם מבינים לצערי) שיש קיבעון -שהוא טוב אני יודע שאת מבינה אבל יש כאלו
שרואים בזה דבר רע בעיקר שזה אוטיסטי או לא "באופנה" ואני מכנים אותך " פריק" או " חנון משעומם" כמו שכינוי אותי....
 

schlomitsmile

Member
מנהל
ויש עוד עניין-
טוב/רע תלוי באיזה הקשר.
למשל- בנאדם שיושב שעות על המיקרוסקופ
ואולי לכן לא אוכל בריא, סתם "טורף" לחם ומיים,
עלול להזיק לבריאותו שלו.
אז אם הוא מפתח תרופה לשחפת, זה מן הסתם שווה את זה,
אבל לא תמיד זה יקרה, לפעמים הוא ילמד המון וזהו (שגם זה טוב).
או
אולי יש אנשים, למשל ילדיו, שזקוקים מאד לתשומת לבו
וסובלים מאד כי הוא לא רואה אותם.
בקיצור, בין אם יש תוצאות טובות ומיטיבות או לא, ולא תמיד יש,
כשמדובר בהתמסרות טוטאלית לעניין כלשהו
עלולים להיות מחירים גם לאדם עצמו וגם לקרובים אליו.
האם בשיקלול סופי זה יוצא חיובי או שלילי?
לא יודעת, תלוי, ולא תמיד זה ברור.
 
בכל דבר יש טוב ורע צריך להפעיל שיקול דעת.

ברור שלא בטוח שהוא יצלח וברור שזה לא מטיב לילדיו אבל זה המקצוע שהוא בחר, הוא צריך לקחת אחריות.
את צודקת שהוא יכול לפגוע בריאותו אבל כנראה הסיכוי שהוא כן יצלח למצוא תרופה לשחפת או במקרה שלנו
לסרטן אז חשוב לו יותר מזה.צריך לעשות מין משקל שכזה מה עדיף לנסות או עדיף לא לנסות ולהגיע לתבונה.
אחרי שהוא חושב היטיב. זה דעתי.
 
אני חושב שכולם מקובעים.

וזה לא דבר רע, זה עזר להרבה מדענים לעשות נסיו אחר ניסוי בלי להתייאש, וזה דבר גם טוב כי זה יכול להוביל לתבונה.
אבל כמו שאמרה שלומית הכול במידה. אני מאוד חזרתי אומרים שאני מזכיר את איש הגשם, שהוא דמות שאני מאוד מעריך.
כל החזרה שלי על משפטים ציטוטים מספרים/קולנוע,דיבור כאילו אני לא שם אלה מרצה זה מאוד מוכר לי ,והקיבעון הכי גדול
זה אוכל. כל יום יש לנו תפריט ואסור שהיא תזוןז אחרת אני מתעצבן ונהיה אלים לפעמים מאוד. מגיל צעיר, אני לא חושב שזה לא
טוב. ואני מסכים עם שלומית שהכל צריך להיות במידה אבל יש דברים שמותר להפריז אם זה עושה לך טוב. ואני חושב שהכל ניתן
לשנוי אבל מצריך הרבה עבודה ,אבל יש דברים שהם כל כך קשים לשנוי כמו החשיבה הנטית שכנראה זה בלתי אפשרי, זה לא\
קיבעון אלה חשיבה ראלית. שיש פה שוני וצריך להבין שיש שלא ניתינים לגישור. זה דעתי.
 

חוה61

New member
דינה, יש דברים שמדעית הם בלתי ניתנים לשינוי ויש כאלה שכן.

 

טובללכת

New member
אגב, גם הקבעונות משתנים עם הזמן..

על פי הגיל והראייה של הדברים,
והתפתחות תחומי עניין חדשים ונוספים.
זה בהחלט לא לנצח.

יש כאן גם עניין של סמנטיקה.
לא נראה לי שמי שקבע כך, אמר שאין שינוי, ולכן אפשר להגיד שהוא עצמו מקובע.
הכוונה היתה שאדם מקובע ומתמקד בתחום מסויים בשלב מסויים בחייו.
 

dina199

New member
נכון העניין סמנטי.

למעשה במילה 'קיבעון' משתמשים רק כשמדובר בא"סים. לכן ניסיתי לבדוק איך אותו מינוח יתקבל בהקשר הנ"טי.
לדעתי חוסר מתן אפשרות לשינוי היא קיבעון אצל כל אחד בכל קנה מידה.
אבל בהקשר נ"טי אף פעם לא משתמשים במילה 'קיבעון'. אומרים 'כך הוחלט ואין אפשרות שינוי'. אני אישית לא רואה הבדל , אבל ייתכן שאני א"א עם קבעונות
 

טובללכת

New member
ממש לא מדוייק דינה,

במונח "קיבעון" משתמשים כשרוצים להסביר על אנשים (נטי"ם) שתקועים בהנחות שאינן משתנות.
שלא מסוגלים לעבור לחשיבה גמישה ושלא מאמינים שניתן לשנות דברים, או שלא רוצים לשנות.
אצל אסי"ם משתמשים במונח הזה בעיקר כדי להסביר אובססיה לדבר מסויים.
 

dina199

New member
לא זכור לי שהשתמשו במילה קיבעון בהקשר לנ"טים.

בהקשר לא"סים משתמשים בזה אין סוף מימין ומשמאל.
 
למעלה