הבדל בין גישת ABA לבין גישת DIR

elad4004

New member
הבדל בין גישת ABA לבין גישת DIR

היי לכולם מה שלומכם?

הייתי שמח לשמוע על ההבדלים המהותיים בין גישת ה-ABA לבין DIR. אשמח גם לשמוע חוות דעת אישיות בנושא מתי להשתמש בכל שיטה וכו'.

יום טוב

אלעד
 

רואה 6 6

New member
ABA מבוססת על התיאוריה ההתנהגותית שלפיה

כל למידה מתרחשת באמצעות חיזוק כלומר,נותנים גרוי,הילד מגיב ולפי התוצאה נותנים חיזוק או לא,כאשר השאיפה היא להגיע למקסימום הצלחות כדי לטעת בו מוטיבציה להמשיך.אתה יכול לקרוא פה בשירשור של תזונה כיצד מחזקים ילדים בגנים התנהגותיים.
DIR מבוססת על ההנחה שהתפתחות ולמידה יווצרו באמצעות קשר ושיתוף עם הזולת.מייסדי הטכניקה מאמינים כי הקושי ביצירת שיתוף עם אדם אחר הוא המחסום להכל. הפעילות היא משחקית באופיה ומסתמכת על תכנים שמביא הילד כלומר,אם הוא אוהב לקרוע נייר המטפל מצטרף אליו בקריעת נייר ו"מחנך" אותו להפיק הנאה ממציאותו ושיתופו של אדם אחר .
לגבי יישום השיטות,אני אישית מתרחקת מABA ככל שאוכל. חסרונותיה רבים מיתרונותיה ויתרונותיה...? אני לא פגשתי ילדים שהפיקו תועלת כה גדולה מימנה אבל היא הפופולרית בישראל,מסתדרת עם האג'נדות של מערכת החינוך,לא קשה למצוא אנשי תפעול והיא יקרה ברמות על!! אם אתה רוצה להפעיל ABA תארגן כמה אלפי שקלים כל חודש .
DIR יותר אקולוגית,מופעלת בסביבת המחייה ומשתמשת בחומרים בסביבה (אתה לא תאמין כמה אביזרים הורים של ABA רוכשים...ורוכשים...ורוכשים....) ופחות יקרה כי הפוקוס מופנה למשפחה כראשונים שאמורים ליצור קשר עם הילד. זו שיטה ארטילאית,לא מובנת תמיד,וקשה ביותר למי ששונא לשחק ושונא אבסורד ונונסאנס. אני חושבת שבגלל שהיא הכי קשה להפעלה לאדם שלא למד אותה ממש קל לרדת מזה כי רב החוסר בהירות.מאוד דורשת מסירות. מאוד!!
כותבת כאן ענת שמר שיכולה להסביר לך על RDI,עוד שיטה שמבוססת על עקרונות שונים ומאוד מענינת.
אמא לנער אוטיסט כתבה על למידה מזדמנת ולא מזדמנת ובכן, ABA זה תמיד מתואם ולא ספונטני כי נעשה בזמן קבוע,בישיבה לשולחן,לפרק זמן קבוע. DIR יכול להיעשות כל הזמן אך נוהגים לייצר את הזמן גם כן.
 
הבדלים

ב-ABA מלמדדים את הילד "מיומנויות" חיצוניות לו. "התנהגויות" "נכונות"
ב- DIR מספקים לילד סביבה אופטימלית לפתח את עצמו בהיבט הרגשי-תקשורתי-משחקי.
ב- DIR לא "מלמדים" "מיומנויות".
דעתי האישית-מאוד אוהבת DIR.
בגנים עובדים שונה (אבל לא ABA) ואני גם מרוצה.
אישית אני בעד DIR והסברים קוגניטיביים.
שיטות התנהגויותיות רק לדברים נקודתיים שהייתי עושה גם אצל ילד רגיל, או שדברים אחרים ממש לא עבדו-וגם זה לא ABA ואם ילד מספיק גדול אני גם מסבירה ומסכמת אתו מראש על התוצאות של כל דבר.
 

dina199

New member
העיקר לטפל בילד איך שמתאים לו

ולא להתאים את הילד לשיטה
 
אצלנו...

היי לכולם,

אצלנו דווקא ABA עושה פלאים... אז נכון שזו שטיה דורסנית, מאלפת וקשה. אבל בסופה הילד מתקדם.
נכון היא יקרה מאוד אך במקרה שלנו היא שווה כל שקל.
כמו כן אנחנו גם מאוד אוהבים את DIR ולכן קלינאית התקשורת שלנו עובדת עם הילד DIR.
פעם בתקופה עושים פגישה בין שני המטפלים של השיטות ועושים תיאום על מנת לא לפגוע במטרות.
חוץ מזה ניתן לתת לילד הרבה טיפולים רגשיים כמו בע"ח, רכיבה על סוסים וכו'.
וחשוב לי להדגיש שאין לי כסף מיותר (מעמד בינוני -) אבל אני משתדל לתת את המקסימום האפשרי...
בהצלחה לכולנו....
 

ענתנוי

New member
ולכן זה עניין של אמונה

שיטה "דורסנית, מאלפת וקשה" יכולה להיות לגטימית רק בעיני הורה שחושב שיש לו את הזכות "לקדם" את הילד שלו לכיוון שהוא החליט בשבילו

ואין שום הבדל בין "קידום" אלים (כמו ABA), או בכפפות של משי (כמו DIR) או במסווה של כוונה טובה כמו תרפיה "רגשית".
מבחינת ה"מטופל" זו "אותה הגברת בשינוי אדרת" - וכל ה"התקדמות" הנפלאה הזו מתפוצצת להורים בפנים כשהילד מגיע לגיל התבגרות ומתקשה להגיע לעצמאות בגלל שאין לו כבר מושג מי הוא, מה הוא רוצה, ולאן הוא באמת רוצה להתקדם.
ולא צריך לנחש את העתיד כי העובדות מדברות בעד עצמן.....
 

schlomitsmile

Member
מנהל
דורסנית מאלפת וקשה
אם זה מה שאתה חושב על השיטה,
לא ברור לי למה אתה חושף את ילדך לדבר הזה...
אפילו אם נעזוב בצד שאלות מוסריות,
מבחינת היעילות בלבד-
אתה מאמין באמת שלטווח ארוך, משהו שהוא לדבריך
דורסני מאלף וקשה
אינו הרסני, ברמות העמוקות יותר,
כאלה שאולי יבואו לידי ביטוי בסביבות גיל ההתבגרות?
 
למעלה