נפנופי ידיים

נפנופי ידיים

האם נפנופים בידיים ותנועות "חריגות" מעידות על 100% המצאות בקשת האוטויסטית?

ועכשיו הסבר לשאלה שלי:
הילד בן 6, לא מאובחן רשמית כאספרגר, יש לו מגוון בעיות רגשיות ותחושתיות, לפני כשנתיים התחלתי לחשוד באספרגר וכולם (התפתחות הילד, גננות, ריפוי בעיסוק וכו') טענו שאני חולמת ושזה "סתם" בעיות רגשיות.
בשנה האחרונה היו בעיות שהחריפו ואז התחילו קצת להקשיב לי בהתפתחות הילד ואמרו שאולי כן כדאי ללכת לבדיקה אצל פסיכיאטר, לא מזמן הלכתי לפסיכאטרית מומחית שאחרי 40 דקות של פגישה אמרה שהיא לא רואה מולה ילד על הספקטרום אבל שלפי הסיפורים שסיפרתי לה אז יש מצב אבל שהיא לא רוצה לתייג אותו לשווא ושהיא ממליצה לפי ההתרשמות שלה מהילד כיתה א' רגילה לשנה הבאה ומעקב צמוד של יועצת בית הספר (במקביל אני מחכה להתחיל איתו טיפולים במרכז לבריאות הנפש) וגם קיבלתי הזמנה לוועדת שילוב שבוע הבא (לפני כשבועיים נגשתי לבית הספר וסיפרתי עליו ליועצת המקסימה והיא מייד סידרה לי וועדת שילב בשביל סייעת ואמרה שגם אם לא מוגדר רשמית אולי כן אצליח לקבל לפחות מישהי שתהיה איתו בהפסקות).
לאחרונה אחרי קריאה בהמון מקומות חשבתי שאולי בעצם הוא לא אספרגר ושכל הבעיות שיש לו נובעות בעצם מקושי רציני מאד בויסות התחושתי שכידוע משפיע מאד גם על קושי התנהגותי (זה גם היה החשד של הפסיכיאטרית שהמון מההתנהגויות שלו נובעות מהקשיים בויסות)
בכל הבדיקות עד היום תמיד שאלו אותי אם יש לו טיקים\נפנופי ידיים\תנועות חריגות, תמיד עניתי בשלילה.

בשבועיים האחרונים התחילה אצלו תופעה שקצת מזכירה לי נפנופי ידיים (לפי סרטונים שראיתי עכשיו ביו טיוב)
הוא מחזיק לאחרונה את הידיים מקופלות כלפי מעלה במקום לצידי הגוף (כמו בסרטון שצירפתי בשניות 15-17) אך בלי נפנופים, ובאצבעות יש מן רווחים כאלו כאילו היד תפוסה (קצת מזכיר לי תנועות של מישהו עם פיגור)
בנוסף התחילה לו גם איזו תנועה חזרתית כזאת שכשהידיים מקופלות כמו בסרטון הוא לוקח את המרפקים לאחור וכאילו נותן עם המרפקים מכות קטנות כאלו לספה\כיסא\מה שמאחוריו, זה לא קורה הרבה פעמים ביום, ממש מעט וגם החזרה היא רק פעם או פעמים, כל ענייני הידיים האלו זה משהו שהתחיל שבוע שעבר ודי מטריד אותי.

חשבתי שנפנופי ידיים אצל ילדים בספקטרום מתחילים בגיל צעיר מאד, יש מקרים שהנפנופים מתחילים בגילאים יותר מאוחרים כמו אצלו?
אם הוא התחיל להחזיק ככה את הידיים זה אומר שבקרוב יתחילו נפנופים?
ובקיצור- יש מצב שזה גם חלק מהקושי בויסות או שאם זה התחיל אז אפשר להגיד שהוא 100% בספקטרום האוטיסטי?

תודה מראש על התשובות.


סרטון מיו טיוב-http://www.youtube.com/watch?v=iDuAugAykcc
 

dina199

New member
אני מציעה שבשביל התחלה

תמלאי את השאלון של טוני אטווד . זה לא איבחון רשמי , אבל נותן כיוון טוב להחלטה ללכת לאיבחון .
אף אחד לא יכול לאבחן באינטרנט , אבל קורה הרבה פעמים שקודם מתייגים את האמא כ'היסטרית' ובסוף מתברר שהאמא צדקה והילד באמת הספקטרום . חוץ מזה גם כשיש רק קשיי עיבוד חושי זה לא 'בעיות רגשיות' , אלא דברים פיזיים לחלוטין.
רק איבחון שבודק הרבה פרמטרים יכול לקבוע אם הילד א"ס או לא (לכן רק נפנופי ידיים או טיקים לא מספיקים בתור תכונה בודדת ).
מה שכן ויסות חושי יכול לבוא בכקושי עצמאי ויכול להיות גם כתופעה אחת מהספקטרום (ז"א שוב - רק האיבחון קובע).
ולפי מה שאת מתארת את התופעות שהתחילו - זה יכול להיות תגובה של ויסות חושי, או תגובה ללחצים של סביבה שלא מבינה אותו , או שניהם ביחד.
 
אם אנחנו מדברים על אותו השאלון

אז כבר עניתי עליו בהתפתחות הילד ואצל הפסיכיאטרית וזה לא יצא לגמרי וודאי.
יש לך קישור לשאלון שאת מדברת עליו שאני אראה אם זה אותו אחד?

ברור לי שאי אפשר לאבחן כאן, השאלה שלי בגדול היתה על העניין הזה עם הידיים, רציתי רק לדעת אם זה יכול לנבוע גם ממקומות שלא בהכרח קשורים לספקטרום האוטיסטי,
הבנתי ממך שכנראה שכן ושזה לא משהו מחייב שמופיע אך ורק אצל אוטיסטים.

לגבי ויסות ועיבוד חושי- בוודאי שזה משפיע ובגדול גם על כל הצד ההתנהגותי והרגשי, המקור הוא הקושי בויסות אבל התוצאה יכולה להתבטא בקושי התנהגותי.
 

dina199

New member
אני לא בטוחה שזה אותו שאלון

כי הוא בעיקרון לבית ספר יסודי אז לא נראה שבהתפחות הילד משתמשים בו. השאלון גם לא אומר שום דבר ודאי (רק ממליץ לפנות לאיבחון מקצועי) . אבל אם יש 70 אחוז התאמה זה כבר כיוון יותר רציני.
העניין עם הידיים יכול לנבוע מדברים שלא קשורים בספקטרום , אבל מה זה משנה ?
הוא יכול לנבוע מקשיים בויסות חושי והקשיים האלה יכולים להיות עצמאיים או בתוך הספקטרום.
ומאוד חשוב לדעת מה הסיבה ומה התוצאה . ברור שאם יש משהו לא נעים ו/או בלתי נסבל מבחינה עבוד חושי (זו הסיבה) אז התוצאה יהיו בעיות רגשיות והתנהגותיות (הרי רק כך אפשר לזהות שמשהו מפריע לילד). מה שמפריע לי אישית שהרבה פעמים פסיכולוגים פותרים הכל ב'בעיות רגשיות' כסיבה ולא כתוצאה.
 
זה אכן לא אותו השאלון

דפדפתי בו קצת ומכיוון שהוא עדיין בגן חובה באמת קשה לי לענות שם על השאלות.
 

dina199

New member
הילד כבר בן 6 לכן לדעתי אפשר לנסות לענות.

הרי זה לא במקום איבחון מקצועי , זה רק כיוון .
לגבי מקומות קשים את יכולה לחשוב 'מה לדעתך יכול לקרות במצב הזה'
 

AutismTimesTwo

New member
דעה והמלצה

זה לא חשוב כל כך אם הוא 100% בספקטרום או 4%, החשוב הוא לטפל. עניין של טיקים, בעיות רגשיות וגם בעיות בויסות עשוי לנבוע ממקורות אחרים, והעניין הגדול בספקטרום הוא עניין חברתי - לא ציינת האם הילד תקשורתי, אוהב חברה, מבין סיטואציות חברתיות, יש לו חברים - אם התשובות לכל אלה חיוביות (בעבר לפחות) זה יש ספק אם הוא בספקטרום.

לגבי הויסות התחושתי - זה משהו שמטפלים בו בשני כיוונים : האחד דרך מרפאה בעיסוק, ואני ממליץ לך כבר היום למצוא מישהי שתעבוד איתו קצת וגם תנסה להבין מאיפה זה בא.
העניין השני והיותר משמעותי לדעתי זה להבין שמצב של ילד שמתדרדר, לא קורה סתם. יש איזשהו משהו שגורם לילד להתדרדר. זה יכול להיות הצטברות רעלים בגוף, זה יכול להיות אחת המערכות בגוף שהפסיקה לתפקד (חלקית כמובן) בגלל מתח נפשי או כל תופעה אחרת. חשוב מאוד מאוד שתאבחני את זה במיידי, ותטפלי כדי שהמצב לא יחמיר עוד. אל תחשבי שזו גזירת שמיים - הרבה פעמים זה עשוי להיות משהו קל. קבעי לך כבר היום תור לאבחון עם ביקום (רפואת תדרים) עם הילד, זו בדיקה לא כואבת בכלל ולא פולשנית ויש סיכוי לא רע בכלל שבפגישה אחת תדעי מה השתבש, יש גם סיכוי שתדעי מה לעשות עם זה. זה גם סה"כ לא יקר הסיפור הזה (כי זה לא הרבה פגישות, בדרך כלל פגישות בודדות).

בהצלחה רבה.
 
ברור שהכי חשוב לטפל!

וכאן טמונה הבעיה...
מבחינה כלכלית ממש אין לי כסף לטיפולים פרטיים.
בבריאות הנפש מטפלים אצלנו אך ורק מכיתה א' ומעלה והתורים הם בערך חצי שנה, התעקשתי שירשמו אותנו כבר עכשיו כדי שברגע שהוא יתחיל כיתה א' הוא כבר יוכל להתחיל להיות מטופל שם, הם הסכימו אבל עדיין צריך לחכות עד שיהיה בבית הספר ועד שיתפנה תור.
בהתפתחות הילד כבר שנתיים שלא נותנים לו ריפוי בעיסוק, בהתחלה טענו שכבר לא צריך (היה מטופל בגיל 3 וחצי) ויש עדיפות לפיזיותרפיה, אני כל הזמן מנסה להשיג אותם ולהתעקש שיתנו לו ריפוי בעיסוק, הבעיה היא שהרופאה החכמה שיושבת שם טוענת שאין לו שום בעיה בויסות ושהכל זה תוצאה של בעיות רגשיות (לעומת הפסיכיאטרית שטוענת בדיוק ההפך- שהכל נובע בגלל קושי עצום בויסות).
בשיחה האחרונה עם התפתחות הילד מסתבר שבגלל שאמרתי לפקידה שתדבר עם הרופאה ושתיצור איתי קשר כי אני רוצה ריפוי בעיסוק במקום פיזיותרפיה עליה הרופאה המליצה באבחון האחרון אז..הם ביטלו לי את ההמתנה לתור לפיזיותרפיה! (המתנה של 3 חודשים אבל לא טרחו לתת לי מרב"ע במקום).

לגבי העניין החברתי והתקשורתי הוא די מבלבל, הוא מדבר יפה מאד, מעבר לבני גילו, רמה קוגנטיבית גם מעבר לגילו, אין בעיה של קשר עין, בעל חוש הומור, נראה לי שהוא די מבין סיטואציות חברתיות פשוט לא שם עליהן :) הוא מאד עקשן והכל אצלו זה MY WAY OR NO WAY , הוא לא ממש חברתי ובטח לא כשזה בקבוצה של יותר מילד-שניים בגן הוא תמיד נדבק לילדה אחת, רק היא חברה שלו מבחינתו ורק אותה הוא אוהב, מידי פעם הוא משחק טיפה עם אחרים אבל בגדול את רוב הילדים הוא לא אוהב כי הם משעממים\מעצבנים\צעקנים\מרביצנים\וואט אבר, היו ילדים שרצו לבוא אליו מידי פעם, בדרך כלל הוא לא רצה אבל גם כשהסכים לא ממש שיתף ולא נתן לגעת במשחקים שלו ובסוף הם התייאשו והפסיקו לבקש לבוא, יש ילדה אחת שהיא שכנה ואיתה הוא די מסתדר, הם מבלים הרבה ביחד אז הוא כן טיפה נותן לה לשחק במשחקים שלו אבל בצורה מאד מוגבלת ורק באלו שהוא פחות אוהב.
יש לו דמיון מאד מאד עשיר (גם עפ"י הפסיכיאטרית) אבל קשה לי לשחק איתו בדמויות כשהוא מבקש כי לא משנה איך אני אשחק או מה אגיד זה לא טוב והוא ממציא גם בשבילי מה הדמויות צריכות לעשות או להגיד, הוא לגמרי שולטת במשחק ולא ממש נותן לי להשתתף ולדמיין לבד למרות שהוא תמיד מתחנן שאבוא לשחק איתו.
בעבר הרחוק מאד העדיף מבוגרים\ילדים גדולים ממנו, היום הוא יעדיף לשחק עם ילד (בעיקר ילדות) בגילו.
עם חוקי הגן אין לו בעיה והוא משתתף יפה במפגשים אבל עם חוקים של משחקים יש לו בעיה והוא תמיד ישנה אותם באמצע אם הוא יראה שהוא עומד להפסיד.

רפואת תדרים אין באזור שלנו ואני גם לא ניידת והסיכוי שהוא ישתף פעולה אפסי (חרדה מרופאים).
אם זה היה כל כך פשוט הייתי נותנת לו את התרופה נגד חרדה שהפסיכיאטרית המליצה עליה אבל הוא לא לוקח שום סוג של תרופה בשום מצב ואי אפשר להחביא לו תרופות בכלום כי הוא מוכן לשתות אך ורק מים וגם האוכל שלו מאד מאד מצומצם וכזה שאי אפשר להחביא בו.
 

dina199

New member
אני לא רואה בתאור שלך

את ה'בעיות הרגשיותי שה'רופאה החכמה' ראתה.

ולפי הסעיף התקשורתי והחברתי הוא יכול להתאים גם ל PDD וגם ל NVLD
 
אה כי לא תיארתי הכל :)

רק על מה שהוא שאל אותי לגבי קשיי תקשורת :)

בגדול- יש לו כל מיני חרדות, טקסים, OCD, לא אוכל כלום, היה מבקש חיתול לקקי עד גיל מאד! מאוחר, לא עצמאי בלבוש ובשירותים, עקשן ברמות הסטריות וכו'...

מה זה NVLD?

ברור לי שלפי הבעיות הוא יכול להתאים לPDD אבל אולי הוא גם יכול להתאים ל"סתם" קושי מטורף בעיבוד החושי, כאן כל התהיה שלי...
 
קושי מטורף בעיבוד החושי

זה די מקביל לספקטרום, אני לא רואה הבדל בין שני הדברים האלו. כי מה שיוצר קשיים ובעיות תקשורת אצל ילדי הספקטרום זה בדיוק קושי מטורף בעיבוד החושי. ההבדל היחיד בין שני אבחנות אלו היא שאם יאובחן עם קושי מטורף בעיבוד החושי לא יקבל עזרה ואם יאובחן בספקטרום יקבל עזרה מערכתית.
לגבי תנועת הידיים אני חושבת שזה אופייני בעיקר לילדי הספקטרום. זה יכול להופיע בכל גיל, אפילו בגיל ההתבגרות כי ויסות ועיבוד חושי כל הזמן עובר שינויים. זה קשור מאוד גם למצב הרגשי, כלומר זה יכול להופיע יותר כאשר ילד מוטרד ממשהו.
 
אוקיי התשובה שלך נשמעת הגיונית

עכשיו זה מסתדר לי מה שניסיתי להבין:)
תודה.

חוץ מזה שאני לא מצליחה לחשוב על שום שינוי שקרה בזמן האחרון בבית או בגן, לפחות לא משהו שראיתי או שהילד דיווח עליו.
 

dina199

New member
שינוי יכול להיות גם אם הילד לא דיווח

וכזה שבעיני כל העולם נראה ממש שולי ובעיניו 'סוף העולם'.
 

dina199

New member
כל מה שהוספת מוסיף לחשדות של PDD .

לכן מצב נראה לי יותר רציני מלפתור את זנ ע"י 'בעיות רגשיות'.
'עקשן ברמה היסטרית' (ועל עניין העקשנות חזרת כמה פעמים
) זה סממן מאוד חזק וכנראה מעבר ל'רק' ויסות חושי
 
למעלה