מי מחנך בבית של סבא וסבתא?

מי מחנך בבית של סבא וסבתא?

לבקשת פרפרית - מעלה גם כאן סוגיה שמטרידה אותי (איך לשמור על הדרך שלי בבית שהוא לא שלי, בלי לפגוע באף אחד) ----------- ------------- חמי וחמותי אנשים מקסימים וחמים, קשורים מאד לנכדים, ומארחים אותנו מכל הלב בערך פעם בשבועיים לשבת. לרוב אנחנו מגיעים בשעות אחה"צ ביום שישי ועוזבים בשבת בצהרים. חמותי מאד קפדנית בענייני נקיון והגיינה אישית וגם חשוב לה מאד שהילדים יאכלו. היא כל הזמן שואלת אותם אם הם רעבים. אם הם עונים שלא, היא שואלת " אז משה, מה לחמם לך?" הוא חוזר ואומר שהוא לא רעב, והיא בשלה: "אז לחמם לך מרק? רוצה עוף? לפתוח לך אבוקדו?" בבית לימדנו את הילדים להפסיק לאכול כשהבטן שבעה, ושאוכלים לפי תחושת הרעב (ולא, נניח, כי השעה אחת). כנ"ל לגבי מקלחת. ילד שקם מאוחר בשבת, רבץ בבית כמה שעות ויוצא לנסיעה - מבחינתי ממש לא חייב להתקלח. היא חוזרת ומבקשת מאיתנו שוב ושוב שנקלח את הילדים. הסברנו שאנחנו מקלחים בערב בבית. היא בכל זאת עושה מצדה כל מאמץ לקלח את הילדים. שני הגדולים, בני 5 ו-7 הם כבר ילדים עצמאיים, יודעים להתקלח לבד (לבן החמש אני רק חופפת את הראש), ופשוט מסרבים להצעות שלה. אין לה סמכות לאכוף עליהם להתקלח בלי הגיבוי שלנו, והיא מתמרמרת באוזננו על החינוך הקלוקל שאנחנו נותנים לילדים בענייני הגיינה (בעינינו מקלחת כל ערב זה לגמרי מספיק). כנ"ל בענייני אוכל. אין אצלנו "אבל תאכל עוד ביס" או "אבל אכלת נורא מעט" או "תגמור מהצלחת". מי ששבע רשאי לקום מיד מהשולחן ולפנות לעיסוקיו, אלא אם מתחשק לו להישאר ולשבת עם כולם (הם המון פעמים נשארים). בגלל שהחינוך שלנו כל כך שונה, לפעמים השאלות החוזרות שלה בענייני אוכל מרגיזות אותם והם עונים לא יפה. הסברתי וגם הענשתי. מותר להם לומר לא כמה שהם רוצים, אבל בצורה מנומסת. גם כאן נמתחת עלינו ביקורת (שאנחנו לא דואגים להאכיל את הילדים). ובפעם האחרונה שהיינו שם חמי אמר לילדים - בבית שלי תתנהגו לפי הכללים שלי. אני כבר מזמן (מזמן) לא מעירה על כמויות הסוכר שהם נותנים לילדים (ובכלל זה שתיה ממותקת שמוקצה מחמת מיאוס אצלי). אז מי מחנך אצל סבא וסבתא? מצד אחד, לא רוצה 'לשים עליהם פס', מצד שני - לא אכריח ילד לאכול (גם אין לי מושג אם בכלל אפשר או איך עושים את זה) ולא אקלח ילד בן 5 בכוח 4 שעות אחרי שקם נקי מהשינה. אני נותנת לילדים שלי אוטונומיה על גופם עד גבול מסוים,
 

mykal

New member
לפני תגובה, שתי שאלות,

1)איפה בעלך בתמונה/תגובה למה שמתנהל אצלם?
2)האם את נעלבת מהביקורת עליכם? או סתם לא אוהבת את ההתנהלות?

ומה אני הייתי עושה?!
לא מתערבת, נותנת להם להתנהל בדרכם --כי לשנות אותם לא תצליחו,
זה רק יכנס לעימות.אל תתיחסי לביקורת שלהם, בליבך תדעי שאתם שונים,
ותאמיני לי גם הילדים יודעים שזה כך מתנהל בבית של סבא וסבתא,
ושזה שונה מאיך שמתנהלים החיים אצל ההורים.
אבל, מאחר ואת לא מחנכת שם והחמים שלך קובעים, אל תחנכי
את הילדים שלך איך לענות להם ואיך להגיב ולדבר,
זה שייך לשם ולא באחריותך.
את לא רוצה לקלח--תגידי מצטערת לא מתאים לי עכשיו, זה יהיה בבית שלנו,
בלי לכעוס, בלי להעלב, בלי להתוכח.

חבל לי עליהם כי היא רוצה לתת ולפנק בדרכה, והעומס והדוחק
שהם יוצרים, יגרמו לילדים לכשיגדלו לסרב להגיע.
כ"כ מרחמת על סבתא וסבא כאלה.
 
לגבי אוכל זה לא "חינוך". זה בריאות.

ואת ובן זוגך האחראים הבלעדיים על הבריאות של הילדים.

נניח חמותך היתה חושבת שנכון לתת לילד לעשן סיגריות, מישהו היה מעלה על דעתו לאמר לך "בבית שלי אני מחליט, ובבית הזה מעשנים"?

תתפסי אותם לשיחה. תראי להם את הפרסומים שיוצאים כל הזמן, על הסכנות שבאכילה מרובה, ובפרט באכילת סוכרים. הבעיה שגם אם זה רק פעם בשבועיים, זה גורם נזק. אפשר להראות להם מה הצ'ופרים שאת מרשה, ולבקש שייקנו את אלה. נניח שתיה מהזן הפחות מזיק (מיץ פרי ללא תוספת סוכר, למשל). או עוגיות ולא סוכריות.

לגבי מקלחת - אני מסכימה איתך שהמקלחת הזאת לא באמת נחוצה. אבל דווקא כאן אפשר להתפשר. לא ייגרם לילדים שום נזק אם יתקלחו אצל סבתא. תסבירי להם שזה חשוב לסבתא. גם אם אנחנו לא לגמרי מבינים את זה - אז צריך להתחשב. כמו שאצל סבתא לא מסתובבים יחפים, או לא שמים רגליים על שולחן, או כל מיני כאלה. שיתקלחו 10 דקות. לא כזה סיפור.
 

עדיקים

Active member
חינוך אצל סבא וסבתא

גם ההורים של בעלי אוהבים להציע אוכל כל הזמן כשאנחנו אצלם.
גם לילדים וגם לנו. זה מתחיל בארוחה, עובר לקינוחים- פירות, עוגיות חטיפים וממתקים לילדים.
למזלי הילדים שלי יודעים להגיד לא כשלא רוצים למרות שהם ממשיכים להציע ומתבאסים אם הילדים לא רוצים.
אני מסבירה להורים שהילדים שלי יודעים מתי הם רוצים וזו בחירה שלהם.
אני לא מחנכת הילדים לגבי מתוקים/חטיפים כשהם אצל סבא וסבתא. הם באים להתפנק והם המפנקים. אני לא רואה שום דבר רע בלהתפנק אצלהם. הלוואי ולי היו סבא וסבתא מפנקים כאלה. גם אם הדרך שלהם בלפנק מלאה בנדנודים ומאכלים פחות בריאים.
האם הילדים אוכלים יותר בגלל שמציקים להם או שזה מפריע לכם ההערות שלהם יותר ממה שזה מפריע לילדים?
לגבי העברת הביקורת על ההורות, גם אני סופגת הרבה הערות מההורים של האיש על החינוך של היום ואיך שהם חינכו את הילדים וכו. אני למדתי להקשיב, לא להגיב לסנן ולעבור הלאה. כשאני יוצאת משם מלאה מצלצלת לחברה מקטרת וממשיכה.
בנושא המקלחות, האם הילדים רוצים/לא רוצים להתקלח? אם מתקלחים אצלם אפשר לוותר על מקלחת בערב. השאלה כמה צריך לשכנע אותם כדי שיתקלחו שם. אם זה מה שעושה לה טוב והילדים רוצים הייתי זורמת עם זה.
 

נומלה

New member
דבר אחד אל תעשי בשום אופן

אל "תתפסי אותה לשיחה" לא בבית. לא בבית קפה ולא בשום מקום. תתפסי את הבן שלה לשיחה ותבררי אם אתם רואים עין בעין. אם כן, שהוא ידבר עם אמא שלו בצורה סמכותית.
כרגע לא ברור לי בכלל שזה המצב. הבנת הנקרא שלי שבבית הוא מסכים לכללים שלך כי את לוקחת על עצמך לדאוג לתנאים, אבל זה סיפור שלך ולא שלו.
 

mykal

New member


 
אין שום טעם לדבר עם סבא וסבתא

בעבר, כשעוד הייתי מבקשת פחות מתוק, הם היו כל כך נעלבים, והעוד סוכר פשוט לא שווה לי את העכרת האוירה. גם אני אכלתי יותר ממתקים אצל סבא וסבתא. ואני לא חושבת שתפקידם לחנך את הילדים שלי, רק להרעיף עליהם אהבה, ליהנות מהם ולפנק אותם. הבעיה היא לא אני או בעלי (שיש לנו השקפה חינוכית אחרת משלהם) , אלא שהילדים גדלים, והם כבר לא רוצים שסבתא תאכיל אותם (ממש לתוך הפה, מבחינתה, כמה שיותר, היא שואבת מזה סיפוק עצום), ומעצבן אותם אם היא משגעת אותם בעניין המקלחות, ויוצא שכל היום הם נשאלים מה הם רוצים לאכול, ממש ללא הפוגה, וזה באמת מנדנד, ואין שום דרך בעולם לעצור את זה, וזה קצת ממאיס עליהם את השהות שם. זה מה שבאמת באמת עצוב לי. לאחרונה היא התעניינה מה לקנות לילדים (לרוב קונה להם בגדים חגיגיים ונעליים) ודיברנו על משחקים חדשים. אנחנו מביאים משחקים מהבית, וקנינו כמה כפולים שיהיו אצלם. היא אמרה שתקנה עוד כמה. אבל היא לרוב לא משחקת איתם או קוראת להם סיפור, או צופה איתם בסרט, באיזשהוא אופן היא יותר מרוכזת בצד הפיזי של הגידול. לתחושתי היא מאד מחוברת לשלב הינקות, וקשה לה יותר כשהם גדלים והופכים למורכבים ובעלי דעה עצמאית.
 
אצלנו זה דומה. ואכן - זה לא משתפר. להיפך.

הכל סביב אוכל, וללא הפסקה. ובלי להקשיב ל"לא".

כשהילדות היו קטנות אמרתי לבו זוגי שכשהן יהיו גדולות ויוכלו "להחליט על עצמן" - הן לא ירצו לבקר אצל סבתא. הן ילדות טובות, וכשאנחנו אומרים "נוסעים לסבתא" הן באות בלי להתלונן. אבל לא נהנות מזה. זו סבתא שהיא "מטלה". צריך להיות מנומסים אליה, אבל לא נהנים מזה.

חבל שחמותך לא מבינה את זה עכשו, אבל אני קצת פסימית.

אולי תנסי לעודד אותה לשחק עם הילדים? גיסתי היתה יושבת עם הילדים שלה ועם חמותי לשחק ביחד משחקי קופסא. בכמה פעמים שאני ניסיתי זה לא הצליח (אבל האמת שלא מאד ניסיתי. היה לי יותר כיף לשחק רק עם בנותיי, ולכן כשהיא אמרה שהיא לא רוצה להצטרף, לא ממש התעקשתי)
 
לגבי המקלחת די מסכימה עם חמך, וכל שבועיים סופ"ש שלם

מחוץ לבית לדעתי זה המון,היית מגיעה פעם ב3/4 שבועות
 
אני דואגת לעתיד הקשר

כי האוכל והמקלחת והנקיון (היא כ-ל הזמן מנקה סביבם) הם לא לב העניין. גם סבתא שלי מאד אהבה להאכיל אותי, אבל אני באמת אהבתי לאכול אצלה, והיא אף פעם לא הציקה, רק בישלה והציעה, והיא לא היתה משחקת איתי הרבה, אלא מדברת איתי המון ונורא אהבתי לבוא אליה. חמי לעומתה מאד חברמן, משחק עם הילדים ומתבדח איתם, ולוקח אותם לכל מיני אטרקציות. ועל אף מאמצי הכנים לא להגיד מילה, הילדים כמובן יודעים שבעיני להציע אוכל ברצף מבוקר עד לילה זה מיותר. והגדולה שלי כבר אומרת בפה מלא שאין לה כוח שסבתא תציק לה עם האוכל, ושלא בא לה לנסוע בגלל זה. ביקשתי מבעלי שיגיד לה משהו, והוא אמר שפשוט אין שום טעם. היא תיעלב + כלום לא ישתנה, וחוץ מהעלבון הכל ימשיך אותו הדבר. כך שאין מה לעשות חוץ מלהתאים את המינונים, ובאמת הפחתנו את תדירות הנסיעות, ומדי פעם רק הקטנה, שמאד מאד קשורה לסבא וסבתא, נוסעת אליהם.
 

ayaht

New member
קשה לי להאמין שיהיה קשר

כרגע הילדים שלך בין הפטיש לסדן.
מציקים להם, מעיקים עליהם ואם הם יענו לא יפה אז הם יצאו לא בסדר.

אם תשאלי אותם לאן בא להם ללכת, הם בטח לא יגידו שלשם.

אין לי פתרונות קסם.
זה מצב עגום שקורה הרבה.
רצון טוב מעורב במאבקי שליטה סמויים.

בכל מקרה, חינוך הילדים זה תפקיד של ההורים.
חינכתם היטב.
אין סיבה לאכול אם לא רוצים ולא רעבים.

אל תפקירו את הילדים שלכם להתמודד לבדם עם מצב כזה שבו מבוגרים אחרים מפעילים עליהם מניפולציות בצורה כזאת.
אל תתביישי להעמיד את הסבתא במקום ולצאת הרעה.
גם במחיר של עימות.
 
מסכימה..העניין הוא השליטה והאוכל והמקלחת הם רק הסימנים..

גם לדעתי על המקלחת אפשר איכשהו להתפשר אבל אם הילדים אוכלים אצלה ארוחה, האם היא ממשיכה להציק להם גם לאחר מכן?..
אם לא, אולי בימים בהם אתם באים אליה, תבואו בשעות שאתם אוכלים בהם וככה הילדים יאכלו אצלה..אם זה לא עוזר אז על זה כבר לא הייתי מתפשרת.
&nbsp
אני גם חושבת שבעלך צריך לדבר איתה ולהבהיר לה שזאת התנהלות לא מקובלת.
ראיתי ששאלו אותך כמה פעמים מהי עמדתו של בעלך אך לא ראיתי את שענית...
 

mykal

New member
אל תדאגי לעתיד,

הסבתא אמורה לדאוג לעתיד הקשר.
קשר בין אנשים, גם אם הוא בינדורי, גם עם משפחה בכל קרבה,
זו דינמיקה בינאישית.
אם אין תקשורת טובה ואם אין נעימות--הילדים לא ישמרו בשבילך על הקשר איתם,
לדבר איתה ולהתעמת לא כדאי כי יש לזה השלכות עתידיות,
גם על המשפחה המצומצמת.
כן הייתי אומרת לה, פעם כשהיא מנדנדת להם, כלוחשת לה סוד--
תפסיקי להציע להם לאכול, הם שבעים--אם יהיו רעבים יבקשו--
ובגלל שאת לא מפסיקה--הם לא רוצים לבוא----
אולי זה "יטלטל" את החשיבה וההתנהלות שלה---ותנסה לשנות.
וביניננו--אם לא נעים להם--אז גם לא תוכלי לחייב קשר.
את זה ראוי להסביר גם לבעלך, ולהציע לו לדבר עם אבא שלו שישפיע על אשתו,יכול להיות שדרך עוקפת יכולה להיות יעילה יותר מאמירה ישירה.
 
אי אפשר

היא לא מקשיבה לבעלה, או לבן שלה. ובטח לא לי. בהקשרים של האוכל. כשהם מבקרים אצלנו לרוב אני יורדת עם חמי, בעלי והילדים, והיא נשארת בבית 'לארגן'. זה נותן לה יותר סיפוק מלצאת ולהסתובב, ומשאיר את עיקר הקשר ברמה של המון אהבה והמון דאגה - אבל בלי תקשורת משוכללת יותר. והם כבר גדולים מדי לזה. לא צריכים שיאכילו אותם, לא שיקלחו, לא שילבישו - ואם פעם הם רוצים עזרה במשהו (נניח, מאד עייפים) - יש להם פה והם יודעים לבקש. בעלי לגמרי איתי, אבל יודע שלא ניתן לשנות אותה. מקווה שהמשחקים החדשים יעזרו במשהו להרחיק אותה מהאוכל והנקיונות, כי עד כמה שאני, כילדה, אהבתי לאכול, זה אף פעם לא היה דבר במיוחד מרכזי עבורי, וגם חביתה עם גבינה וסלט השביעו אותי יופי.
 

mykal

New member
אם זה המצב,

תני לה להנות מההרגשה של "הדואגת"
ומצאתם דרך לבלות בלי ניגוסים לפרק זמן.
אבל תבלמי את הילדים מלהתנגד. תני להם חופש פעולה.
להפך, תעזרי להם לענות ולא בחוצפה. אולי אפילו בהתחנפות. כמו:
"סבתא תודה את כ"כ מתאמצת, אבל אני לא מסוגל/ת להכניס
אפילו פירור לפה. אחרת אקיא" וכדו'
ישדרך שלהם שמותר להם להגיב בהתנגדות. זה יותר בריא ונכון.
 

La Milagrosa

New member
כל סוף שבוע שני אתם אצלם? נשמע סיוט.

זו תכיפות הרבה יותר מדי גבוהה בשביל לצפות שהם לא ירגישו שיש להם זכות לדרוש מכם להתנהג באופן שמתאים להם.
אני לא מבינה, למה כל סוף שבוע שני אתם נוסעים אליהם? זה לא מעצבן אותך?
 
למעלה