הנכים לא סולקו ממרתון טבריה
קראתי את התגובות של חברי הפורום, וברצוני להבהיר את עמדת איגוד האתלטיקה וכן להביא את החלופות, כפי שהציע איגוד האתלטיקה ועליהם הוסכם עם התאחדות הנכים. 1. מרתון טבריה הינו מרוץ בינלאומי, אשר החל כאליפות ישראל בשנת 1977 כריצת מרתון בלבד וכך נמשך לאורך שנים. 2. מרתון טבריה, הוא המרתון היחיד במדינת ישראל המוכר כאירוע בינלאומי על-ידי התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF), לצורך קביעת קריטריון למשחקים האולימפיים ולאליפויות עולם באתלטיקה. 3. איגוד האתלטיקה פועל רבות לשילוב נכים בתחרויות שאותן הוא מארגן לאורך השנה, ובהן גם מרוץ ספיישל אולימפיק במסגרת אליפות ישראל המרכזית באתלטיקה, מאפשר שיתוף ספורטאים נכים בתחרויות הזמנה במקצועות ריצה קפיצה וזריקה, וכן השתתפות במרוץ אופני יד במסגרת אליפות ישראל בחצי מרתון. בכל האירועים האלו, איגוד האתלטיקה נקט באמצעכים מגוונים כדי לשמור על בטיחותם של המשתתפים. 4. איגוד האתלטיקה דאג לשלב במרתון טבריה מקצה לכיסאות גלגלים, אשר עם השנים התפתח המקצה לאופני יד. 5. בשל תאונות שאירעו, בין רוכבי אופני יד לבין רצים (לדוגמא, באליפות ישראל בחצי מרתון בית-שאן פגע רוכב אופני יד בשני הרצים המובילים וכתוצאה מכך פונה אחד מהם לבית חולים ונזקק לטיפול רפואי. גם במרוץ עין גדי פגע רוכב אופני יד באשה אשר פונתה לטיפול רפואי ואושפזה בבית חולים), בשל מצבי כמעט תאונה במרתון טבריה האחרון, ולנוכח ההשתתפות המסיבית של רצים הצפויה במרתון הקרוב, החליטה הועדה המארגנת של מרתון טבריה לבטל את מרוץ אופני היד, ובטרם קבלת ההחלטה התקיימה שיחה (כשבועיים לאחר המרתון האחרון בטבריה) עם התאחדות הנכים, אשר גילו הבנה לנושא. 6. איגוד האתלטיקה רואה סכנה בטיחותית בקיום מרוץ אופני יד (אשר נחשבים כמו אופניים) בתוך מרוץ ריצה, באופן המסכן ממשית את ביטחונם של הרצים. 7. איגוד האתלטיקה לא מוכן לסכן חיי אדם, ולהמתין לתאונה הפיזית הראשונה שתקרה בטבריה, ולהסביר בדיעבד "אבל אמרנו". יודגש כי אין לאיגוד האתלטיקה כמובן כל כוונה לפגוע בציבור הנכים, אולם שיקולי בטיחות הם אלו שהניעו את האיגוד לנקוט במדיניות חדשה. 8. איגוד האתלטיקה קיים ישיבה (9.11.10) עם מנכ"ל איגוד הנכים מר רון בולוטין, ובמסגרת פגישה זו סוכם, שרוכבי אופני היד יוכלו לקיים מקצה למרחק חצי מרתון, על מסלול היקפי שבו לא מצויים רצים בו זמנית, ובכך אין סכנה לחיי אדם. עוד סוכם שבתיאום עם המשטרה יוכלו אופני היד להמשיך כברת דרך של עוד מספר קילומטרים היכן שהכביש יהיה סגור לתנועת רכבים ולאפשר מרחק מרתון. הסכם זה שריר וקיים בין התאחדות הנכים לבין איגוד האתלטיקה, ואף הובא לידיעת מינהל הספורט. חלופה זו מאפשרת למשתתפי אופני היד לזנק מנקודת הזינוק של כלל רצי המרתון ולהשתתף בהפנניג. 9. איגוד האתלטיקה מבקש להדגיש שההחלטה על ביטול מקצה אופני יד התקבלה אך ורק משיקול בטיחותי, שכן מסלול המרוץ הינו הלוך וחזור (הרצים רצים פנים מול פנים) ולא ניתן לאפשר תנועת רוכבי אופני יד (המלווים גם על-ידי אופניים) בתוך המסלול כאשר מתוכננים להיות כ-2000 רצים על המסלול (מספר כפול מאשתקד). להבדיל מהמרתונים הגדולים בעולם שצוינו כאן בפורום, שבהן המסלול הוא היקפי. 10. עוד יצוין שרוחב המסלול לא מאפשר זאת מבחינה בטיחותית. האיגוד אף בדק חלופות עבור מרוצי אופני יד, ואף נתן דוגמאות שלעיל ולהלן. 11. חלופה נוספת שניתנה לאופני היד (בנוסף לכתוב מטה) היא קיום מקצה אופני יד במסגרת מרוץ הגולדנרינג, המתקיים סביב הכנרת, ב-26.3.2011. 12. במקביל בדקתי חלופות עבור הספורטאים המשתתפים במרוצי אופני יד, כלהלן: א. קיימתי שיחה עם מנכ"ל איגוד האופניים, אשר מציע אפשרות לספורטאי אופני היד, להשתתף במרוצים ואף מעמיד לכך מקצים מיוחדים לאופני היד. להלן קישור לדוגמא, ובו ניתן להשתתף באליפות ישראל באופני יד. לדברי מנכ"ל איגוד האופניים, אף אחד מספורטאי אופני היד אינו מגיע ליטול חלק במרוצים של איגוד האופניים.
http://www.ofanaim.org.il/vf/Race/Regulations/335/תקנון אליפות ישראל כביש 2010.pdf ב. יש 6 מרוצים בקלנדר השנתי של איגוד האופניים, אשר בהם משובצים דרך קבע מקצי אופני יד, אך בפועל אין הענות. ג. איגוד האופניים מוכן לבדוק אפשרות לקיים מקצה מיוחד למרחק מרתון עבור אופני יד. 13. איגוד האתלטיקה מוכן לשתף פעולה עם כל נושא שיסייע בקידום ספורט הנכים ופועל מזה שנים בנושא זה, כפי שעושה בכל הזמנים. בברכה, ז'ק כהן מזכ"ל איגוד האתלטיקה בישראל