מה מסמל עבורכן/ם יותר מכל את....

טומי*

New member
מה מסמל עבורכן/ם יותר מכל את....

הונגריה? האם זה מבנה מסוים ו/או גשר? האם מדובר על זכרונות ילדות? מה עולה בדעתכן/ם דבר ראשון שאומרים הונגריה? זכרון השואה? השפה האוכל? ומה שמעניין במיוחד, מה חושבות/ים בנות/י הדור השני...שלישי? זה לא סקר שבת שלום!
 

evike

Active member
מנהל
אצלי הונגריה זה הדונה

היינו שם המון, בשפל, בגאות (אחותי כמעט טבעה שם, הספור בפעם אחרת). בגשם ובסופות ברקים ורעמים. בכלל, כשאני נוסעת בר"ג בהמשך ביאליק בואכה ת"א, על גשר ההלכה, ורואים את נחל איילון מלמעלה, עם הבטון בצדדים, אני משום מה, תמיד נזכרת באחד מהחופים של הדונה, ליד איזה מבנה של משהו כמו חברת חשמל. זה כמובן זכרון ילדות. וגם היערות שבהן טילנו בימי ראשון, והריח המיוחד שלהם, נשאר לי בזכרון. וכמו לך, מבחינת התמונות, זה כמובן המבנה המפואר של הפרלמנט.
 

agibagi

New member
הונגריה אצלי NO1. תרבות !

אין כמו התרבות, תאטראות, ספרים, מוזיקה,ספורט, אוכל... אני נולדתי בבודפשט לכן אני משוחדת, אוהבת את העיר הזאת. בילדותי בקייץ ביליתי בכפר ליד הנהר טיסה, משם יש לי זכרונות נעימים .20 שנה גרתי בבית הראשון בצד פשט ליד האי-מרגרגט הספורט בסופי שבוע היה טיול רגלי לאי.גם הפרלמאנט היה קרוב אבל אהבתי במיוחד ללכת ל-LIGET למוזאונים, לבריכה . השפה ההונגרית משפיע עליי חזק, אהבתי ואוהבת שירה,מוזיקה... כבר קניתי כרטיסים לערב אופרטה .ילדיי לא יודעים הונגרית וגם לא מתעיינים בתרבות ובארץ ההונגרי וחבל. אבל את האוכל ההונגרי כן אוהבים. אוכל הונגרי
משאיר טעם של עוד... גם התרבות...רוצה עוד ועוד...
 

DGL242

New member
הונגריה בשבילי זו אמא שלי אם אני

נמצאת באיזה מקום ואנשים מדברים הונגרית נעמדות לי האוזניים כרגע אני מכינה שניצל וינאי שאמא שלי תמיד הכינה.לגבי הדור השלישי הילדים שלי יותר רוסים מאשר הונגרים . אבא שלי היה רוסי וגם האיש שלי רוסי אבל אם תשאלו אותם מאיזה מוצא ההורים ללא היסוס הונגריה. על הקטע הרוסי שלהם לא רוצים בכלל לשמוע.
 

עב

New member
תשובה של שני דורות

דור ההורים הורי אמרו שלעולם לא יבקרו בהונגריה ואף על פי כן נסעו לשם ב - 1986. בסוף האלבום הם כתבו כך: "הונגריה מומלצת לכל מי שהם: 1. דוברי הונגרית 2. חיים בתרבות ההונגרית 3. רוצים לאכול הרבה 4. אינם רגישים לגבי העבר" אז אני מסיקה שהונגריה להורי היא השפה, התרבות, האוכל וכל אלה בטלים ומבוטלים בגלל העבר הדואב. ומהי הונגריה בשבילי? שני דברים: 1. המכתבים שקיבלו הורי לאחר המלחמה, הדיווח על בני המשפחה שלא חזרו, ריקנות נפשית, תיאור הגשרים והבתים ההרוסים, הדגשת החלק של ההונגרים בכל זה. כאשר ביקרתי בבודפשט בפעם הראשונה נזכרתי במכתבים האלה והם לא נתנו לי מנוח. 2. הונגריה בשבילי היא הנימוס האירופאי - לא לשים מרפקים על השולחן, לא לאכול לפני שהמארחת / בעלת הבית מתיישבת, לא לקום לפני שההורים מסיימים, לקום לפני אדם מבוגר... תודה, בבקשה תשק, קוסונום וצ'וקולום כל היום...
 

יוליקה

Member
מנהל
הסיפור שלי קצת הזוי

מאז ינקותי אני מדברת הונגרית - בגלל סבתא שלי והורי. למרות שהורי התאמצו ללמוד עברית בשבילי ובשביל אחי. אין לי זכרונות מהונגריה כי עליתי ארצה בגיל שנתיים וחצי אבל - בערך בגיל 8-9 אחרי מהפכת 1956 בהונגריה הגיעו אלינו המון עולים חדשים שזה מקרוב הגיעו אחרי שהצליחו לברוח מהונגריה. הבית התמלא יום יום בסופרים, עיתונאים, אומנים, אנשי רוח, שחקנים - שבאו לקבל עצה מאבי שכבר היה סופר מוכר - איך להשתלב בארץ בתחום עיסוקם. כל אחד סיפר את סיפורו והרפתקאותיו איך הגיע לארץ? מאיפה? במה עסק שם וכו'. שמעתי בשקיקה את סיפוריהם ולמדתי המון על הארץ בה נולדתי. בזמן הזה הוציא לאור אבי את הספר SOLT GYORGY TORTENETE רומן שיצא לאור ב-1957. המצחיק בעיני הוא שכתוב על זה: ara 2400 כלומר 2400 פרוטות.
 

EVA1111

Member
יוליקה אם את "שומעת" אותי...


אשמח להיות איתך בקשר במחשבה שהורי הכירו את הוריך ואולי גם אנחנו? (אנחנו באותו גיל בערך) אם תרשמי כאן את שם אביך, אולי אדע/אזכור אם שמעתי עליו בבית.
 

נילוס11

New member
התשובה שלי על הונגריה

אני תמיד הייתי סקרן לראות מאיפה הורי באו והיכו שורשים חדשים באדמת העמק הקשה. אני נולדתי בארץ ועד היום אני יונק מאימי את השפה,האוכל,התרבות וכל מה שקשור בארץ הזאת. ואכן באוקטובר 1983 התגשם חלומי,הגעתי לבודפשט בפעם הראשונה. לפני כן אציין,שהייתי בטיול ארוך ארוך באמריקה ואת אירופה לא הכרתי. כבר בווינה נפעמתי מהיופי שניגלה לי,הגעתי לבודפשט בסוף אוקטובר והאמת דאי התאכזבתי מהאפור ששלט באוויר,הכל היה חשוך,עלוב וישן. פרטתי 100 דולר והרגשתי את עצמי כמליונר הכי גדול בעולם. מטרת נסיעתי היתה לראות היכן הורי נולדו ומאין הם באו, אחרי שראיתי ובכיתי והייתי בבית הקברות של הסבאים של הורי, הרגשתי שבזה הסתיים הטיול,וקיצרתי את שהותי בבודפשט כי רציתי לחזור לווינה ליופי לאור ולשפע שהיה שם. מה היום אני חושב על בודפשט זה סיפור אהבה לפעם אחרת.
 

Netel

New member
הונגריה בשבילי

זה קודם כל לשמוע את השפה-שתמיד מתנגנת לי בראש,ולראות בהבזקים את סבא וסבתא,להזכר באוכל הטעים ובכל השגעונות הקטנים שהיו להם. היום טיפלתי בלקוח בטלפון,ותוך כדי שיחה איתי הוא פנה לאביו-בהונגרית. תוך כדי שטיפלתי בו-הזכרתי את העניין ושמעתי ממנו שעוד מעט הוא נוסע לשם לביקור. סיפרתי לו עלי ועל הפורום הזה-והזמנתי אותו לבא לבקר אותנו פה. מחכה לראות אם יגיע.
 

grafo

New member
אני אחד שנולד בטרנסילוניה ....

אבל להונגריה יש משמעות בחייו . אבי היה שם במחנה עבודה וסבל כל החים מהמקות שקיבל מה NYILASHOK זות המילה שתמיד אמר הם הרביצולו עם קת הרובה . אגב לאבי היה מישפחה עם ילדים ליפני המילחמה כולם נהרגו בשועה .אמי אישתו השניה . בישבילי הונגריה זה בודפשט תחנת הרכבת NYUGATI שזחרתי אותו מילדות מאחר ועברנו שם בדרכינו לארץ והינו שם שעה בלילה קר של ינואר 1962 בישבילי הונגריה זה ההונגרית שאותו אני מדבר מילדות , והאוכל ההונגרי . אבל היום זה היין ההונגרי הטיולים בכפרים , בהרים וביערות ועוד.....
 
משפחה שואה ואוכל אצלינו במשפחה

נירצחו 128 בני דודים ואחים יש תמונות לא יותר מזה אבי ברח ב 1938 אחרי שהרביץ ל 15 איש עם כסא בבית קפה והמשטרה חיפשה אותו הוא ברח לבולגריה ומשם לארץ זה היה מזלו
 

ronymp

New member
בשבילי קודם כל זה המוצא - השייכות

אני צבר - נולדתי פה בארץ אימי מבודפשט , אבי מטרנסילבניה חלק גדול ממשפחתי נותרו שם מאחור - לא שרדו את השואה אני עצמי לא ביקרתי שם מעולם ואם שמתם לב אז בכל השירשורים וההודעות שקשורות לביקורים ולהמלצות שם פשוט לא כתבתי - כי קטונתי - אני רק קורא ומפנים אימי החליטה שכף רגלה לא תדרוך שם יותר יש לה איזשהו הסבר לזה - אבל הוא קלוש ביותר ולא רציני אז עבורי הונגריה זו לא הארץ עצמה :
קודם כל המוצא והשייכות זה ממש לא אובייקטיבי - אבל בעיני זו ה-"שמנה" של האשכזים אני גאה לספר שאני הונגרי
השפה העשירה ( בעיקר בקללות ) , השפה המסובכת ללימוד אני לעיתים בשוק כשאני שומע את השפה המסובכת ב- DUNA
זה תרבות עשירה - מוזאונים , אומנים , מופעים , ספרים וכו'
זה נימוסים , כללי התנהגות וכבוד לזולת
מאכלים אופיניים ומיוחדים
רוני
 

siofok

New member
אצלי הונגריה זה שורשים

הסטוריה של המשפחה שואה תקומה וחברים חדשים הונגריים הנוסחים תקוה לעולם אחר
 

jud1001

New member
ההונגריה שלי היא ההורים..../images/Emo41.gif

הקשר הבלתי נמנע לקשר שלהם.. לעברם..ילדותם.. ההונגריה שלי היא טעמים.. ריחות..מוסיקה.. השפה ששגורה על פי.. ושכיום אני בקושי משתמשת בה לצערי.. אין לי כמעט עם מי... . . הונגריה שלי היא טיול השורשים שלי לפני 21 שנה.. כשהורי לקחו אותי..להכיר את עברם..
 

tamim

New member
גם אצלי, בדיוק אותו דבר...

רק שאני כן ביקרתי. המוצא שלי גם הונגריה וטרנסילבניה. האוכל מאוד מאפיין לי וגם השפה העשירה והעסיסית... תמי
 

sunset

New member
קודם כל השפה הנפלאה

שתמיד נותנת לי תחושה של בית ואח"כ, כמובן העוגות
- דובוש, ז'רבו, ריגו יאנצ'י עוד ועוד ועוד
 
שבת שלום../images/Emo42.gifאיזה יופי של שרשור

מותר לדבר בשם 3 דורות? אמי היתה ילידת טרנסילבניה,טורדה ,ומתוך סיפוריה הבנתי שבודפסט ,בה היו לה קרובים ,היתה "העיר הגדולה" בה רכשו תרבות,בה בילו וספגו את כל שהרכיב את אישיותם המיוחדת ,ה"הונגרית". תמיד הצחיק אותי שהשתמשה במילה "לרדת לבודפסט" כשהעלתה זכרונות משם. ראיתם את טורדה? אז משם "לרדת" לבודפסט??? אני כבר נולדתי בבנט שברומניה,ואבי לא היה "הונגרי". לכן השפה ההונגרית ,האוכל ההונגרי,כל מה שקשור ,הוא בשבילי זכרון רחוק של סבתא שנפטרה בילדותי,של קרובים מצד אמי שרק איתם דיברתי הונגרית,של מטוסים שעוברים מעל עירי כדי לדכא את המהפכה בהונגריה ומבטי האימה של אימי... בתי,שכבר נולדה בארץ,שמעה מצויין הונגרית וגם הבינה,אך תמיד ענתה לאמי,סבתה,אך ורק בעברית,עברית מצחיקה ,משובשת,אותה סיגלה לעצמה כדי לדבר עם סבתה . עד שרצה הגורל והיא התקבלה ללימודי משפטים בבודפסט דווקא! והיא למדה הונגרית,דיברה אותה במבטא צברי איום ונורא וסוף סוף יכלה לדבר עם סבתה ! ואפילו לכתוב לה מכתבים בהונגרית! והדבר הראשון שהיא ביקשה מאיתנו כשהגיעה לשם היה ספר על האופרות...וגם שמלת ערב... כי כמו לצברית שמכבדת את עצמה לא היה לה ,לא זה ולא זה... וככה נסגר אצלנו המעגל ההונגרי! "החוט ההונגרי" שזור בתולדות משפחתי!
 

יוליקה

Member
מנהל
איך אומרים העברית?

האם אומרים פריז או פריס (הצרפתים אומרים פרי..) ורוני - אל תספר לי את הבדיחה למה הפריזאיות אומרות פרי.... למה בישראל אומרים בוקרסט ובודפסט? הרי כל מי שבא משם יודע שזה בוקרשט ובודפשט ההונגרים שמדקדקים אפילו אומרים פשט בלי להזכיר את בודה. אני יכולה גם לשאול למה ההונגרים אומרים becs במקום וינה?
 
הונגריה (אינה) שלי

שבע שנותי הראשונות עברו בהונגריה הכפרית. משפחה יהודית יחידה בכפר. (אמנם מלבדנו היתה משפחתו של בן דוד של אבי, אך הם נטמעו בסביבה בהתבוללות מוחלטת). אבי שהיה מסורתי בצעירותו התחרד בהשפעת אמי שבאה ממשפחה חסידית. לכן התחושה של השונות, גם בילדות המוקדמת היתה עצומה. למה אנחנו לא הולכים לכנסיה? למה אסור לי לאכול בבית השכנים/חברים? למה אסור לי לכתוב בביה"ס בשבת? למה אין לנו עץ אשוח בחג מולד? למה אבי כועס על השכנים בבית הסמוך? (שגזלו חצי מאדמתו בתקופת המלחמה וסירבו להחזיר כשחזר יחידי מכל משפחתו...). בביקורים בבודפשט אצל דודתי, שמעתי והבנתי גם כילדה, הייתי שונה בגלל שפתי הכפרית, בכפר הייתי שונה כי הייתי יהודיה. לא הצטערתי לעזוב את הונגריה כילדה. הדמעות היחידות שהזלתי היו בגין הכלב הזקן שהשארנו מאחור למי שרכשו את הבית. בבגרותי כשסיפור קורותיהם של הורי נודע לי במלואו, גדלו הזרות והניכור עוד יותר. הונגריה אינה שלי, אינה מחוז כיסופים או אפילו יעד לביקור מתוכנן. הקשר שלי הוא הגעגוע לשפת אמי ולילדותי, להורי שאינם. באתי לכאן כי רבים מכם חולקים עבר דומה, זכרונות וטעמים דומים. לכן אתם "הונגריה שלי".
 
למעלה