ריקוד ה ZEBEKIKO

the greek

New member
../images/Emo104.gif ריקוד ה ZEBEKIKO

להלן מאמר שמצאתי מזמן באתר אינטרנט יווני, שבו הכותב - דיוניסיס חאריטופולוס - מביע את דעתו לגבי ריקוד מדהים זה. בתרגום שלי ניסיצי להביא את רוח הדברים של הכותב, ואני בטוח שיש אנשים שיקראו רק את המקור המצורף גם כן. מין הסתם יהיו הערות כל שהם למאמר, אבל יש לי בקשה לכל הקוראים ממין זכר, בבקשה לפני שתגיבו תחשבו באמת באמת מה ירגשתם (ולו פעם אחת) כאשר רקדתם או שמעתם שיר זבקיקו כבד ואוטנטי. כמו כן אני מתנצל מראש ומודה שיש לי טעויות, גם בכתיבה בעיברית וגם בתרגום מייונית - אני מקווה שזה לא יפגע. להלן קודם התרגום ולאחר מכן המקור ריקוד הזבקיקו הינו ריקוד קשה. אין צעדים הריקוד מוקדש בצורך הפנימי והנפשי של הרוקד אשר מזהה את הנגינה ומכבד אותה. הוא (ריקוד הזבקיקו) ביטוי נפשי מסוים. ייאוש החיים והחלום האבוד. זה בעצם הביטוי ל "לא הולך לי". זה בעצם הציפייה לרע שיבוא, בעצם הטענה לחיים שלא הצלחת להגשים ולהשלים אם הסובבים אותך. הריקוד לעולם לא יבוצע על "קר", זו בעצם תהיה הופעה חלולה ללא תוכן. הרקדן חייב קודם כל "לסדר את הראש" שהמצב הנכון יגיע, הוא צריך להגיע למצב זה ע"י שתייה -לא שוקו- וע"י "עזרים" נוספים – בדרך כלל מדובר בסמים "קלים". רק לאחר מכן יצוצו ויעלו לשטח אותם רגשות אשר מנקרים בו. בעצם ההכנות כתובות: " נגן, חריסטו, בבוזוקי תן תו מתוק, איך שהראש "יתמלא", תן לי במקצב הזבקיקו (צאציס) הגבר האמיתי לא מתבייש לחשוף את כאבו או את חולשותיו. הוא סולד מכל הדרכים ההמוניות והרדודות שרוב החברה משתמשת. הוא יוצר יחסי חיבה עם מילות השיר, והוא (השיר) מבטים בצורה כל שהיא את אופי הרוקד, ואולי אפילו מילות השיר מביע את מצבו האמיתי, לכן הוא בוחר את השיר שהוא ירקוד, הוא מתכנן את צעדיו ומתרגל את עצמו עם הרבה כבוד לריקוד. הרקדן לא קופץ ימינה ושמאלה, הוא נמצא בטרנס וכאשר הוא מבצע סיבוב שחור משחור זהו הרגע בו קיים גשר מוסיקלי, זהו הרגע בו הזמר לוקח קצת אויר. שירי הזבקיקה הגדולים הם שירים כבדים והורסים: אולי מחר יצלצלו במרירות פעמוני המוות גם לי (ציצאניס) איזה אבסורד אין סופי יש לי כולם רוצים את החיים ואני רוצה את מותי (וואמבאקאריס) הזבקיקו לא עושה אותך מאנגאס. אתה חייב להיות כזה בכדי לרקוד. כל תואמי המאנגאס עם הג'ל שרוקדים בהמון ברחבת הריקודים מבטאים בדיוק את הכאוס שנוצר, אך במשמעת הזבקיקו זה לא קורה. Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται σε οικογενειακές εξόδους ή γιορτές στο σπίτι• απάδει προς το πνεύμα. אין לרקוד את הזבקיקו במסגרות משפחתיות ולא בחגיגות ביתיות, הריקוד מכוון לנשמה בלבד. הריקוד הוא בודד - יחיד כאשר האות ניתן לרגלך, אף אחד אחר לא יקום. זאת פגיעה בכבוד שמישהו יפריע בריקוד בכך שיצטרף לריקוד, עד כדי איום פיזי. לכן איש לא יעז להפריע או להצטרף לרוקד כי ינקתו כנגד המפריע צעדים קיצוניים. הריקוד גם נראה כריקוד טריטוריאלי שמכיל כביכול איום ניסתר כנגד הסביבה לגבי השטח של הרוקד. אבל גם אדון אחד רוקד ותפריע לו באמצע היגון שלו, גם הוא יכול להגיב בחומרה. ריקוד הזבקיקו לעולם לא יהיה נשי חל איסור חמור אל אישה לתת ביטוי לצערה בפני צד שלישי. זוהי פגיעה למלווה שלה. אם היא לא במצב של נינוחות היא מורידה מכבודו של המלווה שלה, והוא לא יוכל לסבול זאת. זה לא מקובל אשה היא לא מאנגאס, היא נקבה או לא כלום. וגבר הוא קודם כל זכר ולאחר מכן כל השאר. זהו הבסיס. (אבל, בחיי ראיתי זבאקיקו מכובד משני נשים, אחת, לילי זוגראפו, שרקדה עם עצמה והיא מחבקת את עצמה וכתפיה והיא נראתה כרקדנית כינות עתיקה. והשנייה הייתה זונה מטריקלה שרקדה במרתף בחברת גברים, והיה לה הרבה יותר מהם) הבעיה הגדולה מתחילה בכיכרות הכפרים, שבמקרה יש חגיגה ואיזה KARABUZOKLIDES – מתחזי סגנון – רוקדים זבקיקו באדמה (חול). לכאורה בכדי להראות למכרים שלהם כמה מאנגאס הם נהיו בעיר. אנשים מיישובי הספר והכפריים לא "קלטו" את הרעיון ובכלל הם אינם מסוגלים לקלוט את הרעיון. הצרכים שלהם הם סביבתיים, הם באים והולכים כעונות השנה. הם חווים חילופי עונות – להבדיל מן העירוניים – הם לא חיים עם יגון, לכן הם רוקדים בתנועות חדות ומבצעים תנועות לא מתאימות, לפעמים הם מרימים ברך או את כל הרגל, הם מביטים סביבם, הם מחייכים בזמן הריקוד. הם מדברים עם אלוהי הגשם והשמש ולא עם אלוהי החושך הרעות והמוכות. אין מה לדבר על כל אלה אשר הפכו לקרקס את כל ריקוד הזבקיקו, אלה אשר בריקוד מרימים שולחנות או מערומי כוסות על ראשם. או את התצוגה המגוחכת שמראים לנו בסרטי יוונים ישני או בכל מיני סדרות טלוויזיה. ריקוד הזבקיקו הינו ריקוד סגור ופנימי. הוא לא קשור בשום קשר לסובבים אותך במועדון – הריקוד הוא יחידני ופרטי ולא נוגע לאף אחד אחר, אך ורק לרוקד אותו – הרקדן מסתובב מסביב לעצמו, והוא בעצם המרכז, מרכז העולם. רק בשבילו ובשביל כאבו שהכול "יישרף" ואין הוא מצפה לכלום מכל הסובבים אותו. הקפיצה הכפולה, האיזון על רגל אחת והקפיצות טובות לאירועים ההמוניים. לרקדן המקורי במקסימום הוא ייתן מכה עם כף היד ברצפה בכדי "שהאדמה תיפתח ותיקח אותו". ככל שהוא ירקוד ככה יהיה לו יותר רע – מלכוד 22 ? - לעולם לא אם זרועות פתוחות, אלה חצי פתוחות כמו נשר המנסה לכבוש את ייצרו, לפעמים מתכופף בעצבנות ובייאוש כמעט בצורת קידה מול גורלו. מחיות הכפיים שמוחים החברים והבחורות, עדיף שייעלמו. אין בכך הקלה לכאבו של הרקדן. הכי טוב להמתין שהרקדן יסיים ואז יכבדו אותו בכך שישתו "לחיים" בשבילו. כלומר שיקלו עליו את סיבת ריקודו שהיא בעצם הכאב שלו. כיבוי הזבקיקו בעבר הריקוד מאזור THRAKI ט'ראקי ייובא ע"י הפליטים הזבטאס של 1922 מאסיה הקטנה, כך הושלם מעגל התפוצה ביוון. לא היה לו – לריקוד – מקום בחברה החדשה והמודרנית, במקומה באו דברים חדשים ודרישות שונות. אפשר גם אחרת אם חוסר הצדק יעלם, האהבה והכאב, אם תימצא דרך אחרת שבו גברים יוכלו לבטא את הרגשות שלהם בדרך כל כך יפה ומכובדת, רק אז אולי הזבקיקו יוכל להעלם. אבל, לפעמים ישנם בחורים כארז אשר מצליחים למלא את הרחבה בהמון ????? והם אשר גורמים לך תקווה, לא לגבי ריקוד מסוים, אלה תקווה לכל העולם. המנגאס הוא גבר מכובד ולבוש בהידור ובודד. הוא לא סמרטוט וקל רוח. כמו שמוגדר במילון יווני " המאנגאס הוא חד מוח והתנהגותו הולמת את הגברים " סוף
 

the greek

New member
../images/Emo104.gif גרסת המקור ביוונית

המקור ביוונית Το ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δεν έχει βήματα• είναι ιερατικός χορός με εσωτερική ένταση και νόημα που ο χορευτής οφείλει να το γνωρίζει και να το σέβεται. Είναι η σωματική έκφραση της ήττας. Η απελπισία της ζωής. Το ανεκπλήρωτο όνειρο. Είναι το «δεν τα βγάζω πέρα». Το κακό που βλέπεις να έρχεται. Το παράπονο των ψυχών που δεν προσαρμόστηκαν στην τάξη των άλλων. Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται ποτέ στην ψύχρα ει μη μόνον ως κούφια επίδειξη. Ο χορευτής πρέπει πρώτα «να γίνει», να φτιάξει κεφάλι με ποτά και όργανα, για να ανέβουν στην επιφάνεια αυτά που τον τρώνε. Η περιγραφή της προετοιμασίας είναι σαφής: Παίξε, Χρήστο, το μπουζούκι, ρίξε μια γλυκιά πενιά, σαν γεμίσω το κεφάλι, γύρνα το στη ζεϊμπεκιά. (Τσέτσης) Ο αληθινός άντρας δεν ντρέπεται να φανερώσει τον πόνο ή την αδυναμία του• αγνοεί τις κοινωνικές συμβάσεις και τον ρηχό καθωσπρεπισμό. Συμπάσχει με τον στίχο ο οποίος εκφράζει σε κάποιον βαθμό την προσωπική του περίπτωση, γι' αυτό επιλέγει το τραγούδι που θα χορέψει και αυτοσχεδιάζει σε πολύ μικρό χώρο ταπεινά και με αξιοπρέπεια. Δεν σαλτάρει ασύστολα δεξιά κι αριστερά• βρίσκεται σε κατάνυξη. Η πιο κατάλληλη στιγμή για να φέρει μια μαύρη βόλτα είναι η στιγμή της μουσικής γέφυρας, εκεί που και ο τραγουδιστής ανασαίνει. Τα μεγάλα ζεϊμπέκικα είναι βαριά, θανατερά: Ίσως αύριο χτυπήσει πικραμένα του θανάτου η καμπάνα και για μένα. (Τσιτσάνης) Τι πάθος ατελείωτο που είναι το δικό μου, όλοι να θέλουν τη ζωή κι εγώ το θάνατό μου. (Βαμβακάρης) Το ζεϊμπέκικο δεν σε κάνει μάγκα*• πρέπει να είσαι για να τ&#959
 

F a d i

New member
כל הכבוד לך....אחלה מאמר...עבודה

מעולה.... רק חבל שהמאמר ביוונית לא שלם... בוא נקווה שיתחילו ליישם מה שכתוב פה...כי ישנה הבדל גדול בין הזבקיקו האמיתי כמו זה המתואר פה לבין מה שיש היום ביוון (ואפילו אצלנו עם כל אלה שחושבים שיודעים..!) ולשאלתך/בקשתך...שיר הזבקיקו הוא המפתח לנשמה שלי...כשאני שומע שיר רבטיקו כבד שמחייב ריקוד זבקיקו צמרמורת עוברת בגופי...ולמרות שאיני יודע לרקוד את הריקוד המדהים הזה...אני פורש ידיים הצידה בחצי פתיחה ונותן ניתור אחד בלבד...כדי לא להרוס את השיר ו/או הריקוד...! ממש קשה לתאר מה עושה לי שיר זבקיקו...אבל זה משהו שבא עמוק מבפנים...משהו שמחזיר אותי הרבה שנים אחורה..לאותנטיות ולריחות של פעם (ואל תבינו אותי לא נכונה אני לא יליד יוון) אבל משהו בלחנים האלה...בפתיח של הבוזוקי או הבגלאמאס עושה לי את הבלתי ניתן לתיאור!! שוב תודה לך יישר כח! ΕΛΑ ΜΑΓΚΑς !!
 
פאדי בשבילך

אני רוצה לספר לכם. אני רוקד מגיל קטן ועד היום. מי שראה אותי רוקד מחברי הפורום שיעיד עלי איך שאני רוקד. זאת אחת התמונות שלי מהאוסף.
 

the greek

New member
סליחה, המאמר השלם ביוונית../images/Emo104.gif

Το ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δεν έχει βήματα• είναι ιερατικός χορός με εσωτερική ένταση και νόημα που ο χορευτής οφείλει να το γνωρίζει και να το σέβεται. Είναι η σωματική έκφραση της ήττας. Η απελπισία της ζωής. Το ανεκπλήρωτο όνειρο. Είναι το «δεν τα βγάζω πέρα». Το κακό που βλέπεις να έρχεται. Το παράπονο των ψυχών που δεν προσαρμόστηκαν στην τάξη των άλλων. Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται ποτέ στην ψύχρα ει μη μόνον ως κούφια επίδειξη. Ο χορευτής πρέπει πρώτα «να γίνει», να φτιάξει κεφάλι με ποτά και όργανα, για να ανέβουν στην επιφάνεια αυτά που τον τρώνε. Η περιγραφή της προετοιμασίας είναι σαφής: Παίξε, Χρήστο, το μπουζούκι, ρίξε μια γλυκιά πενιά, σαν γεμίσω το κεφάλι, γύρνα το στη ζεϊμπεκιά. (Τσέτσης) Ο αληθινός άντρας δεν ντρέπεται να φανερώσει τον πόνο ή την αδυναμία του• αγνοεί τις κοινωνικές συμβάσεις και τον ρηχό καθωσπρεπισμό. Συμπάσχει με τον στίχο ο οποίος εκφράζει σε κάποιον βαθμό την προσωπική του περίπτωση, γι' αυτό επιλέγει το τραγούδι που θα χορέψει και αυτοσχεδιάζει σε πολύ μικρό χώρο ταπεινά και με αξιοπρέπεια. Δεν σαλτάρει ασύστολα δεξιά κι αριστερά• βρίσκεται σε κατάνυξη. Η πιο κατάλληλη στιγμή για να φέρει μια μαύρη βόλτα είναι η στιγμή της μουσικής γέφυρας, εκεί που και ο τραγουδιστής ανασαίνει. Ο σωστός χορεύει άπαξ• δεν μονοπωλεί την πίστα. Το ζεϊμπέκικο είναι σαν το «Πάτερ Ημών». Τα είπες όλα με τη μία. Τα μεγάλα ζεϊμπέκικα είναι βαριά, θανατερά: Ίσως αύριο χτυπήσει πικραμένα του θανάτου η καμπάνα και για μένα. (Τσιτσάνης) Τι πάθος ατελείωτο που είναι το δικό μου, όλοι να &#
 
ג'ולי זה הדיסק ............

זה הדיסק שנרכש עבורך ביוון ונישלח אלייך בדואר.
 
ריקוד ה ZEBEKIKO

אינני מבין גדול במוסיקה היוונית ובריקודיה, אך ממה שהספקתי לראות ולהתרשם אין במידת השתייה והאכילה בה נמצא רוקד ריקוד ה ZEBEKIKO בכדי להשפיע כהוא זה על התנהגותו. הייתי אומר כי "הלך הרוח" בו נמצא הרוקד הוא הוא המשפיע העיקרי על אופן ריקודו ובזה כנראה מתמצא מאמר זה...
 

the greek

New member
לדעתי

אני חושב שאין קשר לאוכל בכלל, יש צורך לזכור שאנו מדברים אל אנשים עניים בדרך כלל, גם כיום ברוב המועדונים לא באים בכדי לאכול אלה כדי לשתות, אוכל תמיד אפשר אחרי ורצוי באותו בית אוכל שבתוך שוק הבשר שפתוח 24 שעות עם אוכל ביתי ועממי. "רוח" זו כנראה התמצית, צדקת מאוד לדעתי
 
ריקוד ה ZEBEKIKO

האוכל והשתייה שהתיחחסתי אלהם בתגובתי בא כמשל בלבד, לעניות דעתי גם בעניין "העניים" יש "אולי" איזו שהיא טעות, משום שבמועדונים ובאולמות בהם מנוגן ומתבצע ריקוד ה ZEBEKIKO גם כאן תחושתי היא, שלא רק "העניים" נוטלים בזה חלק, אלא כל שכבות העם... ובכלל, בכל הקשור באומנות כל שהיא, קשה לקבוע חד-משמעית לגבי מי עושה מה, קח לדוגמא את העלייה הרוסית, כמה שלעיתים קשה להם הקליטה, ואין בידם לעיתים להשיג מוצרים למחייתם הדבר שעליו אף פעם הם לא מוותרים הוא "תרבות, תרבות ועוד תרבות" בכל מובנה הרחב...ובכך לדעתי בעיני הם העשירים ביותר...
 
סיפור קצר איך נולד ריקוד.הZEBEKIKO

לפני הרבה שנים גורשו המון יוונים מטורקיה והגיעו לאתונה. היה עוני סמים זנות אנשים לא היה להם מה לאכול. קמו מחששות שבו היו שותים ומעשנים ופורקים את כעסם.והיו שרים שירי מחתרת היו שירים שאסור היה לשיר אותם.בשעות הקטנות של הלילה. היה קם רוקד אחד לאחר שהוא מתודלק טוב טוב היה רוקד ZEBEKIKO כאשר פניו כלפי מטה הוא מרגיש שהאדמה מושכת אותו.ומכעס וכאב ומועקה היו שוברים צלחות.היום הפסיקו בשבירת צלחות כי בעלי המועדונים טוענים שאפשר להיפצע מזה ועברו לזריקת פרחים. אני שמעתי מפיהם של יוונים על מועדון סטואה טנאטון בעיברית "הפסג' של בני אל מוות" שהמקום שומר על האותנטיות שרים שם רק שירי רבטיקה עד שנות 50 למקום יש מעלית שמכילה רק 6 אנשים לא המקום מדרגות היו שרים ומעשנים חשיש כאשר היה פשיטה של המשטרה על המקום היו עוצרים את המעלית ומסתירים את הסמים עד שהמשטרה מצליחה להיכנס לא היו מוצאים דבר.
 
the greek יופי של מאמר,,מדהים

לקרוא ולהנות מכל מילה,עבודה מרתקת מהממת,ואף על פי שאני מכיר טוב את הריקוד,ואף רוקד אותו לפעמים נדהמתי מעומק העוצמה של המילים וההסברים על הריקוד. כל הכבוד ציון
 

amnonos

New member
תודה על המאמר המאלף.

זה הריקוד שפתח לי את כל הנקבוביות לעולם המוסיקה היווני. הדהים אותי באותו מועדון סנטאן ברודוס איך בן אדם קם מהקהל - דמות אלמונית - רואים אותו איך הוא נרגש ומרוכז בעצמו - בא בליווית חבר שכורע ברך לידו כדי לתת לו קצב - והוא רוקד את ריקוד חייו לבדו, מסיים וחוזר אלמוני לקהל. לי זה נראה כמו תרפיה קבוצתית. המקום שמפנים לו והתמיכה שהוא זוכה לה זה מה שנותן לו את הכוח להמשיך. עכשיו תתארו לכם את הסיטואציה של אותו ערב, חבורת ישראלים יושבת מול הלהקה, ואחרי הזבקיקו השני קם אחד מהחבורה וניגש לראש הלהקה שהוא גם בעל המועדון ואומר לו : קצב, קצב ! ומדגים לו...... כמעט סגרו את הערב הזה. קברתי את עצמי עמוק עמוק אחרי חצי שעה הם יצאו . בסוף הערב - כשהיה בוקר - ניגשתי ללהקה והתנצלתי למרות שלא היה לי שום קשר לקבוצה הזאת. היכולת להתייחס לריקוד כפי שראיתי והתגובה של אותו ישראלי - ההבדל בין תרבות לברבריות.
 

F a d i

New member
אמנונוס כמה שאתה צודק...זה כל ההבדל

לגבי אוכל ו/או שתיה...כל מה שתאתרתי בתגובתי למעלה בא מרגשות נטו... ללא שום כוסית ושום צלחת..וזה לדעתי הזבקיקו האמיתי והטוב..פשוט כובש אותך מבפנים וללא כל מאמץ וללא עזרים... מה שקצב הזבקיקו מצליח לעשות לי זה דבר מדהים,וכמה שאנסה לא אצליח להסביר לכם את זה... יום נעים לכם..!
 

12אניהיא

New member
מאמר ניפלא....

תודה שהבאת לנו אותו לכאן... ואמנון: הישראלים הם בדרך כלל ברברים ולא ממש מבינים תרבות וחבל שכך.
 

julie7

New member
היי בהמשך ל..

ראשית מאוד אהבתי את המאמר. אני אכן אצטט ממנו מספר שורות ברשותך אשמח אם תשלח אלי את שימך המלא כדי שאתן לך את הזכות על איסוף המאמר וגם אציין את המחבר. תמשיך לשמח במאמרים מצויינים שכאלה בידידות ג'ולי
 
למעלה