בבקשה התייחסותכם לאזורי נופש מטרופוליני

גבי ק

New member
בבקשה התייחסותכם לאזורי נופש מטרופוליני

לחברי הפורום שלום,

אני מנסה להבין את משמעות ההשקעה באזור נופש מטרופוליני, כהשקעה לטווח ארוך מאוד.

לאחר קריאה של תכית המתאר מחוז מרכז, תממ/21/3, סעיף 7.6.2 סעיף קטן 6 - ניתן לראות כי יותר בינוי בשטח עד 15% , וזה בתנאי והוא גובל ומקיים רצף מבונה.

נשמע אם כך - כי בתכניות המתאר המקומיות הקיימות התייחסו כבר לכל השטחים המבונים, והשאירו את אזורי הנופש המטרופוליני (אנ״מ) כרזרוות עתידיות שלא הולכות להשתנות בקרוב.

אף על פי כן, נשמע כי לאור זאת - בעתיד הרחוק - אלו הם השטחים אשר ירחיבו את הערים הקיימות, בתכניות המתאר המקומיות הבאות (או אפילו קודם לכן באם רזרוות השוחים המאושרים יגמרו).

בדקתי לצורך התעניינות שטח לדוגמא, גוש 3768 חלקה 65, 1/3 דונם במושא.
השטח צמוד לרחובות וקרוב לנס ציונה, מחירו כ-250 אלף ש״ח לערך (לצורך החישובים והלמידה).

ועכשיו לשאלות / הבהרות:
1) האם ניתן להגיד כי בסבירות גבוהה השטח יותר לבניה (אפילו בטווח של 15%, כ-אנ״מ) בעתיד הרחוק?
2) האם יש סיכוי שיהפוך לאזור פיתוח עירוני/כפרי?
3) האם יש משמעות לכך שהשטח נמצא בתחום שיפוט נס ציונה אך יהווה רצף מבני עם רחובות ולא עם נס ציונה?
4) האם נכון לומר ששטחי אנ״מ הקרובים לרצף מבני יותרו לבניה ב40 שנים הקרובות?
5) היה וקרקע כזו נרכשה, והיה והועדה המחוזית אישרה בינוי 15% בשטחים הרלוונטים, האם יהיה איחוד וחלוקה בגושים עצמם, או שמא רק החלקות הצמודות ממש יהנו מההיתרים ועליית השווי?

יש בידי עוד שטח לדוגמא - גוש 3755, רחוק מרצף עירוני, צמוד לכביש 42, מחירו כ250 ש״ח למטר היום.
מה טווח הזמן שהייתם מעריכים לשטח כזה להפשרה (האם אישור 15% בשטח אנ״מ נקרא גם כן הפשרה)?

המון תודה
 
נופש מטרופוליני - התייחסות.

בתחילת שנות ה-2000 החל נושא השימור לעלות לכותרות , ונחקקו חוקים שנועדו לשמר "ריאות ירוקות" שבחלקן אף גובלות במתחמים עירוניים קיימים או מתוכננים, ונקבע שם מחייב - איזור "נופש מטרופוליני" , היא תכנית תמ"מ 21/3 שהתגברה על כל תכנית אחרת שהיתה בתוקף עד לחקיקתה.

"אזור נופש מטרופוליני". כשמו - ייעוד הקרקע המשתרע על פני שטחים רבים ברחבי מחוז מרכז , ומטרתו, בין היתר, להתוות ולהגדיר אזורים שיהוו "ריאה ירוקה" לתושבי המחוז בפרט ומדינת ישראל בכלל.

זהו ייעוד השונה במהותו מגן לאומי או שמורת טבע, מקרקע חקלאית או מאזור חוף הים.

השימוש בקרקע מייעד את מרבית השטח למטרות שטחים פתוחים ונופש בשטחים פתוחים ושירותים נלווים להם בלבד, בראיה אזורית".

זה המצב לדוגמה ביובלי הירקון [הוד השרון, פתח תקווה ועוד] קח לדוגמה את מתחם הקניות ירקונים שבוטל ונסגר לאחרונה לאחר שנים של משפטים בכל הערכאות בהיותו ביעוד הקיים.

על תבנה על שינוי תב"ע בעתיד...זה בדר"כ לא יקרה ומדובר בהשוואה לכרטיס לוטו בודד

כוונת עורכי התכנית בהגדירם ייעוד זה הם ניסו להעביר מסר ברור ולמנוע הפשרות מסיביות של קרקעות חקלאיות [בשמן שלפני תמ"מ 21/3] ושמירתן כאזור נופש, [אין הכוונה כמובן להקמת בתי מלון או מבנים בכלל]

הכוונה בחקיקה זו היתה למנוע הפיכת איזורים רגישים אלה למשטחי אספלט ובטון. או כהגדרתם של עורכי התכנית :"שטח בעל חשיבות על-מקומית המיועד בעיקרו לפעילות נופש, פנאי וספורט בשטחים פתוחים ולעיבוד חקלאי, וכן למטרות משלימות ותואמות של בינוי גובל".[לדוגמה - מסלולי אופניים, מסלולי ריצת שדה,שולחנות פיקניק ועוד...

שווי קרקע בהגדרתה כ"נופש מטרופוליני" הוא כ - 75 עד 100 שקל למ"ר ואף פחות .

לעניין מחירים לקרקעות שכאלה ואחרים...
ריצת ה"אמוק" של הישראלי לחיקם של משווקי קרקעות מתוכמים כדי לקנות נדל"נ בכל מחיר אינה מעידה בהכרח על יעודם העתידי או שווים השמאי הנכון, לצערי יש שמאים שחוטאים לתפקידם ובדו"ח עפ"י תקן 22 הם מפריזים בהגדרת "צופה פני העתיד" וע"י כך יוצרים הטעייה מובנית לקונים פוטנציאליים.

לסיכום :
קרקע בייעוד אזור נופש מטרופוליני היא קרקע חקלאית ללא פוטנציאל לשינוי ייעוד לשימושים עירוניים.
שוויה של קרקע חקלאית נגזר משני מרכיבים:
הראשון נוגע לעיבודים חקלאיים ואמצעי ייצור של תוצרת חקלאית.
השני - הפוטנציאל הגלום בקרקע לשינוי ייעודה ביום מן הימים ולכן צריך להזהר מחוו"ד מוזמנות מטעם.

============================================================
פרל דוד , סלולרי - 052-8964914
 

גבי ק

New member
המון תודה דוד,

אם כך - האופציה לעליית ערך קרקעות היא רק במידה ויעבור תממ/3 חדש? בו יכנסו שטחי פיתוח עירוני?
&nbsp
האם לועדה יש סמכות בתכנית המתאר המקומית להמיר מטרופוליני לפיתוח עירוני, או שמא זה אך ורק במעמד שינו תכנית מתאר מחוזית?
&nbsp
חג שמח.
 
נופש מטרופוליני - פוטנציאל הפשרה ? קרוב ל"אפס".

אתחיל בכך שאומר לך מה שאמרתי בעבר לאותם מאות ואלפי אנשים שפנו אלי במהלך השנים לקבלת תשובה לסוגיה שבנדון...
"במידה ויתגלו כך לפתע מיליון יהודים בפיסת ארץ נשכחת ויעלו את כולם במכה אחת, אולי...יחוקקו חוקי חרום [כמו בשנת 91 - בעליה מברה"מ ואתיופיה] והמדינה תאלץ לעדכן ולחשוב על הפשרת קרקעות נוספות" אבל...גם אז לא ברור היכן יופשרו הקרקעות.

לשאלותיך :
רק תכנית מתאר ארצית חדשה יכולה לאפשר עידכון של תכנית מחוזית ישנה בחדשה עפ"י מרכיבים המוגדרים בחוק. [גם הועדה המחוזית אינה פועלת ב"ריק" והיא מחוייבת להכרזות מנהל התכנון/ המועצה הארצית לתכנון ובניה]

לועדה מקומית אין שום סמכות בחוק לשנות הגדרות כאלה ואחרות מאלה שמופיעות בתמ"מ הרלוונטי.

ראה כאן - https://www.gov.il/he/departments/iplan
וגם כאן ,[סמכות הועדה המקומית] - https://www.gov.il/BlobFolder/generalpage/guide_local_committees_1/he/guide_local_committees.pdf

יתרה מכך...במידה ואושרו בתב"ע מתארית מסויימת כדוגמה - 200 יח"ד והועדה המקומית מעוניינת להגדיל את היקף הדירות ואחוזי הבניה באותה תכנית, היא יכולה רק להמליץ לועדה המחוזית ולנמק מסיבותיה, רק הועדה המחוזית יכולה להחליט או לדחות בנדון שכן זו סמכותה.

===============================================================
פרל דוד , סלולרי - 052-8964914
 
למעלה