עירית ראשל"צ מתנגדת לרכבת קלה בתחומה, בקשתה אגב נדחתה.

עירית ראשל"צ מתנגדת לרכבת קלה בתחומה, בקשתה אגב נדחתה.

כתבה מאוג' 2018 בתקופת ראש העיר הקודם :
אורך תוואי הקו החום מגיע לכ-30 קילומטרים, והוא כולל 44 תחנות. הוא חלק מרשת מטרופולינית בגוש דן, הכוללת גם את הקו האדום, הירוק והסגול. הרשת המטרופולינית מבוססת על מעברים בין קווי הסעות ההמונים וקווי הרכבת הפרברים, כדי ליצור ניידות אזורית בכל מטרופולין תל אביב. חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר.

הקו החום אשר יתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה ולמעשה לכל גוש דן, כך שהוא צפוי לשנות לגמרי את פני התחבורה בעיר ולשפר דרמטית את איכות חיי התושבים. כזכור, ראשון לציון היא הרשות היחידה בישראל שביקשה וקיבלה ממשרד התחבורה אור ירוק לקחת את המושכות לידיה לקידום התכנון המפורט והביצוע של הקו. בעירייה מעריכים שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים.

ההערכה היא שעלות הקמת הקו נאמדת בכ-10 מיליארד שקלים. לצורך הקמת הקו, עיריית ראשון לציון תקים תאגיד עירוני בשליטת העירייה ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב

והנה כתבה מהשבוע האחרון , ראש עיר חדש [רז קינסטליך] ותפיסת עולם הפוכה מקודמו -

מאמר בגלובס - https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001272758

עיריית ראשל"צ לבג"ץ: הקו החום של הרכבת הקלה יסב נזק לעיר.
לאחר שהות"ל דחתה את התנגדותה של עיריית ראשל"צ לתוכנית, הגישה העירייה עתירה נגד המדינה בטענה כי התוכנית מהווה "פגיעה קשה ובלתי הפיכה", וכי מערך אוטובוסים להסעה המונית עדיף על פני רכבת קלה
שלומית צור 11/02/2019

עיריית ראשון-לציון הגישה השבוע עתירה לבג"ץ, במסגרתה היא דורשת לבטל את החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) מנובמבר האחרון, לדחות את ההתנגדות שהגישה העירייה נגד תוואי הקו החום של הרכבת הקלה (נת"ע).
אורך תוואי הקו החום, שאמור לחבר את לוד במזרח עם ראשון-לציון במערב, מגיע לכ-30 קילומטרים וכולל 46 תחנות. בחברת נת"ע מעריכים כי הקו החום, שיתחבר לקווים האדום והירוק, ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר.
עיריית ראשון-לציון מציינת כי היא מעוניינת בקידומו של תוואי תחבורת הסעת המונים בתחומה, אך סבורה כי מימוש תוואי הקו החום באמצעות מערך הסעה של אוטובוסים (BRT) עדיף על פני רכבת קלה.

לטענת העירייה, התוכנית שקודמה בות"ל יוצרת "פגיעה קשה ובלתי הפיכה" במרקם התכנוני ובאיכות חיי תושבי העיר, ועל כן הגישה העירייה התנגדות לתוכנית, שנדחתה על-ידי הות"ל, ועל כן העירייה פנתה לבג"ץ.
בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד תמר איגרא ממשרד הררי טויסטר, מבקשת העירייה להעתיק את מרכז התחזוקה והטיפול של הרכבת (הדיפו), שמתוכנן מערבית למתחם האלף, דרומה יותר, כך שלא יפגע ברצף התעסוקה והמגורים המתוכננים בין מתחם האלף לחוף הים בשטח המערבי הצפוי להתפנות מידי צה"ל. שטח הדיפו מוערך בכ-280 דונם, ומיקומו בין מתחם האלף לים עשוי לשבש משמעותית את הרצף העירוני שמתכננת העירייה.

כמו כן, טוענת העירייה בעתירה, יש חשיבות רבה לשינוי התוואי במתחם האלף. לפי התכנון שהוצג, הרכבת תעבור במתחם המגורים, ולא במתחם התעסוקה כפי שנכון לעשות. בעירייה מסבירים כי יהיה זה פספוס אדיר, שכן המתחם עצמו צפוי להכיל 1.7 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ו-5,500 יחידות דיור, ולמעבר של רכבת קלה תהיה השפעה קריטית על מעבר לתחבורה ציבורית במקרה שהרכבת תעבור במתחם התעסוקה.

בנוסף, העירייה מבקשת להסיט את תוואי הרכבת מרחוב כורש במערב העיר אל חניון חוף הים ובחזרה מזרחה דרך רחבעם זאבי. מדובר בהארכת המסלול בכ-2.5 קילומטר, כך שמצד אחד ייתן מענה לבאי חוף הים ומצד שני לא יחצה את שכונת נווה חוף.
באשר לחציית הקו במרכז העיר, הות"ל מצד אחד קיבלה את התנגדות העירייה להעברת הקו לאורך רחוב הכרמל, שלטענתה אינו יכול להכיל את הרכבת; אך מצד שני לא הכריעה לגבי חלופה והעבירה את הסוגיה לפתחה של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שתציג תוואי חדש.

עיריית ראשון-לציון מבקשת מבית המשפט לבטל את החלטת הות"ל ולהורות לה לבחון מחדש את עמדתה בנושאים שהעלתה בבג"ץ, לאור החלטתה "הבלתי סבירה ובלתי מידתית".

יש לציין כי על מימוש פרויקט הקו החום של הרכבת הקלה מוטל ספק רב. בכתבה שפורסמה השבוע במוסף הנדל"ן של "גלובס", נחשף כי הקו החום של הרכבת הקלה נגרע מרשימת קווי הרכבת הקלה שהתחייבה המדינה לפתח, לטובת קידום פרויקט המטרו. יחד עם זאת, תכנון הפרויקט ממשיך להיות מקודם בוועדות התכנון למרות אי-הוודאות הקיימת באשר ליישומו בפועל.
 
תוואי הקוו החום של הרכבת הקלה- עפ"י פרסומי נת"ע.

https://www.nta.co.il/line/4

הקו החום (LRT) יתוכנן כקו במפלס הקרקע. הקו מתוכנן לשרת את החלק הדרומי של מטרופולין תל אביב הכולל את היישובים לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון ולקשרם גם לקווים נוספים של מערכת תחבורה עתירת נוסעים.
אורך הקו החום על זרועותיו, כ-30 ק"מ.
תוואי הקו
ממערב למזרח: הקו מתחיל במערב העיר ראשון לציון במתחם חניה ותחזוקה (דיפו), עובר דרך מתחם המגורים והתעסוקה החדש המתוכנן במערב העיר וממשיך מזרחה, דרך מרכז העיר ראשון לציון. הקו מתוכנן לעבור בשטח מחנה צריפין העתיד להתפנות לטובת אזורי מגורים ותעסוקה ומקשר למתחם המרכז הרפואי ע"ש יצחק שמיר. המשך הקו לכיוון מזרח דרך מרכז העיר החדש המתוכנן בבאר יעקב לעיר רמלה, מתחנת הרכבת ברמלה הקו ממשיך למרכז העיר לוד.

כל תוואי הרכבות במפה - https://www.govmap.gov.il/?c=183084.78,659452.26&z=5&lay=RED_LINE_STA,NETA_LINES
 
למעלה