סיפורה המעניין של משפחת פניגשטיין מוורשה ליפו.

סיפורה המעניין של משפחת פניגשטיין מוורשה ליפו.


מי שהעלה את סיפורי המשפחה על הכתב, כמזכרת לדורות הבאים אחרינו, הוא יעקב פניגשטיין נכדו של ר' שאול-יצחק ובן בנו ליבייש. שמאז יצא לגמלאות השקיע כל זמנו שספר זה, המספר שורשי המשפחה, ייצא לאור.

ולמה אני מספר לכם על כך ?

ובכן...הכל החל עם מציאת עסקת מכר במקרקעין שבוצעה באמצע שנות ה-40 במאה הקודמת ע"י בצלאל לונדון [אביו של ירון לונדון] לאריה לייב פניגשטיין.

לאחר חקירה יסודית , הסתבר שאריה לייב פניגשטיין רכש לא מעט יחידות קרקע באיזור הכפר מלחה [היום שכונה בירושלים] אז... כפר בפני עצמו ונפרד מהעיר.

בדיאבד , הסתבר שסיפור חייה ועלייתה של משפחת פניגשטיין בסוף המאה ה-19 מהעיר וורשה לארץ ישראל , בתחילה לירושלים ולאחר מצכן ליפו [בית וורשה]

ממליץ לקרוא את כל הביאוגרפיה, היא מאוד מרתקת - https://docs.google.com/viewer?a=v&...pbnxiYXRleXZhcnNoYXxneDozNWVlNGU5ZDI4YmEzY2U4

יתרת פרקי הספר - https://sites.google.com/site/bateyvarsha/download

המאמר על המשפחה - https://sites.google.com/site/bateyvarsha/jacob-fenigstein
 
סיפורם של מרקו כהן,יהודה מוזס,קרסו משה ומטלון משה.

כל ה-4 היו בעלי קרקעות שנרכשו בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

מרקו כהן - היה סוחר שרכש קרקעות בת"א , ראו "גבעת מרקו" [בשכונת נייה שאנן] וגם בירושלים. - https://sites.google.com/a/tlv100.net/tlv100/neve_shaanan/marco

יהודה מוזס - המו"ל הראשון והבעלים של עיתון ידיעות אחרונות, גם הוא רכש קרקעות באותם שנים - https://he.wikipedia.org/wiki/יהודה_מוזס

משה קרסו - משפחתו עלתה לארץ ישראל והשתקעה ביפו. ילדי המשפחה, שידעו עברית עוד מבית הוריהם, נשלחו ללמוד בגימנסיה הרצליה. משה קרסו ערך שותפות עם משה (מוסא) מטלון ועם יהודה ונח מוזס לרכישה ושיווק של קרקעות. בין היתר רכש ושיווק במסגרת השותפויות ובנפרד, את מגרשי שכונת פלורנטין, מרכז מסחרי (תל אביב), גבעת משה (רחובות ראב"ד ודה-מודינה בגבול תל אביב-יפו)[3] ועוד.
בית המשפחה, בן עשרה חדרים מרווחים וסלון רחב ידיים, הוקם ברחוב נחלת בנימין. - https://he.wikipedia.org/wiki/משפחת_קרסו

משה מטלון - היה מבוני תל אביב, נמנה עם יוזמי הקמת השכונות מרכז מסחרי ונווה שאנן בתל אביב, ושכונת קריית מטלון בפתח תקווה.
מטלון נולד ביפו, בן למשפחה היהודית הראשונה בעיר. הוא למד במקווה ישראל והיה מראשוני הספרדים שסיימו בית ספר זה. למד משפטים ובשנת 1896 פתח משרד לעריכת דין ביפו ונמנה עם עורכי הדין הראשונים בעיר. עסק בפעילות ציבורית והקים את אגודת "מגן", שפעלה להתקרבות בין יהודים לערבים ביפו. אגודה זו פעלה כמעט עד מלחמת העולם הראשונה.
בשנת 1900 התכתב עם הרצל והוזמן כציר לקונגרס הציוני. בשנת 1913 עבר לתל אביב. קנה ב-5,400 פרנקים מגרש בן 100 אמות בתל אביב (לאחר הכרזת העצמאות קנתה ארצות הברית בית זה והוא היווה את השגרירות הראשונה בארץ).
בשנים 1917-1910 יצאה המשפחה לגלות במצרים ואחרי מלחמת העולם הראשונה השתכנה ביפו. משה מטלון התקרב למאיר דיזנגוף ועזר לו לקנות אדמות לתל אביב, וכך קנה את אזור רחוב המלך ג'ורג', כיכר דיזנגוף, הבימה, רמת אביב ועוד. בשנות ה-20 עבר משה מטלון להתעסק בבנייה ובנה את אזור המרכז המסחרי ולימים נקרא הרחוב על שמו וביתו הוקם בו (בפינת הרצל) ב-1913.

והנה חיבור בין ה-4 , ראו נסח טאבו של שטח בן 1252 מ"ר בגוש 6193 חלקה 386 בשכונת קרית מטלון בפתח תקווה שנרכש בשנת 1939 - https://ecom.gov.il/Counter/secureF...14-2579-4D56-87E5-69221B345262&ordertype=card

השטח מצוי במרכז משולש הרחובות שלג וטשרניחובסקי [דהיום] בשכונת קרית מטלון שאותם בנה עבדאללה שאול רג'ואן עם שותפו הקבלן שמואל סוקולוב [החברה - רג'ואן סוקולוב בע"מ] הם בנו כ-40 בתים צמודי קרקע, חד קומתיים, בני 3 חדרים.
 
למעלה