תכסית כפול גובה שווה נפח אז מכאן אני רוצה להבין משהו

korali sweet

New member
תכסית כפול גובה שווה נפח אז מכאן אני רוצה להבין משהו

"תכסית כפול גובה שווה נפח"
אם הבנתי נכון, אז תכסית זה אלה אותם מטרים מכל המגרש שבתוכם מותר לבנות.
כך שאם מדובר במגרש של דונם (1000 מ"ר) והתכסית היא 50% אז זה שמתוך כל ה 1000 מ"ר מותר לבנות מקסימום 500 מ"ר ולא על כל ה 1000 מ"ר. אם זה נכון מה שאני הבנתי, אז ל 500 מ"ר קוראים תכסית. נכון ?
בהנחה שזה נכון, ורוצים לחשב נפח, אז מכאן אני רוצה לדעת ממכם אם אני חושבת בהיגיון - האם ברגע שכופלים את ה 500 מ"ר (התכסית) בגובה (נניח גובה 3 מטר) אז הנפח הוא 150 מ"ר ? או שמשהו כאן השתבש לי באמצע וזה לא הגיוני ?
 

MrRoadRunner

New member
כן ולא.

התכסית הוא שטח ~המגרש~ הבנוי. והדוגמא שהבאת נכונה.
השטח הבנוי הוא שטח הרצפה של הבית הבנוי. בדוגמא שהבאת, בנית 500מ"ר בקומה הראשונה ועוד 200מ"ר בקומה השניה אזי שטח הארמון הוא 700מ"ר בנוי...
 
"תכסית" אינה מושג מקובל מתחום החוקים ותקנות התכנון.

"תכסית" היא בכלל מושג גיאוגרפי/טופוגרפי שלא קיים כלל בהגדרת תקנות התכנון והבניה ולכן ככלל אין לו כל משמעות חוקית...
במושג הגיאוגרפי/טופוגרפי הכוונה היא : לכיסוי טבעי או מלאכותי [עצים,מבנים ועוד] שמעל התבליט [פני השטח המבטאים קווי גובה טופוגרפיים],

הסבר :
אין הגדרה מנחה בחוק התכנון והבניה או תקנות תכנון ובניה. ולכן אין לו כל משמעות חוקית , אבל...ייתכן שמדובר במונח שהשתרש [ללא כל בסיס] בהגדרות התב"ע במדינה במהלך השנים.

ההגדרה הקרובה ביותר למושג זה הוא : יחידת קרקע מסויימת שמגדירה את כתם השטח שנבנה בהיטל על.
כלומר גודל ההיטל שלוקח בחשבון את ההשלכה של כל קומות המבנה על כל נקודה ונקודה במגרש.

הערה : עקב ערפול המושג ישנן וועדות מקומיות/מחוזיות אשר מכניסות במושג "תכסית" רק את היטל קומת הקרקע ן/או רק שטחים עיקריים בקומת הקרקע.

ולעצם שאלתך :
בתכנית בנין ערים מוגדר בצורה מובנית אחוז הבניה הניתן בתא שטח מסויים, כולל הגדרת גובה וקומות במקרקעין.
לדוגמה : בחלקת מקרקעין מסויימת בשטח של - 1000 מ"ר [בדומה לשאלתך] ההיתר שניתן הוא ל- 50 אחוזי בניה, כלומר - 500 מ"ר,[המתחלקים בגובה הבניה המותר] ומכאן תהיה תוספת להיתר המגדירה את שטח [ה"תכסית"] שטח הבניה האופקי בקומת הקרקע [שטח רצפה] , לדוגמה :אושרו 100 מ"ר שטח רצפה, ומכאן שינתן לבנות [לכאורה] כ-5 קומות. [בצורה פשטנית]
אבל...כמובן שהנושא מורכב יותר ומגדיר שטחים עיקריים ושטחי שרות בכל קומה ובסה"כ, מכאן שיתכן שהשטחים כוללים מרתף/חניות תת קרקעיות, ממדי"ם, חדרי מדרגות, מחסנים ועוד.
הגדרות התב"ע קובעות בין היתר את גובה הקומה והגובה המוחלט המותר לבניה [מעל ומתחת לפני הקרקע] ואיך מחלקים את אחוזי הבניה בשטחי הקומות המותרים.

איני מוצא כל משמעות למושג "נפח" אלא במשמעות של חישובי עומסי בניה , חומרי בניה וכו'.
 
למעלה