נפלאות התשואה

פרל דוד

New member
שווי השוק -התייחסות.

התשואה שהצגת בטבלה מייחסת שווי שוק של 500.000 ש"ח לאחר 5 שנים כלומר...עליה של 100.000 ש"ח בשווי הנכס.

מה קורה אם שווי השוק נשאר ללא שינוי או לחילופין [כמו בארה"ב לדוגמה,או בהנחה שאכן שוק הנדל"נ בארץ עובר משבר ושווי הנכסים בעוד 5 שנים ירד ב-25 אחוז] ירד ב-100.000 ש"ח.

האם עדיין אתה רואה תשואה ? האם תצדיק במקרה שכזה את המינוף ?

ומה קורה בהנחות היסוד שלך שלהבנתי ממליצות ב"חום" למנף הלוואות ללא חשש, כשהשוכר אינו משלם או שהדירה אינה מושכרת ? ומחיר הנכס יורד ?
 

freeida

New member
תמיד צריך לדעת לבחור את הנכס הנכון

וזה עושה את ההבדל בין איש נלדן טוב לחובבן.

דוד "הפחד" שלך מפני השקית ומינוף
גורמות לך לקפאון, ולא להשקיע בכלל בנדלן
(זה חוט השני שעובר בכל תגובתיך)

לאורך הזמן המחירים תמיד עולים במשך השנים.
תסריט הקטסטרופות הוא נדיר ולא שיקול שוטף.

לדעתי התחזית במאמר ממוצעת והגיונית.
 

offir11

New member
תשובתי

דוד ידידי,
העליה בשווי הנכס יוחסה אך ורק לצורך הסבר המונח Equity. חשוב מבחינתי להבחין בין תשואה שנוצרת עקב ההכנסה השוטפת (פירות) לבין רווח/הפסד הון שנוצר עקב ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה. התשואה השטופת בכל שאר המאמר התייחסה רק לתקבול השוטף מבלי להיכנס לספקולציה של האם השווי יעלה או ירד.
מי שכן רוצה לחשב תשואה כוללת ספקולטיבית, יכול להוסיף את המקדם שלו למשוואה. דוגמא:
נניח והתשואה הפנימית IRR (100% הון עצמי) היא 5% והצפי של אותו משקיע הוא עליה שנתית בשווי הנכס של 7% - במשוואה של אותו משקיע, התשואה (IRR) תהיה 12%. אני לא ממליץ להכניס ספקולציה למשוואות כי הנבואה ניתנה, אתם יודעים למי... מה שכן, בזמן מכירת הנכס, הייתי מכניס את הפרש המחירים לחישוב התשואה האמיתית שלי והIRR (השנתית).

לגבי המינוף,
1. מטרת המאמר היא להראות שלמרות שהדלתא של המינוף תגרום לדלתא שלילית בתזרים המזומנים, עדיין הקרן תרד כל חודש יותר מאותה דלתא והתזרים האפקטיבי יהיה חיובי!
2. לגבי השילוב בין הספקולציה לעליית/ירידת המחירים ולמימון - אני לא מאמין שיש מישהו שנכנס להשקעה כי הוא צופה הפסד. לכן, אותו משקיע שצופה ששווי הנכס שלו יעלה, יעדיף לקחת מימון ולשפר את שיעור התשואה על ההון העצמי שלו. כמובן שאם נניח רכשתי דירה ב 400,000 ש"ח, מינפתי ב 50% (הלוואה של 200,000 ש"ח והון עצמי של 200,000 ש"ח). לאחר שנה מכרתי את הדירה ב 300,000 ש"ח. שיעור הפסד ההון שלי הוא 50% למרות ששווי הדירה ירד רק ב33%.

לגבי הערתך האחרונה, לא המלצתי בחום למנף ללא חשש, אני כן ממליץ למנף באופן מדוד ויעיל נכס להשקעה אותו בדקתי לפני שרכשתי, הכנסתי לאקסל את התרחישים הפחות טובים וקיבלתי החלטה מושכלת לרכוש. אין ביטחון של 100% בעסקאות נדל"ן. בניו יורק, מכרנו ב 2007 בתים גם בהפסד כספי שלשמחתי היה מינימאלי כי צפינו את מהלך השוק (בגלל השינוי החד בענף המשכנתאות), ישבנו על הגדר שנה, הגדלנו את הGAP בזמן הרכישה וחזרנו לשוק בכל הכח. גם שם היינו ואנחנו עדיין ממונפים.
אם השוכר לא משלם/הדירה אינה מושכרת/תחזוקה שוטפת, כמובן שהדבר יתבטא בתשואה. בשורת ה"הוצאה חודשית ממוצעת" תוכל להכניס את הצפי/הנתונים בפועל מההשקעה שלך. תוכל להכניס ל"הוצאה" מספר פרמטרים:
א. אחוז "אי אכלוס" (Vacancy) ממוצע שנתי
ב. עלות התחזוקה השוטפת - ממוצע חודשי
ג. כל עלות או הוצאה נוספת שתחפוץ

עוד המלצה היא להכניס לאקסל 2 עמודות בכל פרמטר - "חזוי" ו"בפועל". כך תוכלו להשוות בין התחזיות שלכם לבין התוצאה בפועל.מדוע?
כדי להכניס תחזיות מדוייקות יותר בהשקעה הבאה. נכון, כל נכס שונה מקודמו אבל המרבה בנכסים יהיה קרוב יותר בחזוי/בפועל מאשר היה בנכס הראשון שלו.
 

offir11

New member
חברים על הפידבקים

אמשיך לכתוב דברים שישמשו את חלקנו בעתיד
 

דולבין

New member
ROE

קראתי את המאמר היפה, אך משהו חסר כדי שהתמונה תושלם.
מה אתה בעצם אומר, ככל שמנף יותר למרות, שהתשואה על ההשקעה גבוהה יותר מריבית על החוב, ה ROE יקטן.
הרי יש כאן סתירה, הלא כן?
והיא נמצאת בכך שבמונח, ROE יש לכלול את סכום המימוש של נכס, אם נוסיף אותו להון שהשקענו, ה ROE יגדל.
יש להבדיל בין ROE שוטף שכפי שאתה מציין ככל שהתקופה קצרה והמינוף גדל הינו נמוך, או שלילי יותר.
אך ככל שהתקופה ארוכה יותר, ה ROE השוטף עולה, אך ROE הכולל את מימוש הנכס (ללא עלית ערך) יהיה נמוך יותר.
לאמור, בהנחה שמחיר הנכס לא עולה, לתקופה קצרה, משקיע מוכן "להקריב" תשואה שוטפת (להביא כסף מהבית) בידיעה שעם מימוש הנכס, התשואה שלו ROE תהיה גבוה יותר.
במידה והמשקיע רוצה תשואה חיובית שוטפת (השכרת הנכס > מהחזר החוב) עליו לפרוש את החוב ליותר שנים, אך עם מימוש הנכס ה ROE שלו יהיה נמוך יותר. (בהנחה שאין עליית ערך לנכס )
ובהנחה שריבית החוב לזמן קצר = לריבית לזמן ארוך. (רק בתיאוריה)

דוגמא בהמשך..
 

offir11

New member
דבריך נמצאים בתוך המאמר

תודה דולבין על ההתייחסות.
ה ROE לא כוללת בתוכה את רווח ההון (או הפסד ההון). מה שכן כולל היא התשואה האפקטיבית שמתייחסת לתזרים השוטף בנוסף לEquity שנוצר עקב הקטנת הקרן ע"י תשלומי ההלוואה ובדיעבד גם עליית/ירידת ערך הנכס בזמן המימוש.
מה שאתה הגדרת ROE, אני הגדרתי תשואה אפקטיבית. את ה ROE הגדרתי כתשואה שמתייחסת לתזרים השוטף בלבד.
 
למעלה