מי אמר שאבולוציה לא נצפתה בטבע?

dude101

New member
החלוקה למינים אינה שרירותית

קבוצה תיחשב ל"מין" אם הפרטים בה נוטים להתרבות בינם לבין עצמם. ההגדרה הזאת גוררת שהדימיון הגנטי בין פרטים באותו מין בהכרח ישמר, בעוד שהדימיון הגנטי בין מינים שונים יכול לגדול. סטטיסטית, זה גם אומר שהדימיון הגנטי בין פרטים מאותו מין יהיה גדול בסדרי גודל ביחס לדימיון הגנטי למין אחר, גם אם הקרוב ביותר.
 

חנוך25

New member
בשרירותית אני לא מתכוון לא הגיונית או לא מועילה.

אלא רק שאנחנו בוחרים את הקריטריונים - והם כלפי נוחות של תקשורת. הן בשפה המקצועית של ביולוגים והן בשפת היומיום. לפני שידעו על די.אנ.אי. היו גם סיווגים. היום אני מבין שיתר מקובל לסווג לפי דמיון גנטי. זה לא שאלה נכונים ואלה לא.
 

dude101

New member
זאת לא המשמעות של המילה...

"שרירותי" זה משהו שנעשה ללא היגיון או על בסיס העדפה אישית בלי קשר לתכונות אינטרינזיות של החפץ. זאת ההגדרה המילונית, וזה מה שרוב האנשים מתכוונים אליו כשהם משתמשים במילה. אם אתה חולק על זה, אני מציע שתשנה את ההגדרה שלך באופן "שרירותי", אחרת יהיה לך לא נח לתקשר עם אנשים אחרים (וההודעה הזאת היא ראיה לכך).
 

dude101

New member
מה שאתה מפספס זה ש...

רגע, אתה *מקבל* את ההערה? בפורום באינטרנט!?
 
למיטב זכרוני, ההגדרה היא כזו:

שני בעלי חיים יחשבו לשייכים לאותו המין, אם הם לייצר צאצאים שמסוגלים להתרבות. לכן סוס וחמור, שמסוגלים לייצר צאצאים עקרים אינם שייכים לאותו המין, למשל. &nbsp ובכל מקרה החלוקה למינים לא רלוונטית לתורת האבולוציה עצמה.
 

חנוך25

New member
ד"א זאת הגדרה קצת מוזרה. יוצא ממנה שאם לפניך

יצור א ויצור ב אתה לא יודע להגיד אם הם בני אותו מין עד שלא יהיה להם נכד. כלומר - א צריך להתחתן עם ב ואז לעשות ילד ואז לחכות שיהיה נכד. ורק אז א ו-ב : הסבים - יוגדרו כאותו מין - רטרואקטיבית. אפילו הילדים והנכדים הם לא בהכרח אותו מין. נראה לי בפועל שביולוג שרואה סוס או חמור אומר ישר שזה סוס וחמור ולא מחכה לנכד. גם סוס רווק מושבע הוא סוס :)
 

BravoMan

Active member
כשאתה אומר "ביולוג רואה סוס" אתה למעשה עושה את אותה

הטעות ש-outrigger כל הזמן מנצל בקשקושים שלו על "פרארי על מאדים". &nbsp כשביולוג רואה יצור, איך הוא יודע שזה "סוס"? הוא יכול להחליט לפי מראה חיצוני שהיצור מספיק דומה לזן שמוכר כסוס, ויש סבירות מסוימת שהבדיקה השטחית הזו תספיק. &nbsp הוא יכול גם לעשות בדיקת DNA ולהשוות אותה למה שידוע כ-"סוס". זה יהיה יותר מדויק. &nbsp אבל ההגדרה ששפיפון הביא זו אכן הגדרה שמשתמשים בביולוגיה, והיא נועדה לקבוע מתי אפשר לומר שאוכלוסיה התפצלה לשני מינים שונים ולא רק 2 אוכלוסיות שונות מאותו מין. &nbsp וכדי לקבוע זאת בוודאות, אכן צריך להמתין לצאצאים. תאר לך ביולוג שמסתכל על 2 קבוצות של סוסים, שהתפצלו במקור מאותה קבוצה, ובמשך כמה דורות חיו בסביבות שונות מאוד. &nbsp האם שני הקבוצות עדיין שייכות לאותו מין? או שאחרי X דורות אחת הקבוצות השתנת מספיק כדי לקרוא לה "מין" חדש?
 

חנוך25

New member
נו זה מה שאני שואל - כשביולוג רואה יצור

איך הוא יודע אם זה סוס (או לא סוס) אם הוא צריך לחכות לנכד שלו? כי לפי ההגדרה ששפיפון הביא זה מה שהוא אמור לכאורה לעשות. אבל בפועל הוא ישר אומר לך שזה סוס, נכון?
 

dude101

New member
לא יודע איך זה הולך בפועל עם ביולוגים שנתקלים בחרק חדש

ביערות הגשם, אבל פלאנטולוגים באמת משתמשים בדימיון חיצוני ולפעמים מפספסים ומכריזים על מין חדש רק כדי לגלות אחרי מחקרים נוספים שמדובר במאובן של מין שכבר התגלה, אבל בגיל אחר.
 

outrigger

New member
"אתה לא יודע להגיד אם הם בני אותו מין עד שלא יהיה להם נכד"

כדי לסבך עוד יותר את העניין מה יקרה אם בפעם הראשונה הם לא יצליחו ליצור צאצא פורה ודווקא בפעם העשירית לצורך העניין זה יקרה? ואולי דווקא בפעם ה-100? נ.ב- לא ממש עקבתי אחרי הדיון אבל במקרה צדה את עיני הנקודה הנ'ל.
 

BravoMan

Active member
ברור שהיא צדה את ענינך - הרי אין לך משהו אחר להיתפס אליו!

 

dude101

New member
זה נכון, ההגדרות שקולות

אוכלוסיות שנוטות להתרבות אחת עם השניה בהכרח יכולות להעמיד צאצאים פוריים, ואם שני יצורים יכולים להעמיד צאצאים פוריים הם יטו להתרבות אחד עם השני. &nbsp חלוקה למינים לא הכרחית בהקשר של השיחה, אבל היא בהחלט יכולה להיות מועילה כי מין עובר אבולוציה כמקשה אחת. אם לא יתכן מעבר של גנים מפרט לפרט בתוך אותה אוכלוסיה, מהגדרה מדובר במינים שונים.
 

dude101

New member
אתה זורק רשת כל כך רחבה שאתה תופס את כולם. מילולית.

מה מאפיין "מאמין באבולוציה" ו"מאמין בדת"? ששניהם נוטים לפרש את המציאות כך שהם צודקים
?זאת כנראה קבוצות ההטיות הקוגנטיביות הכי נפוצה שיש. אם זה מה שהופך אדם ל"מאמין כמו מאמיני התאיזם" אז כל האנושות ללא יוצא מהכלל "מאמינים כמו מאמיני התאיזם".
יכלת באותה מידה של הצלחה לומר "מאמיני האבולוציה לא כל כך שונים ממאמינים התאיזם, לשניהם יש שתי ידיים". ואפילו "שתי ידיים" זה קריטריון יותר מצוצמם. יש יותר אנשים שנוטים לפרש את המציאות כך שתתאים לדעותיהם מאשר אנשים בלי שתי ידיים.
בו זמנית אתה, כמובן (כי זאת הרי המטרה של ההודעה), מתעלם מההבדלים רלוונטים בין תומכי אבולוציה לדתיים.
 

קלייטון.ש

Well-known member
וודאי, רוב בני האדם מאמינים במשהו

פעם כולם האמינו באלוהים, אחר כך התרופפה האמונה באלוהים ובדיוק נכנסה תורת האבולוציה ותפסה הרבה מהלא-מאמינים באלוהים. תורת האבולוציה הצליחה בזה כי היא מספקת תשובה חלופית לשאלה שהדתות תופסות כהכי חשובה: איך נוצרו או נבראו החיים, ובמיוחד האדם. אז כל אלה שמסיבות אלה ואחרות התרחקו מהדת, אבל חסרה להם תשובה חלופית לשאלה החשובה הזו, נהרו בשמחה אל תורת האבולוציה.
היום רוב בני האדם מתחלקים למאמיני תאיזם כלשהו מול מאמיני אבולוציה (יש אמנם גם חפיפה), והבעיה שמאמיני האבולוציה לא תופסים שהתשובה שתורת האבולוציה נותנת להם לא שווה יותר מהתשובה שנותן התאיזם.
 

dude101

New member
מה "וודאי"?

"וודאי" משמשת להסכמה.
אני אומר שאתה מתבלבל (או מנסה לטשט את ההבדל) בין תכונה אנושית בסיסית לפרש את המציאות כך שתתאים לדעותיהם לבין אמונה פארא-דתית.
אתה אומר לי "נכון", ואז ממשיך בשלך. אז עם מה אתה מסכים בדיוק?
אגב, זאת דוגמא מעולה להטיה עליה דיברתי - פירשת את ההודעה שלי כך שתחזק את דעתך. אולי זה הופך אותך ל"מאמין במאמיני האבולוציה"?
&nbsp
ולא דיברתי על "מאמינים". "מאמינים" זאת מילה שלך, בה אתה משתמש כי היא לא מוגדרת במדויק ויש לה קונוטציות דתיות. זה הכל.
אם תרצה לדבר על ההבדל בין *תומכי* אבולוציה לדתיים, אפשר לנהל שיחה כזאת. רק קודם צריך שתכיר בהבדל שדיברתי עליו. זה לא מחייב שתסכים ש"מאמיני אבולוציה" אינם פארא-דתיים, רק שתבין שהטיעון "אלה מפרשים את המציאות שתתמוך בדעותיהם וגם אלה. אין ביניהם הבדל!" הוא שגוי.
 
אולי איש הקש שאותו אתה מוכר כ "אבולוציה" מסביר את מוצא החיים

אבל התיאוריה המדעית שנקראת אבולוציה לא נוגעת כלל במוצא החיים.
&nbsp
התיאוריה המדעית שונה במספר נקודות מפתח מאיש הקש שלך, אבל אני חושש שאתה כבר יודע את זה גם בלי שאומר לך. אתה צריך את איש הקש הזה ואת השוני בנקודות האלו כדי למכור את הרעיון שהדת והמדע הם שקולים.
&nbsp
בפועל, אתה יודע את שזה לא המצב, ולכן כאשר אתה חולה אתה הולך לרופא ומקבל תרופות שפותחו בעזרת תהליך מדעי ולא לרב שירשום לך קמע.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

קלייטון.ש

Well-known member
בטח שתורת האבולוציה מנסה להסביר את מוצא החיים

הנקודה היחידה שתורת האבולוציה לא מנסה להסביר בשאלת היווצרות החיים היא היווצרות התא המשתכפל הראשון. אבל ברגע שיש לה תא משתכפל ראשון - והוא יכול להיות בסיסי ביותר - תורת האבולוציה טוענת שהתשובה המלאה בידיה.
כמו מאמינים רבים נראה שגם אתה מפגין בורות במושא אמונתך, מעבר לשימוש השגוי שלך במושגים כמו "איש קש".
אני הולך לרופא ומקבל תרופות במידה רבה של ספקנות, כפי שצריך לעשות כל אדם, ואם התרופות נכשלות אני לא מופתע, וזאת בנוסף לעובדה שאין קשר בין רפואה לתורת האבולוציה, מלבד בכך שאבולוציוניסטים חושבים שהם יודעים "להסביר" תופעות שהרפואה - בלי קשר אליהם - מגלה ופותרת.
 

BravoMan

Active member
מי שחושב שאין קשר בין רפואה לאבולוציה, מן הראוי שייקח מנטוס

במקום אנטיביוטיקה.
&nbsp
הרי לשיטתך, הסיכוי שיעזור זהה, ומנטוס הרבה יותר זולים, ולא מייצרים חיידקים עמידים!
 
למעלה