תחושת נוכחות והאמונה באלוהים

pozetiv

New member
<ארוך מאוד> אפשר תקציר או לחילופין דעתך על הנושא ?

 
לא


 

pozetiv

New member
טוב, לא נורא, אם כך, אני אתן תקציר וגם את דעתי על הנושא .

השאלה הנשאלת בכתבה היא - מה קורה במוח של המאמין מבחינת המדע ? תחום המדע המוצע הוא מחקר הנוירו-תאולוגיה .
נערכו שני מחקרים בנוגע ל"נוכחות " סביב הנחקרים
במחקר הראשון ניכר שהנוכחות נובעת מגופם .
במחקר השני התברר כי הגבול בין הסימנים שמתקבלים מהגוף לבין הסימנים שמתקבלים מהסביבה החיצונית דק מאוד ומכאן שקל לבלבל בין שניהם .

בניסוי נוסף שהתבצע באמצעות קסדה היוצרת שדות מגנטיים גם בניסוי הפלסבו נחקרים דיווחו על חוויות חוץ- גופיות שהיו אמורות להתקיים יחד עם הפעלת השדות המגנטיים .

בסריקת מוחות של מתפללים התקבלה תוצאה של ביטול תחושת זמן מרחב באותו איזור במוח האחראי של תחושת זמן מרחב .
מסקנתו של אותו חוקר היא שאין איזור ספציפי במוח האחראי על תחושת האמונה,[ מכיוון שמדובר באיזור כללי שמתייחס לתחושת זמן מרחב(תוספת שלי )].
לדעת כותבת המאמר הניסויים מסבירים תחושת נוכחות של רוח רפאים או אדם שלישי במצבי קיצון .
מתחום הסוציולוגיה נמצא כי חוויות דתיות הנובעות כתוצאה מדינמיקה קבוצתית יוצרות רגש קולקטיבי הגורם לאובדן הקשר עם המציאות ומשם הדרך לחוויה רגשית קצרה .
איך חוויה זו משפיעה ? התשובה הגיעה לאו דווקא מתחום הנוירולוגיה אלא מתחום הפסיכולוגיה שם נצפתה נינוחות שהיא הגורם להפרשת הורמון דופמין המגביר את תחושת האמפתיה והאמון.
ולפי הפסיכולוגיה תופעה זו תלויה בנטיה טבעית אינדיבידואלית .

בסופו של דבר נשאלת שאלת השאלות:-
האם מוחו של אתיאיסט שונה ממוחו של חוזר בתשובה?
נמצא שיש הבדל בגודל של ההיפוקמפוס האחראי על תהליכי זיכרון שהוא אצל אנשים שחזרו בתשובה קטן יותר מאשר אצל אתיאיסטים וגודלו משפיע על דיכוי ייצור הורמון דופמין .

מה זה אומר ? התוצאה יכולה להיות קשורה לאותה דינמיקה קבוצתית שהוזכרה למעלה וכן לחוסר היכולת להשתמש בכלים אנליטיים המאפיינת אנשים דוגמטיים כשהכוונה היא ברמז עבה לאותם אנשים דתיים.

טוב, לא בטוח שזה היה קצר, אבל זה תקציר הכתבה .

עכשיו -מה דעתי ?
ניתן לתמצת מהתקציר של הכתבה שחוויה דתית של אלוהים מתייחסת לגורם שלישי,
כשהגורם הראשון הוא האדם המחשבות שלו הרגשות וכן הלאה כפי שהם באותו רגע
הגורם השני הוא ההכרה של אותו אדם מודעות בנוגע לעצמו כפי שהוא מכיר את עצמו
והגורם השלישי הוא גורם חדש ולא מוכר שנכנס למודעות .

דעתי היא שנוכחות של גורם שלישי היא חוויה של ניצחון על התפיסה הישנה .
אם היה נשאר לי עוד דיו הייתי מפרט יותר .
 

hnc

New member
מאחר והאתאיסטים אוהבים הוכחות לכל דבר

אז הוכח מדעית שהאמונה (האמתית, לא זאת המזויפת מסיבות כאלה ואחרות כמו ילד שפשוט חינכו אותו להאמין ולא מבחירה עצמית) אכן משנה משהו במוח ולטובה, וזה בלי קשר לשאלה אם אלוהים אכן קיים או לא.
עכשיו בוא נראה איך האתאיסטים מתפתלים בכל מיני תירוצים.
 

BravoMan

Active member
הנושא אולי מעניין, אך מניסיוני מאמרים מהסוג הזה

נוטי לעוות את המידע מהמחקרים שהם מדברים עליהם, ורצופים טעויות.
 

קלייטון.ש

Well-known member
מאחר ורוב בני האדם מאמינים באל כלשהו

ובראייה היסטורית אפשר להגיד שקרוב לכל בני האדם האמינו באל כלשהו, שהרי לאורך ההיסטוריה אתאיזם היה תופעה שולית, אז עצם המחשבה שאפשר ע"י בדיקת כמה פרטים להגיע למסקנות על אמונה בכלל, היא מופרכת לחלוטין.
לגבי הנקודה של "תחושת נוכחות", אולי יש אנשים שמרגישים משהו ממש נוכח אבל לא נראה לי שזו חוויה של הרבה מאמינים. מאמינים באלוהים חושבים שהוא קיים אבל לא נראה לי שהם ממש מרגישים משהו מוחשי סביבם. זו בוודאי הפרעה נוירולוגית כמו שכתוב במאמר.
 
למעלה