האם קיים גן יהודי הניתן לזיהוי בבדיקת DNA ?

Uri III

New member
האם קיים גן יהודי הניתן לזיהוי בבדיקת DNA ?

שלום, לאחרונה אני קורא יותר ויותר כתבות אשר מדברות על בדיקה גנטית המאפשרת לקבוע (כביכול) אם הנבדק הוא יהודי או לא. האם זה מדעי? האם הדבר אפשרי בכלל? אם לא, מי המדענים שאמרו לרבנים שזה כן אפשרי? מה הם בדיוק בודקים בבדיקה הזו כדי לקבוע אם הנבדק יהודי או לא?

מה אחוז הדיוק של הבדיקה הזו? 100% ? 80% ? 70% ?
 
חד משמעית אין "גן יהודי" ואין בדיקה כזו

בתור ביולוג כתבתי על זה כאן לפני כמה שבועות. מדובר בבדיקה של DNA מיטוכונדרי אשר עובר בתורשה רק דרך האם לצאצאיה. כלומר אם תאורטית ידוע שהאם יהודיה, לפי ההלכה גם הצאצאים שלה יהיו יהודים, והבדיקה היא בעצם בדיקת אמהות ביולוגית. בתור בדיקת אמהות זו בדיקה לא מוצלחת במיוחד עם אחוז דיוק כנראה בסביבות 80% עד 95% (תלוי כמה נפוצה השושלת הספציפית שנמצאה). עדיף פשוט להסתמך על עדות האם שמדובר בילדיה.

במצב היותר רלבנטי שבו גם האם לא הוכיחה יהדות, הבדיקה לא מוכיחה דבר. כל השושלות המיטוכונדריות המדוברות קיימות גם אצל יהודים וגם אצל אירופאים רבים אשר לא ידוע אצלם על כל קשר ליהדות. וכמובן, מי שאימו או סבתו וכו' ממוצא לא יהודי אך גוירה כהלכה, צאצאיה יהודים על פי ההלכה אך הגנים שלה לא התגיירו...

בשעתו טענו אותם רבנים שתומכים בבדיקה כי ישתמשו בה רק ברשות אצל כאלה המתקשים להוכיח את יהדותם. מזה ניתן היה להבין שמדובר בשיטת מצליח: יש לו הגנים המתאימים - הצליח. אין לו - לא הצליח וינסה להוכיח יהדותו באופן אחר. לכן נוצר הרושם שהבדיקה לפחות לא מזיקה למרות שהיא חסרת ערך. אך לפי הפרסומים האחרונים נשמע שמכריחים אנשים מסויימים לעבור את הבדיקה, ופוסלים את יהדותם אם נמצאו לא מתאימים. לא ברור אם זה יותר רשעות או יותר טמטום.
 

BravoMan

Active member
ובל נשכח, שמדובר באנשים שמסרבים לבקר במוזאון אם יש שם

מייצגים על אבולוציה או האדם הקדמון.
&nbsp
אז DNA זה טוב כשאפשר להשתמש בזה לטובת "טוהר הגזע", אבל לא אם זה חלילה סותר את ספר המעשיות האהוב עליך...
 

BravoMan

Active member
הכל נכון למעט העובדה שבשום מקום בקישור לא כתוב

שהמאובן הזה "אינו במקומו"...
אפילו לא קרוב לזה.
&nbsp
אבל תמשיך לחלום
 

outrigger

New member
הוא "לא במקומו" משום שהוא מופיע מאוחר מדי

ביחס למאפיינים הפרימיטיביים שלו. כמה מאוחר? כמעט 200 מליון שנה.
 

Uri III

New member
חברה מצטער כנראה הטעיתי אתכם, הם לא בודקים גן יהודי

קראתי עכשיו את הכתבה, הרבנים טוענים שמבחינתם הסבתא רבתא הייתה יהודיה, ובבדיקה הם רוצים לוודא באמצעות ה DNA המיטוכונדרי (שעובר כמעט בלי שינוי מאם לילדיה) שהטוענים ליהדות הם אכן הצאצאים של אותה סבתא רבתא.

עכשיו זה יותר עושה לי שכל.
 
כאמור DNA מיטוכונדרי הוא לא בדיקה טובה לשם כך

זאת מאחר שיש מספר קטן של שושלות מיטוכונדריות אצל יהודים אשכנזים, ולכן גם אם לנבדק ולסבתא רבתא DNA מיטוכונדרי זהה בדיוק, זה בכלל לא אומר שהוא בהכרח צאצא שלה.

סיפור דומה דרך אגב היה לאחרונה בפרשת זדורוב. בתחילה נטען ש-DNA מיטוכונדרי משערה שנמצאה בזירת הרצח שייך לאותו א"ח שטען שבת זוגו לקחה את בגדיו וביצעה את הרצח. אבל מומחה שבדק את העניין כמובן הסביר שיש עוד עשרות אלפי אנשים נוספים בישראל ששייכים לאותה שושלת מיטוכונדרית.
 
לגבי המקרה בכתבה

אני מבין ש"הוכחת היהדות" היתה רק לצורך חתונה. הבחור שלא יכול לעשות בדיקת DNA אפילו אם היה רוצה (כי סבתא רבתא שלו בקבר וכל קרוביהם נספו בשואה. היטלר לא דרש בדיקות יהדות) עשה את הדבר הנכון והתחתן כבר בחו"ל. הוא כבר אזרח ישראלי ונשוי במשרד הפנים והיחידים שיש להם בעיה זה הרבנות הראשית. הוא לדעתי אפילו יצא נשכר מהסיפור כי עכשיו הוא מבין בדיוק עם מי יש לו עסק ומה צריך לעשות.

למרבה הצער, מצטייר שישנם מקרים נוספים שבהם אנשים ניזוקו יותר מהקשקוש הזה של בדיקה מיטוכונדרית.
 

galgal761

New member
לא נראה לי.

אדם שרק האמא של האמא של האמא של האמא שלו יהודיה, נחשב ליהודי לכל דבר למרות שרק אחוזים בודדים של הגנים שלו הם יהודים. לעומת זאת יש אנשים אם הרב יותר גנים יהודים והם אינם נחשבים ליהודים. כמו כן לכל גן יש סכוי של 50% לעבור מההורה לצאצאו. אין גן שעובר בודאות של 100% מהאמא לצאצא שלה.
כמו כן יהודי זה גם מי שגויר כהלכה למרות שאין לו שום קשר גנטי ליהודים.
 
למעלה