האם איסלנד תהיה המדינה השפויה הראשונה בעולם?

דייהטסו

New member
סוגייה מעניינת מבחינה מוסרית

כמי שלא מל את שלושת בניו, אני בוודאי נגד ברית מילה. השאלה - האם צריך לאסור זאת בחוק - היא שאלה קשה בעיני. היא נופלת לקטגוריה הקשה של חופש דת ותרבות מול זכויות הפרט. ניקח מקרה קיצוני יותר - מילת נשים מהסוג האכזרי ביותר שמתבצע בסודן. האם ניתן לכפות איסור כזה על שבטים מרוחקים מהציביליזציה המערבית? מקרה עוד יותר קיצוני- האם צדקו הקונקסיטורים הספרדים שכתגובה לטקסי קורבנות אדם טבחו טבח המוני במשתתפי הטקס? קשה לענות על השאלות האלה.
 
אז אני מניח שכטבעוני, יהיה לך גם קשה לענות על השאלה

האם יש לאסור הקרבת בעלי חיים כקורבנות לאלים, במסגרת פולחן דתי.
ואם נלך רק עוד צעד אחד קדימה - האם יש לאסור הקרבת בני אדם כקורבנות לאלים במסגרת פולחן דתי.
&nbsp
בעיני, אין כאן שום שאלה מוסרית. זכות התינוק על גופו חשובה לאין ערוך מאשר זכות הוריו לחופש דת.
&nbsp
תקן אותי אם אני טועה, אבל אם היתה דת היפותטית שמצווה על ההורים, במידה ונולדת להם תינוקת בכורה, לעשות לה ניתוח לשינוי מין - לא הייתה לך שום התלבטות בנושא - אז נכון - ברית מילה אינה קיצונית כמו ניתוח לשינוי מין, אבל העקרון הוא אותו עיקרון. ניתוח אלקטיבי בתינוק\ת חסר\ת ישע מטעמי דת לא יכול להיות דבר מוסרי, וחוק שאוסר דבר כזה הוא דבר מבורך.
&nbsp
 

דייהטסו

New member
שאלות טובות

ברגע שמדובר על התנגשות של שני עקרונות, אז האמירה "העקרון הוא אותו העקרון" לא תופסת. צריך לשקול את הנושא הספציפי משני צדדיו - ובמקרה שלנו - כמה גדולה הפגיעה בחופש הדת, וכמה גדולה הפגיעה בתינוק. כפי שציינתי, הכרעות מהסוג הזה לא פשוטות. במקרה שלנו הייתי מתיר את ברית-המילה, ואוסר ניתוח לשינוי מין, בדיוק בגלל שהפגיעה בתינוק רבה הרבה יותר בניתוח לשינוי מין. בכלל, אין לי שוב בעיה עם דתיים שעושים ברית מילה - זה אחד מהטרלולים הקטנים ביותר בדת היהודית. הבעיה שלי היא עם החילונים שעדיין עושים את זה ממגוון תירוצים מטופשים. תירוצים שמזכירים את התירוצים של אנשים להמשיך לאכול בשר. תכל'ס, בשני המקרים אנשים מפחדים משינויים כי הפחד משינוי טבוע אצלם במוח, והם מעולים בלייצר לזה רציונליזציה, אפילו אם היא לא לוגית ולא מוסרית בעליל.
 

BravoMan

Active member
למה "חופש דת" צריך להיות עקרון בכלל?

הרי בתור אתאיסטים אנו אמורים לדעת שדתות למיניהן הן אוסף שקרים והמצאות, אז מדוע שיהיה בכלל שיקול בין פגיע בגוף של חסר ישע, קטנה ככל שתהיה, לבין "זכותו" של מישהו להפליץ גחמות מצוצות מהאצבע?
&nbsp
אגב, יש מספר מקרים של ברית מילה כל שנה שמסתיימות במות התינוק.
האם זה לא שיקול מספיק עבורך לאסור בחוק על המנהג הזה?
&nbsp
מה הסיבה שלך, כאחד שלא מאמין, לתת לאנשים את הזכות המפוקפקת הזו לפגוע בחסרי ישע למען אותה אמונה?
 

דייהטסו

New member
ראה תשובתי הנוספת

חופש דת כולל גם את החופש מדת. אם אתה רוצה שהמדינה תאפשר לך להיות אתאיסט (מה שמדינת ישראל לא מאפשרת לצערנו) אז אתה צריך להלחם גם על זכותם של אחרים להאמין בישויות דמיוניות. "אינני מסכים עם דבריך, אך אגן עד מוות על זכותך להשמיעם"
 

Hameln

New member
דבר לא *צריך* להיות עקרון

אלא שבני אדם מאמצים\מחזיקים בעקרונות מסוימים שנתפסים בעיניהם כעקרונות טובים ונכונים [אני דווקא כן מוצא ערך בעקרון חופש הדת (שכולל גם חופש מדת) ומכיר בזכותו של הזולת להאמין בדברים שאני לא מאמין בהם, אף על פי שאני לא סובר שהזכות הזאת אמורה לכלול הטלת מום בחסר ישע].
 

BravoMan

Active member
אחנו לא באמת מדברים כאן על הזכות להאמין.

כל עוד לא התפתחו כוחות מוטנטים או טכנולוגיה עתידנית שיכולה לשלוט במחשבות, אף אחד לא יכול לקחת מאף אחד אחר את הזכות להאמין במשהו.
&nbsp
הכוונה כאן היא למעשה ל-"חופש הפולחן" - הזכות של האחר לבצע פעולות שמשפיעות לא רק עליו, אלא גם, ואולי בעיקר, על אחרים.
&nbsp
מתן "חופש דת" במובן של "חופש פולחן" למעשה מקנה לאנשים לבצע פעולות שבד"כ החברה אוסרת על אנשים בה לבצע, רק בגלל אמונה של אותו אדם.
למשל, לפי "חופש דת" שכזה, חוק "תורתו אומנותו" כן יהיה דמוקרטי, למרות שבפועל הוא לא דמוקרטי בעליל ויוצר אי שוויון על סמך גחמה פרטית.
&nbsp
אגב, אני לא באמת צריך חופש דת כדי להיות אתאיסט - אפשר בססבבה לקיים דיקטטורה אתאיסטית, שדרוס בצורה הכי גסה את כל הדתות בתחומה.
זה עבד בברה"מ ובסין, וממשיך לעבוד מצוין עבור סין.
&nbsp
אני לא אומר שאנחנו כמדינת ישראל צריכים לקחת מהם דוגמה, אני רק אומר שכל עניין עקרונות החופש הוא יחסי.
 

Hameln

New member
תגובה

"כל עוד לא התפתחו כוחות מוטנטים או טכנולוגיה עתידנית שיכולה לשלוט במחשבות, אף אחד לא יכול לקחת מאף אחד אחר את הזכות להאמין במשהו" - אה... אינקוויזיציה...? או הדוגמאות שאתה נתת, בריה"מ וסין. אין מחסור בהיסטוריה של רדיפות על בסיס אמונות\העדר אמונות.

"הכוונה כאן היא למעשה ל-"חופש הפולחן" - הזכות של האחר לבצע פעולות שמשפיעות לא רק עליו, אלא גם, ואולי בעיקר, על אחרים" - אמור להיות ברור לכל מי שקרא את מה שכתבתי בסוגריים בהודעתי הקודמת שחופש הפולחן בשום אופן לא מוחלט בעיניי.

"מתן "חופש דת" במובן של "חופש פולחן" למעשה מקנה לאנשים לבצע פעולות שבד"כ החברה אוסרת על אנשים בה לבצע, רק בגלל אמונה של אותו אדם" - לא בהכרח.

"למשל, לפי "חופש דת" שכזה, חוק "תורתו אומנותו" כן יהיה דמוקרטי, למרות שבפועל הוא לא דמוקרטי בעליל ויוצר אי שוויון על סמך גחמה פרטית" - לא כ"כ רלוונטי להדגים ממדינת ישראל כי במדינת ישראל אין חופש דת (יש אולי חופש לדת ולדתיים... אבל זה משהו אחר לגמרי).

"אגב, אני לא באמת צריך חופש דת כדי להיות אתאיסט - אפשר בססבבה לקיים דיקטטורה אתאיסטית, שדרוס בצורה הכי גסה את כל הדתות בתחומה.
זה עבד בברה"מ ובסין, וממשיך לעבוד מצוין עבור סין
" - לא נטען על ידי שאתה צריך חופש דת כדי להיות אתאיסט (הצידוד שלי בחופש דת לא נובע מזה שאני אתאיסט).

"אני לא אומר שאנחנו כמדינת ישראל צריכים לקחת מהם דוגמה, אני רק אומר שכל עניין עקרונות החופש הוא יחסי" - הוא שאמרתי (בכותרת הודעתי הקודמת): דבר לא צריך להיות עקרון.
 

BravoMan

Active member
המשך:

אה... אינקוויזיציה...? או הדוגמאות שאתה נתת, בריה"מ וסין. אין מחסור בהיסטוריה של רדיפות על בסיס אמונות\העדר אמונות.
&nbsp
אף אחד מאלה לא רודף על בסיס אמונה, אלא על בסיס מה אנשים עושים עם האמונה.
&nbsp
האנקוויזיציה בפרט, למיטב ידיעתי, האשימה בכפירה, עינתה, ואף הוציאה להורג כל מי שהפריע לה בלי קשר ממשי לאמונה.
זו היית הזרוע המבצעת של השלטון דתי \ ממלכתי, וכל מי שהפריע לשלטון הזה או מי מטעמו סולק בתירוץ של כפירה.
&nbsp
גם אם בפועל היה הנוצרי הכי אדוק ו-"צדיק" שיש.
&nbsp
לגבי סין וברה"מ, אלא אם אתה מאמין בתאוריות קונספירציה מסוימות, הן לא סורקות את המוח של אזרחיהן.
איש שם לא נרדף בגלל אמונתו.
מי שנרדף - זה מי שהחליט, בצורה פומבית, לנהוג באופן מסוים בגלל אמונתו זו.
&nbsp
כאמור - הרדיפה התחילה ברגע שאמונה הפכה למעשה.
&nbsp
זה בערך כמו שתגיד שהשופט שלח אותי לכלא כי אני מאמין שהכסף שלך שייך לי.
אז לא - השופט יכול לשלוח אותי לכלא רק אם אקח לך את הכסף בפועל, וזה לחלוטין לא משנה לשופט מה אני מאמין - למעשה, זכותי להאמין שהכסף שלך שייך לי, כל עוד לא אנסה לגנוב לך אותו.
&nbsp
אמור להיות ברור לכל מי שקרא את מה שכתבתי בסוגריים בהודעתי הקודמת שחופש הפולחן בשום אופן לא מוחלט בעיניי
זה ברור לי, אבל אני חושב שלא צריך להיות חופש מיוחד לפולחן דתי כלל - אם מותר לך לעשות משהו במסגרת החוקים הקיימים, תעשה אותו.
אם לא - אמונתך לא אמורה לאפשר לך אותו.
&nbsp
טוב, זה אולי ניסוח לא כ"כ טוב, כי הוא יוצא מנקודת הנחה שחוקים מחוקקים מטעמים שאינם דתיים ונתמכים בנימוקים שאינם מבוססים על אמונה כזו או אחרת.
 

דייהטסו

New member
ועוד נקודה

מדובר כאן על חופש נוסף מלבד חופש הדת - החופש של הורה להחליט מה טוב לילדו. אני נוטה לתת משקל גדול מאוד לחופש הזה - מחשש שהמדינה תחליט לקבוע לי מה טוב לילדים שלי בניגוד לדעתי. למשל במדינת ישראל המדינה יכולה לקבוע שטובת הילד דווקא לעבור ברית מילה, בניגוד לדעתי כהורה. ויש נושאים נוספים, למשל: הנקה, בחירת מערכת החינוך, חיסונים, אופי הלידה, הנישואין והקבורה. אז אני מעדיף שכהורה תהיה לי זכות ההחלטה, ומתוך עיקרון השוויון, אותה זכות מגיעה להורים שדעתם שונה מדעתי - עד גבול מסויים כמובן.
 

Hameln

New member
החופש של הורה להחליט מה טוב לילדו

עשוי להצדיק גם את זכותו של הורה לעשות לתינוק קעקועים. מה היית חושב על הורה שעשה לבנו בן השמונה ימים קעקועים?
 

דייהטסו

New member
הייתי חושב שהוא דפוק

אבל לא אוסר את זה בחוק. הרי כשאני סירבתי לעשות ברית מילה לבני הבכור רבים חשבו עלי שאני לא נורמלי, אגרום לילד נזק חברתי נוראי בלה בלה בלה. אני לא רוצה שתהיה לרוב יכולת להחליט עבורי מה טוב לילדים שלי.
 

Hameln

New member
הגישה שלך טובה למצב שכל הפרטים בו מקבלים את עקרון השוויון

רק שזה לא המצב.

באשר לאיסור בחקיקה, אני באופן כללי לא חושב שחקיקה אמורה להיות הפתרון הראשון או היחיד לכל בעיה.
 
אז יוזף פריצל היה בסדר, אם ככה?

הוא בסך הכל מימש את זכות ההורה להחליט מה טוב לילדו - במקרה הזה הוא החליט שטוב לבת שלו להכלא במרתף במשך 24 שנים תוך כדי שהוא אונס אותה על בסיס קבוע.

אני מניח שכמו כל אדם שפוי, גם אתה תסכים שזכות ההורה להחליט מה טוב עבור הילד נגמרת באיזה שהוא מקום לפני זה - והשאלה היא רק באיזה מקום.
אני מחזיק בדעה שזכות ההורה נגמרת במקום שבו היא מתנגשת עם זכותו של הילד לגוף בריא ושלם.
 

דייהטסו

New member
כתבתי כבר שזה עד גבול מסויים

לא חייבים ללכת כל פעם לדיכוטומיה כוזבת. מדובר באיזון בין ערכים, אמרתי שצריך לתת משקל גבוה לערך מסויים, כמובן שיש לזה גבול.
 
למעלה