המוסר בא מאלוהים?

חכםפסח

New member
נכון, יש הרבה עבירות בספר החוקים שהמדינה אינה אוכפת.

במקרה הזה, הם יורים לעצמם ברגל, אז שימשיכו בכיף.
 

Hameln

New member
ואגב, אין צורך להסיק את זה לבד, חוק הבחירות לכנסת מגדיר

במפורש "שוחד" בסעיף 123 (דרכי השוחד):

אין נפקא מינה בשוחד –
(1) אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת, למעט הובלת בוחר בכלי רכב אל מקום הקלפי וממנו לצורך הצבעתו;
(2) אם היה בעד פעולה של הלוקח עצמו או בעד השפעתו על פעולת אדם אחר;
(3) אם ניתן מידי הנותן או באמצעות אדם אחר, אם ניתן לידי הלוקח או בשביל הלוקח לידי אדם אחר, אם ניתן מתחילה או בדיעבד, ואם הנהנה מן השוחד היה הלוקח או אדם אחר.
 

itor

New member
אלא

שלפי הפרשנות שלי, כל זה עוסק רק בתשלום שניתן כדי להטות תוצאות לטובת אינטרס (של נותן השוחד או של אחר).
וכאן מדובר בתשלום כדי להימנע מהצבעה כמחאה כללית, ולא כדי להטות את התוצאות.
וכוונה אינטרסנטית היא חלק מהגדרת שוחד.

רק להבהרה בעיניי הפסול הערכי כאן הרבה יותר קריטי מהשאלה אם זו עברה על לשון החוק או לא.
לא באתי כאן ללמד סנגוריה ערכית על המעשה. אין לי אינטרס להוציא טוב את אותם אנשים (שסולדים ממני כנראה לא פחות משסולדים מכם ואולי אפילו יותר).
 

Hameln

New member
חוק הבחירות לכנסת סעיף 122

שחיתות ואיום (תיקון מס' 6) תשל"ז-1977
122. ואלה דינם מאסר חמש שנים או קנס 20,000 לירות:
(1) הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(2) המקבל או המסכים לקבל שוחד, לעצמו או לאדם אחר, כדי שיצביע או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(3) המאיים על בוחר בגרימת נזק, לו או לאדם אחר, אם הבוחר יצביע או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(4) המבטיח לבוחר עבודה אם יצביע או יימנע מהצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(5) המפטר או מאיים לפטר אדם מעבודה או מונע או מאיים למנוע ממנו קבלת עבודה כדי שיצביע או לא יצביע או משום שהצביע או לא הצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת או משום שנמנע או לא נמנע מהצבעה, או כדי שיימנע או לא יימנע או משום שנמנע או לא נמנע מתעמולת בחירות, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(תיקון מס' 24) תשנ"ב-1991 (תיקון מס' 38) תש"ס-2000
(6) המשדל אדם להצביע או להימנע מלהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת, בדרך של השבעה, קללה, נידוי, חרם, נדר, התרת נדר, הבטחה להעניק ברכה, או מתן קמיע; לענין זה, "קמיע" – לרבות כל חפץ שבעיני חלק מהציבור יש ביכולתו להיטיב או להרע עמו. (ההדגשות שלי)

החוק לא אוסר לשכנע אנשים למחות ע"י הימנעות מהצבעה אולם אוסר לתת ולקבל כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת בתמורה לזה. המילה "מחאה" לא הופכת כל דבר לחוקי.

"וכוונה אינטרסנטית היא חלק מהגדרת שוחד" - "אם ניתן מידי הנותן או באמצעות אדם אחר, אם ניתן לידי הלוקח או בשביל הלוקח לידי אדם אחר, אם ניתן מתחילה או בדיעבד, ואם הנהנה מן השוחד היה הלוקח או אדם אחר" (מתוך סעיף 123 של אותו חוק. ההדגשות שלי).

הפסול הערכי כאן רלוונטי למי שדמוקרטיה חשובה בעיניו.
 

itor

New member
ההדגשות לא עוזרות

כי כוונה אינטרסנטית היא חלק מהגדרת השוחד.
מה שלא משנה הוא אם נותן השוחד נתן זאת כדי לממש אינטרס שלו או של אחר (אבל צריך אינטרס של זה או אחר. אינטרס בהטיה).
אבל אם הוא נתן את זה לא כדי להטות את התוצאות לכיוון זה או אחר, לפי הבנתי זה לא נכלל בחוק.
ברור, הפסול הערכי כאן הוא המאבק במדינה ובדמוקרטיה שלה.
 

itor

New member
ובעצם גם מלשון החוק עצמו:

אין נפקא מינה בשוחד –
(1) אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת
(3) אם ניתן מידי הנותן או באמצעות אדם אחר, אם ניתן לידי הלוקח או בשביל הלוקח לידי אדם אחר, אם ניתן מתחילה או בדיעבד, ואם הנהנה מן השוחד היה הלוקח או אדם אחר.

משמע זה חייב להיות אינטרס, טובת הנאה או הנאה. לא משנה מי הנהנה ומי המרוויח, אבל חייב להיות מישהו שיש לו אינטרס בהטייה.
 

BravoMan

Active member
איפה אתה רואה בטקסט שציטטת את המילה "הטייה"

או המילה "אינטרס"?
טובת הנאה אינה "אינטרס".
&nbsp
הפעם אני אפנה אותך למילון עברי עברי:
https://milog.co.il/טובת_הנאה
&nbsp
תמורה כספית או חומרית - כלומר, לא רק כסף מהווה שוחד, אלא גם מתן שדבר כלשהו, למשל מוצר צריכה, בגד וכו'
 

Hameln

New member
זאת ה"פרשנות" (= אני מבין מה שבא לי במקום לקרוא את מה שכתוב)

שלו. עם טענות כאלה אין מה להתווכח. ישפטו הקוראים האובייקטיביים מי צודק.
 

itor

New member
לא מה שבא לי

אלא הדרך שבה אני מבין את החוק (כמו שאני נותן לך את הקרדיט שאתה מפרש לפי דעתך הכנה ולמיטב הבנתך, ולא לפי מה שבא לך, כל היה ראוי שתיתן לי).
אני לא אומר שהפרשנות שלכם לא אפשרית, אבל היא נראית לי פחות סבירה במקרה הזה.
 

Hameln

New member
לאיזו "פרשנות" שלי כוונתך?

לא "פירשתי" דבר אלא ציטטתי את הסעיפים במלואם. העתק-הדבק, זה הכל.
 

itor

New member
פירשת

שהחוק מוסב גם על מקרה שאין טובת הנאה לנותן הכסף או לאדם אחר.

זו המחלוקת בין הפרשנויות שלנו: לפרשנותך אין צורך בטובת הנאה, ודי בכך שמישהו שילם כסף. לפרשנותי, טובת הנאה היא תנאי הכרחי (לאו דווקא טובת הנאה של המשלם, אלא גם טובת הנאה של אדם אחר).
טובת הנאה מוזכרת בלשון החוק. לפרשנותי בדווקא (אחרת אין זה שוחד), ולפרשנותך, היא לא תנאי הכרחי, למרות שהיא מוזכרת בלשון החוק.
 

BravoMan

Active member
רק ש-"טובת הנאה" מוזכרת לא בהקשר של הנותן

אלא כדבר נוסף עבור המקבל, שגם הוא נחשב קבלת שוחד.
היא בסוף הרשימה עם כסף ושווה כסף.
&nbsp
אז גם אם תפרש אותה כאינטרס, היא אינטרס של הצד המקבל, שהצד הנותן, זה שבא לשחד, מספק תמורת אי הצבעה.
 

itor

New member
צדקת.

עדיין אני נשאר בפרשנותי כי לפי דעתי זה נכלל במשמעות המילה שוחד, אבל אתה צודק שזה שלא מופיע במפורש בלשון ואם כך פרשנותך אפשרית, למרות שאינה נראית לי.
כשיבוא הדבר להכרעה משפטית, ייצור בית המשפט פרשנות רשמית, והוויכוח יתייתר.
(ובכל מקרה הוויכוח לא כל כך חשוב, כי אף אחד מאתנו לא מתכוון להציע תשלוום כזה, וכי מוסכם על כולנו, אני חושב, שהפגם הערכי כאן משמעותי הרבה יותר מהעברה על החוק אם ישנה).
 

Hameln

New member
לגבי הפסקה הראשונה שלך: לא הבנת. קרא שוב.

לגבי שאר הודעתך: זה מה שכתוב בסעיפים 122 ו-123 של חוק הבחירות לכנסת. מה לעשות.
 

itor

New member
אינטרס היא מילה שחופפת להנאה או טובת הנאה

מסכים. לא רק כסף הוא שוחד. אבל טובת הנאה, למקבל או לאחר נדרשת.
 

BravoMan

Active member
יש לך סימוכין לזה?

כי זה לא מה שכתוב במילון, וזה לא מה שכתוב בחוק.
 

נירובי1

New member
מוסר? לאלוהים? למאמיניו? בדיחה אומללה

אתמול התפרסם כי רב משגיח ישיבה, בן 50, מוכר ומוערך בקהילה החרדית נאשם באונס, מעשי סדום ומעשים מגונים בשלוש קטינות אחיות, קרובות משפחתו במשך שנים, מאז שמלאו להן שש או שבע.

טענתו היא כי קיום יחסי מין עמו הם בגדר מצווה (ואני משוכנע שהוא מאמין באמת שזה נכון על סמך איזה משפט בספרות הקודש שלהם)
ולאחת האחיות הוא אמר כי "המעשים המיניים הכרחיים ל'תיקון' הקלקול בנשמתה של א' מגלגולה הקודם". והוא החל לאנוס אותה כשהייתה בת שש בלבד.

והפרקליטות, כצפוי, חתמה איתו הסגר טיעון.
כידוע השופט אינו חייב לכבד את הסכם הטיעון ובשעה שיפסוק את העונש אני מקווה שיזכור שאלו היו הנכדות שלו

אלוהים? בדיחה אומללה
 
למעלה