וככה משרד החינוך רוצה להפוך את ילדינו לדתיים

נירובי1

New member
וככה משרד החינוך רוצה להפוך את ילדינו לדתיים

מתוך חוברת ללימוד קריאה וכתיבה לכיתה א

כָּךְ מְבַקְשִׁים מִשְׁאָלָה / מֵאֵת: מִיכַל טוֹלֶדָנוֹ

לְכָל אָדָם יֵשׁ מִשְׁאָלָה, כִּי כָּל אָדָם רוֹצֶה דְבָרִים שֶׁאֵין לוֹ. בַּאֲרָצוֹת שׁוֹנוֹת בָּעוֹלָם יֵשׁ דְּרָכִים שׁוֹנוֹת לְבַקֵשׁ מִשְׁאָלוֹת.
בְּמָקוֹם מְסוּיָם, בִּמְדִינַת הוֹנְג קוֹנְג, מַאֲמִינִים בְּעֵץ מְיוּחָד, שֶׁיָכוֹל לְהַגְשִׁים מִשְׁאָלוֹת. לְפִי הַמִנְהָג, כַּאֲשֶׁר רוֹצִים לְבַקֵשׁ מִן הָעֵץ מִשְׁאָלָה, כּוֹתְבִים אֶת הַמִשְׁאָלָה עַל פֶּתֶק אָדֹם. לְאַחַר מִכֵּן קוֹשְׁרִים אֶת הַפֶּתֶק בְּחוּט לְתַפּוּחַ אוֹ לְתַפּוּז, וזוֹרְקִים אֶת הַפְּרִי לְמַעְלָה, לְכִווּן הָעֲנָפִים שֶׁל הָעֵץ. אִם הַחוּט נִתְפַּס בָּעֲנָפִים, זֶה סִימָן שֶׁהַמִשְׁאָלָה תִתְגַשֵׁם.

בְּמָקוֹם אַחֵר, בְּרוֹמָא, עִיר הַבִּירָה שֶׁל אִיטַלְיָה, יֵשׁ מִזְרָקָה גְּדוֹלָה וְיָפָה, שֶׁנִקְרֵאת "מִזְרֶקֶת הַמִשְׁאָלוֹת". לְפִי הַמָסֹרֶת, מִי שֶׁמַפְנֶה אֶת הַגַב לַמִזְרָקָה, זוֹרֵק מַטְבֵּעַ לְאָחוֹר וְקוֹלֵעַ לַמַיִם, יִזְכֶּה לְבַקֵר שׁוּב בְּרוֹמָא. אֲבָל אִם מַמְשִׁיכִים וְזוֹרְקִים לְאָחוֹר עוֹד מַטְבֵּעַ, אֶפְשָׁר לְבַקֵשׁ מִשְׁאָלָה. בַּקַרְקָעִית שֶׁל בְּרֵכַת הַמִזְרָקָה מוּנָחִים מַטְבְּעוֹת מִכָּל הָעוֹלָם, כִּי הַרְבֵּה תַיָרִים בָּאִים לִרְאוֹת אֶת הַמִזְרָקָה המְפֻרְסֶמֶת, וְנֶהֱנִים לְבַקֵשׁ מִשְׁאָלָה.

יֵשׁ עוֹד דֶּרֶךְ מְקֻבֶּלֶת לְבַקֵשׁ מִשְׁאָלָה. הַפַּעַם לֹא צָרִיךְ לָלֶכֶת רָחוֹק, כְּדֵי לְבַקֵּשׁ אוֹתָהּ. צָרִיךְ רַק לְחַכּוֹת לְלַיְלָה בְּלִי עֲנָנִים, לְהַבִּיט לְמַעְלָה בַּכּוֹכָבִים ולְחַכּוֹת בְּסַבְלָנוּת. בָּרֶגַע שֶׁרוֹאִים כּוֹכָב נוֹפֵל, מְבַקְּשִׁים מִיָּד אֶת הַמִּשְׁאָלָה. לָכֵן, כְּדַאי לִהְיוֹת מוּכָנִים עִם מִשְׁאָלָה בַּלֵב, כִּי הַכּוֹכָב הַנוֹפֵל נֶעְלָם בִּן רֶגַע בַּשָׁמַיִם הַחֲשׁוּכִים...
וְאֶפְשָׁר גַם לְבַקֵשׁ בְּשֶׁקֶט בְּשֶׁקֶט בַּקָשָׁה מֵאֱלוֹהִים.

הכל כשר אצלם על מנת לשטוף את מוחם של ילדים קטנים
 

dojee

New member
בדקתי טענתך, ומתברר שהיתה ראויה



 

נירובי1

New member
לא, היא לא במקור, אני הדגשתי אותה, אבל אם אתה רוצה שילמדו

את ילדיך בבית הספר שאפשר לקבל עזרה מאיזו ישות דמיונית, אני מוכן למחוק את ההדגשה
ורק נשאר לקוות שילדיך לא יצפו לישועה ועזרה מאיזו ישות דמיונית כי הם עשויים להתאכזב מאד
 

itor

New member
ההפך

הפסקה הזו משווה בין תפילה ובין אמונות תפלות של עובדי אלילים.
קשה לומר שהיא מקדמת אמונה דתית.
 

Hameln

New member
במקרה הספציפי הזה אני מסכים עם האבחנה שלך

אני גם בעד ההשוואה כי כולן אמונות תפלות, כולל האמונה הדתית.
 

חנוך25

New member
לא יודע מה בדיוק כוונתך ב"אמונה דתית"

אבל היא כן מקדמת אמונה ב"אלוהים".
זה משתמע מכך שהיא מתארת את האמונות "התפלות" כדבריך (במה הן יותר תפלות?) באריכות יחסית ובליגלוג מפרגן ומעט מתנשא, אך את אלוהים השאירה לסוף, כמישפט לקוני שכאילו ברור לכולם.
זה נכון שהיא לא דוחפת כאן את יהוה, אלא יותר משהו ניו-איג'י כזה, אבל זאת לא השוואה בין אמוות תפלות. אחרת היתה אומרת משהו כמו- "ויש אנשים שמאמינים שאם מנשקים מזוזה/מצטלבים/סופרים חרוזים יש סבא על ענן שרואה את זה ומגשים להם משאלות".

אחרי כל החפירה הזאת - זה באמת לא מהדוגמאות החמורות בעניין של ההדתה בבתי הספר.
 

itor

New member
נכון שהיא לא מלגלגת

נכון שהיא לא מלגלגת כפי שאולי אתה היית מצפה.
אבל קשה לומר שהיא מתייחסת ברצינות לתפילה. מקסימום היא מדמה את זה למנהג הילדים, שאין איש בוגר שמאמין בו, לבקש משאלה מהכוכבים.
התייחסות כזו לא נועדה לקדם אמונה דתית (האנשים הדתיים שאני מכיר, לא היו רוצים שהקטע הזה יופיע בספרי הלימוד של ילדיהם).

היא פחות או יותר אומרת את דעתכם. ההבדל היחיד הוא שהיא לא מלגלגת, ושהיא מוכנה לקבל את זה כפרקטיקה לא מזיקה בעלת אפקט פסיכולוגי (בלבד, כנראה).

כך שפותח השרשור סתם קפץ בבהלה ובחשש חסר בסיס (לפעמים יש לי רושם שאנשים כאן נהנים להתמרמר ולהגיש רדופים).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אילו זה באמת היה "ככה" לא הייתי מודאגת כלל...

 

Hameln

New member
תחסן אותם

תלמד אותם על אמונות תפלות מתרבויות אחרות למשל ותראה להם שאין הבדל מהותי ביניהן לבין האמונות התפלות מהתרבות שלנו, כולל האמונה הדתית.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
גם אני לא רוצה ש"ישטפו ת'מוח" לילדים, אבל זו לא שטיפת מוח...

זה כ"כ שבלוני וחסר שיניים, כאמור, אם בזה היה מסתכם כל העניין, לא היו לי השגות. אני רק רוצה להזכיר שרוב אם לא כל האתאיסטים כאן בפורום הם תוצר של מערכת החינוך הישראלית, חלקם גם של זו הממלכתית דתית, ועדיין אנחנו כאן.

תכנים יהודיים ברמה בסיסית, גם יותר מהמשפט המסכן הזה היו לאורך כל שנותיי בבית הספר, ועם זאת אף אחד מחבריי לספסל הלימודים לא "התחזק" (כלומר נחלש בדעתו, כלומר חזר בתשובה) בעקבות כך. חילונים היינו וחילונים נשארנו. אם היו תלמידים שלמדו איתי וחזרו בתשובה ברבות הימים (לא ידוע לי על כך, אבל זו תמיד אפשרות) זה לא היה בגלל משפט כזה או אחר בספר לימודים של בי"ס יסודי.
 

חנוך25

New member
הבעיה עם ההדתה בחומר הלימוד זה לא

שהיא גורמת לחזרה בתשובה, אלא שהיא פוגעת באיכות החינוך.
אין לי שום בעיה עם תכנים יהודיים גם מעבר לרמה בסיסית - בתנאי שהם מובאים בהקשר הנכון, ובכמות מאוזנת עם ידע אחר.
הבעיה שמכניסים לילדים אמונות לא רציונליות בדלת האחורית דרך כלל נושאי הלימוד.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
נו באמת... "מכניסים לילדים אמונות לא רציונליות"?


זה משפט בנאלי ששומעים במיליון ואחד תכנים תרבותיים אחרים שלא קשורים לבית הספר. הקונספט של תפילה/משאלה לאל נעוץ כ"כ חזק בתרבות שלנו שצריך לחיות על אי בודד כדי לא להכיר אותו. הוא לא הומצא בטקסט הזה והטקסט הזה לא משנה דבר.

לא מפריע לי קיומו של טקסט כזה, מפריע לי שלא מלמדים "חשיבה חדה".
 

Hameln

New member
לא מלמדים "חשיבה חדה" כי זה יחתור תחת סמכות ביה"ס,

סמכות המורים. בעלי סמכות לא אוהבים שהסמכות שלהם נפגעת. הדת, לעומת זאת, מנחילה ציות לסמכות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תלוי אילו מורים. יש כאלה עם אגו, אבל יש גם מורים טובים

שלא חושבים שהם אלוהים, או שהם מושלמים או שהם לעולם לא טועים, ולא חוששים שהסמכות שלהם תיפגע אם יודו בטעות. למעשה יש לא מעט מורים שמעודדים את התלמידים לתקן אותם, לחפש מידע, לאמת אותו, לעמת אותם איתו...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
באותה הזדמנות יש להחרים את השירים "רציתי שתדע" (ע' חיטמן)

"על כל אלה" (נעמי שמר)
"שהשמש תעבור עליי" (יורם טהרלב)
"תפילת יום הולדת" (תרצה אתר)
"מה אברך" (רחל שפירא)
"טיפת מזל" (דני שושן)
"תפילה" (בצלאל אלוני)
"כשהלב בוכה" (יוסי גיספן)

ועוד שירים רבים שבהם מוזכרים אלוהים ו/או תפילה לאל, כדי שילדים לא יחשבו בטעות שזה קונספט קיים בתרבות האנושית בכלל ובמדינת ישראל/ביהדות בפרט. להפסיק להשמיע ברדיו, לאסור על יוצרים לכתוב, על זמרים לשיר ועל מורים ללמד. אם נעצום עיניים ונתעלם מקיומם אולי ילדים לא ידעו שהרעיון קיים.

אם המשפט שהדגשת ייעלם מהטקסט ילדים לא יקבלו את הרעיון של תפילה/משאלה לאל. ברור. הרי טקסט נשכח מספר לימוד בכיתה א', זה מה שייתקע להם בראש, לא שיר שמושמע אין ספור פעמים ברדיו / קלטות / תכניות טלוויזיה / טקסים וכו', לא כי הם שמעו את עפרה חזה, ירדנה ארזי, שרית חדד, זהבה בן, רבקה זוהר, חוה אלברשטיין, יוסי בנאי או עוזי חיטמן (ורבים רבים אחרים; התברר לי זה עתה שאפילו מוקי ברשימה) שרים על אלוהים ומתפללים אליו...

אגב משאלות, ילדים בכיתה א' אולי עוד לא שמעו על הכותל המערבי (אגב, מוזר שהוא לא מוזכר בטקסט הנ"ל). אין בעיה! אחרי שנמחק את המשפט מהטקסט פשוט לא ניקח אותם לירושלים ולא נלמד את מלחמת ששת הימים. ייתכן שהם יסיימו את הלימודים עם ידע חלקי בספרות, גאוגרפיה, היסטוריה ותנ"ך, אבל אולי כך יש עוד סיכוי להציל את נשמותיהם הרכות...
 
למעלה