האם יש איזו מגבלה חוקתית על מישהו שרוצה לפתוח עסק בשבת?

האם יש איזו מגבלה חוקתית על מישהו שרוצה לפתוח עסק בשבת?

אם מישהו רוצה לפתוח עסק בשבת מה בעצם מונע ממנו לעשות זאת?

האם יש איזה איסור בחוק על פתיחת עסק בשבת?
 
לא ראיתי שם איסור מפורש על עבודה בשבת

ממה שכתוב שם נראה יותר שמדובר על זכותו של עובד לנוח בשבת, אבל לא כתוב בצורה מפורשת שאסור לפתוח עסק ביום שבת (נגיד שהעסק מנוהל ע"י אדם בודד ואין לו עובדים או עוזרים, בעל קיוסק למשל).
 

BravoMan

Active member
סעיף 9 א:

בימי המנוחה הקבועים כמשמעותם בפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש"ח-1948, לא יעבוד בעל בית מלאכה בבית מלאכתו, ולא בעל מפעל תעשיה במפעלו, ולא יסחר בעל חנות בחנותו.
 

קולומין

New member
אין איסור בחוקי המדינה

שים לב - אסור לבעל העסק לעבוד בעסק ביום המנוחה שלו (שבת אם הוא יהודי) אבל אין איסור שמישהו אחר יעשה את זה.
&nbsp
זו הפירצה שהרבה בעלי עסק יהודים מנצלים - הם שוכרים אנשים לא יהודים (מוסלמים, נוצרים או חסרי דת) שלפי חוק שעות עבודה ומנוחה ראשים לעבוד בשבת (בתנאי שהם נחים ביום שישי או ראשון - לבחירתם - ראה סעיף 7ב').
&nbsp
החוקים שאוסרים פתיחה של בתי עסק בשבת הם חוקי עזר עירוניים ותלויים ברשות המקומית. יש רשויות שלחלוטין אוסרות פתיחת עסקים בשבת ויש כאלה שמתירות לעסקים מסוימים (למשל מסעדות, מקומות בילוי וכ') או לאזורים מסוימים לפתוח בשבת. למשל הרצליה מתירה לקניון ארנה לפתוח בשבת, אבל לפי חוק שעות עבודה ומנוחה לבעלי החנויות אסור לעבוד שם ואסור להם להעסיק שם עובדים יהודים. לכן תמצא שם בעיקר עובדים ערבים או חסרי דת.
&nbsp
התשובה לשואל לשואל המקורי - תלוי איזה עסק ואיפה אתה רוצה לפתוח אותו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כן, חוקי עזר עירוניים וצורך בהיתר להעסקת עובדים יהודים בשבת

אבל, כידוע, עסקים רבים כן פתוחים בשבת, למשל בתחום הבידור והתיירות, ומעסיקים רבים מקבלים היתר להעסקה בשבת, למשל מוקדי שירות/חירום/תמיכה של חברות שונות (למשל חברות תקשורת).
&nbsp
אם אתה עצמאי / פרילנסר אתה יכול להחליט עם עצמך שאתה עובד בשבת ואין מי שימנע ממך בפועל (למשל אם אתה נותן שירות בבית הלקוח).
 
למעלה