dude, איפה סרבן הגט שלי?

Hameln

New member
לא ראיתי בכתבה את ההכי טריוויאלי

אם באמת לא מוצאים אותו ואף אחד לא יודע איפה הוא אפשר לדווח למשטרה על אדם נעדר.
 

kubachrick1991

New member
למה אתה חושב שזה כל כך נקודתי

הדת זה דפוס מחשבה פסיכופטי שיש להרבה אנשים בעולם אז מה אתה מתפלא ?
 

dude101

New member
מן סתם אני לא יודע למה הבחור התנדף,

אבל אם אתה רוצה לקשר את זה לסנקציות שהטיל עליו בית הדין, זה מחזק את הטענה שהן כן היו אפקטיביות כי הן גרמו לו לברוח, לא?
 

BravoMan

Active member
איך בדיוק אתה מודד "אפקטיביות"?

המטרה של הסנקציות היית לגרום לבחור לתת גט ולשחרר את האישה המסכנה.
&nbsp
אני לא יודע אם ההעלמות שלו קשורה לסנקציות או לא, אני רק יודע שהן לא הסיגו את מטרתן, ולכן ניתן לקבוע בביטחון מלא שהן לא היו אפקטיביות.
&nbsp
אבל יותר מזה:
כמו שטענתי קודם, לבית הדין הרבני היו, ועדיין יש אפשרויות נוספות, אך בגלל שהן פוגעות בראיון עליונות הגבר על האישה שמוטמע עמוק בדת היהודית, אותו בית דין אינו מעוניין להשתמש בהן.
&nbsp
אפילו עכשיו, כשהאדם הבעייתי נעלם ללא עקבות (כביכול) ולא ניתן יותר להפעיל עליו לחץ, בית הדין עדיין לא שוקל לתת גט בעצמו, למרות שאפשר למצוא לכך הצדקה הלכתית.
&nbsp
אגב, וודאי שמעת מה החליטו לעשות לנשות הכותל שרצו להתפלל ברכת "כוהנות".
עכשיו המשטרה תהיה אחראית לזרוק אותן לכלא אם ינסו.
&nbsp
עדיין חושב שיש טוב בדת? שבית הדין עושה כמיטב יכולתו?
 

dude101

New member
אני לא מודד אפקטיביות, רק מזהה אותה

אם בנאדם בוחר לברוח על מנת לחמוק מהסנקציות, כנראה שהן כן אפקטיביות במידה מסויימת. לא לגבי הבחור הספציפי הזה, אבל אנחנו לא מדברים דווקא עליו אלא על השיטה בכללותה.
אם לדעתך כל שיטה שלא מביאה לתוצאה הרצויה ב-100% מהמקרים אינה אפקטיבית וזהו, גם את בתי הכלא אפשר לסגור, חלק מהאנשים שמשתחררים מהם ממשיכים לעבור על החוק. בעצם, זאת אפילו לא אנלוגיה - הרי גם פושעים שעומדים למשפט "נעלמים". זה מראה שמערכת המשפט שלנו לא אפקטיבית?
&nbsp
"עדיין חושב שיש טוב בדת?" הדת הייתה אחראית להרבה מאוד דברים שליליים, בהם הצורך במתן גט ע"י הבעל נמצא לקראת סוף הרשימה. מצד שני, היא גם אחראית להרבה מאוד דברים חיוביים. קצת לא ברור למה דווקא הסיפור הזה הוא שאמור לגרום לי לשנות את דעתי.
"שבית הדין עושה כמיטב יכולתו?" את זה לא אמרתי. מה שכן אמרתי זה שבית הדין לא יכול (מבחינה דתית-פוליטית-מקצועית) להכריז שאין צורך במתן גט וזהו.
&nbsp
ואחזור על מה שאמרתי בשרשור ההוא - לא אכפת לי במיוחד איך בית הדין הרבני מטפל בגירושים (מבחינתי שיכריחו אישה שרוצה להתגרש לנגן בחלילית ולרקוד סטפס בו-זמנית), ואני בטח לא מצפה ממוסד שנמצא, במקרה הטוב, 60 שנה אחרי התרבות המערבית להיות פורגרסיבי וליברלי. אני כן בא בטענות כלפי המדינה, שלא מאפשרת חלופה שיוויונית וחילונית.
 

BravoMan

Active member
ואיך אתה מזהה אותה?

במערכת המשפט נועלים אנשים בכלא בדיוק כדי שלא ייעלמו לפני המשפט שלהם.
ואם הם מצליחים, אז חוקרים היכן הפשלה.
&nbsp
וכן, אתה צודק - מערכת הענישה הנוכחית שלנו, אינה אפקטיבית במיוחד.
לא רק שפושעים הרבה פעמים חוזרים לסורם אחרי שמשתחררים מהכלא, אלא יש אף פושעים שממשיכים לבצע פשעים כשהם בתוך הכלא.
במיוחד ראשי ארגוני פשע, ובמקרה של ישראל מחבלים בכלא בטחוני.
&nbsp
אז השאלה היא איך בדיוק אתה מזהה "אפקטיביות", ובמיוחד במקרה שלפנינו?
בין אם הסנקציות גרמו לבחור להיעלם, ובין אם הוא נעלם בלי קשר אליהן, ברור שהן לא צלחו.
&nbsp
האם יש מקרים בהם סנקציות כאלה צלחו?
כמה כאלה יש?
&nbsp
הדת אינה אחראית לשום דבר טוב. למעט אשליות מנחמות שהיא יוצרת אצל חלק מהאנשים (אלה שבגללן מרקס כינה אותה "אופיום להמונים"), האם תוכל להציג לי הבט אחד טוב בדת?
ואני לא מדבר איתך בהכרח על דת יהודית. תבחר כל דת, אפילו פוליתאיסטית.
&nbsp
באשר לטענות שלך כלפי מדינה, זכור שהממשלה כאן מורכבת בדיוק מאותם אנשים שיושבים באותו בית דין רבני!
למעשה, אחד מהם שנמצא מושחת וישב בכלא הוחזר שוב לאותו תפקיד בדיוק שהיה לו, ועכשיו שוב מתנהלת נגדו חקירה משטרתית.
&nbsp
אז איך במקרה הזה אתה מאשים את "המדינה"?
מי זו ה-"מדינה" במשפט האחרון שלך?
כי הסיבה שבית הדין הרבני עושה מה שהוא עושה, היא גם האנשים שיושבים באותו בית דין ואחרים כמוהם שיושבים בכנסת ובממשלה, הן מאמינים שלהם שנותנים להם כוח, וכן - גם אנשים כמוך שמנסים להגן על אחת ההמצאות הזוועתיות יותר של האנושות, במסווה של ליברליזם ונאורות...
 

dude101

New member
כבר עניתי על השאלה בכותרת

אם בנאדם בוחר לברוח על מנת לחמוק מהסנקציות, כנראה שהן כן אפקטיביות במידה מסויימת.
&nbsp
"וכן, אתה צודק - מערכת הענישה הנוכחית שלנו, אינה אפקטיבית במיוחד." אוקי. אז... הסכמנו שבית הדין הרבני לא יותר גרוע ממערכת המשפט החילונית? אם לא, מה הפואנטה?
&nbsp
"האם יש מקרים בהם סנקציות כאלה צלחו? כמה כאלה יש?" נניח שהן צלחו ב-99.9% מהמקרים, זה יגרום לך לחשוב שלא ריאלי לצפות מבית הדין לפסוק בניגוד להלכה? אם לא, שוב, מה הפואנטה?
&nbsp
"האם תוכל להציג לי הבט אחד טוב בדת?" להציג? כן. לשכנע אותך? לא נראה לי.
אם אביא לך מחקר שמראה שאנשים דתיים חיים יותר זמן תגיד שזה בגלל איזה משתנה שנמצא בקורלציה לדת. אם אביא לך עדויות של דתיים מדברים לטובת הדת תגיד שהם לא אובייקטיבים, אם אביא מחקרים סוציולוגים על היתרונות החברתיים של הדת תגיד שזאת תיאוריה לא מוכחת, אם אציג מקרים של תנועות דתיות שגייסו כסף לצדקה בשם הדת תייחס את זה לאנשים עצמם ולא להשפעה של הדת.
בכל מקרה, שוב, מה כ"כ מיוחד דווקא בסיפור הזה שאמור לשנות את דעתו של מישהו לגבי הדת?
&nbsp
"באשר לטענות שלך כלפי מדינה, זכור שהממשלה כאן מורכבת בדיוק מאותם אנשים שיושבים באותו בית דין רבני!" אני מבין שישראל היא מדינה די דתית במונחים של מדינות עולם ראשון, אבל מתי הפכנו רשמית לתיאוקרטיה, ולמה אף אחד לא אמר לי?
אתה צודק בכך שהמדינה (הכנסת, במענה לשאלתך) שואבת את הכח שלה מה"מאמינים" (=בוחרים) שלה.
הגישה שלך היא להאשים את הדת והדתיים באופן ישיר - לולא הדת לא היה בית דין רבני. זה נכון, אבל גם לא ריאלי (לפחות לא ב-100 שנה הקרובות) וגם לא הוגן כלפי חלק גדול מהדתיים.
הגישה שלי היא להאשים את המפלגות הא-דתיות וציבור הבוחרים שלהן בכך שהם לא שמים מספיק דגש על יחסי דת-מדינה. אם הייתה חלופה אזרחית, האישה יכלה לפנות לבית משפט חילוני ולגמור את העניין. זה גם ריאלי (ויעידו על כך רוב מדינות העולם המערבי) וגם לא מקפח את הדתיים כי יתאפשר להם לחיות לפי השקפת העולם שלהם.
 

BravoMan

Active member
בוא נתחיל מהסוף:

במקרה שבו אנו דנים, הזוג הוא זוג דתי.
מבחינת האישה העגונה, נישואים אזרחיים כמו גם גירושין אזרחיים אינם פתרון. הם אפילו לא אפשרות שניתן לשקול.
&nbsp
כפי ששום פסק הלכה של הרב הראשי לישראל לא יכשיר עבורך (אני מקווה) לקחת מקל ולהרביץ לשכן שלך אם הוא מפריע לשנת הצהריים שלך, כך שום חוק של הכנסת לא יכשיר עבור הגברת הזו חלופה לבית הדין הרבני.
&nbsp
כי גידלו אותה להקשיב ולציית לחוקי הרבנים מגיל 0, כמו שאותך גידלו להקשיב ולציית לחוקי מדינת ישראל. למעשה, אולי אפילו יותר, כי בעוד שאתה מבין שחוקים הם מעשה ידי אדם וככאלה אינם מוחלטים, אותה לימדו שהחוקים הם מעשה ישות עליונה והם כן מוחלטים.
&nbsp
הפסקה האמצעית שלך מעניינת ביותר, כי היא נראית זהה למה ש-outirger כתב ל-אני רק עובר:
בעוד ש-אני רק עובר מסביר מה יפריך את תורת האבולוציה ולמה זה יפריך אותה, בא פינוקי ומנסה לשכנע את כולם שלא ניתן להפריך את תורת האבולוציה, וממציא בשם תומכיה תשובות לכל טיעון שיעלה כנגדה, בלי להתחשב לרגע אם ההגנה שלו נכונה בכלל.
&nbsp
למה שבמקום לחשוב איך אני אגיב לדברים שתציג, אתה תציג אותם, ונדון בהם?
&nbsp
אם יש לך ראיות טובות, לא משנה מה אני אגיד, זה לא יחזיק מים.
אבל אם אתה מבין שיהיו לי טיעוני נגד משמעותיים, אולי אתה בעצם מבין שהראיות שלך לכך שיש טוב בדת לא ממש טובות?
&nbsp
סתם כדוגמה, לא אתפלא אם תביא לי מחקר שמראה שדתיים תורמים יותר לצדקה מאשר חילוניים.
אבל טענת נגד שלי לא תהיה כלל וכלל שזה "בגלל האנשים".
הטענה שלי תהיה, שהרבה מכסף הצדקה הזה כלל לא מגיע לנזקקים עבורם נאסף, אלא מוצא את דרכו לכיסי המקובלים והרבנים או לכל הפחות למימון תלמידי ישיבה שיכלו בקלות לפרנס את עצמם.
&nbsp
למעשה, מר"ן חז"ל הצדיק היצ'נס ביצע בזמנו תחקיר שהראה שמרבית התרומות שאספה "אמא תרזה" עבור נזקקים במדינות עולם שלישי מצאו את דרכם לחשבונות הבנק של הוותיקן במקום לאותם נזקקים.
ובבתי מחסה שלה, לא יכלו להרשות כסף למונית לבית חולים כדי להציל חיי נער פצוע...
&nbsp
ולבסוף: יש לך הגדרה מוזרה ל-"אפקטיבי"...
אני ממש לא מצליח להבין איך פעולה שגורמת לפושע להיעלם במקום להפסיק להיות פושע היא אפקטיבית...
אם הסנקציות היו אפקטיביות באמת ב-99.9% מהמקרים והמקרה שלנו היה יוצא מן הכלל, זה היה שומט את הטענה שלי של חוסר מעשה כלפי בתי הדין הרבניים.
אבל הרי זה לא סיפור העגונה הראשון ולא האחרון שנשמע עליו!
&nbsp
הבעיה שלי עם העמדה שלך כלפי הדת היא שבעוד שאתה מאשים את המפלגות החילוניות שהן לא עושות מספיק כדי להפריד דת ומדינה, אתה מחזק ומצדיק את המפלגות החרדיות, שמנצלות את הכוח הלא פרופורציונלי שיש להן בגלל המפה הפוליטית של ישראל, כדי לחסום כל ניסיון להפרדה כזו, ורק דוחפות יותר ויותר חוקים מבוססי דת.
&nbsp
זה בערך כמו שתאשים את ארה"ב שלא נלחמה מספיק חזק בדיקטטורה הקומוניסטית של סטאלין, במקום להאשים את סטאלין שהיה דיקטטור...
&nbsp
ואם כבר, עשורים של דיקטטורה קומוניסטית בברה"מ (גם אחרי מותו של סטאלין) דווקא הביא יותר טוב לעולם מאשר אלפי שנות קיום של דתות שונות:
תחת אותה דיקטטורה, שוודאי אינך מצודד בה כמו רוב הליברלים בעולם ה-"נאור", גדלו דורות של אנשים מחונכים, מושכלים, אדיבים וחרוצים, שחלקם גם הקימו את המדינה הזו בה אנו חיים תוך שימוש באותם עקרונות קומוניסטיים.
&nbsp
המעצמה הזו היית הראשונה ששמה אדם במסלול סביב כדור הארץ, וללא התחרות מצידה האמריקאים כנראה לא היו טורחים להגיע לירח (תראה מה קרה לתוכנית החלל שלהם אחרי קריסת ברה"מ).
&nbsp
בקיצור, אם מתעקשים, ניתן למצוא טוב כל מערכת רעה. אבל זו תהיה תופעת לוואי ולא יותר...
&nbsp
ועוד נקודה קטנה ששכחת: ההנהגה הדתית, מאז ומעולם הכתיבה השקפת עולם שעצם אפשרות שמישהו לא יחויב לנהוג לפי כללי הדת מקפחת את הדתיים!
אז לא - ההצעה שלך לא תאפשר להם לחיות לפי השקפת עולמם...
 

dude101

New member
אם האישה עצמה לא תרצה "לעקוף" את היהדות,

אני לא רואה סיבה להכריח אותה.
&nbsp
"בעוד ש-אני רק עובר מסביר מה יפריך את תורת האבולוציה ולמה זה יפריך אותה" מצוין, תביא מבחן הפרכה לטענה שלך ונמשיך משם.
&nbsp
"אני ממש לא מצליח להבין איך פעולה שגורמת לפושע להיעלם במקום להפסיק להיות פושע היא אפקטיבית..." כי אתה חושב על "אפקטיביות" כמשתנה בינארי. תחזור כמה הודעות אחורה - גם במערכת המשפט החילונית לפעמים פושעים נעלמים. כאמור, אם תרצה לטעון שבתי הדין הרבניים לא אפקטיבים באותה מידה כמו מערכת המשפט האזרחית, אין בינינו מחלוקת.
&nbsp
"הבעיה שלי עם העמדה שלך כלפי הדת היא שבעוד שאתה מאשים את המפלגות החילוניות שהן לא עושות מספיק כדי להפריד דת ומדינה, אתה מחזק ומצדיק את המפלגות החרדיות, שמנצלות את הכוח הלא פרופורציונלי שיש להן בגלל המפה הפוליטית של ישראל, כדי לחסום כל ניסיון להפרדה כזו, ורק דוחפות יותר ויותר חוקים מבוססי דת." לא הבנתי איך זה שאני מבקר מפלגות שלא פועלות נגד המפלגות הדתיות מחזק את המפלגות הדתיות.
על הדרך, הדוגמא רק מבלבלת יותר - לו הייתי אזרח אמריקאי בשנות ה-50, כמובן שהייתי בא בטענות למדינה שלי ולא לדיקטטור שלא סופר אותי ושאין לי שום יכולת להשפיע עליו.
&nbsp
"ועוד נקודה קטנה ששכחת: ההנהגה הדתית, מאז ומעולם הכתיבה השקפת עולם שעצם אפשרות שמישהו לא יחויב לנהוג לפי כללי הדת מקפחת את הדתיים!" ו...? אם השקפת העולם שלהם גורסת שמקפחים אותם, שיהיה להם לבריאות.
 

BravoMan

Active member
לא להכריח, לשחרר!

כשניסיתי להיזכר איך קראו לגברת רוזה פרקס המפורסמת, גוגל גילה לי שהיא לא באמת היית הראשונה להתעקש על ישיבה בקדמת האוטובוס וללכת לכלא בגלל זה:
http://www.core-online.org/History/colvin.htm
&nbsp
יש אנשים שלא רוצים להפר את החוק גם כשהוא פוגע בהם, ובד"כ זה הרוב בחברה, אחרת החברה לא היית יכולה לקיים אף חוק.
לכן, כשיש חוק פוגעני, לא צריך לדרוש מאזרחים לעבור עליו או לעקוף אותו, אלא צריך לדרוש מהמחוקק לבטל אותו.
&nbsp
אבל אתה, למרות שאינך מאמין באלוהים כ-"הרשות המחוקקת" של הדת, עדיין טוען שלא ניתן לבוא בדרישות לשנות או לבטל את חוקי הדת.
&nbsp
למה?
&nbsp
אם אתה מודע שהרשות המחוקקת בדת היא אנושית בדיוק כמו במקרה של חוקי מדינה, למה אתה מפיל את הנטל על קרבן החוקים במקום על מי שיוצר ואוכף אותם?
&nbsp
באשר למבחן הפרכה: הטענה אינה שלי!
אתה טענת טענה חיובית: "יש טוב בדת". ביקשתי ממך ראיות לטענה, והחלטת שאתה לא מוכן להביא כאלה, כי ניהלת חלק מהדיון בשמי מראש ופסלת את הראיות שלך במקומי.
ומה עכשיו?
אתה רוצה שאני אוכיח לך שאין טוב בדת? שאוכיח שמשהו לא קיים?
&nbsp
הבעיה אינה שאתה מבקר מפלגות שלא פועלות נגד מדינה דתית, אלא שאתה פותר מאחריות אלה שפועלות לקדם כזו.
למשל כאן, כשאתה תומך לא רק בקיום של בית דין רבני אלא טוען שהוא מתנהל תקין, הרי שאתה אומר בעצם שדרכם של הדתיים תקינה, ואין לפעול או לדבר כנגדה.
&nbsp
ולבסוף:
כששאלתי אותך "איך אתה מודד אפקטיביות", התחמקת וענית שאתה לא מודד אלא מזהה.
כלומר, אתה זה שהצבת אותה כפרמטר בינארי!
ואז כששאלתי אותך איך אתה "מזהה" אותה, התחמקת והתחלת לדבר על בתי המשפט ומערכות הענישה האזרחיות.
&nbsp
והרי אני בכלל לא התכוונתי לנהל כאן דיון מי יותר "יעיל" - בתי הדין האזרחיים או הרבניים.
אני טענתי בסה"כ, שבתי הדין הרבניים לא עושים את כל מה שיכלו לעשות, אלא את המינימום שהם יכולים להתחמק איתו, גם באותם מקרים שהמינימום הזה לא מספיק כדי להשיג את המטרה שלשמה הם כביכול קיימים.
&nbsp
והכל כדי לשמר את שלטון הדת, ולא כדי לקדם צדק כלשהו.
 

dude101

New member
"לשחרר" משמעו לתת את אפשרות הבחירה

אם אתה רוצה "לשחרר" אנשים, עליך לקבל את העובדה שלא כולם ירצו להתנהג כמוך.
&nbsp
"לכן, כשיש חוק פוגעני, לא צריך לדרוש מאזרחים לעבור עליו או לעקוף אותו, אלא צריך לדרוש מהמחוקק לבטל אותו." נו, ואני אכן דורש מהמחוקק שיבטל את המונופול שיש למוסד הרבני בענייני נושאים וגירושים.
"אבל אתה, למרות שאינך מאמין באלוהים כ-"הרשות המחוקקת" של הדת, עדיין טוען שלא ניתן לבוא בדרישות לשנות או לבטל את חוקי הדת." לא יודע מה זה "לא ניתן" (כאילו, אני לא בעד למנוע ממך לומר את דבריך, אם לזה הכוונה). אמרתי "לא ריאלי" ו"לא הוגן".
&nbsp
"אתה רוצה שאני אוכיח לך שאין טוב בדת? שאוכיח שמשהו לא קיים?" לא, אני רוצה שתעשה את מה שאני רק עובר עשה ותיתן לי מבחן הפרכה.
&nbsp
"ואז כששאלתי אותך איך אתה "מזהה" אותה, התחמקת והתחלת לדבר על בתי המשפט ומערכות הענישה האזרחיות." צודק, לא הבהרתי את עצמי.
אני מזהה אפקטיביות על ידי נקודות דימיון. מכיוון שיש דימיון בין התגובה של סרבן הגט לתגובה של פושעים במערכת המשפט האזרחית, אני רואה בזה חיזוק לאפקטיביות של הסנקציות שהוטלו עליו.
מן הסתם, תוך אלף ואחת הנחות. לחלקן התייחסתי:
1. הנחה שההיעלמות שלו קשורה בכלל לסנקציות שהוטלו עליו - את ההנחה הזאת אתה בעצמך הנחת.
2. בהנחה שמערכת המשפט האזרחית אפקטיבית - אם לא, אתה מבצע "אכיפה סלקטיבית" ותוקף את מערכת המשפט הדתית למרות שאינה טובה מזו החילונית.
&nbsp
"אני טענתי בסה"כ, שבתי הדין הרבניים לא עושים את כל מה שיכלו לעשות, אלא את המינימום שהם יכולים להתחמק איתו, גם באותם מקרים שהמינימום הזה לא מספיק כדי להשיג את המטרה שלשמה הם כביכול קיימים." המטרה לשמה בתי הדין הרבניים כביכול קיימים היא לספק מערכת שפוסקת לפי ההלכה היהודית. מהבחינה הזאת, דווקא אתה זה שמצפה מהם לנהוג *בניגוד* למטרתם ולפסוק בלי קשר להלכה.
אני מבין שלא לזה התווכנת, בוא תנסח את דבריך מחדש.
 

BravoMan

Active member
אתה שוב מדבר על המחוקק הלא נכון!

המחוקק שצריך לבוא אליו בדרישות הוא הרבנים ופוסקי ההלכה למיניהם, לא הכנסת של מדינת ישראל!
&nbsp
האם אתה באמת לא מבין שדת היא מנגנון ואוסף חוקים, לא רק אמונות אישיות של אנשים?
&nbsp
יש כאן קבוצה של פוסקי הלכה שהמציאו הלכה פוגענית.
במשך שנים, הם עשו בה תיקונים מינימליים כדי להתאים אותה למוסר המשתנה בעולם החיצוני.
עכשיו נדרשת עוד התאמה אחת כזו, אבל לשיטתך, הדרישה כעת אינה לגיטימית.
&nbsp
מדוע?
&nbsp
הרי הצליחו לייצר פסקי הלכה שאוסרים על רצח כופרים, או אוסרים להחזיק עבדים, למרות שעבדות היית מוסדרת בתורה וכך גם סקילה ע"י כלל בני השבט עבור עברות מסוימות.
&nbsp
למה לדרוש מפוסקים לשנות את חוק הגט, זה עניין שונה?
ולמה לדעתך הם לא הכתובת, אם הם אלה שהמציאו את החוק ואוכפים אותו?
&nbsp
הדרך היחידה לתת לאנשים דתיים, שחיים לפי חוקי הדת ולא חוקי המדינה חופש, היא להרפות את אותם חוקי הדת, לא את חוקי המדינה.
אלא אם יש לך דרך להחזיר את כולם בשאלה, אבל אני חושב שזה פתרון הרבה פחות ראלי...
&nbsp
רצית קריטריון, בבקשה: תן לי דוגמה אחת לדבר טוב בדת. זה כל מה שביקשתי.
ואנא, אל תקפוץ למסקנות מה אני אגיד עליו לפני שאמרתי זאת.
&nbsp
וכדי שנהיה יותר ברורים:
הוא אמור להיות טוב עבור המאמין הרגיל ו\או הסביבה, לא עבור מנהיג דתי כלשהו!
ואם הוא טוב עבור המאמין בלבד, הוא צריך להיות ניטרלי לגבי הסביבה, או לכל היותר לייצר פגיעה מינימלית ביותר ביחס לטוב שהוא מביא לאותו מאמין.
&nbsp
לגבי "אפקטיביות": הנחה מספר 2 שציינת היא החלק הבעייתי ביותר בשיטה שלך!
השיטה שלך רקורסיבית ללא סוף. הרי כדי לדעת שמשהו אפקטיבי, אתה צריך להשוות אותו למשהו אחר, ואת המשהו אחר לעוד משהו וכך הלאה.
&nbsp
אבל בפועל, נראה שאתה אומר שאין לך במקור קריטריון לקבוע עם משהו אפקטיבי, בלי השוואה.
&nbsp
הגדרה שלך בעצם סותרת את המשמעות המילונית של המילה "אפקטיבי":
https://milog.co.il/אפקטיבי
&nbsp
כפי שכתוב - "אפקטיבי" זה משהו שמשיג את מטרתו.
כשמדובר באוסף מקרים, אפשר לדבר על רמות אפקטיביות - למשל, באיזה אחוז מהמקרים הפעולה משיגה את מטרתה.
אם יש דרגות בדרך למטרה, אז אפשר לדבר על רמות אפקטיביות גם עבור מקרה בודד.
&nbsp
אבל אתה עושה פה משהו הזוי: אתה מחליט שהמטרה של הסנקציות היא לגרום לסרבן גט לברוח כמו פושע, ומכריז שבגלל שיש פושעים שבורחים מעונש הסנקציות השיגו את מטרתן והן "אפקטיביות".
&nbsp
אני אומר, שהסנקציות לא הסיגו את מטרתן, כי מטרתן המוצהרת היית לקבל גט!
יותר מזה, נראה כי הן השיגו את ההפך: עכשיו שהוא נעלם, יותר קשה לקבל גט ממנו!
&nbsp
אני גם טוען שבגלל שכמות פושעים שנעלמים לפני משפט נמוכה מאוד יחסית לכמות פושעים שנשפטים, המערכת האזרחית יעילה יותר מבית הדין הרבני, אבל אני חושב שזה ממש לא רלוונטי, כי בחרת נקודת דמיון שרירותית, שאין בינה לבין "אפקטיביות" דבר וחצי דבר!
&nbsp
בתי הדין לא רק פוסקים לפי הלכה.
מי שיושב שם, הם גם אלה שממציא את ההלכה.
&nbsp
בתי דין רבניים די דומים למצב בו המלך היה גוזר את דינם של פושעים - הוא זה שקובע את החוקים, והוא זה שקובע איזה חוק יחול על הפושע ואיזה עונש הוא יקבל.
&nbsp
אי אפשר למצוא כאן מטפורה משיטת ממשל דמוקרטית מודרנית, כי אין לזה אח ורע שם:
גם אם היינו מאיישים את בתי המשפט בחברי כנסת, עדיין לא יכולים חברי כנסת בודדים להעביר חוק, אך רב בודד יכול לקבוע הלכות, ובטח שמספר רבנים ביחד יכולים לתת קביעת הלכה משקל רב יותר.
&nbsp
בדיוק נזכרתי בסיפור אלאדין בגרסת דיסני: בסוף, הסולטן מבטל את החוק העתיק כדי שהנסיכה ואלאדין יוכלו להתחתן.
מה זה משנה שיש חוק עתיק? הרי הוא הומצא ע"י סולטן ולכן סולטן גם יכול לשנותו!
&nbsp
אותו כנ"ל עם בית הדין - הרי כל ההלכה הזו היא המצאה שלהם, ואם לא של אלה שיושבים שם היום, אז של אלה שקדמו להם באותו תפקיד.
&nbsp
אלא אם טעיתי לגביך, ואתה מאלה שמאמינים במעמד הר סיני, כיצד אתה יכול לטעון אחרת?
 

Hameln

New member
הצליחו ליצור פסקי הלכה שאוסרים הרג כופרים ועבדות?

היכן ומתי?
 

dojee

New member
אתה באמת קורא את הנאומים של ברוו

משעמם לך
 

dude101

New member
אני בכלל לא מדבר על מחוקק אלא על ריבון

"המחוקק שצריך לבוא אליו בדרישות הוא הרבנים ופוסקי ההלכה למיניהם, לא הכנסת של מדינת ישראל!" אני בא בטענות לריבון במדינת ישראל.
למה לא ריאלי לבוא בטענות לרבנים? כי אף אחד לא יקח רב שיחליט לבטל את הצורך במתן גט ברצינות.
למה לא הוגן לבוא בטענות לרבנים? כי רבנים פועלים במסגרת הציבור שלהם, והציבור שלהם מקבל את מרותם מרצונו. אם באים אליהם בטענות, למעשה דורשים מהם לשנות את ההתנהגות שלהם למרות שהיא לא פוגעת בך או באף אחד אחר שלא מרצונו, ולזה קוראים "כפיה".
&nbsp
"הדרך היחידה לתת לאנשים דתיים, שחיים לפי חוקי הדת ולא חוקי המדינה חופש, היא להרפות את אותם חוקי הדת, לא את חוקי המדינה." במילים אחרות, הדרך היחידה לאפשר לדתיים חופש היא לשלול מהם את חופש האמונה שלהם?
&nbsp
"רצית קריטריון, בבקשה: תן לי דוגמה אחת לדבר טוב בדת. זה כל מה שביקשתי." קודם כל, זה לא קריטריון. שנית - לא. כבר הסברתי למה לא, ואני עומד מאחורי דבריי (אלא אם תתחייב לא למצוא סיבות למה הדוגמא שהבאתי לא נכונה, אבל זה מן הסתם לא יהיה הוגן כלפיך).
העלית רעיון מצויין - מבחן הפרכה לטענה שבדת אין צדדים שליליים. זה יאפשר לנו לנהל דו שיח מבלי לברוח למטא-דיון תוך הודעה וחצי. מה הבעיה פשוט לתת מבחן הפרכה וזהו?
&nbsp
אפקטיביות - נגררנו לדיון על הגדרה במקום להתעסק בעיקר.
אתה אומר שהעונש שהוטל על הבחור היה מינימלי וחסר משמעות, ומציג בתור ראיה את העובדה שהוא התחמק ממנו ע"י כך שנעלם.
אני אומר שהעונש שהוטל עליו היה משמעותי, ומציג בתור ראיה בדיוק את אותה עובדה.
ההיגיון שלי אומר שבד"כ אדם יבחר להיעלם כדי לחמוק מעונש כבד, ולא עונש קל. אתה סבור אחרת?
&nbsp
"אני אומר, שהסנקציות לא הסיגו את מטרתן, כי מטרתן המוצהרת היית לקבל גט!
יותר מזה, נראה כי הן השיגו את ההפך: עכשיו שהוא נעלם, יותר קשה לקבל גט ממנו!"
טוב, נלך בדרך הארוכה.
אני מסכים איתך לחלוטין שבמקרה הספציפי הזה הסנקציה שהוטלה על הבחור לא הזיזה לו. לא רק זה, לצורך העניין בוא נגיד שעכשיו הוא נעלם ואישתו בחיים, אבל בחיים, לא תקבל גט. עכשיו מה?
 

BravoMan

Active member
בסדר, בוא נדבר על ריבון:

עבור אדם דתי, ספציפית מאמין בדת היהודית, אלוהים הוא הריבון האולטימטיבי, שקודם לכל ריבון מדיני תוצרת בני אנוש פשוטים.
&nbsp
עד כאן מסכים? או שנתווכח גם על העיקרון הזה?
&nbsp
הבעיה כמובן, שהריבון הזה אינו מתקשר את רצונו ישירות (בין היתר כי אינו קיים), ולכן צצו פה יצורים שאנו קוראים להם "רבנים" שמתיימרים להיות הסמכות והריבון בשמו.
&nbsp
אז, גם אם אתה רוצה לבוא בטענה לריבון - אתה עדיין פונה לריבון הלא נכון!
צריך לפנות לריבון הדתי, לא לריבון החילוני (מדיני).
&nbsp
עכשיו בוא נראה מה יותר מציאותי:
שנכפה על ריבון דמוקרטי שאשכרה אנשים צריכים להצביע לו לפי רצונם (כולל דתיים) לבטל ולחסום את הריבון הדתי, או, שנדרוש מהריבון הדתי, שגם ככה ידוע לנו שהוא ממציא את עצמו, פועל בשיטה טוטליטרית לגמרי, לשנות עוד כלל אחד שלו?
&nbsp
הרי אף אחד לא בוחר את הרבנים, הם לוקחים את הסמכות, אז למה שהיא תפגע מהחלטה כלשהי?
&nbsp
הנה אמנון יצחק, שונא הטלפונים הגדול שמנפץ אותם בפומבי כדי להעביר את המסר, נתפס משתמש ב-iPhone:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4291757,00.html
&nbsp
זה הזיז למישהו?
&nbsp
ומה עם כל הרבנים שנתפסו אונסים נשים וילדים?
הקהילה שלהם נטשה אותם? לא! החסידים שלהם מגנים עליהם בכל דרך אפשרית, כולל לפגוע בקרבנות ולהחביא את הפושעים מהרשויות. הבאתי אחד הקישורים הרלוונטיים בדיון עם itor בעמוד השני.
&nbsp
אז מה שאתה אומר שווה ערך ל-"אם סטאלין ינהג בצורה שהציבור בברה"מ לא אוהב, הם יורידו אותו ממעמדו הדיקטטורי". נו, שיהיה...
אם לא שמת לב, אפילו את פוטין, שהוא כביכול נשיא שנבחר דמוקרטית לא מצליחים להוריד שם, והוא עושה מה שהוא רוצה בלי שום קשר לציבור...
&nbsp
ואז כמובן אתה אומר שזה לא פוגע בציבור, אבל כל הדיון הזה קיים בדיוק בגלל שהתנהגות הרבנים כאן, שממשיכים לאכוף את הגט, פוגעת בציבור נשים די גדול!
אם לא היית פגיע, לא היינו מבזבזים פיקסלים על העניין הזה!
&nbsp
באשר לשלילת חופש אמונה:
אתה שוב נופל כאן בפח הליברלי המסוכן של בלבול מכוון או מטופש בין "אמונה" ל-"דת".
&nbsp
אתה באמת חושב שהנשים האלה מאמינות שמגיע להן לחיות בעונש ולהיות עגונות?
זה מה שאתה מנסה לשכנע אותי? שזו "האמונה" שלהן, וזכותן לחיות בה?
מה הלאה, תשכנע אותי שאנורקסיות גם חיות באמונה שלהן ולא צריכות בכלל טיפול או התערבות חיצונית?
&nbsp
עניין הגט הוא עניין דת - חוק! הוא נכפה על מי שמאמין באלוהים מסוים, אבל הוא אינו אמונה אישית יותר מאשר שמס הכנסה הוא אמונה אישית של אדם ציוני שמאמין בקיום מדינת ישראל.
&nbsp
ולבסוף, בעניין הסנקציות:
כבר הסברתי לך בדיון הקודם, שכשאני כותב "מינימלי" אני מתכוון כזה שדורש הכי פחות עבודה מהדיינים של בית הדין הרבני, הכי פחות תזוזה מהעקרונות והרצונות שלהם.
&nbsp
אתה ממשיך לדבר על רמת הפגיע במי שהסנקציות מכוונות נגדו.
זה לא משנה!
זה לא משנה אם הוא נעלם בגלל הסנקציות, או סתם כי היה משעמם לו, או כי מצא בחורה חדשה!
&nbsp
הנקודה שלי היית ונותרה בעינה: הרבנים עשו הכי מעט שיכלו וכעת בגלל זה מצבה של האישה רק החמיר במקום להשתפר.
&nbsp
מה עכשיו?
עכשיו הם צריכים לתת לה גט בהעדרו, או לצאת נבלות. אלה שתי האפשרויות היחידות.
כמובן, הם יצאו נבלות, ואנשים טובים יבזבזו זמן וכסף בניסיון לצוד את זה שברח.
&nbsp
למה?
כי יש עדיין מספיק בהמות כאן בארץ שרוצים שנשים יישארו רכוש, ויש אנשים כמוך שחושבים שזו "אמונה" של נשים שהן רכוש וצריך לתת להן לחיות באמונה הזו, אחרת זה לא מוסרי, ולא ליברלי, ולא דמוקרטי ולא יודע מה.
&nbsp
נ.ב.:
די דילגתי על עניין הקריטריון הפרכה, אבל הבנתי כבר שאתה פשוט לא מוכן לדון בעמדה שלך כאן.
אז אתה מאמין מה שאתה מאמין בלי נימוק, לבריאות. רוצה להתנהג כמו דתיים, תקבל יחס מתאים בהמשך דיונים.
&nbsp
ובכל זאת, למקרה שטעיתי:
אני טענתי טענה: אין דברים טובים בדת.
הצגתי לה מבחן הפרכה פשוט ע"י דוגמה מהמציאות: ראיה פיזית לקיום דבר אחד טוב בדת.
ראיה כזו סותרת באופן ישיר את הטענה שלי, כמו ששלד של אדם מתקופת היורה יסתור טענה שבני אדם לא חיו לצד דינוזאורים.
&nbsp
ומה אתה אומר?
שאתה מוכן להביא ראיה כזו רק בתנאי שלא נבחן אותה.
בדיוק כמו כל החברי שמצאו עקבות בני אדם מעורבבים עם עקבות דינוזאורים - הם מוכנים להראות לך את הממצא, אבל בשום אופן לא מוכנים להגיש אותו לבדיקה של מומחים בתחום.
&nbsp
ולמה?
כמובן כי כולם זיופים, ובעוד שאדם פשוט לא יבין זאת מתומנה או אפילו מבט מקרוב, בדיקה אמתית תוכיח בקלות את הזיוף.
&nbsp
אז כמו שאמרתי: יש לך ראיה?
תציג אותה. אם היא טובה, היא תעמוד בביקורת שלי. אם לא תעמוד - סימן שהיא לא טובה ואני צודק.
 

dude101

New member
מה שמפריע *לי* זאת התנהלות המדינה,

לכן *אני* בא בטענות למדינה.
אם *לך* מפריע שהממסד הדתי לא מתנהג כמו ש*אתה* רוצה שהוא יתנהג, אז *אתה* יכול לנסות לבוא אליו בטענות.

"אתה באמת חושב שהנשים האלה מאמינות שמגיע להן לחיות בעונש ולהיות עגונות?
זה מה שאתה מנסה לשכנע אותי? שזו "האמונה" שלהן, וזכותן לחיות בה?
מה הלאה, תשכנע אותי שאנורקסיות גם חיות באמונה שלהן ולא צריכות בכלל טיפול או התערבות חיצונית?" אני מאמין שאדם זכאי לנהוג ככל העולה על רוחו, כל עוד הוא בריא בנפשו ולא מונע מאחרים לנהוג ככל העולה על רוחם.

"עניין הגט הוא עניין דת - חוק! הוא נכפה על מי שמאמין באלוהים מסוים"
https://he.wiktionary.org/wiki/כפיה
אם תשאל אדם דתי האם הוא מקיים את מצוות הדת מרצונות החופשי, תקבל תשובה חיובית. זה לא עונה להגדרה של כפיה.

"הנקודה שלי היית ונותרה בעינה: הרבנים עשו הכי מעט שיכלו וכעת בגלל זה מצבה של האישה רק החמיר במקום להשתפר [...] עכשיו הם צריכים לתת לה גט בהעדרו, או לצאת נבלות." יש לך פה הנחת המבוקש (הרבנים עשו הכי מעט וכו') ודילמה כוזבת (לתת גט או לצאת נבלות).

"אני טענתי טענה: אין דברים טובים בדת.
הצגתי לה מבחן הפרכה פשוט ע"י דוגמה מהמציאות: ראיה פיזית לקיום דבר אחד טוב בדת." בחייך, זה כמו לומר שהפרכה לאבולוציה זאת ראיה פיזית לכך שהאבולוציה לא נכונה.

"ומה אתה אומר? שאתה מוכן להביא ראיה כזו רק בתנאי שלא נבחן אותה." שוב, לא אמרתי את זה.
 

BravoMan

Active member
בוודאי שהם עושים את זה מרצונם החופשי!

כמו שאתה משלם מס הכנסה מרצונך החופשי.
לא כולם משלמים מסים, ולא כל מי שלא משלם נתפס ונכנס לכלא.
&nbsp
אבל הרצון החופשי מסתיים בכך שהם בוחרים לציית ולקבל תגמול, במקום לסרב ולקבל עונש, כך שהוא לא חופשי במובן שאתה טוען - רוצה תעשה, לא רוצה על תעשה.
&nbsp
זה שמפריע לך המדינה הבנתי, זה רק לא רלוונטי לדיון.
אתה פשוט מתחמק מלשים את האחריות על הנבלה האמתי.
&nbsp
ואני אכן בא בטענות לממסד הדתי, כאן במקום שזמין לי ביותר.
והפלא ופלא - יש בפורום הזה מספיק נציגים של הממסד הזה, ואפילו אתה מינית את עצמך לאחד מהם!
&nbsp
ואתה גם נוהג יותר ויותר כמוהם, ופחות ופחות כמו אדם עם חשיבה רציונלית:
הראיתי לך כתבות בהם רבנים אמרו שיש מספר פתרונות הלכתיים שיכולים לעקוף את הצורך במתן גט מצד הבעל.
טענת, בהתחלה, שהם קשים ליישום ולכן לא משתמשים בהם.
&nbsp
ועכשיו פתאום אתה אומר שהטענה שלי שהרבנים עשו הכי מעט שאפשר היא "הנחת המבוקש"?
הרי אם יש דרך קשה שתשיג את המטרה, ודרך קלה שרוב הסיכויים שלא תשיג את המטרה, מה היא בחירה בדרך הקלה אם לא "לעשות הכי מעט שאפשר"?
&nbsp
הרבנים יכלו להתאמץ ולקבוע תקדים, אבל הם לא עשו זאת.
למרות שהבאתי לך כבר ראיות שהיו בפניהם דרכים אחרות, אתה לא הבאת כאן שמץ של ראיה שהרבנים טרחו לצאת סנטימטר מאזור הנוחות שלהם, אבל ממשיך להתווכח איתי על כך.
&nbsp
לא חבל לטחון מים?
&nbsp
לגבי מבחן הפרכה:
למה מבחן ההפרכה שלי לא טוב?
זה המבחן הכי ישיר, והכי הגיוני שאני יכול לחשוב עליו, והוא די דומה במהותו למבחן בשרשור האבולוציה שהשתמשתי בו כמשל.
&nbsp
אני ביקשתי דוגמה לדבר טוב בדת, שם ביקשו ארנב בפרה קמבריון.
&nbsp
לפחות בשרשור ההוא, מי שפוסל את מבחן ההפרכה מסביר למה הוא פוסל אותו.
אתה אפילו את זה לא טרחת לעשות, פשוט התחמקת בטענה "לא הבאת מבחן הפרכה".
בלי נימוק, בלי הסבר, שלי שתהיה לי אפשרות להבין מה לא טוב לך ולנסות לתקן!
&nbsp
שאני שוב אצוד את הקישור שבו אמרת שאתה יכול להביא דוגמה לדבר טוב בדת רק אם אני לא אכתוב מה לא בסדר בה?
 

dude101

New member
אני לא משלם מיסים מרצוני החופשי,

הם יורדים לי אוטומטית מהמשכורת ומתווספים למוצרים שאני קונה.
&nbsp
"אבל הרצון החופשי מסתיים בכך שהם בוחרים לציית ולקבל תגמול, במקום לסרב ולקבל עונש, כך שהוא לא חופשי במובן שאתה טוען - רוצה תעשה, לא רוצה על תעשה."
לא. הם בוחרים לציית ו*להאמין שיקבלו* תגמול, במקום לסרב ו*להאמין שיקבלו* עונש. והם *בוחרים* להאמין לזה (ויכולים גם לבחור שלא להאמין בזה).
&nbsp
"אתה פשוט מתחמק מלשים את האחריות על הנבלה האמתי." אני מגיב למה שמפריע *לי*. זה ש*לך* אכפת מהתנהלות של אנשים שלא קשורים אליך בשום צורה שהיא, ו*לדעתך* הם צריכים לשנות את ההתנהלות שלהם כדי לעמוד בסטנדרטים המוסריים *שלך* זה זאת בעיה *שלך*.
&nbsp
"ואני אכן בא בטענות לממסד הדתי, כאן במקום שזמין לי ביותר.
והפלא ופלא - יש בפורום הזה מספיק נציגים של הממסד הזה, ואפילו אתה מינית את עצמך לאחד מהם!" לא מיניתי את עצמי לשום דבר. אבל, כן, לפעמים כשבאים לאנשים בטענות לא כולם קופצים ליישר איתך קו. אני מציע לך להתרגל לזה במקום להאשים את כל מי שלא מסכים איתך באי הבנה או חשיבה לא רציונלית.
אם אתה רוצה תגובה לטענות שלך - הן פטרוניסטיות ולא מוסריות. אם אישה בחרה לקבל על עצמה פסיקה של בית דין דתי, והבחירה שלה לא משפיעה עליך, אין לך זכות לכפות את התפיסה המוסרית שלך על בית הדין בשם האישה.
&nbsp
"טענת, בהתחלה, שהם קשים ליישום ולכן לא משתמשים בהם." לא. טענתי שהם *לא ריאליים*. לא סתם "קשים". אלך אפילו צעד אחד קדימה - אי אפשר להוכיח שהצעדים האלה לא ריאליים. אני כן יכול לתת רציונל, שאתה יכול לקבל או לא. אבל אם אתה בוחר שלא לקבל אותו לא אומר שהבחירה שלך נכונה יותר משלי ושאם תחזור עליה מספיק פעמים היא תהיה נכונה.
&nbsp
"למה מבחן ההפרכה שלי לא טוב?"
"ראיה שמראה דבר אחד טוב בדת" איננה מבחן מבחן הפרכ טוב לטענה "בדת אין דברים טובים" מאותה סיבה ש"להביא ראיה אחת שמפריכה את האבולוציה" זה לא מבחן הפרכה טוב לטענה "אבולוציה
&nbsp
"שאני שוב אצוד את הקישור שבו אמרת שאתה יכול להביא דוגמה לדבר טוב בדת רק אם אני לא אכתוב מה לא בסדר בה?" לא, כי כבר עניתי על זה.
 
למעלה