האם התנ"ך הוא באמת העדות היחידה לסיפור יציאת מצרים?

האם התנ"ך הוא באמת העדות היחידה לסיפור יציאת מצרים?

שלום רב,

פעמים רבות שמעתי את הטענה שלפיה התנ"ך הוא העדות היחידה לסיפור יציאת מצרים בשונה למשל מהשואה שלה עדויות רבות שמאששות אותה. אבל אז בזמן ויכוח על הנושא נאמר לי שהמסורת היהודית המכונה "התורה שבעל-פה" (שבשלב מסויים הועלתה על הכתב) כוללת בתוכה אוסף גדול של טקסטים המתארים בפירוט רב את יציאת מצרים ומעמד הר סיני, והטקסטים האלו כוללים פרטים רבים שאינם מופיעים בתורה! נאמר לי שמדובר בעדויות רבות שהועברו בעל פה, ולא בפרשנות לדברים שכתובים בתורה! (כלומר לא מדובר על פירושים של חז"ל לתורה, אלא בעדויות אמיתיות)

אז רציתי לשאול מדוע בעצם הסיפורים הנ"ל אינם נחשבים כעדות נוספת ובלתי תלויה לסיפור יציאת מצרים? לפי מה שנאמר לי מדובר בעדויות רבות שעברו בעל פה מאב לבן כחלק מהמסורת היהודית עד שלבסוף הועלו על הכתב (חלקם לפני 1500 שנה וחלקם לפני יותר מ 2000 שנה). מדוע לא ניתן להתייחס לעדויות אלו כחיזוק נוסף ובלתי תלוי לסיפור המקראי?

אשמח להבין את העניין הזה, תודה מראש.
 

BravoMan

Active member
טענה מעניינת!

תוכל להפנות אותנו לטקסט של עדות כזו?
 

Erich vD

New member
יציאת מצרים נתמכת בהרבה ממצאים

ואולי הבולט שבהם הוא: הקוראן. אכן המוסלמים כולם באזור סעודיה-מצרים ידעו תמיד שלמרות שנאתם העזה ליהודים, הרי שסיפור התגבשותו של "עם ישראל"כולל גם את הבריחה ממצרים אל כנען (ולא ניכנס כרגע לאגדות על "אלוהים") - זה אמור כבר לתת לך תשובה לשאלתך.
 

BravoMan

Active member
ויש לך דוגמה לממצא שאינו סיפור שנכתב

אלפי שנים אחרי?
&nbsp
למשל, כיצד תסביר שאף ארכאולוג עוד לא מצע שום שריד שהשאיר אחריו עם שלם בגודל מאות אלפי אנשים שהסתובב 40 שנה בשטח יחסית קטן כמו חצי האי סיני?
&nbsp
או כיצד תסביר שדווקא המצרים הקדמונים - אלה שתיעדו הכל ואפילו הוציאו קבלות כתובות על כל מיני עסקאות, והיו מעורבים הרבה יותר ממחברי הקוראן באירוע יציאת מצריים לא השאירו ולו אף תיעוד אחד קטן של המאורה הזה?
 

Erich vD

New member
המצרים תיעדו הכל?

לא נראה לי שאפילו המצרים תיעדו משהו מלפני 3500 שנה הרי איזה נייר היה אז ואפילו נייר של היום לא יחזיק עוד 3500 שנה...יש כמה כתובות אבן בודדות מאותה תקופה ובין השאר "פפירוס איפוואר" המכונה גם פפירוס ליידן ובו תיאור הפיכת מעמדות "העבדים ברחו מהמערב" משום שבני ישראל ישבו ממערב לנילוס באזור שנקרא עד היום "באחר יוסף" ...ויש עוד כמה ממצאים כרגע לא אכנס לזה, כי עוד תחשוד בי שאני דתי, סך הכל אני חושב שיש תיעוד היסטורי בתנ"ך שמבוסס על אירועים אמיתיים, אני לא מסכים לתיאוריות שאומרות שהכל שקרים על שקרים ושום דבר כלל לא קרה.
 

BravoMan

Active member
אני באמת מתפלא עליך!

בתור חובב היסטוריה ובמיוחד חובב מזימות חייזרים, הייתי מצפה שתכיר יותר טוב את כמות החומר הכתוב - על אבן, חימר, וכו', וששרד מצוין, שיצא מהממלכה העתיקה.
&nbsp
ואין לי סיבה לחשוד שאתה דתי אם תביא ממצאים ארכאולוגיים של ממש.
&nbsp
השאלה האם יציאת מצריים התרחשה או לא היא שאלה נפרדת מ-"האם אלוהים קיים?" או "האם אלוהים התגלה לבני ישראל בהר סיני?".
&nbsp
מעניין אגב, שבוויקיפדיה כתוב שבאותו פפירוס איפוואר שהזכרת דווקא יש לא מעט סתירות לתיאור בספר שמות, סתירות שספרות פופולרית נוהגת להתעלם מהן.
&nbsp
לא נכנסתי לרפרנס הרלוונטי, אבל הסתירה הכי גדולה שהם מצטטים היא שה-"אסייתים" (אני מניח שאלה אנשי המערב עליהם דיברת) ברחו דווקא למצריים ולא ממנה - כיוון הפוך!
&nbsp
זה גם לא ממש עוזר שמדובר ביצירת משורר ולא תיעוד של היסטוריון.
זה בערך כמו לשלוף אמת היסטורית מהאודיסאה...
&nbsp
אני לא טוען שכל התנ"ך הוא שקרים ע"ג שקרים. לספרים מאוחרים יותר יש מספיק ראיות ארכאולוגיות כדי לאושש שסיפורים מסוימים מהם מבוססים על אמת.
&nbsp
אבל, צריך להיות ברור לכל שהחומש עצמו הוא אוסף סיפורי אגדות ותו לו, חלקן, כמו סיפור הבריאה, אפילו חוזרים על עצמם במספר גרסאות.
&nbsp
אם מספיק דמיון, ניתן לטעון שכל אגדה היא מציאות - גן עדן = פרויקט חייזרי.
פסלים מהלכים בהארי פוטר שמגיבים למילים קסומות? כל צבא בעולם עובד על חיילים רובוטים, והם לא כ"כ רחוקים מהתיאור של הארי פוטר.
&nbsp
והטלת קסם על מצלמה כדי שהיא תצלם תמונות קסומות זזות?
לו רולינג כתבה את הסיפור שלה כמה שנים מאוחר יותר, כשמצלמות דיגיטליות הפכו למיינסטרים, היא בטח היית חושבת על משהו יצירתי יותר.
&nbsp
אם אי פעם ימצאו ראיות של ממש שהחומש מציאותי יותר מהארי פוטר, זה יהיה מעניין, עד אז, לשניהם מגיע אותו יחס...
 
איך מסירה מדור לדור יכולה להיות עדות???

בן אדם שלא שמע מפי אביו שאביו ראה את הדברים,
כבר אינו עדות,

אנשים יכולים פתאום להמציא סיפור שלא היה,ולומר שהיה השתלשלות מדורות,

ויכולים גם לאט לאט עקב סיפור תנכי,כל דור מתווספים יותר שמדווחים
על כזה דבר,

יכול לומר אבי ספר לי שאביו וכו,כיון שהוא משוכנע בדבר,

וכולם או מעצימים איזה גרעין,או שמתחכים אחר האגדה,
 

nightjar

New member
בהקצנה (או שלא)- האם עדות של עשרה שקרנים אמינה יותר-

מעדות של שקרן אחד?
 

דאלטון

New member
קשה לומר לתורה שבעל פה בתור עדות נוספת.

אלה שמסתמכים על כתובי התורה והתורה שבעל פה זה אותם אנשים שבאים מהדת היהודית.
קשה לומר שזו עדות חיצונית.
 
למעלה