לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
1352313,523 עוקבים אודות עסקים

פורום אתאיזם

נהנה מדיונים עמוקים? את הבחורה בכיתה ששואלת את השאלות? יש לך שאלות אמונתיות? חושבת שיש לך תובנות על חיי הדת והחיים בכלל שפשוט חייבות להתפרסם?

הגעת למקום הנכון! הכנס לפורום והחל להשתתף באופן פעיל בו! כולנו מחכים לך!

מומלץ להסתכל בסקשן "מאמרים" שמתעדכן ומתרחב בימים אלו,כמו כן בסקשן "מילון מונחים" וב"שאלות נפוצות".

שימו לב להודעות הנבחרות המוצגות מעל דף הפורום! מומלץ לקרוא אותן!

כמו כן יש לקרוא את תקנון הפורום.

אודות הפורום אתאיזם

נהנה מדיונים עמוקים? את הבחורה בכיתה ששואלת את השאלות? יש לך שאלות אמונתיות? חושבת שיש לך תובנות על חיי הדת והחיים בכלל שפשוט חייבות להתפרסם?

הגעת למקום הנכון! הכנס לפורום והחל להשתתף באופן פעיל בו! כולנו מחכים לך!

מומלץ להסתכל בסקשן "מאמרים" שמתעדכן ומתרחב בימים אלו,כמו כן בסקשן "מילון מונחים" וב"שאלות נפוצות".

שימו לב להודעות הנבחרות המוצגות מעל דף הפורום! מומלץ לקרוא אותן!

כמו כן יש לקרוא את תקנון הפורום.

x
הודעה מהנהלת הפורום
ברוכים הבאים לפורום אתאיזם!
פעם ראשונה בפורום? נא לקרוא את התקנון.
המשך >>

לצפיה ב-'בהמשך לדיון "מתי נכתב ספר הזוהר",'
בהמשך לדיון "מתי נכתב ספר הזוהר",
17/09/2010 | 17:22
6
2123
ותודה לסארגון שכתיבתו ועבודתו שיפרה פלאים את הדבר האחרון שפרסמתי בנושא:

ומתי באמת נכתב ספר הזוהר?
הרי בוודאי שתסכימו איתי שסוגיה זו חשובה מאוד לעניינינו – ולמרות שראינו את כל שקריו של זמיר כהן בהצגת הנושא, כל ההסבר הארוך שהובא כאן אינו שווה דבר אם יתברר שהזוהר נכתב לפני תקופת חכמי יוון.
ובכן – אין לנו כל בעיה כאן.
זמיר כהן עצמו טוען שספר הזהר נכתב רק לפני כ- 2000 שנים, והרי גם זה 320 שנה אחרי מותו של אריסטו ו-500 שנים אחרי מותו של פיתגורס. מכאן שהידיעה בדבר הדגם החדש של העולם זכתה להתפרסם זמן רב לפני התאריך המוקדם ביותר האפשרי לכתיבתו של הזוהר!
אבל זה לא נגמר כאן, וכבר אמרנו שהצהרתו זו של זמיר כהן רחוקה מאוד מלהיות נכונה. על פי הגישה המסורתית, שכל דתי שקורא את דברי יסכים איתה, ספר הזוהר חובר ע"י ר' שמעון בר יוחאי (רשב"י) ורבי אלעזר בנו – והם חיו בארץ ישראל בסוף המאה ה-2 לספירה. על פי האגדה, כתיבת ספר הזוהר נעשתה על ידם, תחת "השראה אלוהית" בזמן שהסתתרו במערה מאימת השלטון הרומי, אליה נכנסו ממש לאחר רצח רבי עקיבא על ידי הרומאים, בשנת 136 לספירה.

שני דברים ניתן להסיק מכך:
הראשון הוא שהתאריך המוקדם ביותר לכתיבת ספר הזוהר הוא בכלל לפני 1870 שנה, ולא 2000 כפי שטוען זמיר כהן,
השני הוא שבאותה התקופה כבר הייתה השפעה רומאית בארץ. מאז מות אריסטו ועד לתקופתו של רשב"י עברו 460 שנים. זה המון זמן למידע להגיע לארץ, במיוחד לאור ההשפעה היוונית החזקה שלהם כאן לאורך מאות שנים, בעיקר בקרב המלומדים. לאחר מכן היה השלטון הרומי בארץ, כבר משנת 63 לפנה"ס עם כיבוש הארץ על ידי פומפיוס –והרומאים שרשו כאן הלאה את תפיסותיהם לגבי דגם העולם, בין אם מדובר בדגם של אריסטו היווני או בדגם של תלמי, בן ארצם. רשב"י ברח למערה שלו בשנת 136 לספירה, לאחר 199 שנים של נוכחות רומית חזקה מאוד בארץ ישראל. בשלב הזה, מי שעוד חשב שהארץ שטוחה, נחשב לבור. לכל המלומדים היו ברורים לפחות הרעיונות הבסיסיים בדגם של אריסטו, והספירות העגולות סביב הארץ העגולה שנמצאת במרכז היקום הם הבסיס של הבסיס של זה.


אבל אפילו בזה לא נסתפק, שכן למרות שכתיבת הזוהר מיוחסת לרשב"י, עדיין הוצא הספר לאור רק במאה ה-13, בשנת 1286 לספירה – וגם זו עובדה שאף אדם דתי לא יוכל להתכחש אליה, בין אם הוא מאמין שאכן רשב"י כתבו ובין אם לאו.
אם ע"פ הגישה המסורתית קדושתו של הזוהר נובעת מעצם קדמוניותו וכתיבתו תחת "השראה אלוהית" בתוך מערה, הרי שישנם גם גדולים ומכובדים בתורה שחלקו על אמיתותה של אגדה זו, וכבר במאה ה-14 העלה המקובל הארץ-ישראלי ר' יצחק בן שמואל דמן עכו (1340-1250) שהיה תלמידו של הרמב"ן, ושנסע בשליחות לתחקר את החכמים בספרד אודות מקורו של הזוהר, את האפשרות שספר הזוהר נכתב זמן לא רב לפני פרסומו ושמחברו הוא לא אחר מאותו האדם שטרח והוציא אותו לאור: המקובל הספרדי-קסטיליאני בן המאה ה-13, ר' משה בן שם-טוב די-ליאון (הרמד"ל), שנפטר בשנת 1305.
מחקרו הארוך של ר' יצחק דמן עכו מתואר בפירוט ב'ספר היוחסין' של ר' אברהם זכותו - לכל מי שמנסה לערער על קביעה זו - והנה סיפורו השלם של חקירתו של ר' יצחק דמן עכו מצוטט מספר היוחסין (מהדורת פיליפובסקי עמ' 88):
http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/topic.asp?top...

אני מציע כי תקראו את הסיפור כולו, אך הנה לפניכם קטעים נבחרים, התולים את קשירת שמו של רשב"י לספר זה על ידי ר' משה די-ליאון, הכותב האמיתי של הספר, בבצע כסף שנבע ממצוקה כלכלית – וזאת תחת עדותה של אשת ר' משה לאחר מותו: אם רבי משה די-ליאון היה מספר שהוא עצמו כתב את הספר מתוך ראשו וליבו, לא היו מתייחסים לחיבור הזה כלל, ואילו בכך שהוא תולה את כתיבת הספר ברשב"י הוא מבטיח לעצמו שיקנו אותו במחיר רב, שיחלץ אותו ממצוקתו.
"וי"א שמעולם לא חיבר רשב"י ספר זה, אבל ר' משה זה היה יודע שם הכותב ובכוחו [=בשמו של רשב"י] יכתוב ר' משה זה דברים נפלאים אלה, ולמען יקח בהם מחיר גדול כסף וזהב רב, תולה דבריו באשלי רברבי ואמר מתוך הספר אשר חיבר רשב"י ורבי אלעזר בנו וחבריו אני מעתיק להם דברים אלו... ויאמר: דע באמת כי נתברר לי בלא ספק שמעולם לא בא [ספר הזוהר] לידו של ר' משה זה, ואין בעולם ספר זוהר זה, רק היה ר' משה בעל שם הכותב, ובכוחו כתב כל מה שכתב בספר הזה, ועתה שמע נא באיזה דרך נתברר לי... ותען אשת ר' משה ותישבע לאשת ר' יוסף לאמור: כה יעשה לי אלקים וכה יוסיף, אם מעולם ספר זה היה עם אישי [= בעלה, ר' משה די ליאון], אבל מראשו וליבו, מדעתו ושכלו כתב, כל מה שכתב. ואומרה לו בראותי אותו כותב מבלעדי דבר לפניו: מדוע תאמר שאתה מעתיק מספר, ואתה אין לך ספר רק מראשך אתה כותב? הלא נאה לך לאמר כי משכלך אתה כותב, ויותר יהיה כבוד לך ? ויען אלי ויאמר: אילו אודיע להם סודי זה שמשכלי אני כותב לא ישגיחו בדברי ולא יתנו בעבורם פרוטה, כי יאמרו כי מליבו הוא בודה אותם, אבל עתה, כאשר ישמעו שמתוך ספר הזוהר אשר חיבר רשב"י ברוח הקודש אני מעתיקם, יקנו אותם בדמים יקרים, כאשר עיניך רואות."

גם בתקופתנו אנו נערכו מחקרים רבים לגבי מקורו של הזוהר, שהצביעו כולם כאחד לכיוון זה ממש.
אני ממליץ לכם על לעיין קצת בספר 'תנודות גדולות במיסטיקה היהודית' שכתב הפרופ' גרשום שלום (הספר באנגלית), מי שהיה אבי חקר הקבלה והמיסטיקה היהודית כתחום אוניברסיטאי. הוא החל את דרכו בחקר ספר הזוהר בניסיון לערער את דברי ר' יצחק דמן עכו, ולהוכיח את קדמותו של ספר הזוהר. מפעלו המקיף שהחל במיפוי לשונו של ספר הזוהר הביא אותו בסופו של דבר אל המסקנה כי לא קיים בספר הזוהר ולו יסוד אחד שנכתב קודם זמנו של ר' משה די ליאון. גרשום שלום הוכיח כי ספר הזוהר, על כל חלקיו, נכתב בידי ר' משה די ליאון למעט חלקי ה'רעיא מהימנא' ו'תיקוני זוהר' המאוחרים יותר, שנכתבו להערכתו במאה ה-14, וכי הזהר לא נתקבל כ"קדוש" בשום דרך עד למאה ה-17.

ספר הזהר נכתב ארמית, אבל הארמית שבו אינה הארמית העתיקה של רש"בי, אלא ארמית מלאכותית, משובשת ו"מודרנית" עם השפעה ספרדית חזקה – בדיוק הארמית שהיית מצפה לשמוע ממלומד ספרדי במאה ה-13. למשל המילה 'בוסיטא' אינה מצויה בשום מקום אחר מלבד ב'אדרא רבה' ואפילו בעל הסולם, הפרשן הרשמי של ספר הזוהר, לא ידע כיצד לפרשה. לא מדובר בארמית תקנית, אלא ארמית שהיא סוג של פרי יצירותיו של דה ליאון עצמו. למילים נוספות ניתן לעיין למשל בכתביו של המומחה לחקר הקבלה, הפרופ' יהודה ליבס:  http://pluto.huji.ac.il/%7Eliebes/zohar/nthbr.doc

המשך בהודעה הבאה.
אתאיזם >>
לצפיה ב-'המשך העניין:'
המשך העניין:
17/09/2010 | 17:25
5
84
ניתן גם לעיין בספרו הפרופ' ללשון עברית מנחם צבי קדרי 'לשון הארמית של ספר הזוהר'.
למשל שם בעמ' 16 סימן 6 כתוב כך:
"המסקנות המתקבלות מניתוח תופעות הדקדוק ומקביעת המקורות הלשוניים, נושאות בחובן כפי שאפשר לצפות תוצאות לכלל בעיות הזוהר. העובדה שלשון הספר מורכבת היא מארמית ועברית, ולא עוד אלא שגם בחלקים הארמיים מעורבים דיאלקטים שונים של הארמית מוכיחה שאין זו לשון טבעית, של דיבור חי, אלא לשון מלאכותית היונקת ממקורות ספרותיים, שדרכי לשונם שונות הן ואינן עולות בקנה אחד. חלקה הגדול של הארמית הבבלית ומיעוט חלקה של הארמית הגלילית בין היסודות הלשוניים של הזהר מטילים בספק את אפשרות חיבורו של הספר בגליל.
מקומה המרכזי של הלשון העברית בחלק מסוים של הזוהר ויתרה מזו: התכונות הלשוניות של העברית המתגלות דרך לבושן הארמי, וכן תרגומי שאילה ברורים מעברית מלמדים, שלשון החיבור עברית הייתה. המחבר חשב את מחשבותיו בלשון עברית, ותרגמן - במידות הצלחה שונות - לארמית הספרותית שלו. במדרש הנעלם אפשר אפילו לעקוב אחרי שלבי ההתקדמות במאמצי ניסוח ותרגום אלו. העובדה שדרכי הלשון העברית של ימי הביניים מתגלות במידה שווה בחלקי הזוהר, וכן מציאת מונחים המיוחדים לחכמי ספרד (בייחוד במאה השלוש עשרה) בלשונו של הספר עשויים לצמצם את זמן חיבורו ואת מקום כתיבתו של הזוהר למאה השלוש עשרה בספרד"

.
בנוסף לכך בספר הזוהר יש התייחסות לניקוד העברי, עליו הוא העלה תילי תילים של פירושים ותובנות, אך הניקוד בשפה העברית הומצא והתפתח בין המאות ה-5 ל-7, וגם אז הוא היה שונה מאוד מהניקוד התחתון של ימינו המוזכר בזוהר, אלא היה  ניקוד עליון התלוי מעל השורה. הניקוד שבו דן הזוהר נכנס לשימוש יותר מחמש מאות שנים לאחר תקופתו של רשב"י והוא לא יכול היה לדעת על כך בשום אופן (אלא אם כן נאמר לו בנבואה שעוד כמה מאות שנים ימציאו ניקוד – ואין סוף להבלים).

זאת ועוד: בזוהר מוצג תאור לא מציאותי של גיאוגרפית ארץ-ישראל, וניכר שמחברו לא ישב בארץ, אלא העתיק את תאורה מספרים תלמודיים. מומלץ שתקראו מאמר נוסף של פרופ' ליבס המזהה את תמונת ארץ-ישראל שבזוהר כלקוחה ממקורות ספרות רבניים ואינה תואמת את המציאות, היינו, הכותב לא היה תושב ארץ-ישראל:
http://pluto.huji.ac.il/~liebes/zohar/eretz.doc
תפיסת הזוהר את ארץ ישראל הייתה בבירור קשורה למסורת אמונית וקבלית אותה קיבל מחכמי ספרד ומהספרים שהיו מקובלים באותה תקופה, וניכר שאין הוא מדבר כפי שהיה מתאר זאת בן המקום.

גם ראוי להזכיר שתיקוני הזוהר גם הם מיוחסים לרשב"י ואולם נכתב בהקדמת תיקוני זהר דף ט' עמוד א': "ובגין דא אוקמוה מארי דתלמודא ירושלמי". התלמוד הירושלמי נערך בשנת 370 ואילו רשב"י היה כבר בין המתים יותר ממאה שנים כשזה קרה. לצורך הדגשה: רבי יהודה הנשיא, שהיה עורך המשנה, היה תלמיד שלו. קרי, כשרשב"י היה זקן ובא בימים עורך המשנה היה סה"כ בחור צעיר, והמשנה קודמת כרונולוגית לתלמוד. עניין מעניין זה מעיד על כך שכותב מילים אלו חי שנים רבות לאחר מות רשב"י והכיר את התלמוד הירושלמי.
כמו כן, בזוהר מוזכרים כ-30 מנהגים ברורים של ימי הביניים, מסורות מאוחרות של מנהגי ספרד ואשכנז שאין להם ולו קשר דל להוויה הארץ-ישראלית במאות הראשונות לספירה. אלו חלקים אנכרוניסטיים בעליל למנהגים שהומצאו מאות רבות לאחר מותו של רשב"י. ניתן למצוא אותם בקישור הבא, מתוך הציטוטים של פרופ' גרשום שלום ופרופ' ישראל תא:
http://www.hydepark.co.il/topic.asp?whichpage=5&to...
בספר הזוהר ישנם גם רעיונות קבליים מאוחרים שחלקם מקבילים לאלו המופיעים לראשונה בספריו של הרמב"ן, שהיווה השפעה גדולה על ר' משה די ליאון, וכן ישנם בו רעיונות קבליים מאוחרים ושימושי לשון המקבילים לאלו המופיעים לראשונה ב'ספר הרימון', ספרו הקודם של די ליאון עצמו.
תירוץ דתי לעניין - שמהווה סוג של הודאה באשמה, אם תשאלו אותי - ניתן על ידי הרב דוד כהן (1972-1887), "הרב הנזיר" שכתב כי: "בשורש הנשמתי של עולם האצילות דברי הזוהר וודאי שייכים לרשב"י, אך בעולם הבריאה [היינו, במציאות] הדברים אכן נכתבו מאוחר יותר". הדברים מופיעים בספרו של פרופ' דב שוורץ 'אמונה על פרשת דרכים'. גם פרופ' שוורץ, אגב, ביסס את המסקנה שכותב הזהר היה לא אחר מאשר ר' משה די ליאון.

ולאחר כל זאת, דבר נוסף: בספר הזהר נזכרים גם פירושים, דעות, ספרים ואנשים שהתקיימו הרבה אחרי תקופתו של רשב"י. יש הגורסים שזו הוכחה ליכולתו של רשב"י לגלות את העתיד, אבל באופן בלתי מפתיע לא מוזכר בספר שום דבר שיקרה אחרי המאה ה-13.
כמו כן, ספרים חשובים שנכתבו בתקופתו של רשב"י נזכרים בתלמוד. ספר הזהר לא נזכר בו, או בשום מקום אחר מאותה התקופה, אפילו ברמז. נראה שמקורותינו התעלמו ממנו לחלוטין ובאמת איש לו שמע עליו לפני המאה ה-13.

המשך בהודעה הבאה.

אתאיזם >>
לצפיה ב-'המשך ההמשך:'
המשך ההמשך:
17/09/2010 | 17:28
4
83
עד כה ראינו בעיקר את מסקנותיהם של אנשי האקדמיה,  אך גם אם נחזור לבקש מקורות רבניים, ולא אקדמאים, שבמקום לנסות לתרץ אומרים נכוחה את הדבר הזה ממש - לא נמצא דוגמא טובה יותר מכך מאשר בדבריו של ר' אלעזר פלקלס (1826-1754), תלמידו של "הנודע ביהודה" ר' יחזקאל לנדא, כפי שכתבם בספרו 'שו"ת תשובה מאהבה', חלק א' סימן כו':
"אבל אני אומר הריני נשבע בתורת ה', שבספר הזוהר נמצאו כמה זיופים וקלקולים אשר הוסיפו, ועלה אחת מתלמוד בבלי הויות דאביי ורבא קדוש יותר מכל ספר הזוהר [ודף תלמוד אחד מסוגיות פלפולי האמוראים אביי ורבא קדוש יותר מכל ספר הזוהר]. הנה אם אמרו חכמי התלמוד על ברייתא דלא מתנייא בי ר' חייא ור' אושיעא מאן ימר דמתרצתא היא, דלמא משבשתא היא [ הנה אם אמרו חכמי התלמוד על ברייתא (משנה שלא כלולה במשניות שקיבץ ר' יהודה הנשיא) שהיא לא נשנתה בבית מדרשם של רבי חייא ורבי אושעיא, אזי יתכן והיא משובשת], וספר הזה [הזוהר] ודאי לאו בר"ח ורב אושיעא אתמר [ודאי לא נשנה בבית מדרשם של ר' חיא ורבי אושעיא (ולכן יתכן מאוד כי הוא משובש) ]. כי כל הדורות מראש לא זכרו מספר הזוהר מאומה, לא בהקיץ ולא בחלום. כי הנה אם אמת הדבר, שהחבור הזה הוא מהתנא ר' שמעון בר יוחאי אשר ר' יהודה הנשיא קבל גם ממנו, כמבואר בהקדמת הרמב"ם לספרו יד החזקה, איך לא זכר את הספר הזה בחבורו ש"ס משניות או בשום מקום? ואף ר' יוחנן שחיבר תלמוד ירושלמי, אינו מזכירו בשום מקום? ורבינא ורב אשי שחברו תלמוד בבלי מאה שנים אחר חבור תלמוד ירושלמי, והיו סוף אמוראים, ולא שמו רמז בכל התלמוד מספר הזוהר! ורבה בר נחמני שחיבר מדרשי רבות ושוחר טוב וכיוצא בהם הרבה, לא זכרו מחבור רשב"י. גם רבנן סבוראי והגאונים והרי"ף והרמב"ם ורש"י ותוס' והרמב"ן והרשב"א והרא"ש והטור והילקוט שמעוני אשר אסף ולקט כל המדרשות והמכילתות והברייתות - כולם לא ידעו ולא ראו ממנו דבר! עד שזה קרו' לשלש מאות שנים ענו ואמרו שמצאוהו [עד שלפני שלוש מאות שנים נטען שמצאו אותו] ... ואין אני חלילה מטיל דופי ופגם בכבוד התנא אלקי ר' שמעון בר יוחאי כי הוא היה מחסידי עליון, אלא אני אומר: לאו גושפנקא דרשב"י ועזקתיה חתום עליה, ומי שיש לו חצי דעת יגיד כן! [אלא אני אומר: לא רשב"י הוא שכתב את הזוהר, ומי שיש לו חצי דעת יגיד כמוני!] שהרי נזכרו בספר הזוהר כמה תנאים ואמוראים שהיו אחר רשב"י שנים רבות במספר. והארכתי בזה במקום אחר מפי סופרים ומפי ספרים, כמבואר בספר מטפחת להגאון מו"ה יעב"ץ זצלל"ה שגזר אומר שחלו בו ידיים מזייפים, וחשד את החכם ר' משה די לאון יעיי"ש.
והנה מיום שנתחדש ספר הזוהר הרבה נכשלו ע"י כי כמה דברים סתומים וחתומים אשר המציאו האחרונים להטעות בני אדם יושבי חשך השכל".


1600 שנים ויותר עברו מתקופת אריסטו ועד לתקופת הרמד"ל, ותקופת הוצאתו לאור של ספר הזוהר.
עכשיו, כשאנו שמים את הדברים באור הנכון – האם הכתוב בפסוק שהביא זמיר כהן עדיין מרשים כשהיה?
אתאיזם >>
לצפיה ב-'מרתק'
מרתק
<< ההודעה הנוכחית
17/09/2010 | 17:44
3
52
כל הכבוד על ביאור המצב לאשורו.
אתאיזם >>
לצפיה ב-'תודה. '
תודה.
17/09/2010 | 17:52
2
22
לצפיה ב-'תוכל להפנות אותי למחב"ת מפורסם'
תוכל להפנות אותי למחב"ת מפורסם
18/09/2010 | 02:31
1
64
מהגדויילים המשתמש בטיעון : בורא עולמות ומחריבן" כדי לסדר את האבולוציה עם הבריאה? (זה נכנס למסגרת - "אנחנו ידענו את זה קודם" או כמו שחוקרים קראו לזה - ONUPMANSHIP)
אתאיזם >>
לצפיה ב-'זמיר כהן, בפרק השני של "המהפך"'
זמיר כהן, בפרק השני של "המהפך"
19/09/2010 | 13:11
77
וכזכור, פירקתי את הטענות שלו בויקיפדיה בערך "תורה ומדע - גיל העולם, אבל הם שינו שם את רוב דהדברים. הנה אני מעתיק את הערך בגרסתו ההיסטורית:
http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%AA%D...

"
המסורת היהודית גורסת שהעולם נברא לפני אלפי שנים מעטות – שנת התש"ע היא השנה ה-5770 לבריאת העולם  – בניגוד לעמדה המדעית המתארכת את גיל היקום במיליארדי שנים.
..........................
.........................
..........................
יש המסתמכים על תורת השמיטות המובאת במדרש וספר הזוהר שלפיו קודם בריאת העולם "היה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן" (בר"ר ט' ב' ; אגדת בראשית תרמ"ג) ושתהליך זה חוזר על עצמו כל 7,000 שנים (זוהר, ויקרא דף מז' קלה'), וטוענים שהשרידים העתיקים המתוארכים למיליוני שנים, עשויים להיות שרידים מעולמות קדומים.
אך הספירה של 7,000 שנים בין החרבה לבריאה לא מסתדרת עם הממצאים בשטח (כשרואים מין מאובן שהתקיים במשך כמה מאות אלפי שנים ללא שינוי, למשל).
אמונה בתורת השמיטות אחת ל-7,000 שנים כוללת בחובה אמונה גם ביובל עולמות, המתרחש אחת -7 שמיטות שכאלו, בכל 50,000 שנים. הזוהר מתאר שלאחר כל יובל שכזה העולם חוזר למצב הבריאה הראשוני שלו, שהוא תוהו ובוהו מוחלט, ואלוהים מתחיל את הבריאה מחדש ("מפץ גדול חדש", אם תרצו). כלומר, גם אלו המנסים לפשר בין ממצאי המדע את גיל היקום לבין תורת השמיטות, מגיעים למרחק הגדול ביותר האפשרי של 50,000 שנים של החרבות אפשריות לפני החזרה למצב אפס, שהם עדיין רחוקים מאוד מ-13.7 מיליארדי השנים של גיל היקום על פי המדע.
גם אם נתעלם מסוגיית האיפוס לאחר כל יובל, עדיין אין זה מספק: על כך יש להוסיף שרבינו בחיי כותב בפירושו בבמדבר י', כג' שישנם שבע שמיטין שבסופם יש יובל ואז העולם שב לתוהו ובהו ויהיו כאלה ח"י אלף פעמים. כלומר קיום כל העולמות עם החורבן והשיקום הוא 50,000 כפול 18,000 שנים, כלומר, תשע מאות מיליוני שנים, וזה יהיה כל משך קיומו של היקום שלנו. גם בהנחה ואנו נמצאים ביובל האחרון וכל אותן ההחרבות מאחורינו, עדיין תשע מאות מיליוני שנים גם הם רחוקים מאוד מ-13.7 מיליארדי השנים של גיל היקום על פי המדע.

פתרון מקורי, מציא הרב אריה קפלן בבהסתמך על חיבור קבלי "ספר התמונה" (המיוחס לרבי נחוניה בן הקנה) לפי פירוש שנמצא בכתב ידו של רבי יצחק דמן עכו, כך שגיל העולם היוצא מפירושו הוא 15.3405 מיליארד שנה‏‏ ( http://www.shevanet.org.il/09/09-16.htm ). יש לציין שגם הפתרון הזה לא טוען ליותר מאשר 6,000 שנים לקיומו של האדם, ועדיין בעייתי.
אתאיזם >>

הודעות אחרונות

09:09 | 22.05.20 חשחשחשחש
08:41 | 21.05.20 קונדומליסה ריים
17:52 | 18.05.20 רב הכותל
15:05 | 06.05.20 שפיפון ים סינגפורי
21:51 | 29.04.20 BravoMan
21:02 | 22.04.20 danykever12
00:32 | 14.04.20 עוצמה סגולה

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ