עבודה על כתב יד

עבודה על כתב יד

שלום,
ראיתי הודעה של אפרת ותשובה של שירה.
ובכל זאת שואלת - איך עובדים על כתב יד?
יש לי שני בנים עם כתב יד איום... לגבי הבכור התייעצתי פה, עם PDD, ADHD ולקות למידה שפתית. הקושי בקריאה (מצרפת ואיטית) וכתיבה (כתב יד גדול, מסורבל ואיטי). מעולה בחשבון. בעיות ויסות חושי. סיים כיתה ד. קיבל שעתיים הוראה מתקנת בבית ספר.
השני "רק" עם ADHD, רואים גם סירבול מוטורי (לא גדול במיוחד), אי-שקט בגוף, סירבול במחשבות ובביטוי מילים. קורא מצויין, חשבון - מבין מצויין, אבל קשה היה ללמוד את לוח הכפל בעל-פה. כתב יד גדול, מסורבל, בלגניסטי, נמהר ואיטי בו-זמנית (האם מוכר הפרדוקס?). סיים כיתה ג'.
אין לי כח לטיפולים והתרוצצויות נוספות. אבל רוצה לעבוד קצת עם הילדים על כתב יד. חשבתי לתת להם להעתיק מהספר בתוך מחברת חכמה או מחברת משובצת.
האם יעיל?
יש עוד רעיונות לעבודה ביתית?
 

lolly87

New member
שלום

שירה תוכל אולי לתת יותר כלים לגבי עבודה על כתב יד.
לגבי הבכור, בקריאה תנסו לעבוד איתו כמה שיותר בקיץ, קריאת צל/הד (שורה את שורה הוא, קוראים ביחד, שורה את קוראת והוא חוזר על מה שקראת), זה יכול לעזור לו קצת.
גם משחקים דידקטיים שונים יכולים לסייע לו.
לגבי הכתיבה לשניהם, אפשר לתרגל כתיבה בקצף גילוח בעיניים עצומות, אפשר לתרגל כתיבה על שקף (כשמתחתיו דף כתוב), ויש חוברות עבודה שעובדות על כתיבה (משטרת הכתב, למשל), כתיבה במחברת משובצת ואח"כ לעבור למחברת שורות גם יכולה לסייע.
העתקה סתמית מספר, לדעתי תהיה משעממת עבורם והם יתמרדו. אפשר שיכתבו ביחד סיפור, כל אחד כותב שורה ומקפלים, ורושמים מילה אחרונה בשורה מתחת והשני ממשיך. כל מיני משחקי כתיבה כאלה, שיעודדו אותם לכתוב, לחשוב קצת, ויתרגלו את הכתיבה שלהם תוך כדי.
אם אצליח לחשוב על עוד רעיונות אכתוב לך.
בהצלחה!
&nbsp
 
יעיל אבל לשים לב לשלבי התרגול ולאורכו של כול תרגול

ציטוט:חשבתי לתת להם להעתיק מהספר בתוך מחברת חכמה או מחברת משובצת.
האם יעיל?
זה יעיל מאוד . בתחילה מספר שורות מעט ואחר כך מעט יותר.
אחרי תרגול במחברת חכמה או משובצת צריך לעבור.....למחברת שורות ואחר כך שורה אחת (בהתאם לגיל)
שימי לב : לא להושיב ילד לעבודה כזו יותר מ 15 עד 20 דקות!
אפשר לחזור על דקות אלו פעמיים שלוש ביום , אך לא ברצף . זה מות התרגול!
בהצלחה !
 

שירהד1

Member
מנהל
מנסה להתייחס-

האם הילדים מטופלים בנושא הקשב והריכוז? לא ציינת עובדה חשובה זו.

לגבי הכתיבה- יקירתי- תשובה אחת לי אלייך- לימוד כתיבה במחשב!!!! גם זו מיומנות קשה לילדים עם סרבול מוטורי ולקויות קשב וריכוז, אבל הסיכוי להצלחה גבוה יותר. זאת לעומת 0 סיכויים לשפר את כתב היד ולהגיע לכתיבה יעילה ותפקודית.
אל תתני להם להעתיק, ואל תתרגלי איתם כתיבה בקצף, ותעזבי אותם במנוחה בהיבט הזה. יש להם לקויות מורכבות. והם צריכים קביים. גם ללמד אותם כתיבה יעילה במחשב זהו אתגר מורכב מספיק עבורם.
ובטח ובטח מומלץ טיפול תרופתי לנושא הקשב והריכוז, אחרת- יהיה קשה ביותר ללמד אותם כל דבר שהוא, לא רק מיומנויות מוטוריות כמו כתיבה במחשב.

הדבר היחיד שאני עדיין לא מכירה עבורו פתרון קשור לכתיבה בתחום החשבוני. אולי מישהי פה תפתיע אותי, ותכתוב שיש תוכנה כזו ומאוד אשמח. אם אין כזו- יש לתרגל איתם את הכתיבה במחברות החשבון ולהשתמש במחברות חכמות לצורך כך.

מצטערת שזוהי תשובתי החד משמעית, אבל כך הם פני הדברים.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

שירהד1

Member
מנהל
עוד תוספת חשובה-

לשם הבהרה-
1. עבודה על כתיבה מומלצת כבר מגיל הגן (מוכנות לכתיבה) וגם בכיתה א'.
2. כיתות ג-ד והלאה- קשה ביותר לעבוד על שיפור הכתיבה בהיבט הטכני (בכתה ב' עוד אפשרי...).
3. שיפור כתב היד מותנה במוטיבציה גבוהה מאוד (!!!!!!) של הילד, ובתרגול רב מאוד (!!!!!). לא נשמע לי שזה המצב אצלך- הילדים כבר סיימו כיתות ג-ד, לא ציינת שיש מוטיבציה מאוד גבוהה לשיפור, כתבת שאת כבר עייפה מריצות, ואין לך חשק וכוח לקחת לטיפולים, ציינת שאת רוצה "קצת" לתרגל איתם, ובנוסף- יש לשניהם לקויות נוספות....

לפיכך- הומלץ על-ידי מעבר לכתיבה במחשב. וגם זה יצריך תרגול רב, אגב:(


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

lavifighter

New member
ובתחום החשבוני יש לכם את ה"מומחה"-אותי

*אני לא באמת מוסמך כמומחה, סתם עשיתי בגרות במתמטיקה 5 יחידות במחשב(ממוצע 97) ככה שאני מכיר את זה טוב.
באופיס 2007 ומעלה יש בוורד אופציה נחמדה מאוד, עושים alt = (אלט ושווה) ואז נפתח סוג של אובייקט קטן שאפשר לעשות בו כל סימן מתמטי. יש גם קיצורים רבים(למשל / עושה חלקי) ואפשר ליצור נוספים. אפשר להגיע ככה לקצב מהיר מאוד-יותר מהיר מאנשים שכותבים ביד! במיוחד אם כל הקיצורים הנחוצים קיימים או קונפגו.
לגבי שרטוטים-קצת מכשול אבל אפשרי, במיוחד אם יש תוספת זמן. יש צורות מובנות הרי ולגבי האותיות(נקודה A למשל) יש תיבות טקסט.
לגבי גרפים-אפשר עם אופציית ה"רשת"(grid באנגלית), ואם רוצים גרף "לא מדוייק"(יש כזה בחשבון דיפרנציאלי) אז יש אפשרות לקו מתפתל שמתעקל בלחיצת עכבר ומאוד נוח.
&nbsp
קיצר הכל אפשרי ואחרי אימון(לא יותר מידי) זה נהיה קל וטבעי לגמרי.
לשאלות בנושא אפשר לשאול אותי(אולי אדע) או יותר טוב-גוגל.
&nbsp
&nbsp
 

lolly87

New member


רעיונות טובים, תודה רבה לך!
&nbsp
ואני מצטרפת להסבר, יש אפשרות בוורד 2007 ומעלה בהוספה אפשרות של הוספת משוואה, ואז אפשר לכתוב משוואות ולפתור אותן דרך המחשב.
&nbsp
בהצלחה!
 

lavifighter

New member
גם ב2003 יש, פשוט הוא לא משהו

ב2003 האובייקט הוא סוג של יישות זרה לWORD, כלומר אין אפשרות להעתק-הדבק ממשהו חיצוני, תמיכה גרועה בעברית(אם צריך לשלב), אין אפשרות לחפש והכי גרוע: לעיתים האובייקט משום מה "מתחרפן" בזמן העריכה שלו ונעלם ככה שלא ניתק לתקן(למעט לטעון משמירה-ואי אפשר לשמור בזמן עריכה!). יש דרכים לעקוף את זה(הרבה אובייקטים קטנים) אבל זה עושה צרות משלו.
ב2007 זה פשוט תוסף "טבעי" לווורד, שזה קצת מוזר כי בשני המקרים זה רשמי של מיקרוסופט ומובנה בתוכנה...
 

lolly87

New member


תודה על ההסבר המפורט!
אני כבר לא זוכרת איך דברים עובדים ב-2003, שנים שאני עם 2007.
 
תודה. שניהם מטופלים תרופתית בקשר לקשב וריכוז

בלי זה - "אין עם מי לדבר"
קצת להצטדק: "אין לי כח לטיפולים והתרוצצויות נוספות" - הכוונה שלי שבשנה שעברה היו 7 טיפולים פרא-רפואיים בשבוע במשפחה שלנו. אין לי כוח לטיפולים נוספים, קריא לחפש איש מקצוע שיעבוד איתם.
אני עדיין לא התייאשתי מהם, לא מבכור, ובטח - לא משני.
אעבוד איתם גם על הקלדה - זה נדרש גם בכללי, ועובדה שלא פשוט להם.
 

שירהד1

Member
מנהל
מעולה, טוב שהם מטופלים בנושא הקשב והריכוז


ואין לך צורך בכלל להצטדק. זה היה לי ברור שהילדים טופלו ללא סוף...ובגלל זה כתבתי מה שכתבתי. יש גבול למה שטיפולים מסוגים שונים יכולים לעשות, ומגיע רגע מסויים שבו צריך לקבל החלטות לאן ממשיכים ובאיזו דרך, ומה המטרות הטיפוליות הבאות וכיצד משיגים אותן.
לא צריך ואסור ללכת עם ראש בקיר. כל הזמן צריך לחשוב ולטכס עיצה.

שיהיה בהצלחה!
שירה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
למעלה