כתיבה

virlomi

New member
כתיבה

רקע מדובר בילדה עם בעיות מורכבות. שיש הפרעות ריגשיות. הפרעת תקשורת. הפרעת קשב וליקויי למידה. עם סייעת 24 שעות. מצד שני היא ילדה מאד חכמה ויש לה יכולת שפתית גבוה כשהיא בוחרת לשתף פעולה.

רק בשנה שעברה השתלטה על הקריאה . וחלה התקדמות רבה בכתיבה - גם כתבה יותר וגם כמעט ולא הפכה אותיות.
אבל השנה אחרי שהוחלפו גם המורה וגם הסייעת חלה התדרדרות בהתנהגות. כתוצאה מכך התוכנית שנבתה היתה רק התנהגותית חברתית והכתיבה הוזנחה. כתוצאה מכך היא פשוט מסרבת לכתוב בית הספר ויתרו לה והיא אולי מכתיבה . אבל מהניסיון שלי בשיעורי הבית בערך במחצית הפעמים היא נותנת תשובה לא מלאה והניסוח הוא שלי.

השנה הזו אבודה. לי אין כח להתמודד עם שיעורי הבית שלה (גם לי יש קושי בכתיבה) . אם היא מכתיבה או רק עונה יש פער זמן עד הכתיבה ביד או במחשב וזה מוציא את שתינו מריכוז וזה מאט
את העבודה.

שנה הבאה זו בעיה המליצו לנו על חינוך מיוחד . אבל למרות הקשיים אני מתקשה לראות אותה משתלבת שם היא . יש גם קושי למצוא מקום מתאים אנחנו גרים בישוב קטן בדרום.

אני בעיקר רוצה לדעת
האם להתעקש איתה על כתיבה?
על מיומניות הקלדה? קשה לה גם עם זה.
על מיומניות ניסוח והכתבה?
מה איש המקצוע המתאים לעבוד איתה מחוץ לבית הספר .מורה להוראה מתקנת.
או מרפאה בעיסוק?
 

lolly87

New member
שלום

קודם כל כמה שאלות על מנת שניתן יהיה לתת לך תשובה מקצועית ועניינית.
בת כמה הילדה? הילדה עם סייעת 24 שעות בבית ספר, מה קורה ביתר השעות?
מה עם הקריאה? רשמת שהיא השתלטה על הקריאה? מה זה כולל? קריאת מילים/משפטים/טקסטים והפקת משמעות?
ומה הקושי בכתיבה? היא כותבת אותיות הפוך?
איזה טיפולים נעשו עד כה בכתיבה? מה עזר לילדה שלך?
 

virlomi

New member
תשובות

ילדה בת 12 מסיימת כיתה ו.
הקריאה שלה שוטפת אני לא יודעת בדיוק באיזו רמה אבל היא קוראת ברצף. קוראת ספרים כמו אמרלד ילדת פיות וקומיקס . הבנה והפקת משמעות מטקסט עשתה מאז ומתמיד בקלות
&nbsp
האמת שעד לפני שנה היו לה 16 שעות סייעת. אבל המחנכת היתה מורת חינוך מיוחד שגם לימדה אותה לכתוב ולקרוא בשיטת רביב ובשילוב טכניקות נוספות אני לא יודעת בדיוק איזה וגם לא ויתרה לה בכיתה שהסייעת לא היתה.
&nbsp
מה עושים בשאר השעות. יום אחד בשבוע אני נמצאת . יש גם 5 שעות שילוב. שעה שביעית שויתרו לה. ושיעורי מדעים שהיא מסתדרת בלי סייעת.
מה עזר לה בעבר . אני יודעת שעבדו איתה בכל מיני שיטות. אבל כתיבה לא נשארת אם לא מתרגלים אותה והשנה ויתרו לה כל כך הרבה .שעכשיו כל כתיבה דורשת מאבק .
 

lolly87

New member
שלום

אני כן חושבת שצריך להתעקש איתה על כתיבה, כל החיים אנחנו ממלאים טפסים שונים בכתב יד ולא תמיד אפשר להקליד. אך בנוסף, כן הייתי מתרגלת איתה הקלדה, ומשפרת את המיומנות שלה גם בזה.
בנוסף, את אומרת שהתשובות שלה לא מלאות, הייתי מלמדת אותה אסטרטגיה של מתן תשובה מלאה לשאלה עם כרטיס ניווט. את יכולה לעשות את זה גם לבד, וגם המורה בכיתה והסייעת יכולות לתרגל איתה את זה.
אם תצטרכי אנסה לחפש ולשלוח לך במסר כרטיס ניווט + דפי עבודה לתרגול מענה על שאלות.
בכיתה ו' לא מגיע כבר ריפוי בעיסוק דרך קופות החולים ממה שאני יודעת, אבל את יכולה באופן פרטי. אני לא יודעת כמה זה יעזור או ישפיע בשלב זה, אולי שירה תוכל לתת תשובה יותר מדויקת בתחום הזה.
אני הייתי לוקחת הוראה מותאמת בנוסף או רק הוראה מותאמת בכתיבה, אך חשוב מאוד לא להזניח את הקריאה ואת הבנת הנקרא אלא לשלב ביניהם.
בהצלחה!
 

virlomi

New member
תודה

להחלטתי שאני אחזק את הכתיבה שלה. נבדוק את כל הסוגים ויחד נראה מה יותר נכון לה. נעשה את זה לאט לאט תוך שימוש אמיתי בכתיבה להבהיר למה כתיבה חשובה. נתחיל משפט - או מספר מילים ביום ונתקדם משם.

היא גם ביקשה לכתוב סיפור. שזה נחמד אבל זו לא מטרה בפני עצמה.
לגבי תשובות מלאות - אני חושבת שהיא מסוגלת פשוט לפעמים נמאס לה (לרב השאלות באמת מעצבנות)

תודה על העזרה בכל מקרה
 

lolly87

New member
שלום

רעיון לכתיבת סיפור, אם זה מה שהיא רוצה ודרכו היא תתרגל כתיבה, זה מצוין. אפשר לשחק משחק כל אחד כותב שורה (משפט) ואת המילה הראשונה במשפט הבא בשורה הבאה, והשני ממשיך.
תתחילו ממילה אחת, אפשר גם לכתוב על דף ושהיא תעתיק על שקף את מה שכתבת. תרגול כתיבה נכונה ותקינה.
גם לעבור על הכתב שלך, ואז כתיבה עצמאית. יש כל מיני אפשרויות, תלוי מה היכולות ומה הקשיים שלה.
בהצלחה!
 

lolly87

New member
תלוי לשם מה האבחון

אם את רוצה אבחון על מנת לדעת דרכי טיפול, לא מבצעים אבחון אלא הולכים למרפאה בעיסוק/מורה להוראה מותאמת.
אני מניחה גם שבצעתם אבחונים שונים בעבר, לא?
אם היה טיפול אצל מרפאה בעיסוק ולא עזר, הייתי מנסה גישה אחרת. אם לא היה, הייתי שוקלת גם ריפוי בעיסוק וגם הוראה מותאמת בכתיבה.

בהצלחה!
 

lavifighter

New member
אני יכול להביע דעה גם בתור לקוי(ולא מומחה)? אבל רק לגבי כתב

בתור לקוי(דיסגרפי קשה, מאובחן) שעבר לכתיבה במחשב בערך בגיל של הילדה המדוברת ומאז כמעט ולא כותב, אני חושב שמדובר בטעות.
כיום לצערי, עדיין חלק גדול מהטפסים ודברים נוספים לא מוכנו/מוחשבו, וגם אם משיגים הקלות לכתיבת בגרויות במחשב(כפי שאני עשיתי) זה עדיין לא מאפשר חיים עצמאיים בעידן המודרני.
כיום אני לא מסוגל לכתוב בעצמי כמו שצריך בכתב יד וצריך להיעזר באנשים או לבזבז זמן רב מאוד או לקחת סיכון סביר מאוד שלא יבינו אותי ויקרו טעויות בעקבות זה.
מצד שני, בלימודים זה יכול מאוד לעזור ולעשות הבדל.

אז קיצר, הדעה שלי היא ככה:
קודם כל, ללכת לאבחון בהקדם האפשרי, ועד אז לא להתאמן או להשתפר בנושא! למה? כי זה לא ישקף, וכי אני מאמין שאתם רוצים את האבחון(אם מגיע לכם) ולכן לא כדאי לפגוע בסיכויים שלכם.
לאחר האבחון, אם קיבלתם הקלה משמעותית בנושא, לא להפסיק לכתוב לחלוטין אלא לשמור את זה על אש נמוכה איכשהו. אם לא קיבלה(לא סביר)-אז זה כבר לא התחום שלי...
איך להמשיך לכתוב ולהפיק מזה משהו? אני לא יודע, אין לי רעיונות, לא מבחינת עניין(זה נשמע משעמם) ולא מבחינת משוב/ביקורת. בשביל זה, יש את המומחיות פה...
אבל שתי הנקודות החשובות הן(אני חוזר): לא להתשפר עד לאבחון, ולא להפסיק לכתוב לחלוטין(לפחות לא עד שנגיע למצב ש-99% מהטפסים למילוי בארץ ממוחשבים).
עוד דבר-אם היא לא התחילה עדיין ללמוד ערבית, אז אני ממליץ בחום לעשות את האבחון לפני שהיא תתחיל כי זה כאב ראש ענק ללקויי כתיבה(מניסיון). ופה אין מניעה שלא לדעת לכתוב כי נדיר שתצטרכו את זה(ברוב המקרים).
 
למעלה