ייעוץ נוירולוגי לליקוי למידה

c h i r o

New member
ייעוץ נוירולוגי לליקוי למידה

שלום רב
אשמח אם אולי כאן אני אמצא סדר בכל הבלאגן.
אני אמא לילדה בת 6.3 שנים, החווה קושי רב במעבר לכיתה א'. היא לא מצליחה לקרוא , מתקשה בחשבון ומתקשה בארגון וסדר, ובנוסף או הבעיה העיקרית לדעתי יש לה התנהגות ילדותית מאוד. לפי המורה שלה הילדה בכלל לא בשלה לכיתה א', היא חושבת שהיא עדיין בסוג של גן, קמה בשיעור , לפעמים שרה. מרוב מידע באינטרנט אני משתגעת מסוג של אבחון שאצטרך לעשות: האם קשב וריכוז או אבחון פיסכודידקטי. אני לא רוצה להתייעץ עם היועצת כי היא לא ממש טובה (בלשון המעטה) וגם המורה לא ממש יודעת להגיד לי. שהתקשרתי לקבוע לאבחון לפיסכודידקטי אמרה לי הבחורה שלדעתה קודם כל אני צריכה להגיע לנוירולוג ילדים והוא ידע להגיד לי. אז האם נכון? ושנית מישהו יכול להגיד לי על הנוירולוג ד"ר גינות נתן? אפילו בפרטי? או כל נוירולוג אחר שעובד עם מכבי אבל פרטי. תודה מראש
 

שירהד1

Member
מנהל
לפני הכל- אנא כתבי תאריך לידה של הילדה

שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

שירהד1

Member
מנהל
או. קיי- עכשיו אפשר לצלול לתוך העניינים עצמם-

אודה לך אם תעני על השאלות הבאות, כדי שאוכל לנסות ולכוון אותך-

1. את מספרת שהילדה ילידת אוקטובר, כלומר, ילידת סוף המחזור. נכנסה לבית הספר בגיל צעיר 5.11 , גיל שבעיניי כמרפאה בעיסוק הוא צעיר מדי.
האם העלו בזמנו את הנושא של הישארות שנה נוספת בגן?

2. ספרי קצת על תפקודה בגן- האם גם שם היו בעיות של סדר וארגון? מה היה עם יכולת הקשב והריכוז? האם היו פעילויות שנמנעה מהן? מה באשר ליכולות הגרפו-מוטוריות? יכולות השפה? האם השתתפה במפגשים? מצב חברתי ורגשי...

3. האם יש לקויי למידה במשפחה (כולל בעלי הפרעת קשב וריכוז)? את או בעלך? אחים? בני דודים? דודים?

למעשה, צריך לבצע פה מה שנקרא אבחנה מבדלת- בין
א.חוסר בשלות ללמידה בכיתה א'
ב.לקויות למידה
ג. שילוב של שניהם

מה שה"בחורה" אמרה לך מבחינתי ממש ממש לא נכון. אני שולחת לנוירולוג רק לאחר תהליך אבחוני שאני מבצעת, ואני שולחת אך ורק אם אני רואה בוודאות שיש קשיים בקשב וריכוז, וזאת על-מנת לקבל למעשה המלצה על טיפול תרופתי.
הנוירולוג עושה עבודה הרבה פחות מקיפה ממה שאני מבצעת.הנוירולוג שאני מפנה אליו מסתמך על הדו"ח המקצועי שלי, על דיווח ההורים, על דיווח המורה ועל פגישה קצרה עם הילד.

בעיניי, אין טעם לפנות לנוירולוג סתם כך, אלא אם כן רוצים המלצה על טיפול תרופתי. אבל משום שטיפול תרופתי בלבד אינו פותר את העניין, צריך קודם לבצע את האבחנה המבדלת ורק לאחר מכן לפנות לנוירולוג, באם באבחון רואים קשיים בקשב וריכוז.

אגב, כתבתי לגבי האבחון שאני מבצעת, משום שאני סומכת על עצמי בלבד, ואינני יכולה להתייחס באופן כללי לאבחון כזה או אחר. יש כל כך הרבה מאבחנים ומאבחנות גרועים, שזה קטסטרופה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

lolly87

New member
שלום

האם את מרגישה שיש לילדה קשיי קשב וריכוז? האם היו דיווחים בגן על קשיי קשב וריכוז? האם יש דיווחים נוספים מהמורה? או שהמורה חושבת שהיא פשוט עלתה בלי להיות בשלה לכיתה א'. אם עולה חשד מכל הגורמים הללו להפרעת קשב וריכוז, הייתי מתייעצת קודם כל עם רופא/ת הילדים של ביתך, ואז שוקלת פנייה ליועץ נוירולוגי. אבל חשוב מאוד שתהיה אבחנה מבדלת כמו ששירה אמרה, ואבחנה כזאת תוכל להיות רק בעוד כשנה כי אבחון דידקטי עושים רק מאמצע כיתה ב'!! כל מי שאומר לך אחרת מטעה אותך. בשלב זה את יכולה רק ללכת להערכה פסיכולוגית, ואני לא בטוחה כמה היא תהיה יעילה בשלב הזה, כי עדיין יהיה חסר את האבחון הדידקטי שניתן יהיה לעשות אותו רק בשנה הבאה.
 

שירהד1

Member
מנהל
אוי, אני ממש ממש לא מסכימה איתך!-

חשוב לבצע אבחנה מבדלת, וניתן וצריך ומומלץ לבצע אותה כבר עכשיו.
זה ממש לא נכון שאבחנה מבדלת יכולה להיות רק בעוד שנה, כי אבחון דידקטי עושים רק מאמצע כיתה ב'. זה פשוט לא נכון. את מטעה בעצמך, וחבל מאוד.
וזה ממש לא נכון יהיה ללכת להערכה פסיכולוגית. היא לא תבדוק את כל הצד הדידקטי.בקיצור, יקירתי, עם כל ההערכה שלי כלפייך, אני נאלצת מאוד לא להסכים איתך.

אבחון ניתן לעשות כבר בגיל הרך, וכבר בגיל הגן אפשר לבצע אבחנה מבדלת כזו או אחרת. תלוי מה בודקים, מי המאבחנת, מה הכשרתה, מה הידע שלה, מה המקצוע שלה ומה הניסיון הקליני שלה.

אני מקווה שהאמא תפעל מהר ככל הניתן כדי להבין מה קורה עם ביתה ואז גם תדע כיצד ניתן לעזור לה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

lolly87

New member
זכותך לא להסכים איתי

ואולי גם לא הסברתי את כוונתי בצורה מדויקת.
האמא שאלה על אבחון פסיכודידקטי וייעוץ נוירולוגי. את התחום הדידקטי אי אפשר לבדוק לפני אמצע כיתה ב'. בגלל שאין נורמות לכיתה א' בערכת א-ת, וגם בחשבון אם משתמשים במבדק עם נורמות מסודרות, אבחון דידקטי בשלב הזה יהיה מיותר וממש לא מדויק.
ניתן לעשות אבחונים אחרים, הערכות אחרות שיכולות לעזור באבחנה מבדלת, בגלל זה הצעתי הערכה פסיכולוגית, היא לא תחליף לדידקטית. אני חושבת שפסיכולוגים צריכים להתעסק בתחום הרגשי ומומחים ללקויות למידה בתחום הדידקטי, אבל זו נקודה טובה להתחיל בה שיכולה לסייע באבחנה מבדלת.
והאבחון שניתן לעשות בגיל הרך הוא התפתחותי, רגשי, אצל קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, אך איננו יכול להיות דידקטי.
בשורה התחתונה, זה בסדר שנחשוב אחרת, ושהאמא תקרא את כל הדעות.
 

שירהד1

Member
מנהל
נישאר בחוסר ההסכמה- אבל מה שאני שואלת זה איפה האמא?

כל כך מוזר בעיניי שאנשים שואלים שאלות, מתייעצים, ואחר כך נעלמים ולא מגיבים. משום מה בפורום הזה זה נורא נפוץ
, ולא ברור לי למה.

ואת התחום הדידקטי אפשר גם אפשר לבדוק מגיל צעיר, כולל בכיתה א'. לא צריך ערכות של א-ת. אפשר לבצע הערכה מאוד מדוייקת לפי החומר והידע שהילד היה צריך לצבור עד אותה נקודה, להשתמש בדפי לימוד מחוברות הלימוד שלו או מדברים באותו הסגנון, וכמובן לבדוק דברים רבים נוספים, כגון מודעות פונולוגית, תפיסה חזותית, יכולת גרפו-מוטורית, להתרשם מיכולות הקשב והריכוז, להתרשם מהמצב הרגשי, ועוד ועוד- ולהגיע למסקנות המתבקשות ולדרכי עבודה שיסייעו לאותו ילד.
חלק מהאבחון ההתפתחותי הוא גם דידקטי- הכל תלוי במה אשת המקצוע למדה ובמה היא התמחתה.

אני לא צריכה ערכה של א-ת כדי להבין מה קורה עם הילד בקריאה-
טבלת צירופים
מילות תפל
טקסטים ברמת הידע שאליו הילד הגיע בכיתה
מטלות כתיבה רלוונטיות
מטלות בחשבון לפי הרמה והידע שהילד הגיע אליו בכיתה+מוכנות לחשבון

פלוס עוד כל הדברים שציינתי+שיחת אינטייק טובה וארוכה עם ההורים+שיחה עם המורה.

מבחינתי- אפשר לאבחן, ורצוי כמה שיותר מוקדם, ורצוי לא לחכות.

מקווה מאוד שהאמא פה וקוראת את הדברים,ואולי גם תבחר להגיב ולהודות על המאמצים של שתינו.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

lolly87

New member
מסכימה איתך גם בעיני זה מוזר שלא חוזרים לקרוא תגובות

ולא מגיבים.
כתבתי כמה פעמים, אני לא יודעת איך עוד לגרום לאנשים לחזור, לקרוא ולהגיב. אם יש לך רעיונות אשמח לשמוע.
&nbsp
את צודקת, אפשר לעשות את כל הדברים הללו, אבל אבחון דידקטי כמו שצריך, ניתן לעשות רק מאמצע כיתה ב', זה מה שאני למדתי, ולפי זה אני פועלת.
 

שירהד1

Member
מנהל
לא, אין לי רעיונות נוספים עבורך:) -

ולגבי האבחון הדידקטי "כמו שצריך"- לא יודעת מה זה אומר "כמו שצריך". אני עושה הרבה מעבר למה שצריך, ומצליחה לסייע לילדים רבים מגיל צעיר.
מה שנקרא: "רק על עצמי לספר ידעתי".
וסתם הצעה ממני אלייך- לפעמים מומלץ לקרוא תיגר על מה שלמדת. אל תסכימי עם כל דבר. אל תהיי מקובעת. תפתחי לעצמך גם "אני מאמין" משל עצמך. תבעטי קצת במוסכמות. זה יעשה רק טוב- לך ולמטופלים שלך.

אם את מעוניינת לשמוע עוד- תכתבי לי במערכת המסרים, ואם לא- נמשיך להיות בקשר באופן גלוי פה בפורום:)


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

lolly87

New member
שלחתי לך מסר לפני כמה ימים

אני לא יודעת אם ראית אותו או לא.
בכל אופן לא רציתי שתחשבי שלא קראתי את התגובה שלך ולא הגבתי.
 
למעלה