כיתה ב' קריאה וכתיבה

elgazar

New member
כיתה ב' קריאה וכתיבה

שלום רב,
אני אמא לבן בכיתה ב' , ילד מקסים עם בטחון עצמי ומלא בשמחת חיים.
משתתף יפה מאוד בכיתה גם בשיעורי תורה ( המורה קוראת לו עילוי בתורה - למרות שאיננו דתים ואינני יושבת איתו כלל בנושא), מעולה בחשבון ואוהב את הלימודים.
לצערי הקריאה שלו עדיין לא מספיק "בשלה" .
קצת היסטוריה , יש לי בן נוסף כיום בן 26 שסובל וסבל מבעיות ברכישת הקריאה ( לצערי עדיין מרגיש חוסר בטחון בתחום זה למרות השיפור הגדול - קיבלת הקלות במבחנים וסיים בגרות מלאה ).
מאחר וחשתי כי לבני הצעיר ישנם מיומנויות דומות מאוד לבני הבוגר כגון : צילום חזותי מעולה וכי הצליח לזכור מילים רבות בגלל צורתם עוד בגיל צעיר , נזהרתי מאוד והתחלתי איתו את תהליך רכישת הקריאה לפני כיתה א' , והוא אכן עלה לכיתה א עם קריאה של קמץ פתח. עד לשלב שלמדו את הקובוץ והחולם היה בסך הכל בסדר, הקפיצה לשלב הזה הובילה לאיטיות ולחוסר דיוק בקריאה.
היום הקריאה שלו לא טובה אך גם לא גרועה , הוא מסוגל לקרוא טקסטים , מרבית המילים מדויקות ( לדעתי מהזיכרון הצילומי שלו) ובחלקם טועה בעיקר חיריק קובוץ וחולם ( במידה ומבקשת ממנו לקרוא בצורה איטית יותר אזיי הוא קוראה את המילה נכון ) הקריאה שלו לחלק מהמילים ( שבד"כ לא מוכרות לו ) מצרפת ולחלק ( אשר כנראה מוכרות לו יותר ) שוטפת וקולחת... בסך הכל אני רואה שיפור ורצף קריאה טוב יותר מאשר לאחיו הגדול בזמנו.
כיום מקבל שעה פרטנית בבית הספר, ואמורה להיות לי שיחה בקרוב עם היועצת והמורה על מנת לבחון כיצד לסייע לו ולסגור את הפער שנוצר בקריאה וגם בכתיבה ( לא אוהב לכתוב ).
אני מקפידה כל יום לשבת עמו ולתת לו לקרוא ( לא מעמיסה עליות יותר מידי וגם לא מוותרת) משתדלת לגרום לו ליהנות מהקריאה ולעיתים אף נותנת לו לקרוא את אותו הקטע או הסיפור מספר פעמים יום אחרי יום, מאחר וזה משרה בו בטחון
אשמח לקבל המלצות מה ניתן לדרוש עבורו מהיועצת והמורה ?וכיצד עוד אני יכולה לסייע לו?
המון תודה , .
 

lolly87

New member
שלום

קודם כל אני מתנצלת שלקח לי זמן להגיב, לא הייתי ליד המחשב בימים האחרונים.
שנית, לגבי השאלות שלך.
נשמע שמה שאת עושה הוא נכון, וטוב. תמשיכי ככה.
תנסי לבקש מיועצת ומחנכת הכיתה, כל עזרה אפשרית שיש להם להציע לך, שעות פרטניות, תגבור, שעות הכלה/רוחב, מורה חיילת, כל פרויקט שקיים במסגרת הבית ספרית ומטרתו לסייע לתלמידים כמו הבן שלך.
את יכולה לקחת לו מורה אחרי הצהריים שתעזור לו ותנסה לקדם אותו, רצוי מורה להוראה מתקנת שתנסה לעזור לו לצמצם את הפער ולהתגבר על הצדדים הפחות חזקים שלו בקריאה.
לקראת מרץ השנה כדאי לשקול אם יש צורך באבחון דידקטי/פסיכודידקטי ביחד עם הצוות הבית ספרי בבית ספר.
ובינתיים, אני ממליצה להמשיך כמו שאת עושה, ובנוסף לשחק איתו משחקי קריאה, משחקים עם צלילים ספציפיים שאת רואה שהוא מתקשה בהם. אם את רוצה רעיונות אתן לך.
בהצלחה!
 

שירהד1

Member
מנהל
שלום לאמא,

ראשית, נשמע שאת מאוד מודעת למצבו של הילד. תיארת את הדברים בפירוט רב, ונשמע שאת מכירה את ילדך נפלא ומודעת לצרכיו.

שנית- לעצם העניין- שאלת כיצד את יכולה לסייע לו?- בעיניי, הדרך הטובה ביותר לסייע לו היא לקחת עזרה מקצועית של אשת מקצוע שמומחית בלקויות למידה. תפקידה יהיה בראש ובראשונה לאבחן האם יש לקות למידה מסוג כלשהו, ולאחר מכן- להתאים לו דרכי לימוד כדי לחזק את מיומנות הקריאה.
למעשה- לא סתם לחזק, אלא נשמע שצריך ממש לחזור על חלק מרכישת הקריאה. הוא לא שולט בחלק ניכר מהניקוד- חיריק, קובוץ וחולם....צריך לבדוק מדוע, מהן הסיבות לכך, ולהתחיל לעבוד במרץ רב.

כמובן שתפקיד אשת המקצוע יהיה גם לתת לך הדרכה והנחיות להמשך עבודה בבית. מומלצת עבודה פעמיים בשבוע. ידיעת הניקוד היא אבן היסוד של הקריאה. חשוב לעבוד בצורה מקצועית, תוך הבנת מקור הקושי, ומציאת פתרונות הולמים.

אגב, לא כתבת כלום על יכולות הקשב והריכוז. זה גם דבר שמשפיע השפעה מכרעת...

שיהיה בהצלחה!
שירה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

שירהד1

Member
מנהל
כלום? שום תגובה? אפילו לא תודה קטנה אחת?


 

elgazar

New member
תודה רבה, לא ציפיתי פשוט לתגובה נוספת והפתעת אותי


ראשית המון המון תודה, טוב תמיד לשמוע חוות דעת מקצועית.
לצערי אני עדיין ממתינה ומחפשת מורה להוראה מתקנת באזור שלנו ( אנחנו גרים במושב ליד העיר רמלה)
בבית הספר קיים "מישכל" שמספק הוראה מתקנת בתשלום כמובן, אך ההמתנה ארוכה ועדיין הוא לא שובץ.
לגבי הפרעת הקשב , קשה לומר, הוא כן יושב בכיתה ואין לא בעיות התנהגות ( תודה לאל) והוא משתתף יפה מאוד בשיעורים , אך שמתי לב שכשאני יושבת לקרוא עימו טקסט אז תמיד תמיד יש לו מה להעיר במהלך קריאת הטקסט - לעניין הכתוב בטקסט כמובן ולא לנושאים אחרים, הוא כן מסוגל להבחין בנושאים נוספים מעבר לנושא מסויים בו הוא ממוקד (חלוקת קשב רחבה - אך השאלה היא אם זה לא בדיוק ההפך , מטרד)
מה שאני כן יודעת לאחר השיחה עם היועצת סוכם שיקבל הקראה בבעיות החשבון והוא עשה חייל - בין שלושת הראשונים בכיתה.
אשמח להמלצה ממך למורה להוראה מתקנת באזורנו.
בנתיים אני ממשיכה מידי יום לקרוא עימו ספר ( הוא קורא כמובן) , מניחה סרגל מתחת לשורה אותה הוא קורא ( נראה כי זה ממקד אותו ) מרבית המילים שנקראות על ידו בקלות הינם מילים שכנראה נמצאות אצלו בזיכרון הצילומי, (הוא גם הבחין בכך ואמר לי אמא ראיתי את שתי המילים ולא קראתי וידעתי מה כתוב, אמרתי לו שזו השאיפה שלי שרק יביט וידע מה כתוב ושככה אנחנו קוראים)
חשבתי גם לקחת אותו לאופטימטריסט לשלול בעיית ראיה כי שמתי לב שהוא לעיתים מתבלבל בין האות י' לאות ו' או בין ה אות ר' לכ' שזה מוזר כי הוא כן מכיר אותן היטב עוד מהגן.
שוב המון המון תודה
 

שירהד1

Member
מנהל
אני שמחה שנכנסת, וקראת את התגובה שלי-

לצערי, אינני מכירה כלל נשות מקצוע באיזורך. ממליצה לך לבדוק עם היועצת, פסיכולוגית בית הספר, המורה, הורים אחרים של ילדים בכיתה...או כל גורם אחר שאת סומכת עליו ושיכול להפנות אותך לאשת המקצוע המתאימה.

לגבי בדיקת ראייה- זה תמיד טוב ורצוי. מומלץ לבצע בדיקה כוללת גם של ראייה וגם של מיקוד ראייה.

יש דברים שכתבת שיכולים להיות קשורים לקשב חזותי, לדוכמא: הצורך בסינון גירויים ויזואליים באמצעות סרגל, וגם הבלבול בין אותיות דומות שמכיר אותן היטב. את כל הדברים הללו צריכה לבדוק לעומק אשת המקצוע מומחית בלקויות למידה. מקווה שתגיעי למקום הנכון, וסליחה שאינני יודעת לסייע לך בכך.

שיהיה בהצלחה רבה!
שירה.


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 
למעלה